آخرین خبر

فرصت‌های صنعت تجهیزات پزشکی در تعامل با اداره کل جدید در وزارت صمت

دفتر صنایع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی به تازگی در ساختار سازمانی وزارت صمت شکل گرفته و یک ماه از معرفی مدیر کل آن می‌گذرد.‌ حالا تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، دو متولی در دولت دارد؛ وزارت بهداشت و وزارت صمت. اولی از نگاه سلامت و دومی از دیدگاه صنعت، سرمایه‌گذاری و زنجیره تامین بر این صنعت مهم می‌نگرند.
روشن است که اقدام اخیر، در راستای تفکیک وظایف وزارتخانه‌ها و حذف بوروکراسی و قرار گرفتن کسب و کارها در جای خود صورت گرفته است، بنابراین انتظار می‌رود کارهای مربوط به توسعه، تامین اقلام مورد‌نیاز، اخذ فناوری پیشرفته و بومی‌سازی صنایع حوزه سلامت، زیر بیرق وزارت صمت بهتر از پیش، جریان یابد و وزارت بهداشت نیز فارغ از درگیر شدن در مسائل صنعتی و تجاری به ماموریت ذاتی خود که همانا ارتقای نظام سلامت است، اهتمام ورزد. تا اینجا می‌توان گفت که تاسیس دفتر جدیدی به نام تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در وزارت صمت را باید به فال نیک گرفت.
اما آنچه تجربه عملی در صنایع مختلف نشان می‌دهد، احتمال پیدا شدن نوعی چرخه معیوب و پاسکاری بین دو وزارتخانه و رقابت وزارتخانه‌هاست که در مواردی به بی‌اعتنایی این یا آن اداره نسبت به مسائل تولید و توزیع تجهیزات پزشکی می‌انجامد. تجربه‌ای که در رشته‌های دیگر مثل صنعت چاپ شاهد آن بودیم و پس از چندین سال هنوز هم بین وزارت ارشاد و وزارت صمت سرگردان است.
خوشبختانه صنعت تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، از این نظر در شرایط بهتری است چرا که حتی پیش از تاسیس این دفتر در وزارت صمت، حدود 900 شرکت فعال در زمینه تجهیزات پزشکی، پروانه بهره برداری از وزارت صمت داشته‌اند و پیشاپیش نوعی همکاری بین آن وزارتخانه و این صنعت شکل گرفته است.
از طرفی همکاری و نظارت دو وزارتخانه بهداشت و صمت در زمینه صنایع غذایی و صنایع دارویی سابقه‌ای دیرینه دارد که می‌تواند زمینه تفاهم بین دو وزارتخانه را در مورد تجهیزات پزشکی نیز فراهم کند.
با توجه به تازه تاسیس بودن اداره‌کل تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در وزارت صمت، این اداره دارای انگیزه قوی برای انجام کارهای اساسی در این زمینه است. اظهارات عبدالناصر آزاد بخت مدیر کل این اداره نیز این نظر را تایید می‌کند.
صاحبان صنایع، تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، می‌توانند با تعامل سازنده و ارائه اطلاعات و تصویری روشن از وضعیت موجود و نیازهای میان‌مدت و بلند‌مدت این صنعت و ترسیم چشم‌اندازی فناورانه و مبتنی بر صادرات، این رویداد را به فرصتی برای بالندگی این صنعت پیشرو بدل کنند.
چنین باد!

مدیر مسئول
صائب ماکویی

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور