آخرین خبر

سلامت، سياست بردار نيست

شيوع ويروس کرونا، بازار شايعه را هم گرم مي‌کند. به ويژه وقتي مسئولان به صورت روشن وشفاف در اين باره سخن نگويند و پرسش‌هاي مردم بي‌جواب بماند. متاسفانه از ابتداي شيوع کرونا در ايران، به خاطر برخي ملاحظات اطلاع رساني درباره آن با تاخير صورت گرفت. سريال بدگماني و زمينه شايعه پراکني از همانجا کليد خورد، بعد بحث در مورد صحت آمارها بالا گرفت، سپس محدوديت‌هاي داخلي و خارجي بر سر راه تامين واکسن، سوژه شد و اين سريال همچنان ادامه دارد تا به امروز که درباره ساخت واکسن و تعيين قيمت آن حرف‌هاي متناقض بسياري در رسانه‌هاي رسمي و بيشتر غير رسمي رد و بدل مي‌شود.

مثل بسياري از مسائل اقتصادي و رفاهي و نيازهاي عمومي، در آستانه انتخابات مساله واکسن و مصونيت‌ بخشي مردم در برابر بيماري کوويد 19، نيز ابزاري براي بحث هاي موافقان و مخالفان شد.

مثلا همان طور که شايع مي‌شود، مذاکرات برجام را کساني نمي‌گذارند به انجام برسد، تا اين گره به دست دولت جديد گشوده شود، يا قيمت ارز پايين نمي‌آيد تا دولت بعدي، آن‌را به نام خود رقم بزند، در مورد واکسينه کردن مردم نيز همين‌گونه صحبت‌ها رواج مي‌يابد. شايد بحث در مورد پاره‌اي تصميمات اساسي سياسي و اقتصادي با نوعي استدلال‌هاي سياست زده، توجيه پذير باشد ( که آن هم نيست) اما وقتي پاي جان مردم در ميان باشد، قطعا چنين چيزي نمي‌تواند قابل دفاع باشد.

اينجا صحبت از مرگ روزانه بيش از يکصد نفر تا 200 نفر هموطن ما در ميان است چگونه مي‌توان تعلل مسئولان بخش سلامت را در مقابله با کرونا با چنين مستمسک‌هايي توجيه کرد؟!

اتهاماتي از قبيل بي‌توجهي به حقوق بازنشستگان و تحويل لايحه براي بهبود زندگي مستمري بگيران، به مجلس در روزهاي پاياني که به دولت روحاني نسبت مي‌دهند، اگر معادلي در عملکرد حوزه سلامت داشته باشد، رفتاري قابل تعقيب قلمداد مي‌شود، زيرا هر لحظه کوتاهي و به ويژه تعلل عمدي از سوي مسئولان حکومت و دولت، موجب درد و رنج و آسيب‌هاي جبران ناپذير به سلامت و زندگي مردم ايران است. بي شک وقتي پاي جنگ قدرت و نيرنگ‌هاي سياست به حوزه سلامت باز شود، چنين آسيب‌هايي را هم بايد انتظار داشت.

در اين کارزار نيروهاي هر دو سوي جنگ قدرت خطاکار و مردم بي‌گناه، قرباني هستند. متاسفانه در عالم سياست چنين خطاهايي که بهتر است جنايت بناميم، هم رخ مي‌دهد. حتي تاييد واکسن فايزر در امريکا، پس از حذف ترامپ و بلافاصله پس از استقرار بايدن، مي‌تواند مصداقي از اين سياست زدگي بخش سلامت باشد.

به هرحال ما در آستانه تحول قدرت و دست به دست شدن دولت در ايران هستيم. آرزو کنيم که دولت جديد، تمام توان خود را در راه تامين سلامت آحاد جامعه به کار گيرد و با شفاف سازي و پاسخگويي به مردم ايران، راه سياست بازي را در حوزه سلامت ببندد.

                                                                                          مدير مسئول
                                                                                         صائب ماکويی

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور