آخرین خبر

دستگاه سنجش ترموگرافی

مفاهیم پایه
ریشه کلمه ترموگرافی از دو کلمه یونانی «Thermo» به معنی گرما و «Graphy» به معنی نمودار گرفته شده است. لذا به طور کلی، ترموگرافی به معنی تولید نمودارهایی از دما است.

فیزیولوژی
فیزیولوژی بدن انسان از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظایف مشخصی را در بدن انسان دارند. یکی از وظایف مهم بدن انسان، حفظ دمای ثابت درونی است. دمای ثابت درونی بدن به عنوان یکی از شاخص‌های سلامتی بدن شناخته می‌شود و تغییرات دما در بدن ممکن است در نتیجه بیماری‌ها و اختلالات مختلف ایجاد شود.

چگونه کار می‌کند
دستگاه سنجش ترموگرافی به کمک تکنولوژی تصویربرداری ترموگرافی، تغییرات دمای بدن را اندازه‌گیری می‌کند و تصویری از آن‌ها را نشان می‌دهد. برای این کار، دستگاه از پرتوهای اشعه مادون قرمز استفاده می‌کند که با برخورد به بدن انسان، تغییرات دمای بدن را اندازه‌گیری می‌کند. این دستگاه به کمک این اطلاعات، تصویری از الگوی توزیع دمایی بدن بیمار ارائه می‌دهد. ترموگرافی برای سنجش توزیع دما و تولید تصاویر در نرم‌افزار خود، از دوربین حرارتی و حسگر دما استفاده می‌کند. تصاویر حاصل به صورت دیجیتالی در محیط کامپیوتری ذخیره شده و با استفاده از نرم‌افزارهای تصویربرداری، تصاویر با دقت بالا و به صورت سه بعدی در اختیار قرار می‌گیرند. پوشش بخشی از بدن با لباس یا پوشیدن یک عینک یا لنزهای گرمایی ممکن است باعث تغییر دمای بدن شود که می‌تواند نتایج تصاویر ترموگرافی را تحت تأثیر قرار دهد. علاوه بر این، برخی عوامل مانند تغییرات دمای محیط، نور خورشید، تمرین، استرس، مصرف دارو و سیگار می‌توانند باعث تغییر دمای بدن شوند و از دقت تصاویر ترموگرافی کاسته شود. بنابراین، در تعیین تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف، ترموگرافی باید به عنوان یکی از روش‌های تشخیصی در کنار سایر ابزارهای تشخیصی مورد استفاده قرار گیرد.

در چه مواردی به کار می‌رود
ترموگرافی با تعیین دقیق دمای یک ناحیه، می‌تواند به کمک تصاویر حرارتی بیماری‌هایی مانند تومورهای پستان، آرتروز، اختلالات در سیستم گرمایی بدن، التهابات یا ضایعات در اندام‌ها و عضلات را تشخیص دهد.
ویژگی‌های دستگاه

  • دقت: ترموگرافی دقت بالایی دارد و توانایی تشخیص تغییرات دما را در محیط‌های مختلف دارد.
  • سرعت: ترموگرافی با سرعت بالایی کار می‌کند و به راحتی قابلیت انجام بررسی‌هایی را در واحد زمانی کوتاه دارد.
  • عدم تماس: ترموگرافی بدون نیاز به تماس با جسم یا سطح مورد نظر عمل می‌کند و با قرار دادن دستگاه در فاصله‌ای مناسب، می‌توان دمای محیط را اندازه‌گیری کرد.
  • تصاویر با کیفیت: ترموگرافی تصاویر با کیفیتی از محیط ارائه می‌دهد که در آن تغییرات دمایی مشخص و واضح دیده می‌شوند.
  • قابل حمل: بسیاری از دستگاه‌های ترموگرافی کوچک و سبک وزن هستند و حمل و نقل آن‌ها آسان است.
  • هزینه مناسب: دستگاه‌های ترموگرافی با هزینه مناسبی قابل تهیه و استفاده هستند.

شرکت و کشور سازنده
شرکت‌های بسیاری در سراسر جهان دستگاه‌های ترموگرافی را تولید می‌کنند. برخی از این شرکت‌ها عبارتند از: Fluke Corporation، FLIR Systems, Testo SE & Co. KGaA، و Keysight Technologies.

ابعاد دستگاه
ابعاد دستگاه ترموگرافی با توجه به نوع دستگاه و شرکت سازنده متفاوت است. به طور کلی دستگاه‌های قابل حمل بین ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر طول، ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر عرض و حدود ۵ تا ۱۰ سانتیمتر ارتفاع دارند.

قیمت دستگاه
همچنین، برای این دستگاه نیز تفاوت‌های قیمتی براساس مدل و ویژگی‌های مختلف آن وجود دارد. قیمت این دستگاه بین ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار متغیر است.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور