آخرین خبر

قوی‌ترین مافیا، سریالی در حوزه غذا و دارو

وقتی رئیس جمهور کشور به صراحت از «مافیای تجهیزات پزشکی و دارویی» انتقاد می‌کند و آن را قوی‌ترین مافیا می‌خواند، به راستی که جای نگرانی دارد. این سخنان از جانب کسی عنوان می‌شود که چند ده سال سابقه قضاوت و چندین سال ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشته است. بنابراین نمی‌توان آن‌ها را سخنی سطحی و سهوی در نظر گرفت و قاعدتا ایشان چنین اتهامی را بی‌پایه و اساس مطرح نمی‌کنند.
می‌دانیم وقتی صحبت از مافیا به میان می‌آید، پیداست که با پدیده‌ای ناپیدا طرف هستیم؛ با مجموعه‌ای پیچیده و اختاپوسی که مهره های خود را در نهادهای مختلف اجرایی، نظارتی، قضایی و قانونگذاری و رسانه‌ای ماهرانه تعبیه کرده است. نکته دیگر این که مافیا، پایبند به اخلاق نیست و تنها چراغ راهنمای آن، کسب سود و تامین منافع باندهای خودی است و همچنین بی‌رحمی و حذف مزاحمان از دیگر مشخصه‌های اوست. فساد‌پروری نیز از شاخصه‌های فعالیت مافیایی است.
پیش از این نیز، دکتر نمکی وزیر پیشین بهداشت، به صراحت از مافیای شکم گنده‌ دهن باز در سازمان غذا و دارو گفته بود که به ادعای او توسط جریان‌های خاص هدایت می‌شد. او پس از پایان وزارت مدعی شد که تا حدی ریشه‌های آن مافیا را کنده است. اما تاکید رئيس جمهور دولت سیزدهم بر وجود مافیای تجهیزات پزشکی و دارویی به عنوان قوی‌ترین مافیا، نشان از جان سختی آن دارد. اما این بار رئیس جمهور خود به عنوان بالاترین مقام اجرایی و با اشراف کامل به ساز و کارهای امنیتی و قضایی و در هماهنگی با مجلس و نهاد‌های نظارتی و دستگاه‌های مختلف، پرچمدار مبارزه با مافیای دارو و تجهیزات پزشکی است. بنابراین سطح انتظار مردم نیز از ایشان بسیار بالاتر است.
وقتی رئیس جمهور در کسوت روحانی و با سابقه ریاست قضا و با اشراف اطلاعاتی در عرصه عمومی از وجود مافیای دارو و تجهیزات پزشکی سخن می‌گوید، هم باید ترسید و هم انتظار داشت که به زودی اقدامات اساسی در جهت کشف و افشای شبکه مافیا و در هم شکستن آن صورت گیرد.
ترس را که مردم دارند و همچنان می‌ترسند از داروهایی که در این شبکه غیر‌ رسمی، در شرایط غیر‌استاندارد نگه داری و فاسد شده باشند تا به اسم برند دیگری به آن‌ها فروخته شود، که هزینه چند برابری برای آن بپردازند و بسیاری ترس‌ها و نگرانی‌های دیگر. اما انتظار اقدامات اساسی برای کشف و افشای آن‌ها تاکنون برآورده نشده است.
متاسفانه تا امروز هنوز گزارشی در مورد کشف و افشای این مافیا از سوی رئیس جمهور و نهادهای نظارتی مثل سازمان بازرسی کل کشور و سازمان شفافیت و غیره، ارائه نشده است. در حالی که شاهد گران شدن و کمبود بعضی اقلام دارویی و درماندگی بیشتر مردم در برابر بی‌رحمی مافیای دارو و تجهیزات پزشکی هستیم.
مردم ما اولین بار نیست که با چنین صحنه‌هایی مواجه می‌شوند. قصه مافیای دارو، سال‌هاست که سابقه دارد و حالا به صورت سریالی پلیسی ـ جنایی جذاب، مایه سرگرمی آن‌ها شده است.
جهت یادآوری این سخنان، حسینعلی شهریاری، رئیس وقت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مهر ۱۳۹۲ در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره چگونگی نظارت مجلس و مافیای غذا و دارو اظهار داشت: «اطلاعاتی در این زمینه به خصوص لیست مافیاهای دارویی توسط سازمان بازرسی کل کشور در حال تهیه است و چند هفته دیگر، طی جلسه‌ای که مسئولان این سازمان را به مجلس دعوت خواهیم کرد، این اطلاعات را از آن‌ها خواهیم گرفت.»

مدیر مسئول
صائب ماکویی

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور