آخرین خبر

مدیریت جزیره‌ای تجهیزات پزشکی از اصلی‌ترین چالش‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی است

در نخستین همایش تخصصی فرصت‌ها و چالش‌های حوزه تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی مهم‌ترین چالش‌های پیش‌ روی حوزه مدیریت تجهیزات پزشکی در سطح مراکز درمانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این همایش به‌همت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با حضور معاون اجرایی و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو،  رئیس اداره نظارت بر تامین و نگهداشت، رئیس اداره نظارت بر تولید و کنترل کیفی اداره کل تجهیزات پزشکی و همچنین معاونان غذا و دارو و توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، مدیران و کارشناسان تجهیزات پزشکی مراکز درمانی و جمعی از کارشناسان واحدهای مختلف معاونت غذا و دارو برگزار شد.

حمایت سازمان غذا و دارو از ایجاد مدیریت متمرکز تجهیزات پزشکی در دانشگاه‌ها
مهندس پرهیزکار، معاون اجرایی و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو، پدیده مدیریت غیرمتمرکز و جزیره‌ای تجهیزات پزشکی را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های این حوزه در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی تایید کرد و گفت: «سازمان غذا و دارو از ایجاد مدیریت متمرکز تجهیزات پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی حمایت کرده است.»

وی این مسئله را باتوجه‌به اختیارات قانونی موجود از طریق طرح موضوع و تصمیم‌گیری در هیئت رئیسه دانشگاه‌های علوم پزشکی قابل حل دانست.
همچنین در این جلسه شفاف نبودن شرح مسئولیت‌ها و اختیارات مسئولان فنی تجهیزات پزشکی در مدیریت تجهیزات پزشکی مصرفی مراکز درمانی و نامشخص بودن سطوح همکاری سایر صاحبان فرایند در این زمینه به‌عنوان یکی دیگر از چالش‌های تخصصی این حوزه مطرح شد.

لزوم ارتقاء کدینگ یکپارچه و جامع تجهیزات پزشکی مصرفی در کشور
مهندس ریحانه فرخی، مدیر نظارت و ارزیابی تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضمن تشریح ابعاد مسئله، نسبت به ارائه طرح دستورالعمل مدیریت زنجیره تامین تجهیزات پزشکی مصرفی در مراکز درمانی پرداخت.

وی با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر مجموعه تجهیزات پزشکی کشور در سال‌های اخیر، گفت: «از جمله این پیشرفت‌ها می‌توان به تفویض صدور پروانه ساخت به دانشگاه‌های علوم پزشکی و رشد و رونق تولید یا تفویض روال رسیدگی به مشکلات کیفی و حوادث ناگوار تجهیزات پزشکی (MDR) اشاره کرد.»
فرخی از سوی دیگر با اشاره به وجود برخی چالش‌های در این حوزه، تصریح کرد: «باتوجه‌به مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی و اراده اداره کل تجهیزات پزشکی آمادگی و زمان اصلاح و رفع این چالش‌ها فرا رسیده است.»
مدیر نظارت و ارزیابی تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، لزوم شناخت و تثبیت جایگاه علمی و مدیریتی مسئولان فنی تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی، مدیریت جزیره‌ای تجهیزات پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و لزوم ایجاد تمرکز و یکپارچگی در این حوزه و همچنین لزوم ارتقاء کدینگ یکپارچه و جامع تجهیزات پزشکی مصرفی در کشور را از جمله این موارد بیان کرد.
بدین‌ترتیب مقرر شد در صورت اجرای موفقیت‌آمیز طرح در چند مرکز درمانی منتخب در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، پیاده‌سازی آن در مراکز درمانی سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به‌صورت پایلوت انجام شود.

سامانه مازادیاب تجهیزات پزشکی مصرفی طرح نوآورانه برای مدیریت تجهیزات پزشکی
همچنین در این رویداد دو طرح نوآورانه در حوزه مدیریت تجهیزات پزشکی با نام‌های «سامانه مازادیاب تجهیزات پزشکی مصرفی» و «نمایشگاه مجازی تجهیزات پزشکی ایران مدال» معرفی شدند که توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال راه‌اندازی و توسعه هستند.
در واقع «سامانه مازادیاب تجهیزات پزشکی مصرفی» برای رصد مدیریت تجهیزات پزشکی مازاد و بلااستفاده مراکز درمانی به‌منظور جلوگیری از پرت منابع طراحی شده و در حال راه‌اندازی و توسعه است.
همچنین «نمایشگاه مجازی تجهیزات پزشکی ایران مدال» به‌عنوان بستری برای معرفی دائمی توانمندی‌های تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی کشور در بستر وب برای مخاطبان داخلی و خارجی طراحی شده است.
از دیگر برنامه‌های اصلی رویداد، تحلیل عملکرد واحدهای تجهیزات پزشکی مراکز درمانی تابعه دانشگاه در سال 1401 بر اساس شاخص‌های فنی و تخصصی احصا شده و معرفی و تقدیر از واحدهای تجهیزات پزشکی برتر دانشگاه شامل واحدهای تجهیزات پزشکی بیمارستان‌های نور و علی اصغر(ع)، امین، 9 دی منظریه، امام موسی کاظم(ع)، سیدالشهدا(ع) سمیرم و شهید رجایی داران بود.
در این رویداد نشست‌های تخصصی با واحدهای تولیدکننده و توزیع‌کننده تحت نظارت دانشگاه به‌منظور رفع مشکلات و چالش‌های حوزه مربوطه برگزار شد و تصمیمات و مصوبات اختصاصی همایش اتخاذ شد.
گفتنی است در این مراسم از30 سال خدمات مهندس بکرانی، رئیس سابق اداره تجهیزات پزشکی معاونت درمان دانشگاه تقدیر به‌َعمل آمد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور