آخرین خبر

مسئول فنی واحد تجهیزات پزشکی بیمارستان شریعتی کرج؛ جایگاه مهندسی پزشکی در مراکز درمانی جایگاه مدیریتی است

در ادامه مجموعه گفت‌وگوها با مسئولین واحد تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها، این شماره با خانم مهندس مرضیه کریمی، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی مهندسی پزشکی و مسئول تجهیزات پزشکی بیمارستان شریعتی کرج آشنا می‌شویم. مهندس کریمی سال 1394 فعالیت خود را به عنوان کارشناس فروش در حوزه ملزومات مصرفی شروع کرد و از سال 1395 به مدت 2 سال در سمت کارشناس فنی و 1 سال نیز به عنوان مدیر آموزش و بازبین گواهینامه‌ها در یک شرکت کنترل کیفی فعالیت داشته است. وی از سال 1398 به صورت نیروی طرحی، کارشناس واحد مهندسی پزشکی بیمارستان بوده و در سال 1399 نیز از طریق آزمون استخدامی به عنوان مسئول واحد تجهیزات پزشکی استخدام شده است. در ادامه گفت‌وگوی ما با مهندس کریمی را می‌خوانید.

تعبیر شما از جایگاه مهندسین پزشکی در مراکز درمانی چیست؟
در واقع مسئول فنی یک بیمارستان رئیس آن بیمارستان است و مهندسین پزشکی، مسئول فنی واحد تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی هستند. در مراکز درمانی باید به ازای هر 100 تخت، 1 مهندس پزشک و یک تکنسین حضور داشته باشد اما به دلیل عدم استاندارد سازی صحیح، اغلب مهندسین پزشکی در مراکز درمانی با حجم کار بالایی به ویژه در مراکز دولتی روبه‌رو هستند و گاهی به دلیل عدم توجه مسئولین به حساسیت‌های کاری مهندسی پزشکی بستر مناسبی جهت مدیریت در این زمینه در مراکز درمانی ایجاد نمی‌شود.
اما جدا از تمامی این صحبت‌ها، جایگاه مهندسی پزشکی در مراکز درمانی، جایگاه مدیریتی است و مسئولان این واحد‌ها علاوه بر کارهای روتین مانند تعمیرات تجهیزات پزشکی، خرید، انجام PM ها و … باید به عنوان یک واحد مدیریتی در جهت استاندارد‌سازی و ارتقاء سطح ایمنی و خدمات رسانی، برنامه ریزی کرده و گام بردارند و صرفا به انجام کارهای روتین بسنده نکنند.

مسئول واحد تجهیزات پزشکی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
واحد مهندسی پزشکی نقش مهمی در مراکز درمانی بر عهده دارد و دوستان علاقمند به این حیطه، در ابتدا باید در نظر داشته باشند که مدیریت تجهیزات پزشکی اولین وظیفه این واحد است. با توجه به حساسیت صحت عملکرد تجهیزات مختلف، یک مهندس پزشک باید قدرت تحلیل مسائل مختلف و حل آن‌ها را در اسرع وقت داشته باشد.
از دیگر ویژگی‌هایی که یک مهندس پزشک شاغل در مراکز درمانی باید داشته باشد می‌توان به مسئولیت پذیری، هم نوع دوستی، توجه به مسائل ایمنی بیمار، آشنایی با قوانین مالی و معاملاتی و … اشاره کرد.

آموزش فنی کارشناسان تجهیزات پزشکی چگونه صورت می‌گیرد؟
دانشگاه‌های علوم پزشکی معمولا برای ارتقا سطح علمی و فنی پرسنل کلاس‌هایی برگزار می‌کنند. باید توجه داشت که برای آموزش‌های بیشتر، فرد باید مطالعه مداوم داشته باشد. دوره‌های کارآموزی پیش از ورود به بازارکار می‌تواند به روند کاری یک مهندس پزشک کمک کند.
همچنین مسئولین واحدهای مهندسی پزشکی در صورت تعامل با شرکت‌های مختلف می‌توانند جهت شرکت در ورکشاپ‌های مختلف یا برگزاری جلسات آموزشی در مرکز درمانی توسط کارشناسان فنی شرکت‌های مختلف اقدام کنند.

اعلام خرابی تجهیزات پزشکی در مراکز به چه صورت است؟
اعلام خرابی تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی معمولا به صورت آنلاین و از طریق نرم افزارهای مختلف مانند PMQ انجام می‌شود. بخش‌های درمانی در ابتدای شیفت دستگاه‌های مختلف را چک می‌کنند و در صورت بروز مشکل از طریق نرم افزار به واحد مهندسی پزشکی اعلام می‌کنند و پرسنل این واحد در صورت نیاز، از دستگاه بازدید کرده یا در صورت امکان، هماهنگی‌های لازم جهت ارسال دستگاه از بخش به کارگاه تجهیزات پزشکی را انجام می‌دهند.
این واحد پس از بررسی و انجام تست‌های اولیه، جهت حل مشکل اقدام می‌کند. انجام تعمیرات در بسیاری از موارد توسط مهندسین پزشکی امکان پذیر است و تعمیرات در مرکز درمانی صورت می‌گیرد و اگر امکان انجام تعمیرات توسط مهندسین پزشک واحد تجهیزات وجود نداشته باشد، این تعمیرات از طریق شرکت‌های مجاز انجام می‌شود.
البته باید به این نکته توجه داشت که انجام PM و سرویس‌های دوره‌ای به موقع، نیاز به تعمیرات را به حداقل خواهد رساند.

پیگیری مطالبات شرکت‌ها از مراکز درمانی تجهیزات پزشکی چگونه است؟
وظیفه پیگیری مطالبات بر عهده کارپرداز است و تامین بودجه از طریق واحد مالی صورت می‌گیرد اما برای حفظ روابط احسن میان مراکز درمانی و شرکت‌های تجهیزات پزشکی، توضیحات مناسب واحد مهندسی پزشکی جهت مشخص کردن اولویت پرداخت می‌تواند به روند پیگیری و پرداخت مطالبات شرکت‌های مختلف کمک کند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور