آخرین خبر

فارمکس؛ چشم انداز صنایع دارویی و آزمایشگاهی کشور، دوران انزوای شرکت‌ها به پایان رسید

فارمکس 1400، 29-27 مهر ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد. فارمکس یک رویداد بزرگ صنعت داروسازی است که با گردهم آوردن بازیگران کلیدی این صنعت در کنار یکدیگر، فرصت‌های کسب و کار در این حوزه را بیش از پیش برای فعالین صنعت نمایان ساخته و به رشد شرکت‌های داخلی کمک کرده است. این رویداد توسط سندیکای مواد اولیه دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی با مشارکت سازمان غذا و دارو به صورت سالانه برگزار می‌شود. فارمکس رویدادی است که در آن به تمامی جنبه‌های این صنعت پرداخته شده است. این رویداد بین المللی شامل این بخش‌ها است: مواد دارویی، مواد شیمیایی، مواد موثره، مواد آزمایشگاهی، انواع فرمولاسیون دارویی، اینترمدییت‌های پیشرفته، تولید قراردادی مواد اولیه و…، دستگاه‌های تحویل دارو، تجهیزات آزمایشگاهی، اتاق تمیز، طراحی خطوط تولید و کارخانجات دارویی، دستگاه‌های تزریقاتی، دستگاه‌های استرلیزه‌کننده، دستگاه‌های تست، اتوماسیون‌ها و…
همزمان با برگزاری فارمکس با برخی از مسئولین غرفه‌های شرکت‌های حاضر در این رویداد گفت‌وگو کردیم.

لطفا خود را برای خوانندگان ماهنامه معرفی کنید.
سجاد رضایی هستم، مدیر تولید مجموعه صنایع نوآوران عصر تحول. حوزه فعالیت شرکت ما ماشین آلات دارویی است که منحصرا روی خطوط گراند فعالیت دارد که به اصطلاح جامدات می‌باشد؛ ۲۵ سال به صورت رسمی در صنعت دارو فعالیت داریم.
در دوران کرونا وضعیت اقتصادی شرکت به چه صورت بوده است؟
وضعیت با ثباتی نبوده است. بیشتر به علت اینکه از لحاظ نیروی انسانی و تخصصی لطمه دیده‌ایم و نمی توانستیم جایگزینی انجام دهیم. بسیاری از دوستان درگیر این موضوع بوده اند، بسیاری تعهداتی به ما داشتند که این موضوع باعث ایجاد خلل شد و از لحاظ اقتصادی به ما ضربه زد.
آیا کنگره‌هایی مانند ایران‌فارما و فارمکس توانسته تا حدودی ضررها را جبران کند؟
کنگره‌ها به شکل تجدید دیدار هستند که ما نیز دراین عرصه حضور داریم و تنها رویدادی است که می‌توانیم محصولاتمان را ارائه کنیم. در فاصله یک هفته دو نمایشگاه برگزار شد و سعی کردیم حضور داشته باشیم تا دستاوردهای این دو سال را عرضه کنیم.
اگر صحبتی با مسئولین دارید بفرمایید.
چیزی که ما را اذیت می‌کند این است که اعتماد به ساخت داخل کم است مخصوصا در سطح مدیریتی و تولیدات ایرانی که جدی گرفته نمی‌شود و گاها به تولیدات چینی و هندی بهای بیشتر می‌دهند. دغدغه ما این است که رقبای خارجی را حذف کنیم و سهم بازار را از آن خود کنیم. دولت وظیفه ممنوع کردن وارداتی که تولید داخل دارند را دارد و تا حدودی نیز انجام شده است ولی میانبر‌هایی دارد که بیشترین لطمه را به ما می‌زند.
این ممنوعیت برای بسیاری از محصولات ایرانی وجود دارد چگونه برای شما چنین امکانی وجود نداشته است؟
به تازگی تشکل‌هایی در حال شکل گرفتن است که قبلا نداشتیم. ماشین‌آلات به اسم و مشخصات دقیق ثبت می‌شود و انجمن ماشین سازان دارویی ایران در حال شکل‌گیری است که در این انجمن شرکت‌ها توانمندی‌های خود را بازگو می‌کنند و ثبت سامانه می‌شود و درخواست‌های مربوط به واردات در چرخه هزینه برتر و زیادتر قرار می‌گیرند امیدواریم انجمن جدیدی شکل بگیرد و دولت کمک کند و باعث شود دستگاه‌های ایرانی و تولیدات ایرانی توانمند شود.

…………………………………………………………………………………………….

خودتان را معرفی کنید و سمت خود و شرکتی را که در آن کار می‌کنید را به ما بگویید.
کوروش کرباسیان هستم در شرکت کیان شار دانش که شرکتی دانش بنیان است مسئولیت دارم که از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را شروع کرده است. البته سابقه تحقیقات و فعالیت ما برای تولید به قبل از آن سال یعنی سال ۱۳۸۶ بر می‌گردد و ما نیز کارهایی را آماده کرده بودیم و آن زمان این شرکت را تاسیس کردیم. در حال حاضر تنها سازنده کار فیشر تترا تور در کشورهستیم که دستگاهی است برای اندازه‌گیری مقادیر کم تریس یا اندک آب در نمونه های دارویی، مواد نفتی، فرآورده‌های نفتی و مواد شیمیایی که در کشور تولید می‌شود. تنها سازنده دستگاه‌های HPLC یا کروماتوگرافی مایع با بازده بالا هستیم که نقش مهمی در آنالیز مواد اولیه و فرآورده‌ها در صنایع مختلف به ‌خصوص صنایع دارویی دارد.
دو سال اخیر که جهان درگیر پاندمی کرونا بوده است شرکت شما چقدر متضرر شده؟
همه گیری کرونا تأثیر نامطلوب زیادی بر فعالیت ها گذاشت. اما به دلیل اینکه بخش بزرگی از مشتریان و بازار مخاطب ما شرکت‌های داروسازی هستند و این شرکت‌ها تولیداتشان نقش مهمی در مبارزه با همه گیری کرونا و سایر بیماری‌های مرتبط با این موضوع مثل بیماری‌های ناشی از ماندن مردم در خانه، افسردگی‌ها، بیماری‌های ناشی از چاقی و … است ما توانستیم به حضور خودمان در بازار و فعالیت خود ادامه دهیم بنابراین موضوع تاثیر زیادی روی ما نگذاشته است.
از حضور در دو کنگره ایران فارما و فارمکس چه بازخوردهایی دریافت کردید؟
می‌توان گفت بازخوردها فوق‌العاده بوده‌اند. اگرچه کرونا روی فعالیت معمول ما اثر نگذاشته است ولیکن روی ارتباطمان با مخاطب تاثیر بدی گذاشته و قادر نیستیم با مخاطب خود و بازار بالقوه از نزدیک مذاکره و صحبت کنیم. فارمکس یک فرصت عالی برای ما بود تا بتوانیم فعالین حوزه دارو و تحقیق را ببینیم و با آنها صحبت کنیم و محصولات خود را به صورت زنده نمایش دهیم.
چه صحبتی با مسئولان دارید؟
از زحماتی که کشیده میشود تشکر میکنم. علی رغم تمام مشکلاتی که وجود دارد از شرکت‌های دانش بنیان حمایت خوبی می‌شود از این بابت تشکر می‌کنم.
…………………………………………………………………………………………….

لطفا خود را معرفی کنید.
سعید فرهنگ هستم مدیریت پالوپ سازی سپهر را بر عهده دارم. فعالیت ما در زمینه ساخت و تولید قطعات صنایع دارویی است که از سال۱۳۸۲ در تبریز فعالیت خود را آغاز کردیم.
دو سال از پاندمی کرونا می‌گذرد. شرکت شما در این دو سال متضرر شده است؟
همه شرکت‌ها قطعا متضرر شده‌اند اما با توکل بر خدا و زحمات پرسنل توانستیم تا حدی این ضرر و زیانی که از قبل پیش‌بینی نشده بود را جبران کنیم و توانستیم قدم پیش بگذاریم و دوباره به شرایط قبل برگردیم.
نمایشگاه‌هایی مانند ایران فارما و فارمکس توانسته‌اند تا حدودی زیان شما را جبران کنند؟
نمایشگاه‌ها بسیار تاثیرگذار بود و یک پل ارتباطی بین ما و مشتریان شد و توانستیم با مسائلی که در این دو سال به مشکل برخورده بودیم شرایط ویژه را انجام دهیم و به نتیجه رسیدیم و بسیار تاثیرگذار بود.
پیامی برای مسئولین حوزه بهداشت و درمان دارید؟
اگر مسئولین بانک‌ها از تولیدات داخل حمایت کنند بسیار خوب است ولی در مجموع عملکرد مسئولین مناسب بوده و ما رضایت داریم.
…………………………………………………………………………………………….

لطفا خود را معرفی کنید.
علی رضا کیهانی هستم اینجا غرفه شرکت نیکو سروش خاورمیانه است. در زمینه تامین محصولاتی فعالیت داریم که ابزارهایی برای خطوط ساخت دارویی و تجهیزات دارویی است. بیشتر تجهیزات برای جوشکاری خاص می‌باشد مثلاً جوشکاری‌هایی که محل تمرکز باکتری و آلودگی نداشته باشد و کیفیت بالا باشد همینطور دستگاه‌های الکترونیکی پولیش است که برای پولیش کردن استیل و نیز تمیزکاری استیل و سوختگی جوش و الکترو جوش‌های دیگر استفاده می‌شود.
در طی دو سال که درگیر پاندمی کرونا بودیم چقدر شرکت از نظر مالی در مضیقه بود؟
برای ما تاثیر زیادی در کارمان نداشت. ما با شرکت دارویی مرتبط هستیم و در خطوط تولید درخواست‌ها و تقاضای‌ها بالاتر رفته بود.
این کنگره چقدر در بازاریابی و فروش شما مفید بوده است؟
بسیار مفید بود. در کار ما که حوزه تجهیزات می‌باشد دیدن تجهیزات و بررسی خصوصیات بسیار متفاوت و بهتر از ارتباط تلفنی یا روش‌های مجازی ارتباط گرفتن است.
…………………………………………………………………………………………….

لطفا خود را معرفی کنید.
حسین اوتروشی هستم مدیر بازرگانی شرکت اراکو، که شرکتی دانش‌بنیان می‌باشد و در زمینه تجهیزات استریل و زیست فناوری شامل مواد آرایشی، بهداشتی و غیره فعالیت می‌کند. عمده محصولاتی که می‌سازیم از طراحی تا ساخت انواع فرمانتور، بیورکتور، مخازن استیل آماده سازی، نگهداری، مخازن آب، سیستم‌های فیلتراسیون، ستون های کرماتوگرافی، انواع ملزومات استیل که در صنایع دارویی استفاده می‌شود. تنها شرکتی هستیم که تمام مراحل استاندارد و مهندسی را انجام می‌دهیم و در پایان تمام مستندات معتبرسازی و دولیدیشن را طی دو مرحله FAD و SAS در خدمت مشتریان و شرکت‌ها قرار می‌دهیم.
چه صحبتی با مسئولین دارید؟
از شرکت‌های دانش بنیان حمایت بیشتر شود بخصوص در زمینه پول و حواله‌ها و نیز کمک به واردات. حتی برای محصولات و ملزوماتی که تولید داخل دارند و با کیفیت است اجازه ورود مشابه خارجی صادر نشود.
شما پیگیری‌های لازم جهت وارد نشدن محصولاتی که تولید داخل دارند، انجام داده‌ید؟
ما پیگیری و نامه نگاری‌های لازم با انجمن و صنف وغیره انجام داده ایم ولی متاسفانه راه‌هایی برای دور زدن این ممنوعیت وجود دارد مثلا با تغییر نام محصول راهی برای خود ایجاد می‌کنند لذا باید سفت و سخت جلوی آن گرفته شود.
…………………………………………………………………………………………….
لطفا خود را معرفی کنید.
هلالی، کارشناس فروش هستم. شرکت ما تامین‌کننده دیزل ژنراتور است.
با چه هدفی در نمایشگاه شرکت کردید‌؟
مدت زمان زیادی با شرکت‌های داروسازی کار کردیم و آنها از ما دیزل تهیه میکنند.
چه مشکلاتی در دو سال گذشته در حوزه بازاریابی و فروش داشته‌اید؟
کرونا بر روی کار ما تاثیر داشته و این دو سال مشتری کمتری داشته‌ایم. برای مثال نمایشگاه برق در سال گذشته ضعیف برگزار شد که جمعیت کمتری شرکت کرده بودند و فروش پایین بود ولی امسال بهتر بود.
کنگره توانست بعد از دو سال کمکی به شما برای جبران ضررهای اخیر کند؟
اکنون در حال معرفی شرکت هستیم و نتیجه آن بعد از کنگره مشخص خواهد شد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور