آخرین خبر

قطع برق دست در دست کرونا و تاب‌آوری بيمارستان‌ها

بيمارستان‌ها و مراکز درماني اين روزها با موج پنجم کرونا زير سخت‌ترين فشارها قرار گرفته‌اند. پنجمين يورش پر‌فشار کوويد 19، در پي چهار حمله سنگين دوره‌هاي گذشته و مقاومت مداوم دو ساله نظام سلامت در برابر اين دشمن موذي، روزگار سخت و شرايطي دشوار را براي بيمارستان‌ها رقم زده است. در چنين شرايط حساسي، طي ماه گذشته، مشکل ديگري به نام قطع برق نيز آتش به جان مراکز درماني زد. اين مشکل هنوز هم کم و بيش، در برخي مراکز جان بيماران را تهديد مي‌کند.

اگر‌ بخواهيم از نگاه مديريت بيمارستاني به موضوع نگاه کنيم، علاوه بر نگراني از قطع شدن ناگهاني دستگاه‌هاي اکسيژن‌ساز و برق بخش‌هاي ويژه و اتاق عمل، مسائل اساسي و زيرساختي ديگري هم هست که خواب را از چشم مسئولان مراکز درماني مي‌ربايد و آرام و قرار را از آن‌ها مي‌گيرد.

آسيبي که از رهگذر قطع برق به تجهيزات ارزشمند بيمارستاني وارد مي‌شود، در شرايط تحريم و مشکلات تامين، مي‌تواند ويرانگر و غير قابل جبران باشد. علاوه بر آن در مواردي، قطع برق موجب فاسد شدن داروهايي مي‌شود که بايد در زنجيره سرد نگهداري شوند. اگر هزينه اخلال و آسيب قطع برق در همه فعاليت‌هاي بخش‌هاي مختلف بيمارستان‌ها و نظام سلامت به درستي محاسبه شود، چه بسا از هزينه چندين نيروگاه برق هم بالا بزند.

عليرغم تاکيد استاندار تهران و مديرعامل شرکت توزيع برق پايتخت بر تامين مستمر برق بيمارستان‌ها و قول قطع نشدن برق مراکز حساس درماني تحت هيچ شرايطي، باز هم شاهد مواردي از قطع ناگهاني برق و درخواست مديران بيمارستان‌ها براي اعلام قبلي برنامه قطع برق بوده‌ايم.

به درستي گفته مي‌شود که بيمارستان‌هاي کلان شهرها از برق اضطراري برخوردارند، اما همين گزاره درست، در‌بردارنده چندين نکته ديگر است که موجب نگراني مي‌شوند. معني اين سخن آن است که مراکز درماني در غير از کلان شهرها لزوما مجهز به سيستم برق اضطراري نيستند. وقتي ستاد کرونا شهرهاي قرمز و نارنجي را بيش از250 شهر اعلام مي‌کند، چند کلان شهر را بايد از آن جدا کنيم؟ اکنون بيمارستان‌هاي همه اين شهرها زير فشار بي‌سابقه بيماران قرار دارند و قطع برق هم مثل کرونا بلايي است که در همه اين شهرها نازل مي‌شود.

نکته ديگر اين که بسياري از دستگاه‌ها و امور عادي بيمارستان‌ها نمي‌توانند از ظرفيت بسيار محدود برق اضطراري استفاده کنند، مثل سيستم تهويه که قطع آن پيامدهاي مخربي بر سلامت بيماران و کارکنان بيمارستان‌ها به جا مي‌گذارد. در چنين شرايطي پشتيباني و نگهداري تجهيزات پزشکي و تاسيسات و زير‌ساخت‌هاي بيمارستاني دغدغه‌اي جدي براي مديران بيمارستان است و حضور مستمر و نظارت دقيق مهندسان پزشکي را طلب مي‌کند.

متخصصان مهندسي پزشکي و شرکت‌هاي تجهيزاتي، در اين دوران سخت، دوشادوش کادر درمان، در صف اول مقابله با کرونا تلاش جانانه داشته و دارند، هر چند کمتر نامي از آن‌ها به ميان مي‌آيد يا تقديري به عمل مي‌آيد. بخشي از تاب‌آوري بيمارستان‌ها به برکت خدمات واحدهاي مهندسي پزشکي ميسر شده است. اما جاي شگفتي است که دامنه اين بي‌توجهي تا هفته اول مرداد نيز به دريغ کردن واکسن از دست اندرکاران واحدهاي مهندسي پزشکي و خدمات و پشتيباني فني تجهيزات پزشکي هم کشيده شده در حالي که انتظار مي‌رفت کارکنان فني و مهندسي شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي، به مثابه واحد پشتيباني تجهيزات بيمارستاني که پيوسته به صورت اورژانسي در خدمت بيمارستان‌ها هستند، در کنار کادر درمان، در صف اول دريافت کنندگان واکسن قرار بگيرند. خوشبختانه در آخرين لحظه تنظيم ماهنامه، باخبر شديم که اين کاستي، جبران شده و جاي سپاس دارد که حالا مهندسان و کادر فني تجهيزات پزشکي واکسينه شده و با خاطري آسوده تر به انجام وظيفه مي‌پردازند.

                                                                                                       مدير مسئول
                                                                                                   صائب ماکويی

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور