آخرین خبر

سنجش ميزان قند خون به کمک ليزر

مفاهيم پايه

نام دستگاه: GlucoSense   

سنسور:Sensor

گلوکز: Glucose

فيزيولوژی

بسياري از بيماران ديابتي که سلامت آن‌ها به نظارت منظم بر قند خون بستگي دارد، مي‌بايست به طور مکرر قند خود را پايش کنند. انجام تهاجمی اين کار براي بيماران آزار دهنده است اما اين دستگاه می تواند کمک شاياني براي اين بيماران باشد.

چگونه کار می کند

اين دستگاه با ارسال يک پرتو ليزر به داخل بدن از طريق سلول‌هاي پوست (بدون ايجاد آسيب) کار مي‌کند. اين پرتو ليزر توسط مولکول‌هاي قند جذب مي‌شوند. هدف اين پرتو مولکول‌هاي قند در خون نيستند بلکه قند موجود در مايع ميان بافتي پوست هدف اين پرتو است که مقدار آن ارتباط بسيار مستقيمي با مقدار قند موجود در خون دارد. مانيتور جديد از ليزر براي اندازه گيري قند خون استفاده مي‌کند. ليزر به کف دست بيمار تابانده مي‌شود و از سلول‌هاي پوست عبور کرده و بخشي از آن توسط مولکول‌هاي قند جذب مي‌شود. با اين کار مي‌توان مقدار قند موجود در خون را محاسبه کرد.

مقدار جذب پرتو ليزر شاخصي از مقدار قند موجود در خون است. دانشمندان از ميزان دقت اين خوانش ها شگفت زده شدند. مانيتورهاي خانگي گلوکز که هم اکنون بيماران  از آن استفاده مي‌کنند خوانش هايي را نشان مي‌دهد که با مقدار واقعي قند خون بيمار 20 درصد تفاوت دارد.

اين دستگاه از يک قطعه شيشه نانوفناوري سيليکا تشکيل شده که حاوي يون‌هايي است که در زمان تابش نور مادون قرمز ليزر آن‌ها، مي‌درخشند. در صورت تماس پوست کاربر با اين سطح، سيگنال‌هاي فلورانس به نسبت غلظت قند خون افراد تغيير مي‌کنند. شيشه مورد استفاده در اين دستگاه محکم است و مانند صفحه نمايش گوشي‌هاي هوشمند عمل مي‌کند. به همين دليل قيمت آن ارزان ‌تر و تهيه آن نيز آسان تر از دستگاه‌هاي خودنظارتي ديگر است.

در چه مواردي به کار مي‌رود

اين دستگاه خبر اميدوارکننده براي ارائه ‌دهندگان خدمات درماني است، چرا که مي‌توانند از اين روش جايگزين که ارزان تر و راحت‌ تر از روش‌هاي قبلي است، استفاده کنند. پيش از اين براي اندازه‌گيري قند خون از روش سوزن‌زني يا روش نظارتي مستمر تهاجمي که با استفاده از حسگرهاي پيوندي که نيازمند جايگزيني مکرر بوده‌اند، استفاده مي‌شد.

زمان اندازه گيري

فرايند اندازه‌گيري قند خون توسط اين دستگاه کمتر از 30 ثانيه است.

کشور سازنده

آمريکا

منابع

https://www.hidoctor.ir
https://optics.org
0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور