آخرین خبر

شرکت کلان درمان آسيا؛ پشت هر لبخند زيبا دنيايي از فناوري نهفته است

مهندس سيد مسعود خرّم، کارشناس تجهيزات دندانپزشکي، مدير عامل شرکت کلان درمان آسيا (نماينده انحصاري ليزر دايود دندانپزشکي 88dent ايتاليا در ايران) است. وي در رزومه کاري خود، سابقه سال‌ها مشاوره، تجهيز، نصب، نگهداري و تعميرات تجهيزات دندانپزشکي دانشکده‌ها و کلينيک‌هاي دندانپزشکي کشور را دارد. وي 15 سال مدرس دوره‌هاي آموزشي در مجتمع فني تهران و سازمان فني حرفه‌اي، 10 سال مسئول فني و مشاور مديرعامل و 9 سال نيز مدير خدمات پس از فروش شرکت توليدي و بازرگاني ملورين بوده است. مهندس خرم 4 سال نيز سابقه همکاري با شرکت پيشگامان قله راه سلامت را دارد. آنچه در بازديد ماه اين شماره مي‌خوانيد گوشه‌اي از تجربياتي است که اين شرکت در مسير پر پيچ و خم دستيابي به موفقيت کسب کرده است.

چگونه و در چه سالي شرکت را تاسيس کرديد؟

شرکت کلان درمان آسيا به واسطه تجربه کاري چندين ساله من در توليد يونيت و صندلي راه اندازي شد. در سال 93 شرکت را در حوزه واردات تجهيزات نوين دندانپزشکي تاسيس و به مرور به تعداد پرسنل شرکت افزوده شد و کوشيديم در اين مسير به صورت حرفه‌اي بحث دندانپزشکي ديجيتال را گسترش دهيم.

 دليل علاقه مندي شما به حوزه تجهيزات دندانپزشکي ديجيتال چه بود؟

به دليل افزايش کاربرد گسترده دندانپزشکي ديجيتال اين روش جايگزين مناسبي براي روش درماني سنتي است. امروزه براي انجام بهترين درمان، موافقت و نقش بيمار در تصميم گيري بسيار حائز اهميت است. دندانپزشکي ديجيتال در مقام مقايسه با روش و ابزار گذشته، يک نوع تکنيک درماني محسوب مي‌شود. خطاي انساني و لابراتواري در دنياي دندانپزشکي بسيار اتفاق افتاده است. استفاده از اين روش در جراحي بافت نرم (لثه) با کمترين ميزان آسيب، درد و خونريزي، طراحي و جانمايي صحيح و ايمن ايمپلنت پيش از جراحي و کاهش خطر آسيب به سينوس و اعصاب فک، ايمپلنت‌ گذاري با اطمينان حتي براي افراد مسن، افراد داراي بيماري‌هاي سيستميک مانند ديابت، فشارخون بالا و غيره براي من بسيار جالب توجه بود که اين موارد را در شرکت خود پياده سازي کردم.

همچنين با توجه به سابقه آموزش‌ در زمينه ليزرهاي دندانپزشکي، متوجه لزوم استفاده از اين مهارت و پيدا کردن جايگاه مناسب اين روش در دندانپزشکي شدم. به طور مثال در مواردي که طول ارتفاع دندان‌ها کوتاه و لثه شخص هنگام خنديدن بيش از حد نمايان مي‌شود، مي‌توان از دستگاه ليزر دندانپزشکي بافت نرم براي برداشتن لثه به منظور ايجاد لبخندي زيباتر استفاده کرد.

  لطفا در مورد حوزه فعاليت شرکت بيشتر توضيح دهيد؟

ما در واقع در سه حوزه واردات تجهيزات دندانپزشکي پيشرفته، ارائه نرم افزارهاي طراحي لبخند ديجيتال و آموزش تکنيک‌هاي نوين در علم دندانپزشکي ديجيتال فعاليت مي‌کنيم.

اصول کار ما ابتدا آموزش‌هاي مقدماتي و پيشرفته جديدترين روش‌هاي استفاده از  ليزر به دندانپزشکان و به طور کلي جامعه هدفمان است. آموزش رايگان تجهيزات دندانپزشکي ديجيتال (Digital Dentistry) داراي سيستم Workflow است که نرم افزار طراحي لبخند نيز در اين چرخه کاري نقش بسيار حائز اهميتي هم براي دندانپزشکان و هم بيماران دارد ولي متاسفانه هنوز در دانشگاه‌هاي داخل کشور آشنايي کاملي با اين روش شکل نگرفته است. در روش ديجيتال تمامي ماژول‌هاي مورد نياز طراحي قالب 3 بعدي در اختيار دندان پزشکان قرار مي‌گيرد که موجب افزايش کيفيت درمان و تعامل دندانپزشک و بيمار مي‌شود.

درهمين راستا در صورت همکاري‌ دولت، مي‌توانستيم کلاس‌هاي تخصصي ليزر و طراحي لبخند را به صورت تئوري و عملي به شکل بهتري در سطح دنيا برگزار کنيم. 

  به گفته شما پزشکان آشنايي کافي با اين روش و تجهيزات را ندارند.

بله، دنياي دندانپزشکي ديجيتال با دانسته‌هاي دندانپزشکان که فقط مي‌گويند الکتروسرجري مي‌دانند بسيار متفاوت است. ما آموزش تمام تجهيزاتي که در دندانپزشکي نوين اهميت دارد و واردات آن از اروپا 10 الي 15 سال زمان مي‌برد را به کمک اساتيد دانشگاهي، زير نظر وزارت بهداشت و مرکز پژوهش‌هاي ليزر دانشگاه تهران به صورت کامل براي دندانپزشکان علاقمند ارائه مي‌کنيم.

  نرم افزار طراحي لبخند چه کاربردي دارد و چه کمکي به بيماران ميکند؟

اين روزها که بشر در حال کسب تجربه‌هاي جديد در مواجهه با زندگي ديجيتال و به تبع آن دنياي سلامت ديجيتال است، دندانپزشکان هم به اين انديشيده‌اند که از اين توانمندي در درمان بهره ببرند. دندان‌ عضو مهمي از چهره‌ انسان است که هر گونه عيب و نقص در آن‌ مي‌تواند موجب نازيبايي در چهره شود. ممکن است شما علاقه مند به اصلاح طرح لبخندتان باشيد و به عنوان مثال دندان‌هايتان را بلندتر، کوتاه‌تر يا سفيدتر کنيد، آن‌ها را عقب ببريد يا جلو بياوريد تا در کل احساس خوبي از لبخندتان داشته باشيد. اين کار نيازمند مشاوره با دندانپزشکاني است که درمان را به صورت ديجيتال انجام مي‌دهند و در نتيجه شما مي‌توانيد پيش از هرگونه درمان،  مدل نهايي آن را ديده و آگاهانه تصميم گيري کنيد.

  چرا اين نام را براي شرکت خود انتخاب کرديد؟

من با توجه به سابقه تعميرات تخصصي در زمينه C.S.R (تجهيزات استريليزاسيون)، اتوکلاو، سيستم‌هاي سنترال ساکشن و کمپرسورهاي مرکزي ابتدا تصميم به فعاليت در اين حوزه‌ها داشتم و در واقع اساس کار خود را بر چگونگي مراحل استريل ساکشن سانترال، داخل يونيت و صندلي قرار داده بودم اما متاسفانه يا خوشبختانه با توجه به مشکلاتي که در ابتداي راه وجود داشت، موفق به ادامه اين راه نشدم و سيستم ليزر دندانپزشکي را راه اندازي کردم. سيستمي که داراي فناوري‌هاي جديد دنيا است و شامل درمان‌هاي بدون درد است. استفاده از نام «کلان درمان» به اين دليل بود و کلمه آسيا نيز به دليل چشم‌اندازي بود که براي خود ترسيم کرده بوديم. در واقع مي‌خواستيم پروژه‌هاي خود را در حوزه محلول‌هاي ضدعفوني در کل منطقه و قاره آسيا توسعه دهيم.

  به اهدافي که در نظر داشتيد دست يافتيد؟

خير. متاسفانه به صورتي که براي خود ترسيم کرده بوديم به انجام نرسيد اما به شکلي ديگر در زمينه ليزر اتفاق افتاد. درواقع از لحاظ رتبه‌بندي بعد از کشور چين، کلان درمان آسيا دومين نمايندگي ليزر کمپاني 88dent ايتاليا در قاره آسيا است.

  در مسير توسعه شرکت با چه پستي و بلنديهايي مواجه شديد؟

ثبت و نامگذاري اين شرکت از سال 93 تا اسفند 94 زمان برد. مسير دشواري را پشت سر گذاشتيم. در گردآوري هر محصول در مراحل مختلف به دليل وجود مافياي خاصي که وجود داشت، متحمل فشار چند برابري بوديم . بنده از اواخر سال 95 و در نمايشگاه دوبي، تصميم گرفتم محصولات دندانپزشکي ديجيتال را وارد کشور کنم. ما اين واقعيت را پذيرفته‌ايم که نمي‌توانيم ارز و محصولمان را به راحتي جا‌به‌جا کنيم. با توجه به صرف زمان طولاني براي معرفي هر برند و محصولي در داخل کشور از مسير عادي، به عنوان پشتوانه کار به ارايه آموزش پرداختم. سپس در ادامه مسير با مشکل انتقال ارز و نبود استانداردهاي وزارت بهداشتي و خريد اين محصول که توليد کشور ايتاليا بود، مواجه شديم.

پس از تهيه و ارائه تمامي مدارک، اين محصول نيازمند تاييد اداره کل تجهيزات پزشکي بود در حالي‌که هيچ مرکزي براي تست ليزر در داخل کشور وجود نداشت. در نتيجه اجراي اين پروسه براي ما در حدود يک سال و نيم زمان برد.

مساله ديگر مربوط به پرداخت پول و حواله‌ها بود که متاسفانه به دليل نداشتن ارتباطات قوي در سامانه‌هاي ارزي از نظر اقتصادي نيز به مشکل برخورديم. ما با وجود اين‌که شناخته شده بوديم و بعد از چند سال توليد، مي‌خواستيم تازه وارد حوزه واردات شويم حتما بايد شرکت، بيمه و سرمايه نهفته مي‌داشتيم. خب ما به دليل اين مسائل، دشواري هاي بسياري را پشت سر گذاشتيم.

درباره مشکلات گمرکي نيز ما به هر طريق هزينه کارشناس مربوطه وزارت بهداشت را هم پرداخت مي‌کرديم اما پس از ورود دستگاه به گمرک ايران، وجود ارتباط جهت تحويل بار الزامي بود. اين در صورتي است که کشور اروپايي ظرف 48 ساعت اين محصول را براي ما صادر کرده بود. 

من به طور کلي به شما مي‌گويم واقعا سرمايه توليدي، حداقل 4 برابر واردات است. مراحل مجوز واردات به مراتب آسان‌تر از توليد است اما هميشه شاهد سنگ اندازي و سختگيري‌هاي زيادي بوده و هستيم. نياز به سرمايه و پروتکل‌هاي دريافت سرمايه اوليه از منابع دولتي براي من بسيار دشوار و وقت‌گير است.

  رفع اين مشکلات به نظر شما نيازمند چيست؟ 

خب اين نياز به کار گروهي دارد که تمامي افراد پيگيري‌هاي لازم را انجام دهند. تقاضاي من اين است که مجموعه‌هاي دولتي به صورت هلدينگ با يکديگر همکاري داشته باشند. ما در اين زمينه بايد بتوانيم با افرادي صحبت کنيم که نتايج را در حداقل زمان ارائه دهند، مخصوصا در بخش تحقيق و توسعه بسيار ضعيف هستيم. شايد جالب باشد که بدانيد من در آلمان و ايتاليا که کار مي‌کنم، در صورت اعلام خرابي قطعات، سفارشات بعدي بدون نقص تحويل داده مي‌شوند. من اين دقت و اهميت به کار و تغييرات مثبت را کاملا حس مي‌کنم ولي متاسفانه در کشور خودمان از اين قبيل اتفاق‌ها نادر است. گويا بحث تحقيق و توسعه مستلزم حقوق و مزاياي بيشتر است، البته اين يک چيز منطقي است که همه بايد به دنبال آن باشند ولي بعد از يک مدت به فراموشي سپرده مي‌شود.

  شرکت شما از دولت يا جامعه هدف خود چه ميزان طلب دارد؟ فروش دستگاهها موفقيت آميز است؟

به دليل شرايط کرونا، برخي دندانپزشکان و پزشکان هنوز مبلغ دستگاه‌هاي تحويل داده شده را پرداخت نکرده‌اند. که اکنون به صورت تقريبي اين عدد حدود 20 هزار يورو است.

  تنها دليل، کرونا بوده است؟

هم به دليل کرونا و هم به دليل اين‌که ما پزشکاني داريم که درآمد ثابتي ندارند که اين خود بزرگ‌ترين مشکل در زمينه فروش است. در واقع اکنون تعداد بيماران پزشکان نامشخص است و نمي‌توانند بر اساس و معيار گذشته، هزينه‌هاي پرداختي خود را به شرکت واريز کنند.

  شرکت کلان درمان آسيا چند نفر نيرو دارد؟

مي‌توانم بگويم حدودا 8 نفر نيرو داريم که از آن جمله ناظر فني، بازرگاني داخلي و خارجي، تعدادي بازارياب و حسابدار هستند. همچنين نيروهاي تيم آموزش شرکت نيز از متخصصان پروتزهاي دنداني و ليزر در درمان بيماري‌هاي دهان و دندان هستند. 

  چه اقدامات انگيزشي براي نيروي انساني داريد؟

نيروهاي شرکت کلان درمان آسيا را بيشتر مهندسان پزشک تشکيل مي‌دهند که علاقه بسياري به آموزش دارند و اشتياق به يادگيري بيشتر در حوزه فروش، نحوه برخورد در مطب‌ها و کلينيک‌هاي دندان پزشکي و توضيح علمي دستگاه‌ها دارند. من نيز در امر آموزش هر چه در توان دارم در اختيارشان قرار مي‌دهم.

  چه توصيهاي به دانشجويان مهندسي پزشکي داريد؟

از مهم‌ترين مسائلي که در ارتباط با دانش آموختگان مهندسي پزشکي وجود دارد مي‌توان به نبود ثبات کاري، تمايل نداشتن به کسب درآمد بالا و حمايت نشدن از طرف ارگان‌هاي خاص اشاره کرد. متاسفانه شاهد اين موضوع هستم که آن‌ها بلافاصله پس از يادگيري يک مهارت به عنوان مثال ليزرهاي پزشکي، به دنبال مسيري که تاثيرگذاري بيشتري در درآمدشان داشته باشد، نرفته و متاسفانه به کمترين درآمدها اکتفا مي‌کنند.

به اعتقاد من يک مهندس پزشک بايد ماهيانه حقوقي بالاي 40 ميليون داشته باشد، ولي هر چه قدر هم خوب کار کند بيش از 6 ميليون تومان نمي‌گيرد.

آن‌ها کمتر به دنبال ايده‌ پردازي و استفاده از روش‌هاي مناسب هستند که اين خود به بي‌ثباتي مي‌انجامد. از آنجا که من از سال 90 نزديک به 2300 نفر دانشجو را آموزش داده‌ام، خدمتتان عرض مي‌کنم که به جاي اينکه بسياري از شاگردانم در کنار من حضور داشته و ثابت قدم باشند، متاسفانه در مقابل من قرار مي‌گيرند؛ به گونه‌اي که پس از يادگيري مهارت به شکل رايگان، سريعا براي استخدام به شرکت رقيب مراجعه مي‌کنند و بعد از دريافت حقوق ناچيز و تخليه اطلاعاتي از آن‌جا نيز اخراج مي‌شوند.

درآمدزايي در مهندسي پزشکي زماني اتفاق مي‌افتد که شما به طور پيوسته کاري را انجام دهيد. اين رشته گرايش‌هاي مختلفي دارد که هر کدام از آن‌ها بسيار گسترده هستند. گرايش دندانپزشکي در مهندسي پزشکي وجود ندارد اما من هميشه بستر را براي آموزش تجهيزات دندانپزشکي براي دانشجويان خود فراهم کرده‌ام. ما نمي‌توانيم مهندسان پزشکي را کاليبره و طبقه‌بندي کنيم يا به آن‌ها کمک زيادي کنيم چون هيچ ارگاني براي حمايت از آن‌ها وجود ندارد که اگر بود بنده همين الان نتيجه را به شما اعلام مي‌کردم. به طور مثال به دانش‌ آموختگان گرايش بيومتريال پيشنهاد مي‌کردم سراغ مباحث متريال دندانپزشکي بروند يا به دانش ‌آموخته گرايش بيومکانيک مي‌گفتم يونيت دندانپزشکي توليد کند. همچنين براي بچه‌هاي بيوالکتريک که با دنيايي از اختراعات در اين حوزه روبرو هستند، بي‌نهايت پيشنهاد دارم.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور