آخرین خبر

مدیکا ۲۰۱۹ برند نمایشگاهی تجهیزات پزشکی

مديکاي 2019 امسال در شرايطي برگزار شد که بسياري از کشورهاي دنيا با مشکلات اقتصادي بزرگي دست وپنجه نرم ميکردند اما به مانند هر سال شهر دوسلدورف آلمان امسال نيز از 18 تا 21 نوامبر (27 لغايت 30 دي ماه 98) ميزبان جمع کثيري از پزشکان، مهندسان و اساتيدي از اقصي نقاط دنيا بود که در کنار تجار و صاحبان کسب وکار در اين حوزه براي بازديد از آخرين تحولات و نوآوري ها در حوزه تجهيزات پزشکي خود را به محل نمايشگاه رسانده بودند.


شايد به دليل همين شرايط نابسامان اقتصادي جهان بود که امسال بخش کمپامد بسيار قويتر و پربارتر برگزار شد و نسبت به سال هاي پيشين بازديد قابل توجهي را به خود اختصاص داد. کمپامد که هرساله همزمان با مديکا برگزار ميشود اکنون به بخش اصلي نمايشگاه تبديل شده است و حتي بازديدکنندگان اختصاصي از سرتاسر دنيا دارد که اغلب مايل به تهيه قطعات هستند؛ قطعاتي با تکنولوژي هاي پيچيده يا حتي بسيار ساده. در بخش کمپامد هر بازديدکننده به آساني ميتواند تمام اجزاي دستگاه موردنظرش را پيدا کند يا براي عقد قرارداد انتقال تکنولوژي پيشقدم شود. هر ساله اين بخش در سه روز اول نمايشگاه برگزار ميشد ولي از سال گذشته و با استقبالي که ظرف اين سال ها همواره بيشتر شده، يک روز ديگر نيز به آن افزوده شده تا مشتاقان طراحي و توليد بتوانند به سهولت از تمام بخشهاي آن ديدن کنند. به قول جناب آقاي امين بحريني يکي از مهندسان خلاق يزدي که در نمايشگاه امسال شرکت کرده بودند «کمپامد بهشت توليدکنندگان و طراحان است.» دستگاه هايي که با فن آوري کوانتومي در حال توسعه بودند، حالا به صورت ملموس تري راه خود را به سوي توليد صنعتي پيدا کرده بودند. هرچند هنوز تعاريف کوانتومي براي بسياري از غير فيزيکدان ها دشوار است ولي امروزه تجهيزات فراواني بر پايه اين فن آوري در حوزه پزشکي طراحي و ساخته شده است که در نمايشگاه هم عرضه شده بودند. در مديکاي 2019 دستگاه هايي براي کنترل تداخل کوانتومي با دقت يک پيکو تسلا طراحي وعرضه شده بودند که نويدبخش ورود تجهيزات بيشتري با تکنولوژي کوانتومي را در سال هاي آتي ميداند.


امسال رباتها، حسگرهاي مختلف، چاپگرهاي سه بعدي، تجهيزات بهبود، تشخيص و درمان اعتياد و تجهيزات جديد در حوزه تصويربرداري پزشکي بيشترين پيشرفت را داشتند و حتي اين امکان وجود داشت که قطعات اين تجهيزات را در کمپامد سفارش داد تا در کشور خودتان آن را بسازيد.


کمپاني هاي سازنده شرکت کننده در مديکاي 2019 را به طور کلي ميتوان به دو بخش عمده تقسيم کرد؛ برندهاي شناخته شده اي که با درک دقيق مفاهيم برندينگ وهويت سازي توانسته بودند سهم قابل توجهي از بازديدکنندگان را جذب غرفه هاي خود کنند و گروه دوم شرکت هاي نوپاتري که با شرکت در چنين رويدادهاي بزرگي به دنبال کسب تجربه و آموختن از بزرگان اين حوزه بودند. در واقع شرکت هاي بزرگ بين المللي براي تبليغات يا شرکت در نمايشگاه ها يا هر فعاليت ديگري، يک برنامه مدون دارند که براساس سند هويت برند طراحي و اجرا ميشود؛ به طوري که مخاطب چنين احساس ميکرد که گويي مدت هاست با اين شرکت آشناست.


«برند سازي» به عبارتي ايجاد تجربه در مخاطب در دنياي پررقابت امروز است و کمک ميکند تا مشتري به آساني «شما» را انتخاب کند. هويت يکپارچه ميتواند مخاطب را مجذوب کند. براي اينکه از سليقه و تغييرات شخصي و زماني فاصله بگيريم نياز به برند و سند هويت داريم تا تمامي فعاليت هاي ما يکپارچه شود و تاثيرگذاري عميق تري بر ذهن مخاطب داشته باشد. در واقع اين شرکت ها با همان سبک و سياق و فرم بندي بصري سال هاي گذشته در نمايشگاه حضور داشتند و حتي لباسهاي تيم درون غرفه نيز همگي يکدست و مشابه سال هاي پيشين بود. جالبتر آن که کمپاني هاي مانند کمپاني ريشتر آلمان که تجهيزات معاينه پزشکي توليد ميکند، پا را از اين هم فراتر گذاشته بود و عطر و رايحه اختصاصي خود را در غرفه داشتو آن را به عنوان هديه به بازدديدکنندگان اهدا ميکرد تا ذهن «مخاطب» هر جاي ديگري هم رايحه اي شبيه به آن را شنيد از اين کمپاني ياد کند. اين ضلعي از اضلاع برند سازي است که به شدت از آن غافل هستيم و حتي شرکت هاي سطح اول ما هنوز تبليغات را با برندينگ يکي ميدانند!

استارت آپ ها و پارک هاي علمي و فن آوري هم در يک سالن اختصاصي جداگانه حضور پيدا کرده بودند و طرح ها و محصولات اوليه خود را معرفي ميکردند. جالبتر اينکه بازديدکننده هاي بسيار زيادي هم داشتند و از سرتاسر دنيا براي پيشخريد يا حتي سرمايه گزاري، مخاطب جذب ميکردند. نکته قابل توجه اينجاست که حمايت هاي مالي بدون بازگشت در حوزه تجهيزات پزشکي کم نيستند، تنها کافيست کمي پا را فراتر از مرزها گذاشت و از فرصت هاي استفاده کرد.
امسال نيز شرکت هاي ايراني هم به صورت مستقل و هم در قالب پاويون ايران در نمايشگاه مديکا 2019 شرکت کرده بودند که براي آنها آرزوي موفقيت و پيشرفت روزافزون داريم.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور