آخرین خبر

ششمین نمایشگاه بین المللی بیمارستان سازی، تجهیزات و تاسیسات بیمارستانی

ششمین نمایشگاه بین المللی بیمارستان سازی، تجهیزات و تاسیسات بیمارستانی (Hospitex 2021) از روز سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران آغاز شد و پس از ۴ روز، ۲۶ آذر به پایان رسید. تعداد ۹۱ شرکت از کشورمان و ۳ شرکت از کشورهای فرانسه، دانمارک و سوئیس در طول برگزاری نمایشگاه، جدیدترین دستاوردهای خود را در گروه‌های ساخت، تجهیزات و تاسیسات بیمارستانی، سرمایه گذاری طرح و برنامه ریزی، برنامه ریزی محیط داخلی بیمارستان، مواد مصالح و تجهیزات ساختمان، نظام حمایتی پزشکی و واحدهای مهندسی ویژه، فضای سبز و حفاظت محیطی بیمارستان، بازسازی ذخیره انرژی بیمارستان، امکانات اورژانس ایمنی بیمارستان، محصولات و تکنولوژی‌های جدید، سیستم پشتیبانی و عملکرد بیمارستان، ساختمان هوشمند بیمارستانی و آی تی پزشکی، راه حل جدید بیمارستان دیجیتال و سلامت سیار و آزمودگی بیمارستان در معرض دید عموم قرار دادند.

لازم به ذکر است همچون دوره‌های پیشین، به موازات برگزاری نمایشگاه، کارگاه‌های آموزشی و تخصصی در حوزهای مرتبط با بیمارستان سازی بر پا بود.
خبرنگاران ماهنامه «مهندسی پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی» با حضور در نمایشگاه با برخی از شرکت‌کنندگان در این رویداد گفت‌وگو کردند که در ادامه می‌خوانید.

سید محمد عزیزی، مدیر فروش شرکت صنعت تجهیزات پزشکی صاایران، از بزرگترین شرکت‌های کشور از لحاظ تنوع محصول، ضمن معرفی دستاوردها و سبد محصولات شرکت، از دو محصول ویژه دستگاه الکتروشوک و شوک ایمنی رونمایی کرد:
دستگاه الکتروشوک، از جمله دستگاه‌هایی است که کلاس خطر آن D است. به همین دلیل تعداد کشورهایی که وارد حوزه تولید آن شده‌اند محدود هستند. تولید این محصول، حاصل پنج سال تلاش در راستای مطالعه، تحقیق، نمونه سازی، قالب سازی، مجوز و تست‌های بالینی است. سال گذشته توانستیم محصول را وارد بازار کنیم و اکنون حدود ۵۰۰ دستگاه از این محصول در مراکز درمانی کشور در حال استفاده هستند.

آرمان شهابی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و مدیر عامل شرکت آلماژن فرا تجهیز، شرکتی با ۵ سال سابقه فعالیت که از دو سال گذشته به شرکت دانش بنیان تبدیل شده، محصولات خود را چنین معرفی کرد:
برای اولین بار تولیداتی اعم از دستگاه هموژنایزر که نمونه داخلی ندارد، دستگاه پاپ اسمیر و فیلتر آن که نمونه داخلی دیگری با این کیفیت ندارد، تولید کرده‌ایم.
وی در خصوص نوآوری‌های متفاوت نسبت به دستگاه‌های مشابه گفت: به عنوان مثال دستگاه هموژنایزر نسبت به نمونه‌های خارجی دارای ویژگی‌های اعم از یخچال بود که به جای استفاده از یخ خشک و همچنین با حذف ارتعاشات نیازی به بستن دستگاه به میز نیست. همچنین دستگاه دارای کمترین صدای ممکن است. خروجی و استخراج دستگاه نسبت به دستگاه آلمانی مقداری بالاتر است.
به دلیل استفاده از روش‌های دانش بنیان در تولید محصولات عرضه شده از طرف معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری در نمایشگاه، دستگاه‌های موجود در نمایشگاه با تخفیفی ۴۰ درصدی به خریداران عرضه شد. اما به دلیل ناشناخته بودن دستگاه و مشکلاتی که کرونا ایجاد کرده با فروش کمتر از حد تصور روبرو شد.

محسن شیخی، مدیر فروش شرکت روژه، در ابتدای گفت‌وگو به معرفی شرکت روژه پرداخت و چنین توضیح داد:
روژه، تولیدکننده محصولاتی با تشخیص مولکولی از قبیل کیت‌های استخراج اسیدنوکلئیک و کیت‌های تشخیصی برپایه Real-Time PCR است. محصولات شرکت حدود پنج سال است که وارد بازار شده است. مراحل R&D محصولات پیش از آنکه وارد بازار شوند، سه سال طول کشید. روژه در حال حاضر نیاز بزرگترین مراکز کشور را تأمین می‌کند.
وی با اشاره به در اختیار داشتن سهم بزرگی از بازار در این حوزه، افزود:
مراحل R&D طرح‌های جدید ما که تکنولوژی‌ بسیار پیشرفته‌ای دارند، در حال انجام است. همچنین شرکت با بخش‌های مختلف پژوهشگاه رویان و دانشگاه‌های دولتی در ارتباط است و در حال ارائه محصولات به این مراکز هستیم. محصول دیگری که ارائه کردیم کیت استخراج Cell Free DNA است که روژه به عنوان سومین کمپانی در دنیا به دانش فنی این محصول دست پیدا کرده است وبا نهایی شدن پروتوتایپ، برای اخذ مجوز آن اقدام می‌کنیم.

عمادالدین نراقی، معاون اجرایی شرکت پژوهش توسعه امیرپیوند، در معرفی این شرکت چنین بیان کرد: این شرکت دانش بنیان در حوزه تولید کیت‌های تشخیص آزمایشگاهی و مواد و معرف‌های مورد استفاده در آزمایشگاه فعالیت می‌کند. دسته بندی محصولات به صورت محصولات تشخیص مولکولی کیت‌های PCR، محلول‌ها و بافرهای روتین آزمایشگاه‌ها است. شرکت در هر ماه، محصولی را از مرحله R&D به مرحله اخذ مجوزهای لازم می‌رساند.همچنین ما به صورت خاص توانستیم در حوزه مولکولی تنوع خوبی ایجاد کنیم.
مهندس نراقی با اشاره به موضوع همه گیری کرونا گفت: شرکت در این زمینه تمام تلاش خود را انجام داد و توانست تولید یک پکیج از محصولاتی که در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل تولید کیت تشخیص کووید کلاسیک که در سال ۱۳۹۸ در ایران شناسایی شد را آغاز و پایه گذاری کند. همچنین با توجه به شیوع واریانت های مختلف کووید-۱۹، شرکت توانست کیت‌های ۳ ژن که توانایی شناسایی واریانت اومیکرون را دارد تولید کند. از آنجا که تشخیص ویروس کرونا و آنفولانزا از مهمترین دغدغه‌های جامعه تشخیص آزمایشگاهی کشور هستند، شرکت موفق شد کیت‌های ۴ ژن کیت غربالگری تشخیص نهایی افتراقی بین آنفولانزا نوع A و B و کووید-۱۹ را تولید و مجوز آن را دریافت کند. در حال تکمیل بهبود فرآیند تشخیصی با کیت‌های ۵ ژن هستیم تا بتوانیم به جای تشخیص غربالگری، به صورت قطعی تشخیص داشته باشیم.
معاون اجرایی امیرپیوند در ادامه افزود: در کنار کیت‌های تشخیصی بحث کنترل کیفی هم اهمیت فراوانی دارد. شرکت امیرپیوند موفق شده برای دو نوع کنترل RNA Control و Sample Control در چهار سطح مجوز IBD اخذ کند و به بازار ارائه کند.
مهندس نراقی تصریح کرد: نمونه خارجی RNA Control در یک سطح توانایی تولید دارد در صورتی که شرکت ما می‌تواند در چهار سطح به تهیه و توزیع بپردازد.

خانم مهندس فاطمه نامدار از اعضای تیم برنامه نویس شرکت سینا، در جریان رونمایی از ربات جراح سینا در نمایشگاه بین المللی بیمارستان سازی، گفت: با رشد تکنولوژی و توسعه علم رباتیک، ربات‌ها نقش مهمی را در زمینه پزشکی ایفا می‌کنند. از ربات‌ها می‌توان در زمینه‌های جراحی، ربات پرستار و امداد، ربات بیمار، بیومکانیک و نانو رباتیک و … استفاده کرد. ربات جراح سینا می‌تواند به ‌خوبی از بازوهای مکانیکی خود استفاده کند و مسئولیت جراحی و درمان بیمار را به عهده گیرد. از طراحی تا کد نویسی ربات جراح Surgical Robot توسط مهندسین ایرانی انجام شده و برای جراحی لاپاراسکوپی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تست حیوانی این دستگاه توسط جراحی که در بیمارستان سینا حضور داشت بر روی سگی که در بیمارستان امام خمینی بود، انجام و مورد بررسی قرار گرفت.
وی در ادامه گفت: برای ادامه هر کاری فرآیند خاصی را باید گذراند. در حال حاضر در تلاش برای گرفتن مجوزهای تست انسانی هستیم. این تست انسانی در ابتدا بر روی یک جسد و پس از آن بر روی بیمار انجام می‌‌شود. برای این کار تمام دستگاه‌ها به وزارت خانه ارسال و بررسی‌ها انجام می‌شود و در صورت بروز مشکل، مجدد به شرکت ارجاع داده می‌شود تا مشکل توسط ما رفع ‌شود. خدا را شکر توانسته‌ایم تست حیوانی را با موفقیت پشت سر بگذاریم. همچنین در بحث استاندارد نیز موفق به اخذ چندین استاندارد مختلف جهانی شده‌ایم.
مهندس نامدار افزود: شرکت سینا دانش بنیان است و زیرمجموعه‌ دانشگاه تهران است. دکتر میرباقری مدیرعامل این شرکت و از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران هستند.
وی در پایان تصریح کرد: به استثنای موتورهای سوئیسی که در کشور تولید نمی‌شوند و برای واردات آن‌ها هم مشکلات فراوانی داشتیم، دیگر قطعات این ربات کاملا ساخت داخل هستند.
در نهایت با وجود همه مشکلات، خدا را شکر توانستیم روبات را تکمیل کنیم و دو دستگاه را هم به اندونزی صادر کنیم. امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک بر تعداد صادرات خود بیافزاییم.

5/5 (1 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور