آخرین خبر

مدير عامل شرکت پيشرفت درمان: بازار کار مهندسي پزشکي پتانسيل اين همه متخصص را ندارد

پيشکسوتان، صاحبان فکر و انديشه از سرمايه هاي کشور و انباشته اي از دانش زمانه هستند که بايستي از اين سرمايه هاي گرانقدر جهت تربيت جوانان استفاده کرد. در اين شماره گفتگويي با پيشکسوت صنف تجهيزات پزشکي دکتر علي قاصر مدير عامل شرکت پيشرفت درمان انجام داديم. شرکت پيشرفت درمان (سهامي خاص) يک شرکت خانوادگي است که مؤسسان اين شرکت (مرحوم قاصر و ناصرنيا) در سال 1349 اقدام به تأسيس شرکت با نام ابتدايي (ولتون) کردند. در ابتداي کار، فعاليت اين شرکت در حوزه تجهيزاتي نظير ميزبندي و قفسه بندي آزمايشگاه، کابين و يونيت هاي دندانپزشکي و وسايل فيزيوتراپي خلاصه شده بود. پس از گذشت مدتي، فعاليت شرکت در زمينه دستگاه ها و تجهيزات اتاق عمل، کلينيک هاي تشخيصي و درماني گسترش پيدا کرد. از ديگر موارد فعاليت اين شرکت خانوادگي مي توان به توليد انواع لوازم مصرفي مانند دستکش جراحي و توليد  دستگاه ها و وسايل فيزيوتراپي و سمعک اشاره کرد.
فعاليت اين شرکت در حال حاضر در زمينه هاي مختلفي از قبيل: قلب، مغز و اعصاب، چشم، ENT، توانبخشي، زنان و زايمان، ارولوژي، عمومي و … ادامه دارد. شرکت پيشرفت درمان در حال حاضر با چندين کمپاني مطرح در سطح جهان همکاري دارد و نمايندگي شرکت هايي نظير : ERBE، گروه Haag Streit، گروه Otometrics ،Sumetzberger و …. از کشورهاي اروپا را داراست.
مديران فعلي اين شرکت نسل دوم خانواده قاصر و ناصرنيا هستند و هم اکنون نسل سوم اين خانواده نيز در قالب کادر اجرايي 42 نفره شرکت و در بخش هاي مختلف آن در حال تجربه اندوزي هستند. اين امر باعث شده سياست گذاري هاي شرکت با افق ديد گسترده و بر اساس اهداف بلند مدت تبيين شود.
در حال حاضر انواع خدمات شرکت پيشرفت درمان براي مشتريان که سبب تمايز آن با ديگر شرکت ها شده شامل مواردي چون استقرار سيستم مديريت کيفيت در ارائه خدمات، سرعت عمل در سرويس و خدمات پس از فروش، استقرار سيستم مديريت کنترل جهت اخذ رضايت مندي کاربر، آموزش تخصصي پزشکان با همکاري مراکز درماني بين المللي، بومي سازي نرم افزارهاي محصولات (فارسي سازي)، انتقال فن آوري هاي روز دنيا به مراکز درماني،  به روز رساني سيستم هاي در حال کار و آموزش صحيح کاربران است. مصاحبه ما را با رئيس هيأت مديره اين شرکت مي خوانيد:

 لطفاً در ابتدا بيوگرافي خود را بيان کنيد.
من علي قاصر رئيس هيأت مديره شرکت پيشرفت درمان متولد 1336 و تحصيلاتم دکتري اقتصاد است که به همراه مهندس هوشنگ ناصرنيا که برادرم هستند و داراي تحصيلات کارشناسي ارشد الکترونيک است، شرکت پيشرفت درمان را در مسير دستيابي به اهداف خود راه اندازي و پيش مي بريم.

چگونه شد که وارد حوزه تجهيزات پزشکي شديد؟
من از دوران دبيرستان در کنار مرحوم ناصر نيا عموي خود که هم اکنون در قيد حيات نيست در رشته مهندسي پزشکي فعاليت کرده ام.
به ياد دارم که در سال هاي اوليه فعاليت خود در اين حوزه، صرفاً به عنوان يک جوان بي تجربه در کارهاي کوچک فعاليت مي کردم، اما به مرور زمان در شرکت ايمسکو که يکي از شرکت هاي موفق آن زمان بود پيشرفت کردم و در سن 26 سالگي به سمت مديرعاملي در آن شرکت رسيدم که اين همکاري تا زماني که وي شرکت را منحل و از ايران مهاجرت کرد، ادامه داشت.

لطفا در خصوص اهداف تأسيس شرکت و مجموعه فعاليت هاي آن براي خوانندگان ما توضيح دهيد.
از همان سال هايي که من در شرکت ايمسکو کار مي کردم به فکر ايجاد يک شرکت و فعاليت تخصصي در اين زمينه بودم  و در طول سال ها فعاليت، تيم ما توانست در اين راستا پيشرفت کرده و با چندين کمپاني موفق در حوزه هاي چشم و مغز و اعصاب، ENT ، گوارش، تأسيسات بيمارستاني و… همکاري کند. در حال حاضر محصولات مختلف ما در تمامي کشور وجود دارد و همواره فروخته مي شود و خدمات پس از فروش و تعميرات به صورت تخصصي با اعزام نيروهاي کارآزموده شرکت به محل انجام مي شود. هم اکنون ما واردات دستگاه هاي جراحي اتاق عمل، اپتيک (ميکروسکوپ هاي معاينه و جراحي)، دستگاه هاي چشم پزشکي، ابزار جراحي، شنوايي سنجي، تجهيزات شنوايي و سمعک، تجهيزات امحاء، سيستم هاي پنيوماتيک و گوارش را به صورت حرفه اي در ايران در پرونده کاري خود داريم.

آيا شما به وجود مافيا در حوزه تجهيزات پزشکي اعتقاد داريد؟
من به شخصه تاکنون با فردي يا گروهي به عنوان مافيا در اين رشته روبرو نشده ام، شايد شرايط کاري و رقابت زياد در اين زمينه يا ديگر رشته ها، فعاليت را کمي سخت مي کند که اين سختي و مشکلات کار را در صورت عدم موفقيت با انگشت اتهام به سوي مافياگري نشانه مي گيرد، اما به هرحال با تلاش و فعاليت مضاعف قطعاً مشکل رفع مي شود.

تا چه زماني مايل هستيد در اين حوزه به فعاليت بپردازيد؟
من تا زماني که اکسيژن به من مي رسد در اين حوزه فعاليت خود را ادامه خواهم داد، زيرا علاقه من به اين رشته باعث نشاط و شادابيم مي شود و من آرزو دارم که تا لحظه آخر زندگيم در فضاي کاري و حرفه اي خود باقي بمانم و ياد بگيرم.

لطفاً از زندگي خود کمي بگوييد.
من در دوران دانشجويي در دانشگاه با همسرم آشنا شدم و اکنون ساليان زيادي از زندگي مشترک ما مي گذرد. ثمره زندگي من و همسرم دو فرزند دختر است که هر دوي آنان در خارج از ايران مشغول به تحصيل در مقطع طراحي صنعتي و معماري هستند که به اميد خدا پس از اتمام تحصيل، فرزندانم در کنار ما در ايران زندگي خواهند کرد. من همواره از همسرم براي تمام بردباري ها و زحماتي که در اين سال هاي زندگي مشترک ما کشيده اند قدرداني مي کنم، چراکه همسرم در تمام طول اين زندگي مشترک، محيط آرامي براي من و فرزندانم و محيط کارم ايجاد کرده است.

براي جوانان و کساني که مايلند وارد حوزه تجهيزات پزشکي شوند چه توصيه و نصيحتي داريد؟
واقعيت اين است که شرايط نسبت به دهه هاي 50 و 60 بسيار تغيير کرده است، رفتار انساني و وضعيت کار و شرايط جهان کاملاً متفاوت با زمان گذشته است و تعداد شرکت ها هم از 40 شرکت به چندهزار شرکت رسيده است. تعداد فارغ التحصيلان و دانشجويان در اين صنف را نمي دانم بگويم خوشبختانه يا متأسفانه، بسيار بالاتر از ظرفيت است و در نتيجه بازار کار پتانسيل اين تعداد نيروي انساني متخصص را ندارد. اما از سوي ديگر سرعت پيشرفت تکنولوژي بسيار بالا و با سرعت بوده و قدرت دسترسي به اطلاعات بسيار بالاتر و سريع تر از زمان قديم است در نتيجه من توصيه مي کنم جوانان با تلاش و مطالعه و کسب تجربه در محيط هاي کاري روز به روز به اهداف علمي و مشخص خود نزديک تر شوند و هرگز نااميد و نگران نباشند.

تعامل شما با اداره کل تجهيزات پزشکي چگونه بوده است و نقش اين اداره را در ساماندهي اين حوزه چگونه ارزيابي مي کنيد؟
من بخاطر مي آورم که در دهه پنجاه و اوايل دهه شصت، اين اداره شامل سه نفر: مدير کل خانم دکتر الهي، کارشناس مهندس سليمي و آقاي لطفي به عنوان کادر اداري و بايگاني همه امور مجوزها و غيره را اداره مي کردند. بعد از شروع جنگ و ايجاد مرکز تهيه و توزيع الکترونيک (وزارت بازرگاني) لزوم ايجاد تشکيلات همسو جهت کنترل واردات، ارز، نيازهاي جنگ و غيره در وزارت بهداشت و درمان احساس شد که همسو با مرکز تهيه و توزيع به تشکيلاتي منسجم تر و بزرگ تر تبديل شدند و آنچه را که امروز شما مشاهده مي کنيد تفاوت هاي فاحش سه يا چهار دهه فعاليت تمامي مديران، کارشناسان و مسئولان در طول اين مدت بوده است. درهرصورت ما تا به امروز نه تنها با اداره کل بلکه با هيچ فردي به عنوان مسئول مشکل نداشته ايم و من از فرصت استفاده مي کنم تا از تمامي مديران کل و کارشناسان محترم در طول اين سال ها تا به امروز مراتب سپاسگزاري و قدردانيم را ابراز کنم.
از طرف ديگر تنها خواسته و آرزوي من اينست که مسئولان فعلي به نحوي سياست هاي حرفه اي گرايي را ايجاد کنند که فقط شرکت هاي شايسته و توانمند اجازه حضور و فعاليت را در بازار داشته باشند که اين با ايجاد قوانين و سختگيري هاي خاص خود مي تواند به نتيجه برسد. اميدوارم که همين مسئولان فعلي، اتخاذ تدابير و سياست هايي را بيانديشند که جلوي مصرف کالاهاي قاچاق توسط دانشگاه ها، بيمارستان ها و … گرفته شود و طبعاً در صورت عدم وجود تقاضا، ورود قاچاق کالاهاي حساس پزشکي هم به صرفه سوداگران نخواهد بود.
به عنوان مثال در کالايي مثل سمعک که حجم آن بسيار کوچک اما پربها است، حدود 80% نياز بيماران توسط کالاهاي قاچاق تأمين مي شود.

در طول سال هاي فعاليت در حوزه تجهيزات پزشکي شاهد چه تحولات و دگرگوني هايي چه از حيث تکنولوژي هاي جديد و چه حوزه هاي مديريتي بوديد؟
با يک مثال ساده، يک دستگاه ECG ابعادي به اندازه cm 10*40*50 با خازن و لامپ و تعداد زيادي برد داشته ولي امروز اين دستگاه در سايزهاي بسيار کوچک حتي در اندازه هاي 2*10*10 cm  Full digital  توليد مي شود.
آن دوران توليد در تخت هاي دو يا سه شکن يا وسايل مکانوتراپي، فيزيوتراپي بود، امروز شاهد بوجود آمدن شرکت هاي توانمند در حوزه توليد، واردات و خدمات پس از فروش هستيم. درحوزه مديريتي هم مي توانم اشاره کنم که سطح دانش و معلومات و نيز تحصيلات، بسيار بالاتر و منطبق تر گشته که با توجه به تحريم ها و موانع زيادي که در سنوات گذشته ايجاد شده و طبيعتاً رشد و کيفيت مديريتي را هم با روند کندي روبرو ساخته بود، انشاءا… پس از ايجاد شرايط برجام شرايط مديريت بهتري را از نظر کيفي و کمي شاهد خواهيم بود، ماهم در شرکت پيشرفت درمان تمامي قوا و تلاشمان را مبني بر انتقال دانش و تکنيک هاي روز بر اساس ارائه بهترين سرويس و خدمات پس از فروش در کمترين زمان ممکن به تمامي نقاط ميهن عزيزمان به ثمر برسانيم.

1/5 (1 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور