آخرین خبر

مهندسی پزشکی

مديرعامل كاوش پسندنوين در گفتگو با ماهنامه: خريدهاي هيات امنا، هدايت شده و از ميان كليه شرکت هاي معتبر صورت بگيرد

حميدرضا عليخاني فارغ التحصيل سال 1361 در رشته پيراپزشكى (علوم آزمايشگاهى) دانشگاه تهران و مدير عامل شركت کاوش پسند نوين  از سال 63 است. وي درسال 63 در لجستيك وزارت سپاه مشغول فعاليت هاى تدارك پزشكى و تأمين نياز جبهه هاى جنگ و بيمارستان هاى تابعه شد و پس از اتمام جنگ در شركت پخش فراورده هاى پزشكى با عنوان معاون بازرگانى مشغول شد. در سال 80 مدير عامل شركت تيدى تجارت  توليد دارو بود و پس از آن به فعاليت خصوصى مشغول شد. وي همچنين  به عنوان بازرس اتحاديه بازرگانان تجهيزات پزشكى نيز انتخاب شد.
وي در خصوص نحوه ورود به حوزه تجهيزات پزشكي گفت: من در زمان جنگ کار هاي مرتبط با تجهيزات پزشکي انجام مي دادم و زماني که جنگ به پايان رسيد به وزارت بهداشت آمدم و در شركت پخش فرآورده هاى پزشکي (شركت مادر تخصصى) با عنوان معاون بازرگاني  مشغول به کار شدم،  مشابه وظيفه اى که اکنون با عنوان هيات امناي ارزى انجام مي شود. وي افزود: بيست و پنج سال پيش، تعداد شرکت ها انگشت شمار بودند، شركت پخش فرآورده هاى پزشكى به عنوان بازوى بازرگانى وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكى وظيفه تأمين نياز دانشگاه ها و مراكز درمانى و طرح هاى عمراني را به عهده داشت.  سياستي که زمان مدير عاملى  آقاي معظمى در شركت حاکم بود آن بود که اين وظيفه خطير از تک محوري خارج شود و بيشتر فعاليت به بخش خصوصي واگذار شود. چرا كه اعتقاد داشتيم اين حجم از کار را يك شركت دولتى نمي تواند و نبايد به تنهايى عهده دار شود. لذا كليه  فعاليت هايي که در آن زمان انجام شد، با حمايت آقاي معظمي به عنوان مدير عامل انجام گرفت. بدين ترتيب بخش هاي توليدي مختلفى در زمينه مانيتور ICU,CCU تخت اطاق عمل و…. شروع به كار كردند و اکنون مي توانند ده ها و شايد صدها ميليون دلار را در داخل کشور به گردش در آورند و به ياري خدا از واردات كالاهاى مشابه به لحاظ رقابت كيفى و قيمتى جلوگيرى شده است. در زمينه واردات نيز به كمك بخش خصوصى و با هدف گسترش شركت هاى پشتيبانى دهنده و انتقال دهنده دانش فنى همكارى هايي را داشتيم. همچنين تأمين نيازهاى ضرورى بخش درمان را رأساً تهيه مي کرديم و اين موضوع موجب گسترش نزديكى شركت ما به وزارت بهداشت و دانشگاه ها شد.
عليخاني ادامه داد: بعد از فعاليت در شرکت پخش فراورده هاي پزشکي و شرکت تيدى تجارت، شرکتي را با نام کاوش پسند نوين (KAPS) افتتاح کرديم و نمايندگى كمپاني هاى SORING المان، MICROMAR برزيل، EVONOUS و WENZLER آلمان را در زمينه ابزار جراحى و تخصصى مغز و اعصاب و پرفراتور  كسب کرديم.

Sonoca
عليخاني در ادامه در خصوص دستگاه هاى Sonoca اظهارداشت: با استفاده از امواج اولتراساند و ويژگي هاى اين امواج بوسيله هندپيس هاى مخصوص در اعمال تخليه تومورهاى مغزى، ليپوساكشن، دبريدمان زخم هاى بستر، ديابتى و سوختگى و برش هاى استخوان توانايى خاصى به جراح مي دهد و دستگاه هاى APC, CPC نيز با بهره گيرى از گاز هليوم و ارگون در  انواع جراحي ها توانايى كواگوليشن حتى در اندوسكوپى را فراهم مي آورد.
دستگاه 3D HISTECH در زمينه پاتولوژى و تشخيص سلولى در دنيا كم نظير است و تحت نمايندگى و دستگاه هاى HPLC و LC/MAS/MAS در زمينه آزمايشگاه هاى كنترل غذا و دارو نيز از ديگر فعاليت هاى KAPS است.
ما همچنين شرکت ديگري را در سال 82 با عنوان MTC  مدحت تجارت براي مواد مصرفي ايجاد کرديم.
همچنين با کمپاني هايي در ألمان، ايتاليا، امريکا و سنگاپور  تايوان و ژاپن كالاهاى داراى FDA در زمينه مصرفي  همکاري  داريم:
 NEOTEC توليد كننده آنژوكت، سه راهى، صفر بند
 SIGMA توليد كننده انواع رول و كاغذ و فيلم بسته بندى استريل كارخانجات و كارگاه هاى توليدى و CSRبوده و Hine medin.  توليد كننده انواع مش جراحى  drape ،Sponge
،URETHRAL SUPPORT SYSTEM ، anti-adhesion  gel / film
Jetmedical توليد كننده كتتر دياليز، CVC  پورت هاى تزريقى
KAWASUMI توليد كننده فيستولا نيدل و انواع كيسه خون
در ادامه اين گقتگو عليخاني در خصوص سير تحولات حوزه تجهيزات پزشكي در طول سال هاي فعاليت خود توضيح داد و گفت: در سال  65 همزمان با جنگ تحميلى در وزارت بهداشت، اداره اى براي صدور مجوزها وجود نداشت و اين کار تماما در مرکز تهيه و توزيع وزارت بازرگاني انجام مي شد و وارد كنندگان در آن سال ها مشکلاتي داشتند.  ما در آن زمان اين مشکل را مطرح کرديم و بعد از آن که چلنجي ميان وزارت بهداشت و وزارت بازرگاني صورت گرفت، تصميم بر آن شد که  تجهيزات تخصصي به وزارت بهداشت واگذار شود. سپس بحث دفتر تجهيزات پيش آمد و دکتر شاه حسيني، دكتر محمد فرهادى لنگرودى، دكتر مدرس، مجتبى معظمى، دكتر كسايى، دكتر مير محمد صادقى، دكتر كيوان در دو دوره، دكتر مسائلى، مهندس شاهمرادى، مهندس صفوى و كارشناسان و كارمندان، زحمت بسيار کشيدند و کار را هدايت کردند تا به صورت تخصصي بر روي  تجهيزات پزشکي و  تجهيزات آزمايشگاهي و  دندانپزشكى  و حتي دارو کار شود. به اين ترتيب اداره کل تجهيزات و ملزومات پزشکي شکل گرفت و از کارشناسان و متخصصان دعوت به عمل آمد. اکنون نيز شاهد هستيم که اداره تجهيزات سال هاست با وجود مسئولان آگاه و كارشناسان با تجربه و تحصيلكرده، از ورود كالاهاى غير استاندارد جلوگيرى مي کند و خوشبختانه ديگر ضايعات قبل را نداريم. حال منظور از ضايعات چيست بايد عرض کنم که با توجه به نبود كارشناسى و پشتيباني نگهدارى، قبلا هر شركت يا شخص و بيمارستان  نياز خود را بدون توجه به عواقب آن و با عنايت به خلاء كارشناس و أدارات مربوطه اقدام به تهيه انواع برندها مي کرد، تا اينکه گروهى از مهندسان فنى شركت پخش كه آن زمان جهاد خودكفايى نام داشت، زماني که براي نظارت به بيمارستان هاي  سراسر كشور رفته بودند، با انبارهايي پر از تجهيزات بلااستفاده و بي مصرف رو به رو شدند. دستگاه هايي که يا به خاطر اشکالات جزئي قطعات يدكى، عدم وجود شركت نمايندگى يا به دليل عدم اطلاع از نحوه استفاده بدون پشتيبانى و … در انبار ها مانده و خاک مي خوردند، اما اکنون مي بينيم که اداره تجهيزات پزشکي با قدرت و با بهره گيري از نيروهاي متخصص و مجرب به نظارت خود مشغولند.
مديرعامل كاوش پسندنوين در گفتگو با ماهنامه در بخش ديگري از صحبت هاي خود براي جواناني كه مايلند وارد حوزه  تجهيزات پزشکي شوند، اظهارداشت: متاسفانه يکي از بحث هاي مهمي که در اين زمينه وجود دارد اين است که فارغ التحصيلان رشته مهندسي پزشکي،  بعد از مدتي تمايل به ايجاد شرکت پيدا مي کنند و براي اين کار دفتر و ملزومات دفتر را با زحمت فراوان تهيه مي کنند و شروع به واردات محصول مورد نظر خود بدون بررسي و بدون تجربه ي کافي مي کنند. بارها ديده مي شود که حتي براي ايجاد شرکت و واردات، وام هايي با سود بالا دريافت مي کنند و بعدها هم براي پرداخت آن دچار مشکل مي شوند.  اين مسئله تا جايي گسترش پيدا کرده  که ما اکنون 6000 تا 7000 شرکت داريم که بسياري از آنها نه تنها سودي نمي کنند، بلكه ماهانه متضرر نيز مي شوند. لذا توصيه بنده به جوانان اين است که کمي تجربه کسب کنند مطالعات خود را در اين زمينه افزايش دهند و زير ساخت ها را براي ساخت شرکت مهيا کنند و تمام جوانب را در نظر بگيرند،  بعد اقدام به ايجاد شرکت کنند.
توصيه مي کنم جوانان به صرف اينکه در ساير صنف ها وضعيت اقتصادي و فروش خوب نيست، وارد صنف تخصصي تجهيزات پزشکي نشوند و علاوه بر اينکه سودي نمي کنند، خود و ديگران را متوجه آسيب هاي فراوان نکنند. به هر حال جواناني که وارد اين صنف مي شوند با رقبايى روبرو مي شوند که ده ها سال اين کار را انجام داده اند و تجربه و آگاهي لازم را دارند،  پس تا زماني که اين تجربه و آگاهي را کسب نکرده اند،  نبايد ريسك کنند. از سوي ديگر چنان چه اين تعداد شرکت سازماندهى نشوند، عملا جز ايجاد زحمت براي خود و اداره کل تجهيزات پزشکي کار ديگري انجام نمي دهند. تا اين مسئله رفع نشود، به مراتب کار اداره کل تجهيزات پزشکي کمتر نخواهد شد، چراکه هم اکنون نيز به دليل مراجعات بسيار زياد،  سرعت انجام کار در اداره کل تجهيزات پزشکي کاهش يافته و در صورت عدم برون سپارى، كارشناسى  مهندسي پزشکي  و سازماندهى اداره کل با مشكل جدى روبرومي شود.
وي ادامه داد: دفتر تجهيزات پزشکي هم اکنون در بحث تغيير و تحول در نظام سلامت کشور خوب عمل کرده است، حتي من در اخبار مطالعه کردم که تابيش از 40 درصد هزينه هاي مرتبط با ملزومات و تجهيزات پزشکي کاهش پيدا کرده است. اين آمار نشان ميدهد که نابساماني زيادي در اين زمينه وجود داشته است که جا دارد از تمام افرادي که نام برده شد، خصوصاً مهندس صفوى که با درايت و توانايي خود توانست اين مسير را هموارتر کند، تشکر کنم. اما بقاياى اين نابساماني همچنان وجود دارد و اميدواريم اداره کل بتواند اين مشکلات را حل کند.
عليخاني در ادامه خاطرنشان کرد: امروزه تمام کارها به سمت هيات امناي ارزي هدايت مي شود. البته اين شيوه در كوتاه مدت مفيد و اثرات قابل رؤيتى دارد، اما در بلندمدت همان خواهد شد كه تجربه شده است. حداقل اشکالي که از اين مسير ايجاد مي شود، اين است که  براي به دست آوردن قيمت مناسب، کالا تنها از يک شرکت با ايجاد رقابت تهيه مي شود و بعد با از بين رفتن شرکت هاي رقيب، علنا رقابت به پايان مي رسد و قطعا کمپاني  مذکور نيز ديگر با همان قيمت اوليه و رقابتي کالا نمي فروشد و از سوي ديگر شرکتي نيز وجود ندارد که با محصول مشابه و قيمت پايين تر اين رقابت را ايجاد کند. به نظر بنده اين بزرگترين خطري است که در حال حاضر صنف تجهيزات پزشکي را تهديد مي کند و با ادامه ي اين کار اين وضعيت بدتر و بدتر خواهد شد و شرکت هايي که صد ها پرسنل مستقيم و غيرمستقيم دارند مجبور به بستن شرکت خود و وارد شدن در ساير اصناف خواهند شد. در صورتي که به عقيده ي من شرکت هايي که تجربه و نيروي کار مجرب پرورش داده اند و با زحمت به جايگاه امروزي خود رسيده اند،  بايد حفظ شوند و چنانچه از بين روند، ديگر بازگرداندن آنها به شرايط قبلي سخت خواهد بود. لذا لازم است اين کار به صورت حرفه اي و هدايت شده از ميان شرکت هايي که کارشان خوب است و اعتبار خوبي دارند به گونه اي صورت بگيرد که نه تنها بازار رقابتي از بين نرود،  بلکه ضمن حفظ بازار رقابتي شرايط طوري هموار شود که  شرکت ها سعي بر بهبود کيفيت پشتيباني و ارائه ي کالاي خود کنند.
من در آخر ضمن  تبريک به دوستاني که توانسته اند تا الان در صنف تجهيزات پزشکي فعاليت کنند و به مدير کل جديد که از فروردين کار را به دست گرفته است، به خاطر حسن انجام کار آنها و اقداماتي نظير برون سپاري فعاليت ها به NGO ها تبريک ميگويم. اين انجمن ها در حقيقت زبان صنف هستند و باعث ميشوند که کار با کمترين خطا پيش رود.
در پايان ما انتظار داريم که مطالبات شرکت ها پرداخت شود و اين مهم در صورتي انجام مي شود که بيمه ها بدهي هاي قبلي خود را به بيمارستان ها پرداخت کنند و دانشگاه ها مجاب به تسويه با شركت ها شوند.
از سوي ديگر تثبيت نرخ ارز در دستور كار دولت بوده و هست،  اما متاسفانه  شاهد افزايش تدريجى و كند نرخ ارز هستيم و  اميدواريم که اين تفاوت به حداقل برسد، چرا كه اختلاف نرخ ارز را ما در هر بار گردش و جايگزيني کالاي جديد بايد ببينيم. زماني که پرداخت ها دير صورت مي گيرد و اين عدم پرداخت به موقع ديون مراكز و افزايش نرخ ارز  سبب ميشود که وارد كننده در پرداخت بعدي اين اختلاف نرخ ارز را در نظر بگيرد.
در حقيقت، اين که دانشگاه ها به سرعت بتوانند مطالبات  خود را پرداخت کنند و وضعيت پرداخت هاي دانشگاه ها به روز رساني شود، چالش مهمي است که  اگر به همين شکل ادامه پيدا کند،  قطعا وضعيت پشتيباني هم تحت تاثير آن قرار خواهد گرفت.
در پايان اين سوال مطرح است: چرا حضور بسيارى از شركت هاى قوى و باسابقه در بخش، كم رنگ و يا بى رنگ است و وزارت بهداشت چه برنامه اى براى حمايت از اين تعداد شركت فعال دارد.؟؟

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور