آخرین خبر

مجاز همان واقعیت است و کمی بیشتر؛ ماهنامه مهندسی پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی فراتر از نسخه کاغذی، همراه شماست

ماهنامه «مهندسی پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی» طی عمر ۲۳ ساله خود، شاهد تحول تدریجی و سپس شتابان ارتباطات و بسترهای رسانه‌ای بوده است. کارکرد رسانه، وابسته به ابزار انتقال پیام (مدیا) است. کاغذ، نوار، CD و سرانجام اینترنت. هریک از این بسترهای رسانه‌ای، ظرفیت معینی برای انتقال داده‌ها و تعامل با مخاطب دارد.

کاغذ و رسانه‌های کاغذی، متن و تصویر را به‌صورت ایستا و ثابت منتقل می‌کنند و حداکثر افزوده آن، رنگ تصاویر و حروف است که به لطف گرافیک و چاپ می‌تواند تا حدی چشم‌نواز باشد.

CD، فلش و سخت‌افزارهای دیگری که برای ثبت (رکورد) اطلاعات، به مدد نرم‌افزارهای متنوع، گامی از کتاب و مجله فراتر رفتند و افق گسترده‌تری در برابر مخاطبان گشودند. علاوه‌بر متن، تصویر و رنگ، عنصر صدا و حرکت (انیمیشن و ویدئو) نیز به‌میان‌ آمد.

کتاب‌های حجیم فرهنگ‌نامه و دانش‌نامه‌ها، جای خود را به CD داد که جستجوی سریع و همراه شدن تلفظ و صدا و در مواردی ویدئوهای کوتاه، از مزایای شورانگیز آن بود. با این همه، CD هم مانند کتاب امکان به‌روزرسانی نداشت و راه به بیرون از آن کتاب و متن و تصویر رکورد شده پیدا نمی‌کرد.

تحول اساسی با رواج اینترنت صورت گرفت که دنیای ارتباطات و رسانه را به‌کل دگرگون کرد. CD و مدیاهای دیجیتال به سرعت رنگ باختند و درایو CD از لپ‌تاپ‌ها حذف شد. تقریبا از همه منابع متن و تصویر موجود در بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان نسخه دیجیتال فراهم آمد و هر موسسه و سازمان و بنگاه ریز و درشتی، آدرسی در اینترنت پیدا کرد. خیلی نگذشت که فضای مجازی فراگیر شد و سخن درست درآمد که «مجاز همان واقعیت است.»

این تحول بی‌سابقه در تاریخ بشر ارتباطات را چنان دگرگون کرد که سخن مک لوهان درباره «دهکده جهانی» را سالمندان دورترین روستاهای جهان هم باور کردند. چیزی نگذشت که موبایل‌های هوشمند، فراگیر شدند. حالا پیر و جوان با شماره و ID معینی در فضای ارتباطی شناخته می‌شوند. از تایید مهم‌ترین کارهای اسناد رسمی گرفته تا خصوصی‌ترین روابط دوستانه و خانوادگی، این ابزار جادویی همراه ماست.

پیدایش و گسترش شبکه‌های اجتماعی، سرعت شیفت کردن از رسانه‌های کاغذی به ارتباطات موبایلی را شتاب بخشید.

خیلی زود ارتباطات سنتی، جای خود را به ارتباطات دیجیتال بر پایه موبایل دادند و حالا نه‌تنها ارتباطات به اموری مانند خرید پیتزا و حسابداری و سفارش کالا و نمایش صنایع دستی و رزرو خانه روستایی و هتل و انتقال پول و فروش کالای دسته دوم و پیدا کردن نظافتچی و غیره و غیره از طریق تلفن همراه صورت می‌گیرد و هر برنامه‌ای که برای انجام این امور در فضای مجازی طراحی می‌شود، باید مناسب با تلفن همراه (Mobile Base) باشد.

آیا انتشار مجله که به‌طور مسلم «رسانه» است، می‌تواند از این انقلاب رسانه‌ای برکنار بماند و همچنان به‌صورت ایستا و کاغذی منتشر شود؟

در همه دوران‌های تحول ارتباطات از قرن ۱۶ میلادی تاکنون، دغدغه اصلی صاحبان رسانه، برقراری ارتباط موثر با مخاطب و سرعت، دقت و صحت انتقال اطلاعات و جلب اعتماد و وفاداری مخاطبان بوده است. نیاز مخاطب امروز در زمینه سرعت، به‌روز بودن و علاوه‌بر این‌ها، تعاملی (Interactive) بودن و امکان جستجو در متن و فراتر از متن و پیدا کردن مقالات و خبرهای مرتبط و معنی واژه‌ها و بیوگرافی اسامی مطرح شده در خبر و مقاله و غیره و غیره، در نشریه کاغذی برآورده نمی‌شود.

بنابراین علیرغم دلبستگی نوستالژیک به کتاب و مجله‌های محبوب و حس خوب لمس کاغذ، ناگزیر به‌سوی رسانه‌های دیجیتال روی می‌آورند و چون موبایل در سبک زندگی امروزی، ابزار رسانه‌ای همیشه همراه است، به‌تدریج نسخه دیجیتال و نسخه موبایل روزنامه و مجله و کتاب پربازدیدتر و نسخه کاغذی منزوی‌تر شده و حداکثر در بازه‌های زمانی طولانی‌تر و به‌رسم یادبود و در مناسبت‌های خاص چاپ شود. آنچه پاسخگوی نیاز مخاطبان است، همان اطلاع‌رسانی آنلاین و قابل دسترسی از طریق موبایل است.

همین ماه گذشته بود که خبر توقف چاپ و آنلاین شدن قدیمی‌ترین روزنامه جهان منتشر شد. روزنامه «وینر زایتونگ» که از سال ۱۷۰۳ بی‌وقفه چاپ می‌شد و هواخواهانش اصرار بر انتشار کاغذی آن داشتند، سرانجام تسلیم این روند جهانی شدند.

فضای ارتباطی خانواده مهندسی پزشکی و تجهیزات پزشکی که با یکی از پیشروترین صنایع جهانی سروکار دارند و کاربران صنعتی که در لبه فناوری حرکت می‌کنند، نمی‌تواند از روند تحولات ارتباطات برکنار بماند.

ماهنامه مهندسی پزشکی اولین رسانه خانواده بزرگ تجهیزات پزشکی کشور پابه‌پای متخصصان و مراکز علمی، پژوهشی، تولیدی و بازرگانی این صنعت، در همه رویدادها حضوری موثر داشته و طی ۲۳ سال ارتباطی ارگانیک بین این رسانه و جامعه مخاطب برقرار شده است.

ماهنامه مهندسی پزشکی ارتباط خود را با زنجیره تامین تجهیزات پزشکی به‌صورت روزآمد و متناسب با سلیقه و خواست مخاطبان در قالب مجله و سایت و شبکه‌های اجتماعی و نیز رویدادها و نشست‌های مختلف، گسترش داده است.

چند سال اخیر، درخواست مکرر خوانندگان و مخاطبان ماهنامه مهندسی پزشکی، به‌ویژه کارشناسان مهندسی پزشکی بیمارستان‌ها و مدیران بیمارستان‌ها و متخصصان و تکنسین‌های تصویربرداری و اتاق عمل و بخش‌های مختلف، موجب فزونی گرفتن اشتراک نسخه PDF ماهنامه بر مشترکین نسخه کاغذی شد.

مزیت دریافت سریع نسخه PDF و امکان مطالعه آن در هر شرایطی از روی صفحه موبایل، فارغ از مشکلات پست و حمل‌ونقل مجله، به‌تنهایی دلیل موجه برای تمرکز بر انتشار آنلاین مجله و خبررسانی هر روزه و تقویت شبکه‌های اجتماعی ماهنامه مهندسی پزشکی است. اما فراتر از این، با درخواست‌های متنوعی از سوی شرکت‌های تولیدی و تامین‌کنندگان تجهیزات و مواد مصرفی و خدمات مهندسی برای روش‌های نوین تبلیغات و معرفی برندها هستیم.

فعالیت مجازی ماهنامه

واقعیت این است که ارتباطات دیجیتال و گسترش شبکه‌های اجتماعی موقعیتی ممتاز برای ماهنامه مهندسی پزشکی فراهم آورده تا با بهره‌گیری از بانک اطلاعات فراگیر و طبقه‌بندی شده‌ای که طی ۲۳ سال ارتباط ارگانیک با حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی فراهم آورده است، در قالب دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات هدفمند و برنامه‌ریزی شده‌ای را برای برندهای مختلف ترتیب دهد.

اعتبار و حسن ارتباط ۲۳ ساله ماهنامه مهندسی پزشکی با جامعه مخاطب در حوزه سلامت، پشتوانه این فعالیت و ضامن تبلیغات و برندینگ شرکت‌ها خواهد بود. ماهنامه مهندسی پزشکی از تیر ۱۴۰۲، بدون نسخه کاغذی ولی کارآمدتر از پیش، در فضای آنلاین همچنان همراه شماست.

مدیر مسئول
صائب ماکویی

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور