آخرین خبر

رشته مهندسی پزشکی باعث بالندگی نظام کشور می‌شود

پنجم اسفند در تقويم ايراني به ياد دانشمند بزرگ، خواجه نصيرالدين طوسي به عنوان روز مهندسی نامگذاری شده است.

مهندسان جوان عصر جديد با تکيه و استفاده از تجربه مهندسان گذشته به دانش و مهارتي رسيده‌اند که قطعا در دنيا زبانزد خاص و عام است. در اين ميان مهندساني نيز هستند که کارشان به حوزه پزشکي هم مرتبط است. مهندسان پزشک در ايام کرونا نيز درگير اتفاقات فراواني شدند و فعاليت آن‌ها گسترده‌تر شد. به مناسبت اين روز، آقاي مهندس احمد مسلمي، دبير انجمن متخصصين تجهيزات پزشکي کشور در برنامه تلويزيوني شبکه 2 صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با عنوان «در انتهاي الوند» حضور پيدا کرد و درباره اين رشته گفت: مهندسي پزشکي، رشته‌اي ميان رشته‌اي تلقي مي‌شود و  قدمتي بيش از 40 سال در کشورهاي پيشرفته دارد. با پيشرفت علم و تکنولوژي در چند دهه اخير، شاهد مطرح شدن رشته مهندسي پزشکي از جوانب گوناگون هستيم. بعد از صنايع نظامي، پيشرفته‌ترين رشته در اکثر کشورهاي دنيا رشته مهندسي پزشکي است .

وي تصريح کرد: بسياري از کساني که حتي در چند سال اخير نمي‌توانند رشته پزشکي قبول شوند، مهندسي پزشکي را به دليل جذابيت خاصش براي ادامه تحصيل انتخاب کردند.

احمد مسلمي با بيان اينکه اکنون چيزي در حدود 35 دانشگاه و دانشکده دولتي و آزاد در اين رشته پذيرش دارند گفت: از زماني که اولين ورودي‌هاي رشته مهندسي پزشکي در مقاطع دکترا و ارشد وارد دانشگاه مهندسي پزشکي اميرکبير شدند بيش از 30 سال مي‌گذرد. اکنون مهندسي پزشکي 6 گرايش دارد؛ گرايش‌هايي که محوريت آن دستگاه‌هاي تشخيصي درماني و مراقبتي، مواد پرکاربرد در پزشکي، طراحي و توليد انواع کاشتني‌ها، ايمپلنت‌هاي دنداني و بحث ارگونومي و ساخت اندام مصنوعي و … است.

احمد مسلمي درباره بازار کار مهندسي پزشکي با بيان اين ‌که اکنون در حدود 20 هزار مهندس پزشک فارغ التحصيل در گرايش‌هاي مختلف در کشور داريم، افزود: بخش عمده‌اي از دانش آموختگان اين رشته در طراحي و توليد، نگهداري، کاليبراسيون، امور پژوهشي و مديريت تجهيزات پزشکي و … فعال هستند و اين نشان دهنده طيف گسترده بازار شغلي و کسب درآمد رشته مهندسي پزشکي است.

وي گفت: قطعا پيشرفتي که ما در حدود 15 سال اخير در حوزه تجهيزات پزشکي داشته‌ايم از بسياري از صنايع ديگر بيشتر و فوق العاده چشمگير بوده است. اين اغراق نيست و براي اثبات آن اعداد و آمار وجود دارد. پتانسيل جوانان مهندس پزشک ما به قدري بالا بود که فشار متاثر از کرونا يا بهتر بگويم توفيق اجباري باعث تحولات خوبي در توليدات محصولات کرونايي و غيرکرونايي شد و در ماه‌هاي اوليه به خودکفايي رسيدند. 

 وي تصريح کرد: توليد ونتيلاتور در کشور پيش از کرونا، محدود بود اما اکنون حدود 4 هزار دستگاه طي کمتر از 5 ماه توليد شده است. حتي رئيس‌ جمهور آمريکا فراخوان داد که کمپاني‌ها توليد‌کننده ونتيلاتور و کشورش در بحران است اما ما توانستيم در ايران اين مساله را حل کنيم. البته اين موضوع درباره توليد اکسيژن ساز هم صدق مي‌کند و  مراقبت اکسيژن درماني پيش از استفاده از ونتيلاتور بسيار ضروري است.

وي ضمن تشکر از مدافعان سلامت در جبهه مقدم مقابله با کرونا تاکيد کرد: در ايام کرونا دو شهيد سلامت شاغل در بخش تجهيزات پزشکي مراکز درماني داشتيم. در بخش تجهيزات پزشکي در دو محور جنگيديم؛ بخش اول توليد بود که به آن اشاره شد ولي بخش مهمتر مراقبت، آماده سازي دستگاه‌ها، تنظيم و تعميرات بود که البته بسياري از مهندسان پزشکي در اين مسير به کرونا مبتلا شدند. من به نمايندگي از تمام مهندسان پزشکي وزارت بهداشت از وزارت بهداشت درخواست مي‌کنم همانطور که به بخش پرستاري و پزشکان توجه دارند، زحمات مهندسان پزشکي را نيز ناديده نگيرند و آن را جبران کنند.

وي درپايان گفت: در بحث تجهيزات پزشکي بيش از 1000 شرکت توليدي داريم و اکنون 700 ميليون دلار ارزش توليدات ما است که اگر قرار بود وارد شود 1.5ميليارد دلار، ارز از کشور خارج مي‌شد. به اين واسطه من مي‌خواستم به جوانان بگويم از تحصيل در اين رشته هيچگاه نااميد نشوند. کشوري رشد مي‌کند که گرايش به سمت رشته‌هاي مهندسي در آن وجود داشته باشد. رشته مهندسي پزشکي در کشور آينده فوق العاده‌‌اي دارد و موجب بالندگي مي‌شود.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور