آخرین خبر

دیابت و نقش سلامت دیجیتال

دیابت زندگی ۴۲۵ میلیون نفر در سراسر دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است. براساس آمار و ارقام فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) هر ساله نیز بر شمار این افراد افزوده می‌شود. این افزایش آمار عمدتا به دلیل افزایش شمار مبتلایان به دیابت نوع ۲ است.
از آنجا که عوامل جمعیتی و سبک زندگی، افراد بیشتری را در معرض خطر این بیماری قرار می‌دهد، اهمیت نیاز به روش‌های حمایتی شخصی‌سازی شده و سازگار‌شده برای افراد مبتلا بیشتر حس می‌شود. لازم به ذکر است که باتوجه به اینکه هیچ دو بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ شرایط یکسانی ندارند، بنابراین گزینه‌های درمانی نیز باید متفاوت باشند. هرچند با توجه به خدمات درمانی محدود و پزشکانی که زمانی اندک برای رسیدگی به هر بیمار دارند ناگفته پیداست که شاید روش‌های درمانی سنتی، روز به روز در ارائه خدمات شخصی سازی شده ناکارآمدتر شوند.
به لطف پیشرفت‌های حاصل شده در عرصه سلامت دیجیتال، امروز افراد مبتلا به دیابت (People with Diabetes-PWDs) این فرصت‌ را دارند که دیابت خود را بهتر مدیریت و شرایط بهتری را تجربه کنند. ابزارهای دیجیتالی پایش وضعیت و اپلیکیشن‌ ها، انعطاف پذیری بیشتری در مدیریت دیابت ارائه می‌‌کنند و می‌توانند فرآیند دسترسی مبتلایان به مراقبت‌های لازم را تسهیل کنند.
با کمک به مدیریت دیابت، مبتلایان، کادر و سیستم درمانی همگی به نحوی موثر و کارآمد منتفع می‌شوند.

داده‌ها و دیابت
مزیت اصلی «راه‌کارهای دیجیتالی» این است که می‌توانند علاوه بر داده‌ها، سایر راه‌کارهای دیجیتالی در حال توسعه را نیز دریافت و به صورت پیوسته تفسیر کنند. Novo Nordisk در حال کار بر روی نخستین قلم‌های انسولین خود با قابلیت اتصال به تلفن همراه است. انتظار می‌رود NovoPen 6 و NovoPen Echo Plus تا انتهای سال جاری میلادی وارد بازار شوند. این قلم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند با اتصال به تلفن‌های هوشمند، به طور خودکار فرایند اخذ اطلاعات از میزان دوز انسولین تزریقی را انجام دهند. با افزودن دستگاهی برای سنجش میزان قند خون یا پایش پیوسته قند خون می‌توان داده‌های قند خون و انسولین را به دست آورد. اما قابلیت مهمتر راه‌کارهای دیجیتالی توانایی آن‌ها در مدیریت دیابت نوع ۲ است.
استفاده از راه‌کارهای دیجیتالی برای مدیریت دیابت در طی سال‌‌های گذشته رشدی تصاعدی داشته و انتظار می‌رود این روند ادامه یابد. براساس گزارشی در سال ۲۰۱۸، پیش بینی شد در سال ۲۰۲۲ جمعیتی معادل ۲۳.۵ میلیون نفر در سراسر جهان از اپلیکیشن‌های ویژه دیابت استفاده کنند. این افزایش آمار در قیاس با تنها ۶.۱ میلیون نفر کاربر در سال ۲۰۱۷ تفاوت‌های آشکاری را نشان می‌دهد.
اما تکنولوژی خود به تنهایی کافی نیست. برای اینکه سیستم‌های خدمات درمانی و افراد مبتلا به دیابت، به طور کامل از مزیت‌های فرآیند تبدیل داده‌ها به فرمتی دیجیتالی بهره‌مند شوند به تعامل بهتری میان بازیگران اصلی این عرصه یعنی پرداخت‌کنندگان هزینه، ارائه دهندگان و متخصصان خدمات درمانی (HCP) نیاز است. آنچه همه ما برای دستیابی به آن باید بکوشیم، رویکردی برگرفته از مشارکت حقیقی گروه‌های مختلف در مواجه با دیابت است. اما تنها با کار گروهی می‌توان به نیازهای مبتلایان به دیابت پاسخ داد که البته هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم.
را‌ه‌کارهای دیجیتال برای آنکه تاثیری مثبت بر سلامت مردم داشته باشند باید در قالب اکوسیستمی فراگیر اجرایی شوند؛ اکوسیستمی که تمامی بخش‌های مختلف زندگی بیماران دیابتی، از دارو گرفته تا رژیم غذایی و سلامت روان را در نظر بگیرد. در حالی که دورنمایی که از مدیریت دیابت در نظر می‌آید همین حالا هم پیچیده است، افزودن ابزار‌های سنجش و اپلیکیشن‌های گوناگون به این مجموعه پیچیده،‌ هم بیماران و هم متخصصان خدمات درمانی را سردرگم می‌کند. این روند باید به نحوی مدیریت شود تا بیماران با کمترین سختی و دشواری بتوانند از را‌ه‌کارهای سلامت دیجیتال در زندگی روزمره خود بهره گیرند.
هنوز هم که صحبت از دیابت می‌شود، فهرستی بلند بالا از ملاحظات و توجهات خاص مرتبط با این بیماری به همراهش می‌آید، بنابراین ابزارهای مدیریت دیابت باید در پی ساده‌سازی این پیچیدگی‌ها باشند و نه افزودن به آن‌.
مدیریت یکپارچه دیابت (IDM) بر روی مدلی از درمان که فراتر از قرص و داروست متمرکز است. با تهیه راهنمایی‌ که بسیار هم مورد نیاز است، در کنار ابزاری ساده‌سازی شده و جامع برای مدیریت دیابت، می‌توان از راه‌کارهای دیجیتالی بهره برد و جنبه‌های مختلفی از مدیریت دیابت را در کنار هم داشت. همچنین IDM در پی بهبود همکاری با سیستم درمانی و آن دسته افرادیست که به نوعی در حوزه مراقبت‌های دیابت نقش دارند. Health2Sync یک از آن راه‌‌کارهایی است که داده‌ها را جمع‌آوری کرده و در اختیار این افراد قرار می‌دهد. این اپلیکیشن به کاربر اجازه می‌دهد تا به آسانی مواردی مانند گلوکز خون، فشار خون، وزن و فعالیت‌های روزانه را ثبت کرده و این اطلاعات را با اعضای خانواده و متخصصان خدمات درمانی به اشتراک بگذارد. این اپلیکیشن همچنین می‌تواند براساس این داده‌ها، توصیه‌ها و یادآورهای شخصی سازی‌شده‌ای را ارائه کند. این داده‌های در حال افزایش، حکایت از آن دارد که رویکرد جامع مدیریت دیجیتالی حتی می‌تواند نتایج امیدوارکننده‌ای در مورد دیابت نوع ۲ هم داشته باشد.

راه‌کارهای Ascenisa
تحقیقات کمپانی Ascensia نشان می‌دهد استفاده از IDM نتایج بالینی پرباری دارد و همچنین پتانسیل بهبود روند مدیریت دیابت نوع ۲ را دارد. براساس یک مطالعه، مشخص شد که فارغ از هرگونه تغییرات دارویی، استفاده از راه‌کارهای تحقیقاتی IDM، سطح HbA1c ۴۳/۰ درصدی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را در طول ۱۲ هفته کاهش داد. این نتایج حاکی از آن است که راه‌کارهای IDM می‌توانند موجب کنترل بهتر قند خون شوند، پیشرفتی که به کمک بهبود در روش‌های خود مراقبتی حاصل می‌شود.
راه‌کارهای Ascensia از ترکیب «آموزش‌های رفتاری از راه دور» و «اپلیکشین موبایل» استفاده می‌کند تا داده‌هایی کلیدی درباره سلامت فرد را که از منابع مختلف دریافت کرده، جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و تحلیل کند. این روش، نمونه‌ای ایده‌ال از راه‌کار‌های دیجیتالی برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ است. آموزش رفتاری باید براساس داده‌هایی باشد که توسط اپلیکیشن جمع‌آوری شده تا راهنمایی مناسب و قابل انجام برای مبتلایان به دیابت باشد.
براساس برآوردها، استفاده از آموزش‌های دیجیتالی برای دیابت از ۲۴۰ هزار کاربر در سال ۲۰۱۷ به ۳ میلیون ۸۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۲ افزایش خواهد داشت، اما نوع این آموزش نیز خود مسئله مهمی است. برای اینکه جمعیت بزرگی از مبتلایان به دیابت نوع ۲ به نحوی موثر مدیریت شوند نیاز است تا این آموزش به کمک تلفیقی از سیستم‌هایی انسان-محور و ماشین-محور ارائه شود. برای مثال می‌توان از ابزاری که ماشین‌-محور است بهره برد تا براساس داده‌های تحلیل شده، توصیه‌هایی ساده‌ ارائه کرد، همزمان با آن، تعامل معمول با کادر آموزش دیده، نظیر کادری که نکات مختلف بیماری دیابت را آموزش می‌دهد می‌تواند آموزش دقیق‌تری برای مردم فراهم کند و تغییرات مثبت رفتاری در مواردی مانند پایش گلوکز ، انتخاب‌ غذا، میزان فعالیت، استرس و خواب ایجاد کند. عواملی که در مدیریت نتایج دیابت نقش دارند متفاوت هستند. Ascensia در تحقیقی، ۲۵ رفتار موثر را شناسایی کرده است. این رفتارها به کمک راه‌کار IDM که در حال توسعه است، قابل مدیریت هستند.
تغییرات رفتاری، آموزش، مطالعه بیشتر در مورد دیابت و این احساس که بیمار مورد حمایت است، خود موجب می‌شود تا مبتلایان، فارغ از اینکه دیابت آن‌ها در چه مرحله‌ای قرار دارد در مجموع از زندگی سالم‌تر و باکیفت‌تری لذت ببرند. این تغییرات حتی کمک می‌کنند تا نتایج بهبود یابند و تحقیقات نیز رفته رفته نشان می‌دهند که این روند به مدیریت بهتر دیابت می‌انجامد.
همچنین زمان‌هایی که بیمار کمتر به متخصصان خدمات درمانی مراجعه می‌‌کند این تعامل میان بیمار و مدرس آموزش‌های دیابت (CDE) در یک بستر راه‌کار دیجیتالی، دسترسی به راهنمایی ارزشمند را فراهم می‌کند. با آموزش از راه دور کاربران و فراهم کردن ابزاری برای رصد پیشرفت، در عین حال که بیماران کماکان مورد حمایت هستند هزینه‌های پرداختی و فشار بر روی سیستم خدمات درمانی کاهش می‌یابد. مجموع هزینه‌‌های موارد دیابت شناسایی شده در آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷، ۲۶ درصد رشد داشت و در سال ۲۰۱۸ به ۳۲۷ میلیون دلار رسید.
متخصصان خدمات درمانی، پرداخت‌کنندگان هزینه‌های درمانی و سیستم خدمات درمانی هر روز بیشتر از قبل خواستار ارائه خدمات به صورت مجموعه‌ای (پکیج درمانی مشتمل بر چندین خدمت) هستند. امروزه صرفاٌ ارائه دارو و ابزاری برای پایش گلوکز به بیمار کافی نیست، بلکه افراد درگیر با دیابت نیازمند راه‌کاری جامع هستند که همه جوانب مدیریت این بیماری را به شکلی یکپارچه و با هدف بهتر کردن وضعیت بیماران در خود جای دهد.
هرچند هنوز تازه در ابتدای مسیر دیجیتالی شدن روند مدیریت دیابت هستیم اما پیشرفت‌هایی هم حاصل شده است. با توجه به اینکه ۵۲ درصد از کاربرانی که از اپلیکیشن‌ های سلامت برای مدیریت دیابت خود استفاده می‌کنند شاهد نتایج مثبتی بوده‌اند بنابراین پرواضح است که راه‌کارهای دیجیتال در همین ابتدای کار هم فواید خود را به خوبی نشان داده‌اند. هرچند بهبود این آمار نیازمند ترکیب دقیق IDM با راه‌کارهای سلامت دیجیتال، و تبدیل آن به شکلی از مدیریت است که هر روزه برای بیمار قابل استفاده باشد.
در پیش گرفتن رویکردی جامع‌تر در خصوص مدیریت دیجیتال دیابت نوع ۲، می‌تواند تاثیرات منفی دیابت بر جامعه و سیستم خدمات درمانی را کاهش داده و زندگی بهتری برای مبتلایان به این بیماری فراهم کند.

ترجمه مقاله:

Diabetes And The Role Of Digital Health, Med-Tech Innovation News, Issue 48

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور