آخرین خبر

دستگاه پمپ DVT

مفاهیم پایه
Deep: عمیق
Vein: عروق
Thrombosis: ترومبوسیس

فیزیولوژی
کاهش تحرک، افزایش سن، استراحت در بستر در طولانی مدت و عوارض برخی داروها سبب تحت فشار قرار گرفتن رگ‌های خونی و لنفی می‌شود که اختلال در گردش خون را به دنبال دارد.
اگر ترومبوسیس عروق عمقی (DVT) به سرعت درمان نشود، ممکن است عروق توسط ترومبوز بسته شوند یا خون برگردد و کارکرد دریچه‌های عروق را مختل کند. هنگامی که قسمتی از ترومبوز شکسته شود و عروق تنفسی را مسدود کند (که در 90٪ موارد معمولاً در پاها اتفاق می افتد)، می‌تواند منجر به آمبولی تنفسی شود که یکی از مرگ آور ترین انواع DVT است و در ۳۰ درصد افرادی که مورد درمان قرار نگرفته‌اند، دیده شده است. برای درمان DVT، داروهای ضد انعقاد استفاده می‌شود. این داروها دارای عوارض جانبی همچون خونریزی و فشار خون بالا هستند.

چگونه کار می‌کند
دستگاه پمپ DVT به صورت متناوب از بیرونی‌ترین بخش اندام به سمت مرکز بدن فشار وارد می‌کند. موج فشار از طریق  محفظه‌های قابل تورم در داخل یک گن مخصوص ایجاد می‌شود که دور ناحیه تحت درمان بسته می‌شود. هر محفظه به ترتیب متورم می‌شود و یک حرکت ماساژ هدایت شده ملایم را اعمال می‌کند که به مایع لنفاوی گیر افتاده کمک می‌کند تا راه خود را به سمت کانال‌های لنفاوی باز پیدا کند. بعد از اتمام این دوره تناوب، دستگاه فشار را رها می‌کند و به رگ‌های لنفاوی اجازه پر شدن می‌دهد. سپس این فرایند مجدداً شروع می‌شود و برای مدت زمان تجویز شده برای درمان تکرار خواهد شد. در این روش ماساژ هوا توسط دستگاهی به داخل بالشتک‌هایی که دور قسمت‌های مختلف اندام‌ها (اغلب کمر و پاها) را پوشانده وارد شده و با اعمال فشار کنترل شده، سبب افزایش حرکت جریان خون و لنف در بدن شده که می‌تواند در کاهش تورم و ادم بافت و تسکین دردهای عضلانی مؤثر باشد. بالشتک‌ها اطراف اندام‌ها همچون دست و پا قرار گرفته و اندام را تحت فشار تدریجی به طوری که حس ماساژ ایجاد شود، قرار می‌دهد و نقش موثری در تقویت عضلات ضعیف شده و کاهش دوره نقاهت دارد.

در چه مواردی به کار می‌رود
از این دستگاه جهت جلوگیری از لنف ادم، DVT (ترومبوزیس عمقی عروقی)، PE (آمبولی ریوی) درمان واریس و پیشگیری از آن استفاده می‌شود. دستگاه می‌تواند با ایجاد فشارهای تنظیم شده از ایجاد ترومبوز در لحظه به مدت طولانی جلوگیری کند. این سیستم با ایجاد فشار هوا از گرفتگی عمقی عروق (DVT) جلوگیری می‌کند
این دستگاه نباید توسط افراد مبتلا به سرطان خون، ترومبوز وریدی، آرتروز اسکلتی شدید، نارسایی‌های قلبی و ریوی، و افرادی که مفاصل مصنوعی یا قطعات آهنی مانند پلاتین، باتری و … دارند استفاده شود. پیش از استفاده از این دستگاه حتماً با پزشک یا فیزیوتراپ مشورت شود.

مزایای دستگاه

  • دارای چهار حالت قابل تنظیم
  • کاربری آسان
  • دارای سه مدل کاف
  • دارای باطری قابل شارژ داخلی
  • قابلیت دادن برنامه جدید به دستگاه

    شرکت سازنده
    کمپانی Wonjin کره جنوبی
5/5 (1 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور