آخرین خبر

محصولات توليدي ليزر پزشکي نياز بازار را برطرف نميکند

نویسنده: مانا راد

 

دبير ستاد توسعه فناوري ليزر، فوتونيک و ساختارهاي ميکروني بر اين باور است که تعداد شرکت هاي فعال در حوزه تجهيزات پزشکي داراي ليزر نسبت به نياز جامعه بسيار کم است. به گفته او توليد مواد و قطعات مصرفي اين تجهيزات ميتواند بخش زيادي از نيازهاي داخلي را پاسخ دهد.
انجمن صنفي متخصصان تجهيزات پزشکي کشور و مرکز علوم و فنون ليزر ايران تفاهمنامه همکاري امضا کردند. نشست امضاي اين تفاهمنامه هشتم مهرماه سال جاري در مرکز علوم و فنون ليزر با حضور دکتر محمد صادق ذبيحي، دبير ستاد توسعه فناوري ليزر، فوتونيک و ساختارهاي ميکروني، سيدحسن نبوي، مدير مرکز ملي علوم و فنون ليزر ايران، احمد مسلمي، رئيس هيأت مديره و مهندس مهرداد سرهنگي دبير انجمن صنفي متخصصان تجهيزات پزشکي برگزار شد.
مسلمي طي سخناني گفت: يکي از بحث هاي مهم در حوزه تجهيزات ليزرها هستند. دودهه است که به صورت حرفه اي در حوزه مهندسي پزشکي کار شده اما حوزه ليزر از ديد متخصصان اين رشته مغفول مانده است. شايد يکي از دلايل اين غفلت عدم وجود مباحث مربوط به ليزر و کاربردهاي پزشکي آن در سيلابسهاي درسي رشته مهندسي پزشکي باشد.
او افزود: بازار ارائه خدمات مرتبط با ليزر و همينطور تجهيزات داراي اين فناوري بسيار آشفته است. وزارت بهداشت و سازمان انرژي اتمي که متولي قانوني نظارت بر تجهيزات داراي ليزر هستند آنقدر که بر حوزه راديولوژي تمرکز کردند به خدمات ليزر توجه نکرده است.
مسلمي با اشاره به اينکه سهم ما درتوليد داخل در بازار ليزر بسيار کم است، گفت: نميدانم هيچيک از سازمانهاي مرتبط مطالعاتي انجام دادهاند که چقدر از تجهيزات ليزر وارد مي شود اما مطالعه بازار ازجمله اقداماتي است که ميتوان در راستاي امضاي اين تفاهم نامه انجام داد.
رئيس هيأت مديره انجمن صنفي متخصصان تجهيزات پزشکي اظهار کرد: براساس تفاهم نامهاي که ميان انجمن صنفي متخصصين تجهيزات پزشکي و مرکز تحقيقات ليزر امضا شد، قرار است مباحث علمي، فني، ايمني و آموزشي مرتبط با ليزر از سوي اين دو انجمن در قالب کارگاه هاي آموزشي براي ارائه دهندگان خدمات و مطالب آموزشي و رسانهاي براي مردم ارائه شود. در راستاي اين تفاهم نامه مطالب آموزشي و علمي از سوي مرکز تحقيقات ليزر و موضوعات مرتبط با تجهيزات پزشکي و کاربرد ليزر در تجهيزات پزشکي از سوي انجمن صنفي متخصصين تجهيزات پزشکي ارائه ميشود.
مسلمي در ادامه گفت: مباحث مرتبط با ليزر کمتر در رسانه ها منتشر شده و به آن پرداخته اند. اين درحاليست که خدمات مرتبط با ليزرهاي پزشکي بسيار زياد و پرمتقاضي است و رقم قابل توجهي در اين حوزه صرف ميشود. برخي از تبليغات مرتبط با ليزرهاي پزشکي نسبت چنداني با مباحث علمي ندارد و مردم به دليل نداشتن دانش کافي در اين زمينه اين تبليغات را باور ميکنند. يکي از اهداف ما اين است که متخصصان حوزه تجهيزات پزشکي اطلاعات کافي از کاربرد ليزر در تشخيص و بررسي آزمايشگاه و نقش و تاثير آن داشته باشند.
نبوي، مدير مرکز ملي علوم و فنون ليزر ايران در ادامه اين نشست طي سخناني گفت: مرکز علمي علوم و فنون ليزر از 15 سال پيش به صورت تخصصي وارد پيشرفت علمي و فناوري اين حوزه شده است. تلاش هايي که ثمره آن در حوزه تجهيزاتي، پژوهشي و علمي قابل توجه است. از جمله اين موارد ميتوان به توليد محدود 9 دستگاه پزشکي اشاره کرد.
او افزود: به نظر ميرسد نظارت بر توليد و واردات تجهيزات مرتبط با ليزر دچار نقصان هايي است و ما مي توانيم در اين زمينه کمک کنيم. اين نقصان و کمبود اطلاعات کافي در ميان ارائه دهندگان خدمات سلامت و گيرندگان اين خدمات و همچنين تکنسين هايي که امور تعميرات و خدمات فني اين تجهيزات را بر عهده دارند نيز وجود دارد.
او افزود: بنا است با امضاي اين تفاهم نامه در ابتدا آموزش هاي عمومي کاربرد ليزر پزشکي و در گامهاي بعدي محتواهاي تخصصي تري به خصوص در حوزه ايمني ليزر آموزش داده شود. طي يک ماه اخير آموزش هاي چندسطحي براي کارشناسان و کاربران برگزار ميشود. به گفته او خريد تجهيزات مرتبط با ليزر اغلب با دانش کم و بدون مشورت با پزشکان انجام ميشود.
مدير مرکز ملي علوم و فنون ليزر ايران تاکيد کرد: گاهي به دليل فقدان دانش کافي در زمينه تجهيزات پزشکي داراي ليزر در ميان کارشناسان اداره کل تجهيزات پزشکي و پزشکان، حتي ورود بسياري از تجهيزات مفيد در جريان درمان به کشور اتفاق نميافتد. شايد يک دليل اين امر کمبودن تبليغات فني و علمي در حوزه ليزر باشد که براي پوشش اين خلاء بايد همايش هاي علمي و فني با حضور متخصصاني از گروه هاي مختلف برگزار شود.
نبوي در پايان سخنانش تاکيد کرد مخاطبان اين دوره هاي آموزشي مسئولان فني و فعالان شرکتهاي تجهيزات پزشکي هستند. با اين حال نبايد از ارتقاي دانش مردم در زمينه ليزر غافل بود و ميتوان موضوعات مرتبط با اين قشر را از طريق ارتباط با سراي محله ها به اطلاع مردم رساند.
ذبيحي، دبير ستاد توسعه فناوري ليزر، فوتونيک و ساختارهاي ميکروني که در ادامه اين نشست به جمع ملحق شد، گفت: تا کنون کمتر از 10 شرکت در زمينه تجهيزات پزشکي مرتبط با ليزر و فوتونيک فعال هستند. باتوجه به اينکه قطعات و موادمصرفي و ارائه خدمات براي تجهيزات پزشکي داراي ليزر متقاضيان زيادي دارد و متاسفانه زيرساخت هاي داخلي براي ميزان تقاضا کافي نيست، شرکتهاي دانش بنيان ميتوانند با تمرکز بر اين بخشها بازار خوبي را نصيب خود کنند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور