آخرین خبر

مراقب جایگاه ایران هلث در منطقه باشیم

بیست و چهارمین دوره نمایشگاه ایران هلث، دومین رویداد بزرگ در حوزه تجهیزات پزشکی در منطقه خاورمیانه در حالی به پایان رسید که نه تنها امید دستیابی به جایگاه اولین را زدود، بلکه حفظ همین مقام دومی در منطقه را هم با تردید روبرو ساخت. بیائید به تحریم نمایشگاه از سوی شماری از معتبرترین شرکت‌های عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی از این زاویه بنگریم.
بی شک انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، یکی از سرمایه‌های صنعت در کشور و از موفق‌ترین انجمن‌های حرفه‌ای و تخصصی است که سهم قابل ملاحظه‌ای در ارتقای دانش فنی و بومی‌سازی آن دارد و به اعتبار همین توانمندی‌ها، در واقع قلب نمایشگاه ایران هلث به شمار می‌آید. بنابراین غیبت شرکت‌های عضو این انجمن یکی از پایه‌های آن‌را متزلزل می‌کند؛ در بنای ایران هلث ترک می‌اندازد و موجب تضعیف جایگاه و اعتبار این رویداد 24 ساله می‌شود.
اگر در نظر بگیریم که ایران هلث یکی از بزرگترین و معتبرترین نمایشگاه‌ها در سطح ملی و منطقه‌ای است و امید می‌رفت با برداشتن تحریم‌ها بتواند به جایگاه اول در منطقه دست یابد، خانواده بزرگ سلامت حق دارند از این رویداد نگران باشند. روشن است که تشکلی به قدمت و سابقه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی و مدیران شرکت‌های پیشرو عضو انجمن، سبکسرانه و بوالهوسانه تصمیم به تحریم نمایشگاه نگرفته‌اند و به طور قطع پس از چالش فراوان و با استدلال و برهان، از این رویداد پا پس کشیده‌اند. همین طور شرکت برگزارکننده نیز با سابقه و تجربه گران و شناخت جایگاه این انجمن، به آسانی تن به این گسست نداده و بی شک از تامین نظر انجمن درمانده و پس از چالش فراوان، به ناچار به فقدان این شرکت‌ها تن داده است. اینجا مجال قضاوت یا پیداکردن مقصر و جانبداری از یکی از این دو طرف یا هر طرف سوم و چهارمی نیست. بحث بر سر این است که به هر حال این جدایی می‌تواند استارت پاره پاره شدن ایران هلث و از رفتن جایگاه دوم آن در منطقه باشد. زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که اعضای انجمن تولیدکنندگان ممکن است نمایشگاهی مستقل برگزار کنند، که البته به خودی خود، مشکلی ندارد، همچنان که چندین نمایشگاه کوچک و بزرگ دیگر در این حوزه در سال برگزار می‌شود. اما صحبت بر سر حفظ جایگاه دوم در منطقه و تلاش برای رسیدن به جایگاه اول در حوزه سلامت در منطقه است.
متاسفانه در سال‌های اخیر برخلاف هدف‌ گذاری‌های سند چشم انداز و در جهت عکس برنامه ششم (و هفتم) توسعه کشور، به خاطر انزوای سیاسی و اولویت دادن به مسائل دیگر، جایگاه بین‌المللی ایران در همه رشته‌ها و حوزه‌های مختلف در معرض تهدید قرار گرفته و دستاوردهای چند ده ساله تلاشگران و متخصصان میهن ما به آسانی به هدر می‌رود.
نگاه کنید به سینمای ما، بزرگترین و نام آور‌ترین کارگردان‌ها و هنرپیشه‌های ما الان کجا هستند؟ در حالی که سینمای ایران می‌رفت که فراتر از منطقه، در عرصه بین‌المللی جایگاهی برتر به دست آورد.
نگاه کنید به فوتبال ما و جایگاه چهره‌های صاحب عنوانی مثل آقای گل و کاپیتان و لژیونر و حتی گزارشگر و مفسر فوتبال، چه کسانی در میدان مانده‌اند!
این نگاه را می‌توان به سوی المپیادهای علمی و رتبه بندی دانشگاه‌ها و موارد دیگر هم چرخاند.
با این نگاه، خانواده سلامت حق دارند از شکافی که در ایران هلث بیست و چهارم افتاد، نگران و ناخرسند باشند و انتظار داشته باشند که طرف‌های باتجربه این ماجرا، مسئولانه و خردمندانه برای رساندن ایران هلث به جایگاه نخست در منطقه، تلاش کنند.

مدیر مسئول
صائب ماکویی

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور