آخرین خبر

مافيا كار را براي توليدكنندگان نوپا سخت كرده است…

نویسنده: افسانه غفاري

 

شركت توليدي دستكش حرير ايران در سال 1356 به عنوان نخستين واحد توليدي دستكش در ايران شروع به فعاليت كرد  و فعاليت هاي توليدي خود را با ظرفيت توليد روزانه 10000 جفت دستكش خانگي تا اوايل دهه 70 ادامه داد. اين شركت با توليد سالانه 40 ميليون جفت انواع دستكش هاي خانگي و صنعتي (از جنس لاتكس) به عنوان بزرگ ترين صنعت توليدي دستكش در ايران و خاورميانه، در جستجوي افق هاي جديد به فعاليت مشغول است. پيشرفت هاي چشمگير اين توليدكننده، مرهون مديريت و درايت مدير عامل آن است كه اين كارخانه راكد و ورشكسته را به يكي از موفق ترين توليدكنندگان حوزه تجهيزات پزشكي امروز تبديل كرده است. به بهانه گزارش پيشكسوتان حوزه تجهيزات پزشكي، سري به دفتر اين كارخانه بزرگ در تهران زديم و پاي صحبت هاي مدير عامل اين شركت نشستيم:

اصغر فرج زاده اهري مدير عامل شركت دستكش حرير ايران، زاده شهرستان اهر در سال 1334 است. وي در گفتگو با ماهنامه در باره تحصيلات خود اظهارداشت: من تحصيلات خودم را تا کلاس دهم در شهرستان اهر گذراندم و 2 سال آخر دبيرستان را در تبريز گذراندم. سپس براي ادامه تحصيل به تهران آمده و رشته حسابداري صنعتي را برگزيده  و ادامه دادم . پس از اخذ مدرک تحصيلي، مدت کوتاهي در همان رشته تحصيلي ام مشغول به کار شدم  که با وقوع انقلاب اسلامي ايران، به عنوان مدير دولتي يا عضو هيات مديره، در شرکت هاي مختلف دولتي مشغول به کار شدم. البته اين حوزه ها ارتباطي  به تجهيزات پزشکي نداشت و بيشتر شركت هاي تحت پوشش بنياد مستضعفان بودند. آخرين شرکتي که من در آن کار کردم، شرکت دستکش گيلان بود که به عنوان مدير عامل در آن مشغول به فعاليت شدم و به اين ترتيب با مقوله دستکش آشنا شدم. پس از آن در سال 72شرکت دستکش حرير ايران را که به دليل جنگ و مشكلات ناشي از آن شرکتي غير فعال و راکد بود فعال كردم. در واقع من از سال 72 به عنوان سهام داربه همراه علي محمد امراللهي بيوكي وارد شرکت دستکش حرير ايران شدم و به همراه آقاي عبدالهي كه  از سهامداران قديمي شركت بود، شروع به فعال کردن مجدد شرکت کرديم. تلاش کرديم شرکت را به روز و به مرحله ي توليدهمان محصول قديمي يعني دستکش هاي خانگي برسانيم  كه خوشبختانه نيز در اين زمينه موفق بوديم و توانستيم دستکشي با برند رز مريم را  وارد بازار ايران کنيم که بسيار موفق بود.
پس از چندي تصميم گرفتيم در همان حوزه ي دستکش هاي لاتکس فعاليت هاي شركت را توسعه دهيم که با محصولات پزشکي آشنا شديم و به فكر افتاديم كه در اين حوزه هم فعاليت كنيم. البته در شهر صنعتي البرز که کارخانه ما در آن دوره در آن جا قرار داشت فضاي کافي جهت توسعه فعاليت ها در اختيار ما نبود، لذا از آن جا بيرون آمديم و شهر صنعتي اروميه براي اين کار انتخاب شد. کارخانه جديد ما به منظور توليد دستکش هاي طبي در سال 75 تاسيس شد و در سال 78 با پنج خط توليد به بهره برداري رسيد. اين نكته را هم ذكر كنم كه تمام دانش فني مربوط به توليد دستکش هاي جراحي و استريل در اين كارخانه در بهترين شكل خودش به کار گرفته شد. ما تا امروز همچنان به اين توليد مشغول هستيم و معتقديم که با افزودن به تجربه نيروهاي شرکت، کيفيت و کميت را افزايش دهيم که در عمل نيز به اين صورت است. به نحوي که در زمينه توليد دستکش هاي جراحي، محصولات ما حرف اول را در تمام کشور و در مقايسه با محصولات وارداتي مي زند و اين نه حرف ما بلكه اعتقاد جراحان و پزشکاني است كه با محصولات ما كار مي كنند.
اهري در ادامه درخصوص تنوع محصولات شرکت دستکش حرير ايران اظهار داشت: شرکت دستکش حرير ايران هم اكنون تبديل به کارخانه اي شده است که همه نوع دستکش از همه نوع مواد را براي هر هدفي توليد مي کند. ما در حال حاضر جهت توليد دستکش هاي وينيل يک بار مصرف، کارخانه اي  را در شهرک صنعتي کاسپين تاسيس کرده ايم که تا ماه آينده به بهره برداري مي رسد و ما را قادر مي سازد كه دستکش وينيل مصرفي کل کشور را تامين کنيم.
با افزودن اين محصول به مجموعه توليداتمان، مي توانيم ادعا کنيم که تمام انواع محصولات دستکش  را اعم از دستکش هاي معاينه، لاتکس وينيل و نيتريل همين طور تمام دستکش هاي جراحي با پودر و بدون پودر را توليد مي کنيم. البته سعي ما اين است که تا حد ممکن محصولاتمان را بدون پودر توليد کنيم. در حوزه ي صنعتي نيز نوعي دستکش بافته شده از جنس پنبه يا پلي استر  را که با لاتکس و نيتريل اندود مي شود توليد مي کنيم. تمامي اين محصولات در سه کارخانه شهر صنعتي البرز، شهر صنعتي اروميه فاز يک و شهر صنعتي کاسپين توليد مي شود.
وي افزود ما براي فروش محصولاتمان در سطح کشور نزديک به 400 نمايندگي فعال داريم که نمايندگان مربوط به محصولات طبي مراکز استان و شهرستان هاي بزرگ را پوشش مي دهند. ولي در خصوص محصولات غير طبي دامنه فعاليتمان گسترده تر است. چرا که اين گروه از محصولات ما در سوپر مارکت ها هم توزيع مي شود، لذا در اقصي نقاط ايران نمايندگي فعال داريم . مهمترين نكته در خصوص محصولات ما اين است كه قيمت محصول ما در کل کشور يکسان است  و مصرف کنندگان  در هر نقطه از كشور، محصول توليدي ما  را به همان نرخ چاپ شده قيمت محصول خريداري مي کنند.
مدير عامل دستكش حرير ايران در ادامه اين گفتگو در خصوص نحوه ي اشتغال زايي اين شركت توليدي براي افراد جامعه اظهار داشت: ما تا کنون براي حدود 1000 نفر اشتغال زايي کرده ايم که بيشترين تعداد آن در حوزه توليد محصولات طبي بوده است . من اذعان مي کنم که تا کنون حتي يک مورد شکايت از دستکش هاي طبي ما در کل کشور ثبت نشده است. هرچند كه در حوزه ي محصولات خانگي گاهي مواردي بوده است كه با اهتمام نيروهاي تخصصي كارخانه رفع شده است. از سوي ديگر ما امکانات بالقوه زيادي را براي افزايش ميزان اشتغال زايي در كشور دارا هستيم. برخي از محصولات ما در حال رشد توليد هستند و به ياري خدا براي نزديک به
500 نفر ديگر در آينده اشتغال زايي ايجاد خواهيم کرد. اين نکته را هم اضافه کنم که ما در بخش محصولات خانگي بيش از 70 درصد سهم بازار داخلي را در اختيار داريم. در گروه محصولات طبي نيز اين رقم به 50 درصد مي رسد. چرا که در اين حوزه واردات غير قانوني بسيار زياد است. لذا ما هر چقدر هم كه زحمت بکشيم و کيفيت را بالا ببريم، به هر صورت واردات غير قانوني و قاچاق ما را محدود مي کند.
اهري در ادامه با اشاره به وجود مافيا در حوزه تجهيزات پزشکي گفت: اين مافيا در حوزه تجهيزات پزشکي قطعا وجود دارد، ولي همانگونه که از کلمه ي مافيا بر مي آيد ما نه افراد آن را مي شناسيم و نه مي دانيم چه مي کنند. همين قدر مي دانيم که هرچه قدر تلاش مي کنيم و زور مي زنيم سهم بازار ما بيش از آن چه که توسط مافيا مقرر شده، بالاتر نمي رود و واردات غير قانوني همچنان کار خود را انجام مي دهد.
وي افزود: متاسفانه ما به دليل مشکلات ناشي از تحريم، تا کنون در زمينه صادرات به جز کشور هاي هم جوار آن هم به صورت جزيي فعاليتي نداشته ايم. البته پس از رفع تحريم ها به اين مقوله بيشتر خواهيم پرداخت. چرا که تقاضا براي صادرات محصولات ما به شرط حذف كلمه ساخت ايران هميشه وجود دارد، ولي ما مايل نيستيم  كلمه ساخت ايران را از روي محصولمان حذف کنيم.
اهري در خصوص نحوه ي همکاري و تعامل اين شرکت با اداره کل تجهيزات پزشکي اظهار داشت: ما در طول سال هاي فعاليت در حوزه توليد، تاکنون مشکلي با اداره کل تجهيزات پزشکي نداشته ايم، به خصوص در يکي دو سال اخير كارشناسان اداره كل تجهيزات پزشكي در حل و فصل امور مربوط به شركت ها بسيار کارگشا و مفيد بوده اند و من در همين جا از زحمات كليه كارشناسان زحمتكش اداره كل تجهيزات پزشكي تشکر مي کنم.
مدير عامل دستكش حرير ايران در ادامه اين گفتگو درباره زندگي خانوادگي و خصوصي خود اظهار داشت: من خيلي زود و در سن 24 سالگي ازدواج کردم و هم اكنون داراي 2 پسر هستم که يکي از آن ها پزشک است. ديگري هم مهندس معمار است، همچنين دو نوه هم دارم.
وي در توصيه به جوانان و افراد فعال در  حوزه ي تجهيزات پزشکي اظهار داشت: براي گام نهادن در حوزه توليد در ابتدا لازم است همان مقوله ي مافيا مورد بررسي قرار گيرد. چرا که اين مافيا در همه ي حوزه ها وجود دارد. چيزي که هست اين است که پزشکان ما وقتي به محصولي عادت کرده باشند بسيار سخت است که آن را کنار گذاشته و محصول ديگري را انتخاب کنند.  لذا كسي که وارد حوزه پرزحمت توليد مي شود، بايد سعي کند کيفيت محصول خود را بسيار بالاتر از آن چيزي که در اختيار پزشکان است قرار دهد تا بتواند از مافيا عبور كرده و سهمي از بازار را به خود اختصاص دهد.
ما در حوزه ي دستکش هاي طبي 15 سال است که با اين مقوله در جدال هستيم، تا جايي که ما براي توليد حدود 60 ميليون جفت دستکش ظرفيت داريم، در حالي که از اين ظرفيت، فقط ده ميليون جفت را به مرحله توليد رسانده و قادر به فروش آن هستيم و 50 ميليون باقي مانده در اختيار مافيا است. كاملا روشن است كه در چنين وضعيتي ورود بقيه به خصوص شركت هاي جوان و نوپا به مقوله توليد، کار بسيار سختي است.
وي در پايان با اشاره به يكي ديگر از بزرگترين معضلات سيستم اقتصادي كشور براي توليدكنندگان اظهار داشت: من اميدوارم شرايط  اقتصادي کشور به نحوي اصلاح شود که يکي از بزرگ ترين مشکلات ما يعني مطالبات معوقه بيمارستان ها و مراكز درماني به شركت هاي تجهيزات پزشكي حل و فصل شود. چرا که اگر کسي بخواهد وارد مقوله توليد شود، لازم است كه سرمايه کلاني داشته باشد تا بتواند حداقل تا يك سال مطالبات خود را درخواست نکند. ما نيز اگر فقط در حوزه محصولات طبي فعال بوديم، قطعا تاکنون ورشکست شده بوديم، ولي در حال حاضر از فروش ساير محصولاتمان است که سرپا ايستاده ايم. اين امر کار را براي کساني که تازه مي خواهند وارد حوزه توليد شوند، سخت مي کند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور