آخرین خبر

مسئول فنی؛ شغلی جذاب برای دانش آموختگان رشته مهندسی پزشکی

برای موفق شدن، اولين شرط اين است که عاشق کارخود باشی. يکی از اين شغل‌های جذاب در رشته مهندسی پزشکی می‌تواند مسئوليت فنی تجهيزات پزشکی باشد. آشنايی با وظايف مسئولين فنی و مشکلات آنها برای علاقه مندان اين فيلد مفيد و ضروری است.

در اين راستا با بانويی پرتلاش و فعال در اين حوزه مصاحبه کرديم از ايشان خواستيم تا خود را به صورت کامل برای مخاطبان ماهنامه معرفی کند، وی در پاسخ گفت: مريم نصرالهی شيرازی هستم مقطع کارشناسی رشته الکترونيک تحصيل کردم. در بيمارستان مسئول فنی تجهيزات پزشکی هستم از سال1387 وارد بيمارستان شدم و قبل از آن نيز به مدت چهار سال درشرکت صنايع الکترونيک کار می‌کردم، پس از آن دوره کاليبراسيون و تجهيزات پزشکی را در تهران گذراندم و پس از آن تا کنون به مدت 12 سال در بيمارستان شفا در سمت مسئول فنی بيمارستان مشغول به کار هستم.

آيا مديريت تجهيزات پزشکی دانشگاه به طور کامل توسط اداره تجهيزات پزشکی صورت می‌گيرد ؟

بله به صورت کامل توسط اداره تجهيزات پزشکی انجام می‌پذيرد، با وجود اين که بيمارستان خصوصی و تحت نظارت دانشگاه است. ساليانه از نظر خريد، آموزش و نگهداشت و كاليبراسيون و … ارزيابی می‌شويم. اين ارزيابی را بايد تحت نظر شركت‌هايی که مورد تاييد اداره تجهيزات پزشكی که در سامانه اداره ثبت هستند، انجام دهيم.

آيا امتيازاتی مانند حق فنی، حق اشعه، طرح کارانه مناسب و غيره در مورد کارشناسان اداره تجهيزات پزشکی و کارشناسان مراکز تابعه پرداخت می‌شود؟

خير اين موضوع شامل ما نمی‌شود.

نحوه نظارت بر مديريت نگهداشت تجهيزات پزشکی در مراکز تابع به چه صورت است؟

 در اين باره بايد گفت که نظارت بر مديريت نگهداشت تجهيزات پزشکی، توسط نمايندگی يا شرکت ثالث انجام مي پذيرد. علاوه بر قراردادی كه با شركت داريم برای اطمينان بيشتر، شخصا نظارت کامل را برعهده گرفته‌ام، تجهيزات حياتی بخش‌ها توسط مسئولين هر بخش درهر شيفت چك می‌شود و در نهايت چک ليست تهيه می‌شود و راند هفتگی صورت می‌گيرد.

اجرای دستورالعمل های pm فنی و کاربری و آزمون‌های کنترل کيفی و کاليبراسيون در مورد تجهيزات پزشکی دانشگاه چگونه اجرا می‌شود؟

 کاليبراسيون تجهيزات آزمايشگاهی، در سال 2 بار و تجهيزات پزشکی بيمارستانی يک بار در سال انجام می‌شود. به اين معنا که چک ليست تهيه مي‌کنيم و دستگاه را چک مي‌کنيم، در بيمارستان ما  اين کار 3 ماه يکبار صورت مي‌گيرد. در خصوص دستگاه‌های سرمايه‌ای و حياتی نيز علاوه بر اينکه خودمان اين کار را انجام مي دهيم قراردادی با شرکت نمايندگی هم داريم که آن ها نيز PM اصلي را انجام می‌دهند. دستگاه‌های سرمايه‌ای مثل دستگاه راديولوژی ثابت و C_ARM و دستگاه حياتی برای هر بخش با توجه به نياز آن بخش متفاوت است. برای انجام کاليبراسيون به سايت علوم پزشکی مراجعه می‌کنيم و شرکت صلاحيت‌دار را انتخاب کرده و از بين شرکت‌ها يکی را انتخاب مي‌کنيم. من ترجيح میدهم با شرکتي که در شهر خودم است کار کنم زيرا چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. PM (سرويس نگهداری و تعميرات پيشگيرانه) برای سرويس دوره‌ای اگر در شيراز نماينده داشته باشد از نمايندگان شيراز و در غير اين صورت از شرکت‌های ثالث که آنها نيز زير نظردانشگاه‌های علوم پزشکی و در سامانه ثبت هستند استفاده می‌شود.  

 آيا نظارتی بر تامين و مصرف تجهيزات پزشکی مصرفی توسط اداره تجهيزات دانشگاه صورت می‌گيرد؟

تامين تجهيزات پزشکی مصرفی توسط مسئول فنی داروخانه انجام می‌پذيرد، تمام اين موارد زير نظر دانشگاه است. همچنين  تمامی خريد مصرفی آنها از طريق سايت صورت می‌گيرد که  قيمت، اسم شرکت مربوطه و موارد ديگر در آن  قرار داده شده است و طبق اسامی و قيمتی که در دانشگاه مشخص شده و در سايت قرار گرفته، می‌توانند خريداری کنند که در نتيجه اين خريد به صورت کامل زير نظر دانشگاه می‌باشد.

 تعامل اداره تجهيزات پزشکی با مديريت بودجه دانشگاه چگونه است؟

اين موضوع بيشتر در بيمارستان دولتی صورت می‌گيرد، در بيمارستان خصوصی برای خريد تجهيزات ابتدا با مدير، مدير عامل و مسئول مالی جلسه‌ای در اين باره گذاشته می‌شود که بايد توجه داشت در بيمارستان‌های خصوصی سعی بر جذب پزشک است پس بايد تجهيزات به روز موجود باشد، برای به روز کردن دستگاه‌ها بودجه‌ای در نظر گرفته می‌شود تا دستگاه با کيفيت بالا تهيه گردد و در نهايت پس از تاييد مسئول مالی بيمارستان، با شرکت مورد نظر در مورد نحوه پرداخت صحبت می‌شود (در گذشته هزينه ها به صورت اقساط پرداخت می‌شد ولی اکنون به خاطر بحث‌های تحريم، دلار و غيره که قيمت ارز روز به روز در حال افزايش می‌باشد، ابتدا نيمی از مبلغ به صورت نقد و مابقی آن به صورت اقساط پرداخت ميشود). اما دربيمارستان‌های دولتی، روش متفاوت می‌باشد.

 آيا مسئوليت تهيه تجهيزات پزشک مصرف برعهده کارشناسان مهندس پزشک بيمارستان است؟

در بيمارستان ما، من مسئول تجهيزات پزشکی بيمارستان هستم و کارهای تعميرات، نگهداشت، نظارت بر روی کار کاليبراسيون و غيره را انجام می‌دهم و علاوه بر آن ناظر فنی، پزشک داروخانه است که تجهيزات مصرفی را با کمک مسئول انبار دارويی تهيه می‌کنند. آنها نيز از نظر قيمت و کيفيت وارد سامانه می‌شوند و خريد خود را از شرکت‌های ذی صلاح انجام می‌دهند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور