آخرین خبر

عليرغم تحريم‌ها، به سوی بازارهای صادراتی

موفقيت توليد داخلي، در گرو صادرات آن است. اين گزاره ساده، ادعايي است که بارها به بيان گوناگون از اين قلم در اين صفحه تکرار شده است. توليد داخلي اگر محصولي با کيفيت باشد که بتواند با محصولات مشابه خارجي رقابت کند و گزينه‌اي معقول براي خريدار ايراني باشد، بايد بتواند در بازار خارجی نيز به محصول سازندگان معتبر پهلو بزند. در غير اين صورت حتي به ضرب و زور ممنوعيت واردات و تعرفه‌هاي گمرکي نيز نمي‌توان کالاي توليد داخل را به جاي محصول مشابه خارجي در سبد کالاي خريداران گذاشت.

توليدکنندگاني که پيوسته چشم اميد به دست دولت دوخته بودند، تنها موفقيت‌های اندکي را تجربه کرده‌اند، اما سازندگاني که با ارتقاي دانش ‌فني، تقويت واحد R&D و کسب مهارت بازاريابي، پس از سال ها تلاش راه خود را به بازار خارجي باز کرده بودند، حالا جاي پاي خود را هم در داخل و هم در خارج محکم کرده‌اند. در زمينه تجهيزات پزشکي آشکارا مي‌توان ديد شرکت‌هايي که موفق به توليد محصول با کيفيت مطابق استانداردهاي معتبر بين‌المللي شده‌اند، حتي در شرايط تحريم، به تدبير طرف‌هاي اروپايي، محصول خود را تحت عنوان برند آن‌ها به کشورهاي ديگر صادر مي‌کنند. به لطف اين کوشش‌ها و پايداري‌هاست که از زبان رئيس اداره صادرات اداره کل تجهيزات پزشکي مي‌شنويم اکنون 110 محصول تجهيزات پزشکی به 55 کشور صادر مي‌شود. جالب‌تر آن که بيشتر اين محصولات در رده کالاهای هایتک و فناوری پيشرفته طبقه‌بندي مي‌شوند.

ظرفيت کارآفريني و ارزآوري صنعت تجهيزات پزشکي به توليد و صادرات کالاها و تجهيزات خلاصه نمي‌شود بلکه فروش خدمات مهندسي نيز به نوبه‌ خود دستاوردهايي در خور توجه دارد. قابليتي که هنوز به بهره‌برداري کامل نرسيده و جاي توسعه بسيار دارد. مجموع اين فعاليت‌ها بستري براي طيف وسيع فارغ‌التحصيلان مهندسي پزشکي فراهم مي‌آورد. اما موفقيت در عرصه بين‌المللي مستلزم آموختن، کسب تجربه و اصلاح رويه هاست. در اين راه همکاري تنگاتنگ شرکت‌ها – به عنوان گروه مشترک‌المنافع، نه رقيب – از طرفي و بخش‌هاي مرتبط دولت از طرف ديگر است. در اين زمينه هنوز کاستي‌هاي بسياري وجود دارد.

شرکت‌هايي که با تلاش و صرف هزينه توانسته‌اند به سطح قابل قبولي از فناوری و کيفيت محصول دست پيدا کنند، حالا که وقت خوشه‌چيني‌ و کسب درآمدهاي ارزي است، نبايد فرصت سوزي کنند و با رقابت قيمتي، شرکت هموطن خود را به خاطر گرفتن فلان سفارش خارجي، مغلوب کنند. چنين رويه‌هاي نسنجيده‌اي به هدر دادن دستاوردهاي همه شرکت‌‌هاي پيشرو مي‌انجامد.

حمايت‌هاي دولت و به ويژه اداره تجهيزات پزشکي در اغلب موارد از حد اطلاع‌رساني موردي فراتر نرفته است. در حالي که حمايت‌هاي مالي و قانوني بيشتري از اين سو انتظار مي‌رود.

اميد که دست در دست هم با موفقيت، اطمينان و همدلي بيشتر به سوي بازارهاي صادراتي گام برداريم. اين حرکت حتي در اين لحظه و عليرغم همه تحريم‌ها ضرورتي درنگ ناپذير است. چرا که همه راه‌ها براي صادرات بسته نيست و علاوه بر آن، ما بايد آمادگي خود را براي فرداي تحريم‌ها و شرايط مناسب‌تر حفظ کنيم.

                                                            مدير مسئول
                                                             صائب ماکويی

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور