آخرین خبر

سالانه 10 هزار نفر به سرطان پستان مبتلا می شوند

به همت مرکز تحقيقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی و کانسر دانشگاه تهران، ششمین کنگره سرطان سینه 15 تا17 آبان ماه سال جاری ، در محل بیمارستان امام خمینی برگزار شد. جراحی در سرطان پستان، ژنتيک و جنبه‌های مولکولی،آسيب شناسی، مديکال انکولوژی در سرطان پستان، راديوتراپی در سرطان پستان، اپيدميولوژی، غربالگری و تشخيص زودرس سرطان پستان، جنبه های اخلاقی در درمان سرطان پستان، درمان عوارض و افزايش کيفيت زندگی، تغذيه و سبک زندگی در سرطان پستان، حفظ باروری در سرطان پستان ،تصويربرداری و روشهای مداخله ای و انفورماتيک و کاربردهای آن در سرطان پستان محورهای تخصصی ششمین کنگره سرطان پستان بودند.

تولید نسخه ایرانی داروی «هرسپتین» 

کنگره و همایش

دبیر کمیته ژنتیک ششمین کنگره سالیانه سرطان پستان با تأکید بر اینکه بخشی از سرطان‌ها به ویژه سرطان پستان منشا ارثی دارد، افزود: «روش‌های پیشگیری زیادی در دنیا رایج شده تا حدی که در کلینیک سرطان پستان جهاد دانشگاهی مرکزی را برای سرطان‌های ارثی و فامیلی راه‌اندازی کرده‌ایم. »
دکتر کیوان مجیدزاده گفت:« امروزه در دنیا جدیدترین و پیشرفته‌ترین تحقیقات در راستای ارتقای روش‌های پیشگیری و درمان است که باید این تحقیقات در ایران نیز همگام با علم روز بیشتر شود. روند ارسال مقالات به کنگره از سال اول برگزاری کنگره تا هم‌اکنون نشان می‌دهد که در زمینه علوم پایه و سرطان، تعداد این مقالات در حال افزایش است که این به عنوان معیاری برای پیشرفت تحقیقات سرطان مد نظر قرار می‌گیرد. »
وی با تأکید بر اینکه بخشی از سرطان‌ها به ویژه سرطان پستان منشا ارثی دارد، افزود: «روش‌های پیشگیری زیادی در دنیا رایج شده تا حدی که در کلینیک سرطان پستان جهاد دانشگاهی مرکزی را برای سرطان‌های ارثی و فامیلی راه‌اندازی کرده‌ایم. »
مجیدزاده در ادامه اظهار کرد: «برای قضاوت در مورد داروها، نگاه پزشک تنها موضوع  مفید بودن  داروست و باید جنبه‌های پزشکی یک دارو به طور شفاف به مردم اعلام شود. وقتی داروی جدیدی وارد بازار می‌شوند، کمپانی‌ها سودمند می‌شود اما این نباید باعث شود که از سودمندی پزشکی دارو غافل شویم و باید آن را به سمتی ببریم که تمامی داروها در کشور خودمان تولید شود تا سودمندی اقتصادی آن نیز برای کشور خودمان باشد. »
وی در ادامه از تولید نسخه ایرانی داروی هرسپتین خبر داد و گفت:«نسخه ایرانی آن تولید شده است و کارآزمایی آن نیز آغاز و تا یک سال دیگر ادامه دارد اما هنوز به بهره‌برداری و تولید انبوه نرسیده است.»

۷۵ درصد مبتلایان به سرطان سینه به هرسپتین نیاز ندارند
دکتر  نسرین السادات علوی دبیر علمی ششمین کنگره سرطان سینه در سخنرانی خود در این کنگره گفت:« در رسانه‌ها در مورد هرسپتین به گونه‌ای صحبت شده که بیماران فکر می‌کنند هر بیمار مبتلا به سرطان پستان باید هزینه گزاف تهیه این دارو را به جان بخرد در حالی که ۷۵ درصد این بیماران به این دارو نیازی ندارند. این دارو در بین بیماران مبتلا به سرطان سینه از
4 درصد به 60 درصد اثر بخشی دارد و در همه جای دنیا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.پژوهشكده سرطان سينه ساخت داروي هرسپتين ايراني را در دستور كار قرار داده و اميدواريم بتوانيم اين دارو را تا سال آينده روانه بازار كنيم.»
وی افزود:« اما در رسانه‌ها در مورد این دارو به گونه‌ای صحبت شد که بیماران فکر کردند هر بیمار مبتلا به سرطان سینه باید هزینه گزاف تهیه این دارو را به جان بخرد در حالی که 75 درصد مبتلایان به سرطان سینه نیازی به مصرف هرسپتین ندارند.»

۱۰ هزار زن ايراني سالانه مبتلابه سرطان سينه مي شوند
دكتر شهپر حقيقت متخصص اپيدميولوژي و لنفوتراپيست در ششمين كنگره سرطان سينه اعلام كرد:« طبق آخرين آمار اعلام شده از سوي اداره سرطان وزارت بهداشت در سال 88، هفت هزار و 600 بيمار مبتلابه سرطان سينه شناسايي شد و بروز بيماري در ايران حدود 30 در
صد هزار است. با اين كه با اقدامات غربالگري در كشورهاي توسعه يافته، اين بيماري تحت كنترل درآمده اما پيش بيني مي شود تا سال 2030 در بين كشورهاي در حال توسعه تظاهر بيشتري از سرطان سينه نسبت به كشورهاي توسعه يافته داشته باشد.»
وي با بيان اين كه درگيري سني در ايران با توجه به توزيع سني زنان كشورمان حدود 5 تا 7 سال پايين تر از ساير كشورها است، گفت: «در چند سال اخير شاهد افزايش بروز سرطان سينه در ايران بوده ايم و بايد در يك وضعيت آماده باش نسبي براي مقابله با اين بيماري باشيم.»

آمار 30 در 100هزار ابتلا به سرطان پستان در ایران
دکتر زهرا شیخی‌مبارکه، رئیس پژوهشکده سرطان پستان جهاددانشگاهی و رئیس کنگره سرطان پستان، نیز در این همایش اظهار داشت:
« در سال‌های اخیر بین 8500 تا 9000 نفر در سال به سرطان پستان مبتلا شده‌اند که رقم بالایی در کشور محسوب می‌شود، اما خبر خوب این است که 70 تا 80 درصد بهبود در 5 ساله اول این بیماری داریم و این رقم با دستاوردهای علمی ‌و با تشخیص زودرس به دست آمده است.»

جراحی هم‌زمان پلاستیک و سینه؛ روش جدید جراحی سرطان پستان

دکتر آسیه الفت‌بخش دبیر کمیته تخصصی جراحی و جراح عمومی ‌با این توضیح که روش‌های جراحی تغییر کرده و عوارض جراحی‌های قبلی ورم لنفاوی دست بوده است، گفت: «در حال حاضر توده سرطانی را با حاشیه دو میلی‌متر سالم بر می داریم؛ و همین حد کفایت کرده و نیازی به برداشتن تمام غدد لنفاوی نیست. »
وی افزود: «یک معیار برای هر مرکز جراحی این است که ببینیم چه میزان از جراحی‌ها به‌روز و با سیستم‌های جدید انجام می‌شود؟ در گذشته ۸۰ درصد جراحی‌های سرطان پستان با برداشتن کل سینه بوده و صرفاً در ۲۰ درصد آنها سینه حفظ می‌شده است، اما هم‌اکنون مبنا حفظ ۸۰ درصد سینه است. »
کارگاه لنف ادم و کارگاه رادیوتراپی انکولوژی از جمله کارگاه های جنبی این کنگره بود.
این کنگره برای پزشکان عمومی دارای  امتیاز ۱۸ و برای پرستاران ۱۲ امتیاز دربر داشت.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور