آخرین خبر

تجهیزات پزشکی

رئيس اداره نظارت بر توليد و کنترل کيفي تجهيزات پزشکي تاکيد کرد؛ توليدکننده موظف است استانداردهاي بين المللي اتحاديه اروپا را رعايت کند

در اين روزهاي سخت بحران نقدينگي، بسياري از توليدکنندگان به دنبال صادرات هستند تا از اين طريق بتوانند راهي بيابند و از اين بحران خارج شوند اما مهمترين اصل در صادرات، کيفيت کالاهاي توليدي است. نميتوان بدون انديشه به افزايش کيفيت کالا، به صادرات انديشيد. اداره کل تجهيزات پزشکي سازمان غذا و دارو بارها مدعي است که با نظارت متمرکز تلاش دارد کيفيت کالاهاي توليدي را افزايش دهد تا علاوه بر نظارت صحيح، راه را براي صادرات توليدکنندگان هموار کند. به همين خاطر تلاش شده است تا استانداردهاي بين المللي را در يک نظام ارزيابي کيفي تعريف کرده و بر اساس آن، شرکتهاي توليدي تجهيزات پزشکي را بسنجد. مهندس رزا مختاري، رئيس اداره نظارت بر توليد و کنترل کيفي تجهيزات پزشکي سازمان غذا و دارو به اقدامات اخير ادارهکل تجهيزات پزشکي در سال 97 پرداخت. هرچند که او به برخي از مهمترين سوالات ما پاسخ نداد اما اين اطمينان خاطر را داد که تامين کنندگان تجهيزات پزشکي ميتوانند با دريافت کد IRC  از سيستم بانکي ارز دريافت کنند. در ادامه اين گفت وگو را ميخوانيد:

در سالهاي اخير، مسئله اقتصاد مقاومتي و حمايت از کالاي توليد داخل بسيار تکرار شده است. اداره کل تجهيزات پزشکي در سال 97 چه اقداماتي در راستاي حمايت از توليدکننده داخلي انجام داده است؟

واقعيت اين است که در سال 97، مسئله تغيير نظام ارزيابي کيفي کالاهاي توليد داخل مطرح شد و تلاش کرديم تا استانداردهاي بين المللي را در اين نظام تعريف کنيم. بر اساس نظام ارزيابي کيفي کالاهاي توليد داخل، توليدکننده موظف است اين استانداردهاي بين المللي اتحاديه اروپا را در توليد و رعايت کند تا بتواند حواله ساخت کالا و تجهيزات را دريافت کند. به عبارت ديگر توليدکنندگان از مميزي استانداردها رد ميشود و اگر مورد تاييد قرار بگيرد، در سايت اداره کل تجهيزات پزشکي سازمان غذا و دارو، معرفي خواهيم کرد. در راستاي تحقق اين نظام نيز تلاش کرديم تا با آزمايشگاه همکار فعاليت داشته باشيم. در اين زمينه يک سري مسائل زيرساختي توليد را در دست داريم که ميتوانم به مسئله دريافت مدرک ايزو اشاره کنم. اين مسئله که با همکاري آزمايشگاه همکار مطرح شد، منجر به اين شد تا بتوانيم آموزش را در زمينه هاي مختلف شروع کنيم تا براي توليدکنندگان مسير کسب مدرک ايزو را هموار کنيم تا بتوانند با تلاش خود، يک آيدي معتبر تعريف کرده و مدرک ايزو خود را دريافت کنند. همچنين در اين زمينه با معاونت رياست جمهوري تفاهم نامه اي را در بيست و يکمين نمايشگاه ايران هلث امضا خواهيم کرد تا بتوانيم از اين طريق بخشي از هزينه هاي اين طرح را براي شرکتهاي تجهيزات پزشکي از معاونت و وزارت به عنوان کمک هزينه دريافت کنيم.

خروج آمريکا از برجام، نگرانيهاي زيادي را براي توليدکنندگان به همراه داشت. ادارهکل تجهيزات پزشکي چه برنامه حمايتي را براي توليدکنندگان در اين زمينه در نظر دارد تا در زمان تحريم مجدد، راه را براي توليدکنندگان هموار کند؟

در بحث خروج آمريکا از برجام و تبعات آن، سعي کرديم که مجوز ورود مواد اوليه و قطعات ساخت را در کوتاه ترين زمان، صادر کنيم. همچنين تلاش کرديم تا برخي موارد در روند صدور مجوز-مواردي که قابليت تعهد دارند- را چشم پوشي کنيم تا توليدکننده بتواند زودتر مواد اوليه خود را دريافت و وارد بازار شود. موارد ذکر شده عموما در گام اول هستند و مرتبط با بحث فني، ايمني و عملکرد شرکتها است که ميتوان به طرق مختلف آن را احراز کرد. علاوهبر آن تلاش داريم تا با کمک و همراهي انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان تجهيزات پزشکي موارد و چالشهايي نظير اين را جمع آوري کرده و با يک گروه هم انديشي تدابيري براي اين مشکلات بيابيم.

بسياري از شرکتهاي توليدي، با افزايش نوسانات نرخ ارز بسيار نگران شدهاند. مواجهه با بازار آزاد ارز در حالي که آنها با مشکلات عديده نقدينگي مواجه هستند، کار بس دشواري است و برخي معتقدند که اگر قرار باشد، دولت از آنها براي تامين ارز مورد نياز حمايت نکند، به هيچ عنوان نميتوان کالايي توليد کرد. در زمينه تخصيص ارز سيستم بانکي به تجهيزات پزشکي، چه اقداماتي صورت گرفته است؟

تجهيزات پزشکي از جمله کالاهاي حساس به شمار ميآيند و به همين خاطر شرکتهاي تجهيزات پزشکي ميتوانند از ارز سيستم بانکي استفاده کنند. در اين زمينه اعلام ميکنيم که توليدکنندگان نگران نباشند. شرکتهاي تجهيزات پزشکي ميتوانند بعد از دريافت IRC، از ارز تخصيص يافته به اين حوزه، به ميزان تعيين شده، ارز مورد نياز خود را از سيستم بانکي دريافت کنند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور