آخرین خبر

مدال طلاي جهاني در مسابقات اختراعات ژنو نصيب جوان ايراني شد

استعدادهايي در کشورما وجود دارد که در بسياري از کشورهاي دنيا ي نظير ندارد وروشن است که  استفاده ازآنها نيازمند برنامه ريزي منسجم، کارشناسي و بستر سازي است. چرا که ارتقاي سطح دانش جوانان و آشنايي آنان با علوم جديد، زمينه پيشرفت و جهش علمي کشور را تضمين مي کند. در بين اخبار مختلف درخشش استعدادهاي ايراني در حوزه هاي مختلف علمي در سطح جهان، گاهي گلايه هايي نيز از اين استعدادهاي ملي به گوش مي رسد که جاي تامل دارد…
گلايه هايي که چکيده آن در يک کلمه خلاصه مي شود: بي مهري مسئولان..

کنار هم گذاشتن تمام اين اظهار نظرها، حتي خواننده عادي را نيز به سوي اين واقعيت سوق مي دهد که متاسفانه بسياري از شعارهاي داده شده براي حفظ سرمايه هاي انساني، جلوگيري از فرار مغزها، بها دادن به نخبگان و جملات و عبارات رسانه اي بي شمار از اين دست، عملي نمي شود، در صورتي که کشور ما با تکيه بر همين نيروهاي داخلي خود توانسته بسياري از مرزهاي دانش را در هم نوردد.
کسري فلک دانش آموز پايه سوم تجربي دبيرستان علامه حلي يک، ساکن منطقه 15 تهران در مسابقات جهاني مخترعين 2014 کشور سوئيس شهر ژنو که در تاريخ 13 تا 17فروردين 93 برگزار شد، در بين بيش از 800 مخترع از 42 کشور جهان و 40 مخترع ايراني  موفق به کسب تنديس بلورين برترين اختراع و دريافت مدال طلاي جهاني بابت ساخت پانسمان تسريع انعقاد خون نانو (fast clot bandage) شد و افتخار ديگري را براي کشورمان به ارمغان آورد.کسري فلک به همراه پدرش مهمان دفتر ماهنامه مهندسي پزشکي بود. گفتگوي زير را با اين جوان نابغه ايراني مي خوانيد:

لطفادر خصوص اختراعتان توضيحاتي دهيد:
اختراع من به اين ترتيب است که بانداژهايي را که آغشته به نانو مواد است  بر روي جراحت هاي خونريزي قرار مي دهيم که اين امر باعث مي شود تا انعقاد خون 20% تسريع يابد.

ايده اين اختراع از کجا به ذهن تان خطور کرد؟
با توجه به اينکه مشاهده مي شود گاهي بيماران براثر خونريزي جان خود را از دست مي دهند، نياز به روشي  است که خون را سريعتر بند بياوريم درحال حاضر از آمپول ويتامين k  استفاده مي شود که رايج ترين تسريع کننده انعقاد خون در مواقع اورژانسي است. لذا من فکر کردم که بايد روشي ايجاد کرد که در دسترس تر از آمپول ويتامين k باشد اين بانداژ امتيازات بسياري نسبت به آمپول ويتامين k دارد. از جمله اين که نيازي به نگهداري در يخچال ندارد و حتي نياز به تزريق ندارد. همچنين بانداژ ما از لحاظ قيمت به مراتب ارزانتر از آمپول ويتامين k است و تاريخ انقضا ندارد. در کل مورد استفاده اين بانداژ بيشتر در موارد اورژانس و خونريزي ها است.
اين پروژه حدود 5/2 سال زمان برد و هزينه صرف شده براي آن بالغ بر 80 ميليون تومان بود که کاملا با هزينه ي شخصي و بدون کمک دولتي و يا مدرسه پيش رفت. در حال حاضرنيز ما در تلاش هستيم که پس از انجام تست هاي نهايي و انتخاب اسپانسر اين محصول را به توليد انبوه برسانيم.

آيا برنامه اي براي  اختراع جديد در آينده نيز داريد؟
هدف بعدي من ادامه دادن همين اختراع و گسترش آن است. بدين گونه که به اين بانداژ خصوصيات آنتي باکتريالي داده و خاصيت افزايش سرعت التيام زخم را به خصوصيات اين بانداژ اضافه کنم.
لازم به ذکر است کسري فلک در 5/3 سالگي 4 نوع شنا را ياد گرفته است و مدال طلاي کشوري را کسب کرده و از همان دوره ي ابتدايي به مدت 5 سال قهرمان شيرجه کشور بوده است. اين نوجوان مستعد ايراني قصد دارد در آينده دررشته جراحي مغزواعصاب ادامه تحصيل دهد.

3.3/5 (3 دیدگاه ها)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور