آخرین خبر

دو صد گفته و دو نکته فاصله حرف تا عمل در حمايت از توليد

ساختار اقتصاد ايران تقريبا همانند بسياري از کشورهاي نفتي به گونه اي شکل گرفته است که همه گونه تسهيلات و سازوکار براي واردات و انواع دشواري و پيچوخم در راه صادرات باشد.
عليرغم اهداف انقلاب و تاکيد مقامات و برنامه هاي ميان مدت و مصوبات مجلس و دولت در دوره هاي مختلف و شعارهاي فراوان در زمينه حمايت از توليد، همچنان درِ اقتصاد ايران بر اين پاشنه ميچرخد. حتي زير فشار سخت ترين تحريمها، تمايل به دور زدن تحريم و چاره جويي براي واردات، بر حمايت از توليد، مقدم بوده است.
گرايش به واردات و منافعي که براي برخي محافل در بر دارد از طرفي و تمايل مصرف کنندگان به کالاهاي خارجي از طرف ديگر، چنان انگيزهاي براي واردکنندگان قانوني و غيرقانوني فراهم ميسازد که حتي شده با قاطر و کولبري، کالاهاي مختلف را وارد کنند. در عوض موانع گوناگون در راه توليد چنان است که بسياري از توليدکنندگان را به سرخوردگي و بخشيدن عطاي توليد به لقاي آن و حتي روي آوردن به واردات به جاي صادارت سوق ميدهد.
اگر بخواهيم به طور مشخص درباره توليد تجهيزات پزشکي صحبت کنيم، از طرفي شاهد دستاوردها و پيشرفت هاي معيني در توليد تجهيزات هستيم و از سوي ديگر کم بها دادن به آنها در برابر محصولات وارداتي. مستندات اين مدعا را در گزارش اين شماره «ماهنامه مهندسي پزشکي و تجهيزات آزمايشگاهي» ميخوانيد.
در اينجا به دو نکته بسنده ميکنيم که نشان بي مهري به توليدکنندگان تجهيزات پزشکي است:
اول اينکه مديران دانشگاه ها که در خريدهاي خارجي در پرداخت ارزي بسيار دست و دلبازتر هستند تا خريدهاي ريالي از توليدکنندگان، به توليدکننده داخلي که ميرسند، در چانه زني، سنگ تمام ميگذارند و تا جايي قيمت را ميچلانند که توليدکننده با حداقل سود به فروش تن دهد.
دوم اينکه بر عکس پرداخت نقدي و پيش از تحويل کالا در خريدهاي خارجي، به توليدکننده که ميرسند خريد قرضي را به او تحميل ميکنند و از اين رهگذر به قدر نرخ تورم، در مدت تاخير، درآمد اندک توليدکنندگان را فرو ميکاهند و شيرينيِ فروش را به کام آنها تلخ ميکنند.
توجه به اين دو نکته خود نشانگر وضعيت دشوار توليدکنندگان در تامين منابع براي سرمايه در گردش، تحقيق، توسعه، نوآوري و گسترش بازار است. همين دو نکته کافي است که يک صنعت زمينگير شود و از توسعه باز ماند. دو صد گفته مسئولان در ستايش توليدکنندگان و جمله پردازيها و توئيت هاي خوش پرداخت در حمايت از توليد در سال حمايت از توليد، نميتواند اثر اين دو نکته را که در عمل اجرا ميشود، جبران کند.
اگر مسئولان و تصميم گيرندگان به راستي در صدد حمايت از توليد داخل باشند، بهتر است به جاي چلاندن قيمت کالاهاي داخلي، از آنها حمايت کنند و در عوض از توليدکنندگان بخواهند استانداردهاي معتبر بين المللي براي محصولاتشان بگيرند و کيفيت تجهيزاتشان را ارتقا بخشند. همچنين با پرداخت به موقع در هنگام خريد، به چرخيدن چرخ توليد کمک کنند.
بگذار در سال «رونق توليد» شاهد رونق توليد تجهيزات پزشکي باشيم.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور