آخرین خبر

در کنگره مجازي رويان عنوان شد؛ 95 درصد زوجين نابارورقابل درمان هستند

کنگره بين‌المللي رويان که شهريورماه هرسال به‌ صورت دو کنگره پزشکي توليد مثل و سلول‌هاي بنيادي برگزار مي‌شود و در بيست سال گذشته همواره به عنوان يکي از رويدادهاي مهم خاورميانه در اين حوزه شناخته شده است، امسال در محل پژوهشگاه رويان به‌صورت مجازي برگزار شد. پژوهشگاه رويان، يکي از مؤسسات موفق علمي و تحقيقاتي وابسته به جهاد دانشگاهي است؛ جايي که چشم اميد بسياري از زوج‌هاي نابارور به اينجا دوخته ‌شده است. بيست و يکمين کنگره بين‌المللي رويان، 12 تا 16 شهريور 1399 با هدف تبادل دستاوردها در زمينه درمان ناباروري، با حضور سيد حميدرضا طيبي، رئيس جهاد دانشگاهي، رضا ملک‌زاده، معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت و عبدالحسين شاهوردي، رئيس پژوهشگاه رويان برگزار شد.

توسعه فناوري‌ها در پژوهشگاه رويان

رئيس جهاد دانشگاهي در مراسم افتتاحيه اين کنگره گفت: برگزاري اين کنگره مهم و ارزشمند بين‌المللي افتخار بزرگي براي جهاد دانشگاهي است. باور دارم که اين نشست، بازتاب‌هاي مهمي خواهد داشت و به پيشرفت پژوهش در حوزه پزشکي باروري و ترميمي منجر خواهد شد.

سيد حميدرضا طيبي خاطرنشان کرد: «پژوهشگاه رويان طي 23 سال گذشته توسعه ‌يافته است و امروز يک مؤسسه برجسته در خاورميانه به شمار مي‌رود که به پژوهش و برنامه‌هاي توسعه فناوري اختصاص دارد. اين برنامه‌ها با فعاليت‌هاي باليني در حوزه باروري و زيست‌شناسي سلول‌هاي بنيادي همراه هستند. براي مثال، ما در حوزه پزشکي باروري، بيش از 110 مرکز فناوري کمک باروري (ART) در ايران داريم و مي‌توانيم با افتخار بگوييم که بيش از 20 درصد چرخه‌هاي فناوري کمک باروري، در پژوهشگاه رويان اجرا مي‌شوند. کليد موفقيت در جهاد دانشگاهي، تشخيص نياز واقعي، راه‌حل درست و اطمينان جامعه است.

فاز انساني داروي پارکينسون آغاز مي‌شود

طيبي افزود: زماني کار و فعاليت قابل‌ رقابت است که صاحب آن علم و فناوري پيشرفته باشيم و بتوانيم آن را به‌سرعت ارتقاء دهيم، خوشبختانه با فعاليت پژوهشي که در پژوهشگاه رويان براي درمان بيماري پارکينسون شروع ‌شده است، مي‌توانيم پيشرفت کشورمان را به رخ جهانيان بکشيم؛ درمان بيماري پارکينسون در پژوهشگاه رويان از فاز حيواني خود عبور و فاز انساني را شروع کرده است، البته اين درمان تا حدودي پرهزينه است، اما همچنان اميدواريم در حوزه‌هاي فني، مهندسي و کشاورزي به سرعت فاصله‌ها را با دنيا کاهش دهيم، اما نبايد از اين موضوع غافل شد که وجود برخي مشکلات در زمينه توليد و تأمين قطعات و مواد اوليه کمي روند کار را کند کرده است.

کرونا و باروري/ سلول درماني

معاون وزير بهداشت هم با حضور در افتتاحيه اين همايش بين‌المللي شايعه‌ها در خصوص تأثير کوويد-19 در باروري را رد کرد و از توفيقات به‌ دست‌ آمده در درمان ناباروري خبر داد و گفت: تأثير کوويد-19 بر باروري هنوز ثابت نشده است و اطلاعات علمي کافي در اين زمينه نداريم که آيا کوويد-19 باعث ناباروري مي‌شود يا خير. حتي در شرايط شيوع کوويد-19 مسائل مربوط به باروري را ادامه مي‌دهيم و به افرادي که دچار ناباروري هستند، کمک مي‌کنيم.

رضا ملک‌زاده درباره نقش سلول درماني در مقابله با کرونا گفت: مطالعه مهمي را با کمک مؤسسه رويان در تعدادي از بيماراني که کوويد-19 داشتند و به هيچ درماني جواب نمي‌دادند، انجام داديم. نتايج اوليه اميدوارکننده بود اما براي اثبات اثرگذاري، لازم است که در مورد تعداد بيشتري از بيماران تحقيق انجام شود. با توجه به هزينه‌هاي زيادي که سلول درماني دارد، هنوز از آن به‌عنوان يک روش درماني براي مقابله با بيماري کرونا استفاده نکرده‌ايم.

استقبال دانشمندان برجسته جهان از کنگره مجازي رويان

شاهوردي گفت: نبايد به دليل شيوع کرونا کار‌ها را تعطيل کرد و به همين علت کنگره امسال به‌صورت مجازي برگزار شد. از آنجا که پژوهشگاه رويان اعتماد بين‌المللي را جلب کرده است، جامعه جهاني و دانشمندان از برگزاري مجازي کنگره استقبال کردند و 24 سخنران پيشرو و پيشکسوت جهاني از کشورهاي مختلف مانند آمريکا، آلمان، سوئيس، ايتاليا، انگلستان، سوئد، استراليا، اسپانيا، فنلاند، نيوزلند، چين، اندونزي، سنگاپور، کانادا ما را همراهي کردند.

شاهوردي درباره شرکت دانشمندان داخلي و خارجي در کنگره مجازي بيان کرد: برگزاري مجازي کنگره نشان داد که اگر روي ارتباط مجازي سرمايه‌گذاري کنيم ارتباطمان با جهان علم سريع‌تر خواهد بود.

روح‌الله فتحي دبير اجرايي بيست و يکمين همايش بين‌المللي رويان گفت: سال‌ها بود دوست داشتيم ميزبان سخنرانان بزرگي باشيم ولي به دلايلي مقدماتش فراهم نمي‌شد اما امسال اين محققان و دانشمندان در کنار ما هستند. در اين کنگره 50 پژوهشگر ايراني و 24 محقق خارجي از 13 کشور از تازه‌ترين يافته‌هاي علمي در درمان ناباروري گفتند. همچنين در اين دوره بيش از 170 خلاصه مقاله ارائه ‌شد که مقاله 150 نفر مورد پذيرش قرار گرفته است.

دکتر فيروزه احمدي، دبير علمي کنگره توليد مثل رويان بابيان اين‌که کنگره رويان از سال 2000 هرسال پربارتر از قبل برگزار شده است، گفت: کنگره‌ امسال 9 سرفصل دارد که در هرکدام از بخش‌ها سخنراناني از ايران و ديگر کشورها به توضيح آخرين يافته‌هاي علمي خواهند پرداخت.

وي افزود: يکي از سرفصل‌ها به موضوع امروز دنيا يعني کوويد- 19 اختصاص دارد که قرار است محققاني از ايتاليا، سنگاپور، استراليا و ايران درباره آن صحبت کنند. در زمينه سقط مکرر و تست‌هاي ارزيابي پيش از لانه‌گزيني نيز به ترتيب محققاني از اسپانيا، انگلستان، آمريکا و ايران آخرين دستاوردهاي علمي را ارائه خواهند داد.

پيشرفت چشمگير پژوهشگاه رويان در درمان ناباروري، سلول‌هاي بنيادي و بيوتکنولوژي

شاهوردي درباره عملکرد پژوهشگاه رويان، گفت: امروزه پژوهشگاه رويان عملکرد خوبي از خودش نشان داده است. جهاد دانشگاهي خود به‌تنهايي مولود انقلاب است که يکي از دستاوردهاي بزرگ و مهم آن پژوهشگاه رويان است که توانسته در عرصه‌هاي ناباروري، سلول‌هاي بنيادي و بيوتکنولوژي پيشرفت قابل توجه داشته باشد.

وي در ادامه افزود: نگاه‌ ما به پژوهشگاه رويان، توليد، ترجمه دانش و کاربرد آن است. رئيس پژوهشگاه رويان همچنين تصريح کرد: با کمک و تلاش متخصصين، در اين پژوهشگاه توانسته‌ايم در بحث درمان بيماري‌هاي مختلف کمک شاياني به جامعه علمي و مردم کنيم. بعضي از اين نتايج براي مردم بسيار ملموس شده‌اند مانند درمان ناباروري و سلول درماني که اميدوار هستيم به‌زودي راه‌هاي درمان براي تمامي مردم گسترش و توسعه پيدا کند.

درمان ناباروري در ايران قابل ‌رقابت با جهان است

تولد بيش از 35 هزار فرزند در نتيجه درمان ناباروري حاصل تنها بخشي از فعاليت‌هاي پژوهشکده رويان است. 95 درصد موارد ناباروري در ايران قابل‌ درمان است اين يعني اينکه زوج‌ها بايد خوشحال باشند و با استمرار درمانشان به حصول نتيجه اميدوار باشند. هزينه درمان ناباروري در کشورمان بسته به دولتي يا خصوصي بودن مراکز متفاوت است اما هزينه دوره کامل درمان ناباروري در پژوهشگاه رويان بين 7 تا 8 ميليون تومان است.

دکتر حسين ايماني عضو گروه جنين‌شناسي پژوهشگاه رويان گفت: پژوهشگاه درمان ناباروري رويان از حدود 35 سال پيش تاکنون گام‌هاي بلندي در درمان ناباروري برداشته و به ياري خدا به‌جايي رسيده است که هرگونه ناباروري با آخرين روش‌هاي علمي در ايران قابل ‌درمان است و حتي با کشورهاي ديگر نيز رقابت مي‌کند. امروز مشکلي در نازايي نيست که در دنيا قابل ‌درمان باشد ولي در ايران اين امکان فراهم نباشد.

وي افزود: مردم ايران بدانند که در صورت وجود هرگونه مشکلي در توانمندي باروري در آقايان يا در خانم‌ها امکان فرزند آوري فراهم است و به‌راحتي مي‌توانند با مراجعه به مراکز درماني مشکلاتشان را حل کنند.

ناباروري 95 درصد زوجين درمان مي‌شود

طبق آمار جهاني حدود 15 درصد از زوجين مشکل ناباروري دارند اما مقدار اين آمار در ايران بيشتر از شاخص‌هاي جهاني است. در همين ارتباط دکتر احمد وثوق، رئيس مرکز ناباروري پژوهشگاه رويان از احتمال 95 درصدي درمان زوج‌هاي نابارور در صورت استمرار مراحل درماني خبر داد.

وي با بيان اينکه يکي از مشکلات روز همه جوامع مشکل ناباروري است، افزود: آمارهاي بين‌المللي مي‌گويد در سطح جهان حدود 15 درصد از زوجين در سن باروري دچار مشکل ناباروري هستند که با تفاوت‌هايي در علل آن، اين آمار در جوامع پيشرفته، در حال ‌توسعه و عقب‌ افتاده ثابت است.

احمد وثوق گفت: ازآنجا ‌که جمعيت کشور ما جمعيت جواني است مشکل ناباروري در ايران به شکل جدي‌تري خودش را نشان مي‌دهد و مي‌طلبد همه پزشکان، دولتمردان، قانون‌گذاران و مراکز علمي با عزمي جزم‌تر اين معضل را مديريت کنند تا مشکل ناباروري را در کشور تقليل دهيم و زوجين نابارور را درمان کنيم.

وي در خصوص علل ناباروري در کشور گفت: بخشي از آن به شيوه زندگي افراد در کشور ما باز مي‌گردد. مسائل آلوده‌کننده شغلي، مشکلات روحي و رواني و جنبه‌هاي خاصي که بر زندگي هم‌وطنان حاکم است مانند مشکلات اقتصادي و برخي از مسائل ديگر سبب شده اين مشکل قدري در کشور ما جدي‌تر باشد.

وثوق افزود: زوجين بايد تغذيه مناسب داشته باشند، چاقي يکي از گرفتاري‌هايي است که جامعه ما به شدت گرفتار آن شده است. ثابت ‌شده است که چاقي عامل مؤثري در شدت گرفتن ناباروري است.

وي در خصوص راه‌هاي درمان زوجين نابارور گفت: مراکز خوبي در کشور در حال فعاليت هستند. پژوهشگاه درمان ناباروري رويان بار سنگيني از درمان ناباروري در کشور را بر دوش مي‌کشد و ثمره فعاليت‌هايش تاکنون تولد بيش از 35 هزار فرزند سالم است.

مشکلات تأمين هزينه براي خريد تجهيزات با فناوري بالا

رئيس تجهيزات پزشکي پژوهشگاه رويان درباره فناوري‌هاي جديد تجهيزات آزمايشگاهي که در زمينه تشخيص ويروس کوويد-19 در پژوهشگاه رويان وجود دارد، گفت: فعاليت‌هاي پژوهشگاه رويان در اين زمينه بيشتر معطوف به راه‌اندازي آزمايش‌هاي غربالگري شده است که با دستگاه‌هاي High Tech انجام مي‌شود. ما مخصوصا دستگاه PCR را در بخشي جداگانه از درمان ناباروري و از اواخر اسفند مستقر کرديم تا خدمت‌رساني خوبي در زمينه غربالگري از جامعه انجام دهيم. از طرفي رويان به‌واسطه فعاليت‌هاي خوبش در بخش تحقيقات سلولي و سلول‌هاي بنيادي نيز شناخته‌ شده است.

مهندس عبداللهيان تصريح کرد: ما انتظار داشتيم که مسئله کرونا تا ارديبهشت‌ماه تمام شود ولي اين‌گونه نشد و مجبور شديم پژوهشگاه رويان را به تجهيزات پيشرفته‌تري مجهز کنيم.

وي افزود: ما دستگاه‌هايي که طبيعتا در همه دنيا مورد استفاده قرار مي‌گيرند و مهم‌تر آن‌ها هم همين دستگاه پي سي آر است را از کمپاني‌هاي مختلف خريداري کرديم اما متأسفانه طي اين چند ماه گذشته برآورد هزينه‌ها بسيار بالا بوده؛ به طوري که از 200 ميليون تومان به 700 ميليون تومان رسيد. طبيعتا مراکز خصوصي مجبور به تهيه اين دستگاه‌ها هستند ولي مطمئن باشيد بار هزينه‌هاي آن روي دوش مردم سنگيني مي‌کند.

عبداللهيان با تأکيد بر اين مطلب که در تمام مراکز درمان ناباروري از جمله رويان، از تمام افرادي که در سيکل ناباروري قرار مي‌گيرند آزمايش تشخيص کوويد-19 گرفته مي‌شود، خاطرنشان کرد: در کل دنيا هم همين‌گونه است که افراد يک يا دو بار تست مي‌‌دهند و طبيعتا اين موضوع باعث افزايش هزينه‌ها و مدت‌ زمان آزمايش‌ها مي‌شود.

رئيس تجهيزات پزشکي پژوهشگاه رويان گفت: اگر تجهيزات مقابله با کرونا به‌درستي توزيع شود و همينطور آزمايش‌هاي غربالگري شهرستان‌ها هم زودتر انجام شوند، آمار مرگ‌ومير براثر ويروس کرونا کمتر مي‌شود. اميدواريم مشکلات مربوط به تأمين هزينه‌ها و واردات تجهيزات پزشکي به‌زودي حل شود و بتوانيم تجهيزات بروزتر و با تکنولوژي بالاتري تهيه کنيم.

در پايان مراسم افتتاحيه بيست‌ و يکمين کنگره بين‌المللي رويان،  از 2 محقق حوزه توليد مثل، 2 محقق حوزه سلول بنيادي، 3 عضو هيئت‌علمي پژوهشگاه رويان، شرکت فناوري‌هاي بن‌ياخته رويان و دو شرکت دانش‌بنيان قدرداني شد.

همچنين از دکتر مريم هزاوه از پژوهشگاه رويان، جميله ميرصانعي دانشجوي دکتري دانشگاه علوم پزشکي ايران، مهسا ذبيحي دانشجوي دکتراي ژنتيک از دانشگاه علم و فرهنگ و راضيه نجف لو دانشجوي دکتري بيوانفورماتيک دانشگاه تربيت مدرس در بخش‌هاي سلول بنيادي و پزشکي توليد مثل قدرداني شد.

شايان ذکر است که بخش جشنواره بين‌المللي تحقيقاتي در اين دوره برگزار نشد.


0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور