آخرین خبر

نرم افزار

مدلاسيون دامنه (AM) در محيط سيمولينک

نویسنده: مهندس محمد كريمي مريداني دانشجوي دكتري مهندسي پزشكي (بيوالكتريك)، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات

 

در اين شماره شما را با نحوه انجام مدلاسيون دامنه (Amplitude Modulation-AM) در محيط سيمولينک آشنا مي کنيم.
يک سيستم مدولاسيون سيستمي است که در آن سيگنالي جهت کنترل پارامتري از سيگنالي ديگر به کار گرفته مي شوداز ميان کاربردهاي مدولاسيون دامنه، به کارگيري آن در سيستم هاي مخابراتي از اهميت خاصي برخوردار است. به طور معمول براي هر يک از انواع کانال هاي مخابراتي محدوده اي از فرکانس وجود دارد که براي ارسال سيگنال مناسب ترين محدوده به شمار مي رود. به عنوان مثال، جو به سرعت سيگنال هاي واقع درمحدوده فرکانسي صوتي (10Hz تا 20Hz ) را تضعيف مي کند، در حالي که سيگنال هاي واقع در محدوده فرکانس هاي بالاتر را تا فواصل زيادي منتشر مي کند.

بدين لحاظ، ارسال سيگنال هاي صوتي مانند گفتار و يا موسيقي از طريق کانال هايي که از انتشار در جو زمين استفاده مي کنند، به کمک يک سيستم مدولاسيون که سيگنال مورد نظر را بر يک سيگنال حامل فرکانس بالا سوار مي کند، صورت مي گيرد. يکي از سيستم هاي مدولاسيون معمول براي اين منظور مدولاسيون دامنه سينوسي است که در آن سيگنال حاوي اطلاعات، مثلاگفتار و يا موسيقي، به منظور ايجاد تغيير در دامنه يک سيگنال حامل سينوسي که فرکانس آن در محدوده مناسب قرار دارد، به کار مي رود.
مدولاسيون AM يکي از روش هاي پخش امواج راديويي است که تقريبا در مدتي نزديک به3/2 ازقرن بيستم، رايجترين شيوه پخش امواج راديويي خصوصا پخش همگاني بوده وهم اکنون نيزاستفاده وسيعي دارد. اين شيوه بيشتر توسط ايستگاههاي راديويي که رويکرد پخش اخبار داشته ويا اغلب حجم مطالب مورد انتشارآنهارا گفتار تشکيل مي دهد، مورد استفاده واقع مي شود.

براي شبيه سازي مدلاسيون AM نياز به معرفي يک بلوک است كه شما ميتوانيد به راحتي آن را با كدهاي متلب برنامهريزي كنيد. اين بلوك مانند يك بلوك FPGA است كه با يك زبان توصيف سختافزاري مثل VHDL، پيكربندي ميشود. از جمله مزاياي استفاده از اين بلوك انعطافپذيري آن است، بدين معني كه شما با وجود اين بلوك به گسترهي عظيم توابع MATLAB دسترسي پيدا خواهيد كرد. در ادامه يك مثال ساده مخابراتي را براي معرفي اين بلوك بررسي ميكنيم. اين مثال مدولاسيون AM است. ميخواهيم با داشتن دو موج پيام و حامل (Carrier)، موج مدوله شده AM را بدست آوريم.
ابتدا يك مدل جديد باز كرده و بلوكهاي مورد نياز را از مسيرهاي مشخص شده در جدول(1) وارد آن كنيد. شکل(1) بلوک هاي وارد شده در مدل جديد که به نام medmag نامگذاري شده است را نشان مي دهد.

روي بلوك MATLAB Function دبل کليک کرده ودرويرايشگربازشده،كدزيرراواردكنيد:
function AM = fcn(Message,Carrier,Ac,m)
% Modulation AM
AM = Ac*(1+m*Message)*Carrier;

 در شکل(5) مي توانيد نحوه انجام اين کار مشاهده کنيد.

 

تنظيمات مدل

با فشردن كليد Ctrl+E به صفحه تنظيمات مدل رفته و تنظيمات زير را انجام دهيد:
مقدار Stop time را 10 ميلي ثانيه قرار دهيد.
مقدار Max step size را 10 ميكرو ثانيه قرار دهيد.
حال بلوکها را مانند شکل(6) مرتب کرده و بعد از اعمال تنظيمات لازم، بلوكها را به هم متصل کنيد.

 منبع
[1]- Mathworks.ir

 

2/5 (1 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور