آخرین خبر

دیکشنری در پایتون

یکی دیگر از داده‌های پرکاربرد در محیط پایتون که لیستی از کلیدها (keys) و مقادیر (values) است، دیکشنری نام دارد. کلیدها با استفاده علامت : از مقادیر جدا می‌شوند. به طور کلی دیکشنری به صورت کلید:مقدار است. جهت ایجاد دیکشنری از آکولاد { استفاده می‌شود. جهت ایجاد یک دیکشنری خالی می‌توان از نماد آکولاد باز و بسته به صورت {} استفاده کرد. نکته‌ای که در تعریف دیکشنری باید به آن توجه کرد این است که کلیدها در دیکشنری باید حتماً منحصر به فرد بوده و نمی‌توانند تکراری باشند در حالی که مقادیر می‌توانند از هر نوع داده شامل عدد (number)، لیست (list)، تاپل (tuple)، رشته (string) و … باشند. شکل ۱، نحوه ساخت دیکشنری با کلیدهای عدد و ترکیبی از عدد و رشته را نشان می‌دهد. در صورتیکه بخواهید مقادیر موجود در دیکشنری را فراخوانی کنید می‌توانید از [] و کلید متناظر با مقدار مورد نظر استفاده کنید.

شکل ۱) نحوه تعریف دیکشنری و فراخوانی مقادیر

تعداد عناصر درون دیکشنری محدودیتی ندارند و می‌توان بی نهایت کلید و مقدار تعریف کرد. تنها نکته مهم، رعایت قانون تعریف دیکشنری به صورت کلید: مقدار است. شکل ۲، تعریف مشخصات فردی یک شخص به صورت دیکشنری را نشان می‌دهد.

شکل ۲) نحوه تعریف مشخصات فردی به صورت دیکشنری و استخراج اطلاعات لازم

به روزرسانی دیکشنری
کاربر می‌تواند یک کلید: مقدار را به دیکشنری اضافه یا یک مقدار را اصلاح کند. به طور مثال، اگر بخواهیم در مثال مطرح شده در شکل ۲، سن فرد را از 32 سال به 38 سال تغییر دهیم یا اینکه یک کلید: مقدار به طور نمونه رنگ اضافه کنیم به صورت مثال ذکر شده در شکل ۳، عمل می‌کنیم. همچنین برای حذف مقادیر در دیکشنری یا محتویات درون آن می‌توانیم از دستور del استفاده کنیم. همانطور که در شکل ۳، مشاهده می‌کنید با حذف کلید Name از دیکشنری با دستور del، هنگامی که این کلید فراخوانی می‌شود نرم افزار، خطای عدم وجود این کلید را اعلام می‌کند. در صورتی که بخواهید کل ورودی‌های درون دیکشنری را حذف کنید می‌توانید از دستور
()DIC.clear استفاده کنید. برای حذف کامل دیکشنری نیز از دستور del.DIC استفاده می‌شود.

شکل ۳) نحوه بروزرسانی محتویات دیکشنری

ساخت دیکشنری با دستور dict
جهت ایجاد دیکشنری می‌توان از دستور()dict نیز استفاده کرد. در این روش کافی است کلیدها و مقادیر را مطابق شکل ۴ که تعریف مشخصات یک شخص است، پشت سر هم بنویسید.

شکل ۴) نحوه تعریف دیکشنری با دستور ()dict

در دیکشنری نمی‌توان کلیدهای مشابه در نظر گرفت در صورتیکه دو کلید مشابه در یک دیکشنری تعریف شده باشند، پایتون کلید سمت راستی را به عنوان کلید اصلی می‌شناسد و مقدار متناظر با آن را بر می‌گرداند. شکل ۵، یک دیکشنری با دو کلید مشابه که با 1 مشخص شده است را نشان می‌دهد که در فراخوانی مقدار کلید سمت راست یعنی AMIR را نشان می‌دهد. همچنین نکته‌ای دیگری که باید مجدداً در خصوص انتخاب کلیدها عنوان کرد این است که برای انتخاب کلید از هر نوع داده می‌توان برای اندیس استفاده کرد. در مثال ذکر شده در شکل ۵، کلیدها به فرمت‌های مختلف تعریف و به همان شکل نیز فراخوانی شده است و نرم افزار هیچگونه خطایی اعلام نکرده است.

شکل ۵) استفاده از کلیدهای مشابه و فرمت‌های مختلف داده در تعریف دیکشنری

متدها در دیکشنری
همانند لیست‌ها، در دیکشنری نیز برخی متدهای از پیش تعریف شده وجود دارد که جهت دستیابی به خروجی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد که در جدول ۱، به صورت کامل شرح داده شده است. فرض کنید محتویات دیکشنری در متغیری به نام DIC ذخیره شده باشد.

5/5 (1 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور