آخرین خبر

رئيس اداره صادرات اداره کل تجهيزات پزشکي تاکيد کرد صادرات خدمات فني و مهندسي، فرصتي براي اشتغال مهندسان پزشک

رئيس اداره صادرات اداره کل تجهيزات پزشکي در يکي از سلسله جلسات «کافه گپ» با محوريت «نقش اداره تجهيزات پزشکي در توليد صادرات محور تجهيزات پزشکي» به تشريح وضعيت حاکم و فرصتهاي اشتغال موجود براي دانش آموختگان اين رشته پرداخت.
به گزارش «ماهنامه مهندسي پزشکي و تجهيزات آزمايشگاهي»، مهندس «آصف مهدوي» در دانشگاه صنعتي اميرکبير در جمع دانشجويان مهندسي پزشکي، درباره فرصت هاي اشتغال و وضعيت بازارهاي صادراتي ايران صحبت کرد.

ارتباط با دانشگاه ها با هدف صادراتي کردن محصولات دانشمحور آنها
مهندس مهدوي در پاسخ به دغدغه هاي دانشجويان مهندسي پزشکي گفت: دانشگاه محل شکل گيري ايده هاي بسيار خوب در حوزه تجهيزات پزشکي است که قابليت تبديل به محصول را دارند.
وي با يادآوري قرارگيري کشور در شرايطي بسيار دشوار، تصريح کرد: با اين وجود در تلاش هستيم که بتوانيم راه هاي صادرات کشور را باز کنيم و با تقويت صادرات، به توليد صادرات محور بها بدهيم. در اين راستا با دانشگاه ها نيز ارتباط برقرار ميکنيم تا بتوانيم ايده صادرات محصولات دانش محوري که دانشگاه ها مشغول ساخت آن هستند را پرورش بدهيم.
رئيس اداره صادرات اداره کل تجهيزات پزشکي با تاکيد بر اينکه اگر بناست محصولي توليد شود بايد آينده صادراتي بازارهاي جهاني آن نيز لحاظ شود، گفت: اگر ياد بگيريم که جهاني فکر کرده و فرهنگ صادرات را در خود تقويت کنيم، بيشک موفق خواهيم شد؛ چراکه داشتن نگاه صادرات محور و جهاني موجب ميشود که بازار داخلي بسيار بهتري نيز داشته باشيم.

صادرات 110 محصول تجهيزات پزشکي به 55 کشور دنيا

مهندس مهدوي با طرح اين سئوال که تا کجا ميتوان جلوي واردات را گرفت، افزود: در محصولات سلامت محور بايد رقابت سالم ايجاد شود بدين ترتيب توليدکنندگان ايراني نيز موفق خواهند شد زيرا بهترين محصولات خود را ارائه ميدهند.
وي با اظهار اينکه ايران در حوزه توليد تجهيزات پزشکي موفق بوده است، تصريح کرد: در کشور محصولات هايتک توليد و صادر ميشوند به گونه اي که هم اکنون 110 محصول را به 55 کشور دنيا صادر ميکنيم.
رئيس اداره صادرات اداره کل تجهيزات پزشکي يکي ديگر از حوزه هايي که نيازمند انجام برنامهريزي و اقدامات بيشتر است را صادرات خدمات فني و مهندسي بيان کرد و گفت: در راستاي تقويت خدمات فني و مهندسي از دانشگاه انتظارات زيادي داريم؛ از جمله برگزاري دوره هاي آموزشي تعمير و سرويس دستگاه ها. شايد زماني پول توليد محصولي را نداشته باشيد، اما ميتوانيد فکر، ايده و خدمات خود را صادر کنيد.
مهندس مهدوي با بيان اينکه در اداره کل تجهيزات پزشکي در حال تشويق شرکت هايي به عنوان شرکت ثالث رجيستر براي انجام صادرات هستند، افزود: در اين راستا شرکتي ايراني در آفريقا با قيمت بالايي قراداد خدمات براي کل بيمارستان هاي يکي دو کشور آفريقايي بسته است.
وي با طرح اين سئوال که براي فارغ التحصيلان دانشگاه هاي آزاد و سراسري چه فرصت هايي براي اشتغال وجود دارد، تاکيد کرد: بايد فرصت هايي همچون خدمات فني و مهندسي براي مهندسان پزشک ايجاد شود زيرا فقط تعدادي از آنها به عنوان مسئولان فني، فروش و R&D شرکتها مشغول به کار ميشوند.

لزوم سرويس دهي به دستگاههاي تجهيزات پزشکي
مهندس مهدوي با اشاره به مهندساني که تمايل به ايجاد استارتآپ و ورود به حوزه توليد دارند، گفت: اکنون فرصت هاي بسيار خوبي وجود دارد. همانطور که اکنون بچه هاي آي تي رشد بسيار خوبي داشتهاند و استارت آپ هاي قوي دارند که هر سال به تعداد آنها افزوده ميشود، حوزه تجهيزات پزشکي نيز از اين فرصت هاي فراواني براي انجام و ارائه کارهاي جديد دارد.
وي با اشاره به وضعيت کنوني و وجود مشکلات ناشي از تحريم ها، اظهار داشت: بايد ايده هايي براي سرويس دهي به دستگاه ها داشته باشيم. همچنين ميتوان بانک اطلاعاتي کارشناسان کشور را ايجاد و براي آنها کارآفريني کرد بدين ترتيب با بيمارستان ها ارتباط برقرار کرده و دستگاه هايشان را تعمير کرد.
رئيس اداره صادرات اداره کل تجهيزات پزشکي با اشاره به وجود دستگاه هاي سرمايه اي فراوان در مراکز درماني کشور، تصريح کرد: اگر بتوانيم دستگاه هاي سرمايه اي را با کمک اين گروه فني به روز نگاه داريم شايد نيازي به واردات آنچناني نداشته باشيم؛ حتي اين گروه فني ميتوانند براي انجام خدمات فني و مهندسي به کشورهاي آفريقايي و عراق بروند.

تشکيل گروه هاي خدمات فني و مهندسي فرصتي براي اشتغال
مهندس مهدوي با بيان اينکه به تازگي ترکها در کشور عراق خدمات فني و مهندسي ارائه ميدهند، گفت: مهندسان پزشک ايران نيز ميتوانند گروه هاي خدمات فني و مهندسي تشکيل بدهند و وارد بحث هاي نگهداشت، تعمير و سرويس دستگاه ها شوند زيرا در داخل و خارج کشور به آنها نياز دارند.
وي با يادآوري اينکه در سالهاي گذشته محصولات شرکت هاي ايراني از نظر قيمت توان رقابت با محصولات چيني و هندي را نداشتند، افزود: اکنون محصولات توليد ايران از نظر قيمت قابل رقابت با اين کشورهاست و کيفيت خوبي نيز دارند.
مهندس مهدوي با اشاره به اينکه رايزني و مذاکرات دولتي تنها يک گزينه مطرح در حوزه صادرات توليدات داخلي به شمار ميرود، تصريح کرد: گزينه دوم مارکتينگ مستقيم توليدکنندگان در بازار مصرف خارجي با هدف عرضه توليداتشان است؛ البته همزمان با اين اقدام، مهندسان پزشک بايد با اين شرکتها براي ارائه خدمات در کشورهاي مقصد ارتباط برقرار کنند.
به عقيده رئيس اداره صادرات اداره کل تجهيزات پزشکي از آنجا که بسياري از کارمندان، حاضر به رفتن به کشورهاي ديگر نيستند، فرصت خوبي براي آنها با هدف ارائه خدمات به کشورهاي عراق، سوريه و آفريقا وجود دارد.
وي با بيان اينکه ممکن است بيمارستانها مهندسان پزشک را استخدام نکنند و وضعيت مالي بنگاه هاي اقتصادي نيز چندان خوب نباشد، اظهار داشت: مهندسان پزشک ميتوانند در قالب گروه هاي مهندسي به اين بيمارستان ها سرويس بدهند که البته لازمه آن گذراندن دوره هاي آموزشي قوي است.

مراکز رشد و شتاب دهنده هاي دانشگاهها، شرکتهاي دانش بنيان ايجاد کنند
مهندس مهدوي همچنين با اظهار اينکه مهندسان پزشک ميتوانند وارد حوزه توزيع شوند و ايدههاي خود را بپرورانند، گفت: در اين راستا ميتوانيد نرم افزارهاي مورد نياز مهندسي پزشکي را طراحي کنيد که جايگاه خاص خود را در بازار بيابد.
وي با يادآوري اينکه مراکز رشد و شتابدهنده ها تبليغات درستي ندارند، افزود: يکي از وظايف شتاب دهنده ها يا مراکز رشد دانشگاه ها اين است که با کمک اساتيد خود ايده هايشان را در قالب شرکت هاي دانش بنيان عملياتي کنند به ويژه اينکه از اين شرکتها حمايت هاي زيادي ميشود.
وي با اشاره به اينکه تاکنون شتاب دهنده و مراکز رشد دولتي وجود داشتند، اظهار داشت: اکنون مجوزهاي زيادي به شتاب دهنده هاي خصوصي داده شده است؛ شتاب دهنده هاي خصوصي در واقع شرکت هاي دانش بنياني هستند که گسترش يافته اند و اکنون خودشان با حضور دانشگاهيان و اساتيد، شتابدهنده ميزنند و محصولات جديد توليد ميکنند و آن را توسعه ميدهند.
مهندس مهدوي نمونه آن را پارک فناوري آزادي عنوان ميکند که مجموعه اي از شرکتهاي فناور در آن مستقر هستند که يک سوله آن نيز مربوط به حوزه استارت آپ هاي سلامت است.

صنعت بايد وارد دانشگاه شود
رئيس اداره صادرات اداره کل تجهيزات پزشکي با بيان اينکه تلاش هاي زيادي در بحث شرکتهاي دانش بنيان شده است، گفت: نزديک 20 سال است که تلاش هايي انجام ميشود که در اين دوره نيز شدت گرفته است؛ شايد بتوان گفت نارسايي هايي در برقراري ارتباط بوده است، صنايع به دنبال جذب نخبگان هستند.
وي با بيان اينکه رياست جمهوري نيازهايي که صنعت و دانشگاه ميتوانند برآورده کنند را اعلام ميکند، افزود: بهتر است نخبگان نيز خودشان سرمايه اي را براي محصولي که در نظر گرفته اند به دست آورند علاوه بر اين معاونت علمي دانشگاه بايد پيگير اين مسئله باشد تا بتواند صنعت را به محيط خود وارد کند.
مهندس مهدوي با بيان اينکه اداره کل تجهيزات پزشکي به عنوان نهادي رگولاتوري ميتواند جلساتي را با دانشگاه برگزار و فرصت سازي کند، توضيح داد: حتي ميتوانيم فرصت هايي که براي توليد و صادرات مطرح ميشود را به دانشگاه اعلام کنيم. دانشجويان نيز بايد اين فرصتها را براي خود بسازند و از نهادهايي همچون معاونت علمي رياست جمهوري و معاونت تحقيقات وزارت علوم حمايت ها را پيگيري کنند.
وي با اشاره به وجود نارسايي هاي ارتباطي، گفت: با بهتر شدن ارتباطات، مشکلات موجود نيز برطرف ميشود به خصوص اينکه اقدامات بسيار خوبي در اين حوزه انجام شده است و شاهد رونق مراکز رشد در دانشگاه ها هستيم.

رايزني با عراق براي صادرات محصولات، بدون گواهي CE
رئيس اداره صادرات اداره کل تجهيزات پزشکي همچنين درباره کمک هايي که به توليدکنندگان براي صادرات محصولاتشان ميشود، توضيح داد: توانمندي توليدکنندگان داخلي تجهيزات پزشکي زياد است و محصولات با کيفيتي توليد ميکنند؛ از سوي ديگر با توجه به مسائل ارزي، قيمت توليدات ايراني در منطقه به شدت رقابتي شده است.
وي در راستاي حمايت اداره کل تجهيزات پزشکي از توليدکنندگان داخلي نيز اذعان داشت: در ماه هاي گذشته رايزني هايي با عراق داشته ايم که منجر به انعقاد تفاهم نامه هاي خوبي شده است.
مهندس مهدوي با بيان اينکه صادرات تجهيزات پزشکي به کشور عراق منوط به داشتن گواهي CE است، گفت: بر اساس تفاهم نامه منعقده با عراق، بنا شده است اين کشور کارشناسان خود را براي تاييد محصول توليدي و مورد پذيرش وزارت بهداشت ما، به ايران اعزام کنند و تاييد آنها به منزله گواهي CE باشد.

لزوم اتحاد شرکتهاي ايراني هنگام شرکت در مناقصات خارجي
رئيس اداره صادرات اداره کل تجهيزات پزشکي با اظهار اينکه اداره کل تجهيزات پزشکي مذاکرات لازم را با کشورهاي مقصد صادرات دارد، تاکيد کرد: در اين بين نقش اصلي را شرکت هاي ايراني ايفا ميکنند؛ بنابراين شرکت هاي ايران بايد فرهنگ صادراتي را بياموزند و نقشه آن را براي خود ترسيم کنند.
وي با اشاره به وجود مشکل دمپينگ قيمت در سال هاي گذشته که منجر به از دست دادن بازارهاي دارويي ايران در خارج از کشور شد، تصريح کرد: اين اتفاق در حوزه تجهيزات پزشکي هم در حال وقوع بود؛ بدين ترتيب که برخي از شرکتها در مناقصات، قيمت هاي متناقض و بسيار متفاوتي به کشور مقصد ميدادند که اين مسئله موجب سلب اعتماد آنها از شرکت هاي ايراني ميشد.
مهندس مهدوي با بيان اينکه در حال توجيه شرکتها براي ورود متحدانه آنها در بازارهاي هدف هستيم، يادآور شد: شرکت هاي کشورهاي ديگر هنگام شرکت در مناقصه ها با هم متحدند و يک شرکت به نمايندگي از همه در مناقصه ها حضور مييابد و در نهايت بازار را بين خود تقسيم ميکنند.
وي با يادآوري قرارگيري ايران در جنگ اقتصادي گفت: در اين شرايط اگر شرکتها وارد بازي دمپينگ قيمتي شوند، بازار را در رقابت موجود خواهند باخت و راه هاي صادراتي را خواهند بست.

ايران توانمندي افزايش صادرات به بيش از 200 ميليون دلار را دارد
رئيس اداره صادرات اداره کل تجهيزات پزشکي با اشاره به بازار بزرگ تجهيزات پزشکي کشور عراق، اظهار داشت: اگر بتوانيم 150 ميليون دلار از بازار عراق را به دست آوريم، گام بسيار بزرگي در راستاي دستيابي به هدف ترسيمي صادراتي خود برداشته ايم.
وي با يادآوري اينکه ايران سالانه 24 تا 30 ميليون دلار صادرات تجهيزات پزشکي دارد، گفت: با داشتن بازارهاي عراق، سوريه، آسياي جنوب شرقي و کشورهاي آفريقايي، اين توانمندي وجود دارد که صنعت تجهيزات پزشکي ايران صادرات خود را به بيش از 200 ميليون دلار برساند.
مهندس مهدوي با بيان اينکه اداره کل تجهيزات پزشکي سعي در شناسايي و معرفي بازارهاي هدف به توليدکنندگان داخلي را دارد، افزود: در اين راستا سمينارهايي براي معرفي راه هاي ورود به عراق برگزار ميشود؛ همچنين شرکتهاي خدمات صادراتي و نمايشگاه هاي بين المللي و تمام سايت هايي که در آنها مناقصات خارجي وجود دارد را معرفي ميکنيم.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور