آخرین خبر

عضو انجمن دکتراي علوم آزمايشگاهي ايران آزمايشگاه هاي پزشکي با کمبود تجهيزات مرغوب مواجه اند

عضو انجمن دکتراي علوم آزمايشگاهي ايران، گفت: آزمايشگاه هاي تشخيص طبي با معضل افزايش مهار گسيخته قيمت وسايل و مواد از يک سو، و کمبود تجهيزات و مواد مرغوب از سوي ديگر دست به گريبان هستند.
به گزارش خبرگزاري مهر، حسن بيات، با اشاره به برگزاري کنگره ارتقا کيفيت، اظهار داشت: تعريف کيفيت اين است که ويژگي هاي يک فرآورده يا خدمت چنان باشد که براي کاربرد مورد نظر مناسب باشد. تضمين کيفيت شامل همه کارهايي است که براي اطمينان از کيفيت يک فرآورده يا خدمت و مناسب بودن آن براي مقصود مورد نظر انجام ميشود.
وي با عنوان اين مطلب که محصول فعاليت آزمايشگاه هاي پزشکي، نتايج آزمايش است، ادامه داد: نتايج آزمايش در عرصه هاي گوناگون پزشکي مانند غربالگري و تشخيص بيماري ها، انتخاب و تنظيم دارو براي بيماران، پيگيري روند درمان، نقش مهمي را به عهده دارند. بنابراين لازم است اين نتايج از کيفيت کافي برخوردار باشند تا پزشکان بتوانند بر اساس آنها، در راستاي بهبودي بيماران تصميمات درستي بگيرند. مسئول محور تضمين کيفيت و مديريت ريسک در کنگره ارتقا کيفيت سال 99، افزود: تضمين کيفيت، همواره از موضوعات مهم آزمايشگاهيان است و تلاش هاي بسياري در اين راستا به کار ميبندند؛ مانند آموزش و بازآموزي کارکنان آزمايشگاه ها، انتخاب دستگاه ها و تجهيزات بروز و مواد مرغوب، نظارت بر فرايندهاي مختلف شامل آماده سازي بيماران پيش از نمونه گيري، نمونه گيري، انتقال، پردازش و نگهداري نمونه ها در شرايط مناسب، انجام درست آزمايش ها، به کار بستن روش هاي پايش کيفيت آماري براي اطمينان از درستي نتايج، و نهايتا نظارت بر گزارش درست نتايج. بيات با عنوان اين مطلب که در سال هاي اخير مبحث «مديريت مخاطره» در همه زمينه ها از جمله در تضمين کيفيت نتايج آزمايشگاهي مورد توجه قرار گرفته است، گفت: مخاطره يا ريسک ناشي از يک رخداد زيانبار به دو عامل بستگي دارد؛ نخست، ميزان احتمال بروز آن رخداد و دوم، ميزان آسيبزايي آن رخداد. وي ادامه داد: رويکرد مديريت مخاطره بر آن است که مخاطره ناشي از رخدادهاي آسيب زا را ترجيحا به صفر برساند و در صورتي که به صفر رسانيدن مخاطره ممکن نباشد آن را به حد قابل قبول (قابل تحمل) کاهش دهد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور