آخرین خبر

سی و دومین کنگره سالانه فیزیوتراپی ایران

سی و دومین کنگره فیزیوتراپی ایران در تاریخ 7 و 8 – 13 و 14 و 15 بهمن ماه 1400 در محل هتل المپیک تهران برگزار شد. به گفته دبیر علمی این کنگره دکتر ایرج عبدللهی، کنگره امسال طی 5 روز و در قالب 20 سمپوزیوم برگزار شد که هر سمپوزیوم دارای موضوع مشخصی بود. هر روز شامل یک جلسه اصلی با ظرفیت 500 نفر و 3 جلسه فرعی با ظرفیت هر یک 150 نفر بود. اکثریت مقالات ارائه شده در کنگره مربوط به مقالاتی بودند که از طریق سامانه انجمن دریافت شدند. علیرغم شرایط کرونایی، تعداد قابل توجهی مقاله به دبیرخانه کنگره واصل شد که جهت داوری به کمیته علمی متشکل از اساتید گروه‌های آموزشی فیزیوتراپی دانشکده‌های توانبخشی کل کشور ارجاع و پس از جمع بندی نتایج داوری، حدود 60 مقاله جهت ارائه در کنگره انتخاب شد.

به موازات برگزاری کنگره، شرکت‌های فعال در حوزه فیزیوتراپی و توانبخشی نیز محصولات و خدمات خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند. خبرنگار ماهنامه به سراغ برخی از این شرکت‌های حاضر در نمایشگاه رفته و در خصوص فعالیت آن‌ها و محصولاتی که در نمایشگاه عرضه کرده‌اند گفت‌وگو کرده است.

شرکت طب و صنعت شریف
شرکت طب و صنعت شریف با تلاش جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علم و صنعت ایران فعالیت خود را در قالب گروه شریف اگزو از سال 1390 آغاز کرده و در فاصله کوتاهی از شروع فعالیت‌های پژوهشی خود توانست با ارائه دستگاه‌های بیوفیدبک با فناوری روز دنیا و ویژگی‌های منحصر به فرد، جایگاه ویژه‌ای در کشور به دست آورد. این گروه از سال 1396 با عنوان شرکت مبتکران طب و صنعت شریف فعالیت رسمی خود را با تمرکز بر روی توسعه محصول ادامه داده است.
خانم مهندس چمنی عضو هیئت مدیره شرکت طب و صنعت شریف، درباره محصولات عرضه شده چنین می‌گوید: دستگاه بایوفیدبک ما به بازوی رباتیک مجهز شده که این بازوی رباتیک این قابلیت را برای درمانگر فراهم می‌کند تا بتواند مانیتور را در هر زاویه و در هر جهتی که بیمار روی تخت دراز کشیده تنظیم کند. همچنین برای فیلتر و حذف نور، یک سری سیستم دو قطبی سه لایه برای دستگاه طراحی شده و این مهم‌ترین نقطه قوت دستگاه است. دستگاه بایوفیدبک پنج کانال رباتیک دارای دو کانال EMG، یک کانال Pressure و دو کانال Simulation است. این دستگاه امکان استفاده هم زمان کانال Pressure و EMG را دارد.
شاید کمتر شرکتی در نمایشگاه دستگاه EMG خود را روی دست یا هر عضله دیگری تست کند اما ما به راحتی برای همه بیماران و همه مشتریانی که در غرفه حضور داشتند این امکان را مهیا کرده‌ایم.
وی در ادامه افزود: صفر تا صد طراحی نرم افزار دستگاه ما تولید شرکت خودمان است و با استفاده از لینوکس طراحی شده است. همچنین امکان وجود نویز یا رسوخ ویروس به دستگاه وجود ندارد.
مهندس چمنی در رابطه با افتخارات شرکت گفت: این دستگاه به صورت کاملاً منحصر به فرد ثبت جهانی شده است و در جشنواره iCAN 2021 کانادا توانستیم رتبه دوم را کسب کنیم. مجوزات اخذ شده برای این دستگاه CE مجوز اداره کل و ISO13485 است.
وی با ارزیابی مثبت این نمایشگاه گفت: شرکت در این نمایشگاه برای ما بسیار مفید بوده است. البته مشتریان ما اغلب به دلیل کیفیت محصول ما، آن را به همکاران معرفی کرده‌اند که این امر کمک شایانی به شناخت بیشتر محصول ما کرده است.

ایلیا آوید راد
شرکت ایلیا آوید راد سال 1378 فعالیت خود را آغاز کرده است. خانم مهندس آرزو غضنفری نیا، مدیر عامل و مهندس محمد ماهوتی نیز مسئول فنی شرکت هستند. این شرکت نماینده رسمی کمپانی Wuhan Gigaa Optronics Technology چین و کمپانی OG Wellness Technologies ژاپن است و در زمینه‌های تجهیزات پزشکی – جراحی عمومی، فیزیوتراپی و توانبخشی فعالیت می‌کند. از محصولات وارداتی این شرکت می‌توان به دستگاه لیزر دایود جراحی، دستگاه ترکشن الکترومکانیکی اشاره کرد. کلاس خطر این محصولات C و B است.
خانم وکیلی از شرکت ایلیا آوید راد در خصوص تجهیزات این شرکت می‌گوید: لیزر پرتوان 30 وات تحت لیسانس آمریکا است و دایود این دستگاه مربوط به یکی از برترین کمپانی‌های دایود سازی آلمان به نام ولاس است. عمر دایود این دستگاه 20 هزار ساعت است. یعنی از 7 صبح تا 12 شب به صورت دائم می‌توان از آن استفاده کرد. علت این طول عمر بالا هم وجود دو فن خنک کننده و پلیت مسی درون آن است که به طور دائم کار خنک کردن دستگاه را انجام می‌دهند.
از این دستگاه می‌توان در لاین های متفاوت استفاده کرد مانند لاین فیزیوتراپی، جراحی، زنان، بخش زخم و ترمیم زخم‌های دیابتی و همچنین برای واریس، پوست، بی اختیاری ادرار، مفاصل لگن. پروب این دستگاه پلاستیکی است و به دلیل وزن کم و خوش دست بودن طرفدار دارد. از پروب جدید این دستگاه در نمایشگاه عرب هلث ۲۰۲۲ که اخیراً در دوبی برگزار شد رونمایی شد. در پروب های قبلی این ایراد وجود داشت که لنزها باید هر 3 الی 4 سال تعویض می‌شدند اما از جمله مزایای این پروب این است که می‌توان به عنوان ماساژ به خصوص برای فیلدهای کمر از آن استفاده کرد و همچنین برای بیمار احساس سوزش نخواهد داشت. همانطور که گفته شد موردی که این دستگاه را متمایز کرده است دایود دستگاه است. 70 درصد یک دستگاه لیزر فیزیوتراپی، مربوط به دایود آن است؛ به این معنا که عمر دستگاه وابسته به آن است.

پیام آوران هنر و فناوری شرق
تیم پیام آوران هنر و فناوری شرق از ابتدا با هدف طراحی و تولید محصولاتی جهت حل مسائل حوزه توانبخشی با آخرین تکنولوژی روز دنیا و ساخت محصولی قابل قیاس با استانداردهای جهانی و شرکت‌های تراز اول دنیا کار خود را آغاز کرد.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، مهندس محمد لطفی در گفت‌وگو با ماهنامه با اشاره به اهمیت راه رفتن می‌گوید: راه رفتن یکی از مهمترین و پایه‌ای‌ترین نیازهای زندگی روزمره و یک مکانیسم حفاظتی مهم در بدن انسان است که از عوارض ثانویه ناشی از بی‌تحرکی و عدم فعالیت در هر سنی جلوگیری می‌کند.
لطفی در ادامه محصول شرکت را این گونه معرفی ‌می‌کند: محصول ما به نام ریگیت است و مناسب افرادی است که مشکلاتی در راه رفتن دارند. این مشکلات می‌توانند ارتوپدی یا نورولوژی باشد. این وسیله، وزن را تعلیق می‌کند، وزن تعلیق شده می‌تواند از 5 الی 95 درصد باشد و متناسب با نیاز بیمار، تشخیص پزشک و فیزیوتراپیست است.
وی در مورد قابلیت‌های این دستگاه می‌گوید: یکی از قابلیت‌هایی که این محصول برای بیمار فراهم می‌کند این است که بدون آنکه به خود یا اطرافیان فشاری وارد شود، بیمار می‌تواند تمرینات را انجام دهد و بهبود پیدا کند. قابلیت دیگری که این دستگاه دارد داینامیک بودن آن است یعنی این تعلیق وزن در هر ارتفاعی اتفاق می‌افتد و فرد می‌تواند تمرینات متنوع‌تری مانند رمپ، استپ و اسکات را انجام داده و در نهایت به روند بهبود خود کمک کند. این قابلیت تنها در محصولات سه شرکت آمریکایی وجود دارد.
مهندس لطفی با اشاره به اینکه مجوزهای لازم را به تازگی دریافت کرده‌اند، خاطرنشان می‌کند: ما حدود سه سال است که فعالیت خود را شروع کرده‌ایم. نمونه خارجی این دستگاه 250 هزار دلار قیمت دارد و ما با بومی سازی این فناوری قیمت را به یک بیستم آن رسانده‌ایم. این نمایشگاه خدا را شکر برای ما بسیار خوب بوده است و فیدبک‌های خوبی دریافت کرده‌ایم.

توان تجهیز جاوید
شرکت توان تجهیز جاوید تجربه‌ای چندین ساله در ساخت و تولید تجهیزات فیزیوتراپی و تجهیزات کاردرمانی دارد. مهندس محسن قنبری، مدیر عامل توان تجهیز جاوید درباره محصولات این شرکت چنین می‌گوید: محصولات تولیدی ما مناسب کار درمان‌ها، معلولین و فیزیوتراپ ها است و کاربرد درمانی دارند از جمله تخت فریم دار، تیلت تیبل، پارالل گیت ترینر بیمار و لیفتر حمل بیمار. محصولات لیفتر برای جابه‌جایی راحت بیماران است تا آن‌ها بتوانند از سرویس و حمام به راحتی استفاده کنند و نیز پارالل لیفت هم برای راه رفتن و ایستادن است تا بیماران داخل این پارالل راه بروند. تیلت تیبل مناسب افرادی است که سکته کرده‌اند و می‌تواند به ایستادن آن‌ها کمک کند.
وی در ادامه افزود تمامی محصولات تولید خودمان است و از محصولات دیگر نیز می‌توان به پدال دست و پا صندلی کودار و صندلی همه کاره اشاره کرد که مناسب تمرین‌های شانه، مچ و گردن است.
در نهایت ایشان از این نمایشگاه و بازخورد فیزیوتراپ‌ها و کار درمان‌ها ابراز رضایت کردند.

5/5 (1 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور