آخرین خبر

مديکاي 2020؛ اين بار مجازي

در شرايطي که موج کرونا همچنان بي‌رحمانه مي‌تازد، نمايشگاه مديکا محبوب‌ترين نمايشگاه تجهيزات پزشکي جهان امسال از 26 تا 29 آبان به صورت مجازي برگزار شد و به صورت جدي‌تري به سمت ديجيتالي شدن پيش رفت. به علت شرايط به وجود آمده ناشي از ويروس کرونا، امسال نمايشگاه به صورت کاملاً مجازي برگزار شد و بازديدکنندگان مي‌توانستند به صورت رايگان ثبت نام کرده و از غرفه‌هاي مجازي نمايشگاه بازديد کنند. با وجود کوتاه بودن زمان ثبت‌ نام، مجموعا بيش از 1500 غرفه‌دار از 63 کشور جهان در اين نمايشگاه حضور پيدا کردند و طيف گسترده‌اي از محصولات نوآورانه را که بالغ بر 18300 مورد بود به صورت آنلاين به نمايش گذاشتند. همچنين بيش از 100 جلسه آنلاين وب برگزار شد و حداکثر آمار ميزباني از 300 شرکت‌کننده در اين جلسات نيز ثبت شد.

جامعه بهداشت و درمان نيز استقبال چشمگيري از اين رويداد مجازي داشتند و بيش از 45 هزار بازديدکننده متخصص «منحصر به فرد» از 169 کشور از نمايشگاه بازديد کردند و 405 هزار مورد بازديد از صفحات اين نمايشگاه ثبت شد. در اين رويداد مجازي، اين امکان وجود داشت که جلسات يک يا چند‌نفره بين صاحبان کسب‌و‌کار و شرکت‌کنندگان برنامه‌ريزي و برگزار شود. «بخش کنفرانسِ» نمايشگاه نيز شامل برنامه‌هاي گسترده‌اي بود که سخنراني 430 سخنران و برگزاري 360 ورکشاپ مجزا با تمرکز بر حوزه آزمايشگاهي و ديجيتالي‌ کردن فرايند درمان از جمله موارد قابل توجه اين بخش از نمايشگاه بود. نام پروفسور هندريک استريک، که اطلاعاتي درباره گزينه‌هاي فعلي تست مصونيت در برابر SARS CoV-2 ارايه کرد نيز در ميان سخنرانان برجسته اين رويداد به چشم مي‌خورد.  بخش نهايي دوازدهمين دوره مسابقات جهاني نوآوري در بهداشت و درمان (HWC) و نهمين دوره مسابقات استارت آپ مديکا، بستري هيجان‌انگيز براي مراقبت‌هاي بهداشتي ديجيتالِ باب روز فراهم کرد. چشم‌انداز استارت‌ آپي از اينترنتِ اشياِ پزشکي، اپليکيشن‌هاي سلامت، حوزه تشخيص، روباتيک و هوش مصنوعي از جمله مواردي بودند که در قالب اسلايدهاي ديجيتالي ارائه شدند. طرح‌هاي برتر مسابقات HWC که مشترکا به مقام اول دست يافتند از اين قرارند:

inContAlert از آلمان (اندازه‌گيري غيرتهاجمي پرشدن مثانه)، BeFC از فرانسه (منبع انرژي پايدار برپايه کاغذ، براي تجهيزات پزشکي کم‌مصرف) وPKvitality  از فرانسه (اندازه‌گيري قند خون از طريق ساعت هوشمند)

همچنين Radiobotics از دانمارک نيز براي توسعه هوش مصنوعي در راديولوژي که به صورت خودکار التهاب مفاصل را تشخيص مي‌دهد برنده نهايي مسابقات استارت آپ مديکا شد.

رقابــــتي که بسيــــاري در انتظــــار اعلام نتايـــــج آن بودنــــد در بخش
Exhibition Space بود؛ بخشي که کمپاني روباتيک معظم Kuka جايزهKUKA Innovation Award 2020  خود را به تيم HIFUSK  از دانشگـاه  Scuola Superiore Sant´Anna University کشـــــور ايتاليا اهدا کرد. اين تيم با ارايه طرحي مفهومي از کاربرد روبات در جراحي‌ با امواج متمرکز ماوراي صوت، نظر مخاطبين اين بخش را جلب کرد. اين روش درماني غيرتهاجمي به‌طور بالقوه مي‌‌تواند براي مثال، روش‌هاي درمان‌ سرطان را براي هميشه متحول کند. مثال‌هايي از اين دست خود نشانگر آن است که صنعت فناوري پزشکي دست ‌در‌ دستِ توسعه‌دهندگان بخش‌هاي تحقيقاتي و علمي، با تمام توان نوآوري خود در تلاش است تا با نياز‌هاي چالش‌برانگيز هرروزه اين حوزه، روبرو شود. مديکا و کمپامد مجازي (virtual.COMPAMED) متشکل از سه حوزه کانوني هستند؛ منطقه کنفرانس (برنامه کنفرانس و تالار گفتگو که طبق زمان‌بندي‌ها برگزار شد)، فضاي نمايشگاه (براي غرفه‌داران و نوآوران) و ميدان شبکه‌سازي (شبکه‌سازي کسب‌و‌کار که امکان تعاملات ميان شرکت‌ها را برقرار مي‌کرد). در حال حاضر امکان مشاهده اطلاعاتي از قبيل سخنراني‌ها، کنگره‌ها و کنفرانس‌ها، مشخصات شرکت‌ها، صاحبان ايده، اطلاعات محصول، فيلم‌ها، عکس‌ها و کاتالوگ‌ها براي کاربران ثبت‌ نام کننده مهيا است. صفحه بازديد از نمايشگاه مديکا تا پايان ماه مي سال 2021 همچنان بر روي بازديدکنندگان باز است و علاقمندان مي‌توانند از محصولات جديد و نوآورانه در اين نمايشگاه مجازي بازديد کنند.  در COMPAMED مجازي امسال، فناوري‌هايي که بتوانند به سرعت در غلبه بر پاندمي موثر باشند (215 غرفه‌دار) در کانون توجه بازار تامين‌کنندگان شرکت‌هاي توليدکننده بودند. بسياري از شرکت‌هاي بخش ميکروفناوري در اين قسمت فعال هستند و تحت انجمن IVAM  ميکروفناوري با هم متحد شده‌اند. در ميان شرکت‌هاي بزرگ حوزه تجهيزات پزشکي از سراسر دنيا، تنها يک شرکت از کشورمان آن هم به شکلي ناقص در اين رويداد حضور يافت. اين شرکت در حوزه ايمپلنت‌هاي ارتوپدي فعاليت دارد. اميد است با ايجاد بستري مناسب و توجه شايسته به فضاي ديجيتال و بازار مجازي شاهد حضور پرشور شرکت‌هاي ايراني در عرصه‌هاي معتبر بين‌المللي باشيم. فارغ از شرايط فعلي تجارت و کاهش گردش مالي به دليل بحران به وجود آمده، کارشناسان انتظار دارند- از نظر رقابتي- در ميان‌مدت و درازمدت تغييرات اساسي در بازار رخ دهد. بحران کرونا چرخه غيرقابل بازگشتي از اتفاقات را به حرکت درآورده است. امروز مدل‌هاي کاري و فروش ديجيتال، خدمات و مفهوم نمايشگاه، در استراتژي‌هاي بسياري از شرکت‌ها جايگاه ارزشمندي پيدا کرده است. اين الگوهاي کاري نوين حتي پس از پاندمي کرونا نيز دست کم هم‌سطح با روش‌هاي کلاسيک کاري و ارتباط حضوري با مشتري، در سياست‌هاي کمپاني‌ها اولويت‌دهي خواهند شد. کرونا همچنين تلنگري بزرگ بود تا بستر و زيرساختي مناسب براي برگزاري نمايشگاه‌هاي مهمي همچون مديکا، در سراسر جهان پايه‌ريزي شود و بخش ديجيتال نيز در کنار رويدادهاي حضوري بتواند در سال‌هاي آينده نقش خود را به خوبي ايفا کند. با قوت‌گيري حوزه ديجيتال و طرح‌ريزي مناسب براي آن، پيش بيني مي‌شود در سال 2021 نيز امکان برگزاري نمايشگاه حضوري و مجازي به صورت توأمان فراهم شود.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور