آخرین خبر

شرکت هاي توليدکننده به دنبال افزايش صادرات

نویسنده: فاطمه انصاري

 

چهارمين نمايشگاه تجهيزات و تأسيسات بيمارستاني تهران سوم تا ششم دي ماه برگزار شد. اين دوره از نمايشگاه نيز مثل دوره هاي پيشين در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي برگزار شد. فضاي تحت پوشش نمايشگاه 13 هزار مترمربع در سه سالن بود که با حضور 107 شرکت داخلي و 6 شرکت خارجي از کشورهاي فرانسه، آلمان، ايتاليا و اسپانيا برگزار شد.
نمايشگاه Hospitex اگرچه بعد از اتمام نوسانات ارزي و در شرايطي برگزار شد که اکثر قريب به اتفاق شرکتهاي تجهيزات پزشکي با مشکلات عديده مالي دست وپنجه نرم ميکردند بااينحال بخش مهمي از شرکتهاي فعال در اين عرصه براي حضور در نمايشگاه آمده بودند.
در اين دور از نمايشگاه عليرغم آنکه به زعم برخي از شرکتهاي حاضر مخاطبان و بازديدکنندگان نسبت به سالهاي پيش کمتر بودند اما برخي ديگر از شرکتها بر اين نکته اتفاق نظر داشتند که ششمين دوره Hospitex نسبت به سال هاي قبل مخاطبان هدفمند و تخصصي بيشتري را براي شرکتها به ارمغان آورده است.

در ادامه مصاحبه ما با دو شرکت فعال در عرصه تجهيزات پزشکي را مي خوانيد:
کيوان خوشدوني، مدير فروش شرکت ايفا فراز آوينا برند آويکو درمورد نمايشگاه امسال گفت: تعداد بازديدکننده زيادي نداشتيم اما ارتباطات شرکت با همکاران و مديران دولتي و مسئولان در جريان نمايشگاه ازجمله اتفاقات خوبي بود که رخ داد.
او در ادامه گفت: محصول جديد ما دستگاه فلش استريل مخصوص اتاق عمل بيمارستانها است. استريل در حداقل زمان ممکن يعني 6 دقيقه انجام ميشود. اين محصول به تازگي وارد بازار شده و به نزديک به 15 بيمارستان و کلينيک فروخته شده است.
خوشدوني درمورد مقايسه وضعيت فروش در سال جاري نسبت به سال گذشته توضيح داد: درکل مبادلات بازار کاهش محسوسي پيدا کرده است اما به دليل اينکه محصولات ما توليدي است درپي تغييرات اقتصادي اخير چندان افزايش قيمت پيدا نکرد. افزايش نرخ ارز مشتريان بازار صنعت تجهيزات پزشکي را به سمت توليدکنندگان داخلي کشاند و همين براي ما فرصت خوبي را فراهم کرد.
او درمورد برنامه هاي صادراتي اين شرکت نيز توضيح داد: در حال حاضر به کشورهاي سوريه، عراق و افغانستان صادرات داريم. يک دليل اينکه اين محصول در بازار منطقه مشترياني دارد اين است که نسبت به نمونه خارجي منحصربه فرد است و سايزهاي متنوعي دارد.

مهندس محمدرضا افيوني، مدير تحقيق و توسعه سامانه هاي هوشمند بيمارستاني صاايران در گفتگو با خبرنگار ماهنامه «مهندسي پزشکي و تجهيزات آزمايشگاهي» Hospitex ۹۷ را اينگونه ارزيابي کرد: نمايشگاه امسال نسبت به سال گذشته خلوتتر است اما اکثر بازديدکنندگان مشتريان جدي بازار تجهيزات پزشکي هستند. در اين دور از نمايشگاه سيستم اتاق عمل ماژولار هوشمند شيشهاي که مزايايي ازجمله خاصيت آنتيباکتريال دارد و به جاي کاشي و سراميک در اتاقهاي عمل مورداستفاده قرار ميگيرد و از سوي ديگر به راحتي در فضاي اتاق عمل ميتوان تغيير ايجاد کرد؛ درکنار پنل هاي گالوانيزه، دربهاي اتوماتيک اتاق عمل، سيستم هاي لمينار فلو که درواقع هواي اتاق عمل را استريل ميکند، BMS پنل و سامانه Integration اتاق عمل عرضه شده است.
او افزود: پکيج اسمارت که شامل سيستمهاي IPTV، شبکه مبتني بر فيبر نوري، سيستم احضار پرستار و سيستمهاي اطلاعرساني است از ديگر محصولات جديد ما هستند.
در ادامه از او پرسيدم بهنظر شما همزماني Hospitex با نمايشگاه ساخت ايران و فنبازار چه تأثيري دارد: نميتوانم به قطعيت بگويم که اين موضوع تأثيرگذار است يا نه. اما برگزاري همزمان نمايشگاههاي مرتبط ميتواند فرصتهاي بيشتري را براي شرکتکنندگان ايجاد کند.
افيوني در پايان درمورد وضعيت فروش محصولات در سال جاري نسبت به سال گذشته گفت: وضعيت فروش امسال نسبت به سال گذشته خوب بود. بازار صادرات صاايران در سال گذشته و جاري حدود 20 ميليون دلار شد که عدد قابل توجهي است. البته بايد توجه داشت که يکي از عوامل مؤثر بر اين امر تغييرات نرخ ارز بود. از سوي ديگر مشتريان داخلي که ترجيح ميدادند از محصولات وارداتي استفاده کنند هم به خريد محصولات توليدي روي آوردند.

تفاوت اين دور از نمايشگاه Hospitex همزماني آن با نوزدهمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهش، فناوري و فن بازار و ششمين نمايشگاه تجهيزات و مواد آزمايشگاهي ساخت ايران بود.
در نمايشگاه دستاوردهاي پژوهش، فناوري و فنبازار 3 هزار و 199 فناوري از سوي 199 مرکز و نهاد علمي و در ششمين نمايشگاه تجهيزات و مواد آزمايشگاهي 9 هزار محصول دانشبنيان ساخت داخل عرضه شد.
ازآنجاکه نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي با رويکرد عرضه و تقاضاي فناوري برگزار ميشود، در اين دوره 60 دستگاه با 500 نياز فناوري شرکت دارند.
حضور صندوق هاي مالي در حوزه شرکت هاي دانشبنيان از ديگر ويژگيهاي اين دو نمايشگاه بود. صندوق نوآوري و شکوفايي نيز باهدف حمايت از محصولات فناورانه ساخت داخل قول ارائه تسهيلات ويژه به خريداران داد. بر اين اساس تسهيلات ليزينگ صندوق نوآوري و شکوفايي ويژه خريداران غيردولتي به منظور خريد محصولات دانشبنيان از شرکتهاي دانشبنيان با عامليت صندوق توسعه فناوري نانو ارائه شد. اين تسهيلات با نرخ 8 تا 10 درصد با دوره بازپرداخت حداکثر 36 ماهه (حداکثر 6 ماه تنفس) در نظر گرفته شده است.
براساس شرايط جديد مبلغ تسهيلات حداکثر 70 درصد قيمت تجهيزات و ملزومات آن بوده و حداقل خريد 30 ميليون تومان در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن به منظور تسهيل خريد تجهيزات، امکان تهيه پيشفاکتور از طريق سايت نمايشگاه فراهم شده است. اين دسترسي بعد از پايان نمايشگاه نيز ادامه خواهد داشت.
نمايشگاه تجهيزات ساخت داخل در 13 بخش موضوعي نفت و پتروشيمي، برق، الکترونيک و نرمافزار، عمران و ساختمان، مکانيک، شيمي و متالوژي، کشاورزي و محيط زيست، فيزيک پايه، تجهيزات عمومي آزمايشگاهي، مواد آزمايشگاهي، مهندسي پزشکي و زيست مواد، تجهيزات تست و آزمون صنعتي و خدمات کاليبراسيون برگزار شد.

فروش چشمگير شرکتهاي دانشبنيان در بحران اقتصادي
سورنا ستاري، معاون علمي و فناوري رئيس جمهور يکي از مهمانان حاضر در اين افتتاحيه نوزدهمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهش، فناوري و فن بازار و ششمين نمايشگاه تجهيزات و مواد آزمايشگاهي ساخت ايران بود.
او با اشاره به چالش هاي اقتصادي در کشور، گفت: عليرغم مشکلات در بخشهاي اقتصادي، ولي فروش شرکتهاي دانشبنيان بسيار چشمگير است که اين امر نشان ميدهد بخشهاي دانشبنيان جزو بخشهاي پوياي کشور هستند.
ستاري افزود: با تمام مشکلات و چالش هاي اقتصادي، حجم اقتصاد دانشبنيان بهشدت در حال افزايش است.
او با بيان اينکه فروش شرکت هاي دانش بنيان روند افزايشي را نشان ميدهد، اظهار کرد: اين امر نشان ميدهد که شرکت هاي دانشبنيان بخش پويايي در اين حوزه هستند.
معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري ادامه داد: امروز پارک هاي علم و فناروي و مراکز رشد در دانشگاه ها توسعه يافته اند، ولي بايد فناوري هايي که از سوي اين شرکتها توليد ميشوند، به زندگي مردم وارد شده تا آنها از شيريني و حلاوت اين فناوري ها بهره مند شوند.
او با بيان اينکه اين دو نمايشگاه بزرگترين نمايشگاه فناوري در کشور محسوب ميشوند، خاطرنشان کرد: اين دوره از نمايشگاه با همکاري و هماهنگي دو نهاد معاونت علمي وفناوري رياست جمهوري و وزارت علوم برگزار شده و اميدواريم خروجي خوبي داشته باشند.
منصور غلامي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز با تأکيد بر ظرفيت هاي علمي و تحقيقاتي دانشگاهها و مراکز علمي، افزود: در رتبه بندي هاي علمي انجام شده ايران ازنظر توليد علم  رتبه شانزدهم دنيا را کسب کرده است و ازنظر سرعت رشد توليدات علمي در سال ميلادي گذشته رتبه اول را  کسب کرده ايم.

به گفته او بعد از ايران، کشورهاي چين و روسيه سرعت توليد علم بالايي دارند. ايران همچنين در منطقه رتبه اول توليد علمي را کسب کرده است.
غلامي با تأکيد بر اينکه اين اعداد ظرفيت علمي کشور را نشان ميدهد، گفت: علاوه بر اين در حوزه هايي مانند نانو تکنولوژي و بايو فناوري و برخي ديگر از رشته ها، ايران رتبه هايي کمتر از 10 را کسب کرده است.
او در ادامه با بيان اينکه در حال حاضر 43 پارک علم و فناوري در کشور راه اندازي شده است، اضافه کرد: در کنار علم و فناوري و مراکز رشد، شرکتهاي دانشبنياني شکل گرفته اند و بر اين اساس وزارت علوم در راستاي حمايت از تبديل دانش به فناوري و کاربردي کردن دستاوردهاي علمي، حمايتهاي مالي از بخشهاي پژوهشي داشته است.
غلامي با اشاره به اينکه حمايت هاي ما به سمت حمايت از شرکتهاي جوان دانشبنيان است، گفت: اين در حالي است که وزارت علوم سهم کمي از منابع پژوهشي را در اختيار دارد و اگر همه دستگاهها اين جهت را در برنامه هاي خود قرار دهند، طبعا منابع بيشتر مالي به حوزه هاي علمي و فناوري اختصاص خواهد يافت.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري به صندوق هاي حمايت از پژوهش و فناوري اشاره کرد و گفت: در اين راه، صندوق نوآوري و شکوفايي ميتواند نقش مؤثري در سرمايه گذاري ريسکپذير ايفا کند.
او ضمن ابراز اميدواري به اينکه به علم و فناوري کشور و همچنين اساتيد خوش فکر و صاحبنظر علم توجه بيشتري صورت شود، گفت: هرچند که ما در اين مسير تجربه زيادي نداريم ولي نمونه هاي موفقي در کشور ايجاد شده است و اميدوارم در جمعي که امروز [دوشنبه] تشکيل شده است، در آينده نيز يک روند رو به رشدي داشته باشند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري خطاب به توليدکنندگان داخلي، تأکيد کرد: از توليدکنندگان داخلي درخواست دارم که به فضاي فکري ايجادشده در کشور اطمينان کنند که در اين صورت قطعاً ميتوانند حمايتهاي موردنياز را دريافت کنند.
پيمان صالحي، معاون نوآوري و تجاريسازي معاونت علمي وفناوري رياست جمهوري هم از ديگر سخنرانان برنامه بود. او گفت: در اين دوره از نمايشگاه 350 شرکت حضور دارند و بيش از 9 هزار مدل محصول را ارائه کردهاند.
او با اشاره به حمايتهاي معاونت علمي در اين دوره از نمايشگاه، اظهار کرد: معاونت علمي رياست جمهوري بخشي از هزينه خريد مراکز علمي و پژوهشي دولتي را بر اساس سطحبندي محصولات پرداخت ميکند.
صالحي ادامه داد: محصولات سطح اول که براي اولين بار در کشور توليدشده اند 50 درصد، سطح اول عادي 40 درصد، سطح دوم 25 درصد، سطح سوم 10 درصد و سطح چهارم بدون حمايت خواهند بود.
معاون نوآوري و تجاريسازي معاونت علمي وفناوري رياست جمهوري ادامه داد: ارزيابي و سطح بندي محصولات بر اساس سطح ذاتي فناوري و ميزان داخلي سازي محصولات انجام ميشود.
او افزود: همچنين در نظر داريم تسهيلات ليزينگي 8 تا 10 درصد را براي خريداران بخش خصوصي از محصولات شرکت هاي دانشبنيان اختصاص دهيم. اين ليزينگ توسط خط اعتباري 20 ميليارد توماني صندوق نوآوري و شکوفايي از طريق صندوق توسعه فناوري نانو پرداخت ميشود.
معاون نوآوري و تجاري سازي معاونت علمي وفناوري رياست جمهوري با بيان اينکه براي تشويق شرکتها به فروش بدون يارانه و ارائه تخفيف مناسب به خريداران که مشمول حمايت ها نميشوند هم 15 ميليارد تومان تسهيلات وام با کارمزد کم توسط صندوق توسعه فناوري نانو پرداخت ميشود، گفت: خريداران ميتوانند خريداران حقوقي خصوصي، موسسات آموزشي و پژوهشي، غيرانتفاعي، بيمارستانها، آزمايشگاه هاي خدماتي و تحقيقاتي، شرکتهاي دانشبنيان و شرکت هاي مستقر در پارک ها و مراکز رشد باشند.
صالحي افزود: با همکاري معاونت امور بينالملل معاونت علمي و بخش بين الملل وزارت علوم بنا داريم بازاري بينالمللي براي فناوري هاي ارائه شده در نمايشگاه داشته باشيم.
در حاشيه اين مراسم از 73 طرح فناورانه رونمايي شد که ازجمله آن ميتوان به دستگاه اندازهگيري تنش برشي بين يخ و سطح از آزمايشگاه نانو مهندسي سطح دانشگاه تهران، کيتهاي استخراج RNA و DNA از پارک علم و فناوري فارس، طراحي و ساخت توليد بيمارستانهاي سيار از پارک علم و فناوري کرمانشاه، پلاک ارتوپدي قفل شونده کلاويکل هوک از پارک علم و فناوري گلستان و توليد کيت خالصسازي DNA از ژل از دانشگاه زابل اشاره کرد.
همچنين از شش طرح آزمايشگاهي سامانه جراحي رباتيک سينا، ميکرو سي تي پيش باليني، ميز تشريح مجازي، دستگاه اسکنر کروماتوگرافي لايه نازک پرتويي، تيپ ميکروسکوپ نيروي اتمي، کاپي ويزن نيز رونمايي شد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور