آخرین خبر

در کنگره سلامت کشورهای اسلامی چه گذشت؟

پنجمین کنگره سلامت کشورهای اسلامی از 16 الی 18 آبان ماه در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما و با حمایت وزارت خانه‌ها و تشکل‌های بین المللی فعال در حوزه سلامت و گردشگری سلامت در شهر تهران برگزار شد.
همچنین، پنل تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در پنجمین کنگره بین المللی سلامت کشورهای اسلامی با حضور تعدادی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از جمله دکتر اکبری و دکتر محسنی، ریاست اتاق بازرگانی عمان، نماینده وزارت بهداشت غنا و دیگر فعالان دولتی و بنگاه‌های خصوصی در محل مرکز همایش‌های صدا و سیما در آخرین روز کنگره برگزار شد.

اکبری، مشاور کمیسیون بهداشت و درمان، در مصاحبه با ماهنامه در خصوص پنل تجهیزات پزشکی کنگره سلامت کشورهای اسلامی گفت: جلسه کنگره سلامت کشورهای اسلامی در جهت افزایش ارتباط بین کشورهای اسلامی در حوزه گردشگری پزشکی و صنایع پزشکی برگزار شد. هدف کنگره افزایش ارتباطات بین کشورهای اسلامی در حوزه سلامت، رفت و آمدهای پزشکی تجاری و تبادل پول و ارز است. در این کنگره چند روزه، پنلی هم تحت عنوان پنل تجهیزات پزشکی و ملزومات آزمایشگاهی با اهداف زیر برگزار شد:

1 – لزوم ایجاد زنجیره تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی و آزمایشگاهی کشورهای اسلامی

2 – بررسی معضلات پیش روی تولید کنندگان از دسترسی به مواد اولیه تا صادرات محصول

3 – بررسی فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری در حوزه تولید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی

4 – نقش و جایگاه بازار کشورهای اسلامی در تعاملات بین المللی و جذب سرمایه گذاری خارجی

به تبع وظیفه محوله به من و آقای دکتر میرمحمدی رئیس کمیته تجهیزات پزشکی و ملزومات آزمایشگاهی مجلس به این پنل دعوت شدیم که به علت جلسه ضروری ایشان در خدمتشان نبودیم. در این پنل آقای صالح جمعه، رئیس اتاق بازرگانی عمان، ریاست پنل، آقای دکتر محمدعلی محسنی بندپی، نائب رئیس فراکسیون گردشگری و عضو کمیسیون بهداشت مجلس، آقای دکتر طاهر، نماینده وزارت بهداشت کشور غنا، آقای مهندس صالحی، دبیر پنل، آقای مهندس مهویدی سخنرانی کردند. هدف ما گسترش ارتباطات و تسهیل امور، رفع مشکلات و تغییر قوانین محدود کننده بود. همچنین می‌خواهیم با ارتقای قوانین در جهت پیشبرد اهداف، بتوانیم هم افزایی خوبی در این حوزه داشته باشیم و از این طریق تولیدات بیشتر و با کیفیت‌تری ارائه کنیم. این موضوع هم به نفع شرکت‌های تولیدی و هم به سود مردم است. سخنرانان نکات و مشکلاتی را بیان کردند. برای مثال آقای دکتر بندپی، نبود یک سیستم مشخص برای این کار و نیز پر پیچ و خم بودن مسیر را مطرح کردند. آقای صالح جمعه، به بحث کمبود قطعات و نبود دانش فنی و نیز آقای طاهر، به مشکلات مالی و نبود دانش فنی اشاره کردند و در آخر پیشنهاداتی مطرح شد.
من در جلسه چند نکته و یک پیشنهاد ارائه کردم که مهم‌ ترین آن‌ها موارد زیر است:
1- باید مسیرهای دسترسی را برای فعالین و شرکت‌های تجاری فراهم و تسهیل کنیم.
2- کارگزاری‌های تخصصی تشکیل دهیم.
3- لژیونرهای علمی به کشورهای مختلف اعزام کنیم.
4- صادرات را به صورت انتقال دانش فنی و صادرات قطعات انجام دهیم (این مسیر ماندگارتر است)
5- انجام نیازسنجی اولیه باید اولین گام در این مسیر باشد.
6- تعیین نقشه راه برای مشخص شدن مسیر، لازم و ضروری است.
و اما پیشنهاد من این است که کمیته‌ای تحت عنوان «کمیته بین المللی تجهیزات پزشکی و ملزومات آزمایشگاهی و اقتصاد سلامت کشورهای اسلامی» تشکیل شود و اعضای آن از بالاترین سطح مقامات اجرایی کشورها باشند و البته با تصویب نمایندگان محترم ما در مجلس شورای اسلامی متولی آن شویم. در انتهای جلسه نیز پرسش و پاسخ‌هایی مطرح شد. یکی از مهم ترین مواردی که مطرح شد بحث ویزا بود که ان شاء الله با تشکیل این کمیته بتوانیم مشکلاتی از این دست را حل کنیم.

دبیر کمیته تجهیزات پزشکی مجلس در پایان گفت: در کل فکر می‌کنم جلسه بسیار خوبی بود. پیشنهاد دیگر من این است که این گونه جلسات بیشتر و تخصصی‌تر و به تفکیک کشور‌ها برگزار شوند. همچنین باید نمایشگاه‌های دائمی و تورهای مجازی داشته باشیم و از جزیره‌ای عمل کردن نیز پرهیز کنیم؛ البته نمایشگاه کوچکی توسط اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی ایران در پردیس تهران دایر شده است که در نوع خود بی نظیر است.

در ادامه با دکتر شیرازی، مدیر عامل شرکت نیامش هم صحبت شدیم. دکتر شیرازی در پاسخ به این پرسش که چه نکاتی در این جلسه مطرح شد، گفت:
در این جلسه دو نفر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد اهمیت گردشگری سلامت و موقعیت استراتژیک ایران از نظر جذب توریسم سلامت و نیاز به سروسامان دادن به پذیرش توریسم سلامت و بهبود روند این فرآیند صحبت‌هایی را عنوان کردند. در ادامه در مورد جلسات مشترک با انجمن‌های فعال تجهیزات پزشکی در جهت پیگیری مطالبات مالی و معنوی صنعت تجهیزات پزشکی مطالبی مطرح شد و با تاکید، ادامه روند جلسات هماهنگی با فعالان این حوزه با کمیسیون بهداشت و درمان را گوشزد کردند. در این جلسه ریاست اتاق بازرگانی عمان و فرستاده وزارت بهداشت غنا در خصوص شرایط همکاری کلی با فعالان بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در این دو کشور صحبت کردند و اعلام کردند که زمینه سرمایه گذاری در این دو کشور برای صنعت تجهیزات پزشکی آماده است.
همچنین وی در پاسخ به این که چنین جلساتی چقدر می‌توانند اجرایی شوند، گفت: بحث صنعت تجهیزات پزشکی بحثی گسترده است که به طور قطع در یک جلسه دو ساعتی گنجانده نمی‌شود هر چند که در همین جلسات هم می‌توان کمی از مشکلات را بررسی کرد. در کشورهای پیشرفته کارگروه‌های مختلفی در بخش صنعت تجهیزات پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، شرکت‌های کارگزاری تجاری، وزارتخانه‌های صنایع و بهداشت و امور خارجه و … ساعت‌ها زمان می‌گذارند تا مسائل را بررسی کنند و راه حل‌های مشترکی بیابند در حالی که در ایران بخش دولتی خود را جدا از ملت و بخش صنعت می‌داند و نمایندگان در مجلس هم سعی می‌کنند فقط برای رفع تکلیف قدم‌هایی را بر دارند پس عملاً نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. در همین همایش کدام مقام دولتی را دیدید که حضور داشته باشد؟! چون عملاً تکلیفی بر حضور برای خود تعریف نکرده‌اند. تا دولت خود را تافته جدابافته از ملت بداند نتیجه‌ای عملیاتی و پرثمر حاصل نمی‌شود. البته افرادی در کمیسیون بهداشت و درمان تلاش کردند دولت را مکلف به حرف شنوی کنند اما از دید من این اتفاق چندان مؤثر نبوده و تنها شاید توانسته کمتر از یک درصد مشکلات را کم کند.
در ادامه به سراغ آقای مجید زنگویی رفتیم. آقای زنگویی، دبیر کل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی و رئیس انجمن گردشگری سلامت تهران در رابطه با این کنگره گفت: در پنجمین کنگره سلامت کشورهای اسلامی، ۱۲۰ الی ۱۳۰ نفر از مهمانان خارجی، از کشورهای اسلامی و غیراسلامی، حوزه اروپا و کشورهای منطقه حضور داشتند. هدف از این رویداد، شبکه سازی و جریان سازی اقتصادی، حول محور گردشگری سلامت است. در این کنگره برنامه‌های متعدد در طی سه روز، شامل نشست کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ترکیه و کشورهای اسلامی در حوزه سلامت و گردشگری سلامت برگزار شد. همچنین درحاشیه رویداد، پنل های تخصصی نیز برگزار شد. علاوه بر آن نشست TSTARS (رویداد بین‌المللی فرصت‌های سرمایه گذاری در استارت اپ های گردشگری) باهدف معرفی استارت آپ های برتر حوزه سلامت و گردشگری سلامت از برنامه‌های جانبی این رویداد بود. هدف ما شبکه سازی و برندسازی ظرفیت‌های گردشگری سلامت کشورهای اسلامی بود که این رویداد با همین هدف و موضوع، هر سال گسترده‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود و در سطوح بین المللی مورد توجه قرار گرفته است. این حوزه در کشورهای اروپایی، آمریکایی، کشورهای منطقه و اسلامی به عنوان یکی از رویدادهای بزرگ بین المللی شناخته می‌شود که در آن کشورها امکان معرفی ظرفیت‌ها وخدمات خود را دارند به ویژه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نهایت استفاده را از این رویداد داشته باشد. درصورتی که دولت این موضوع را مورد حمایت قراردهد می‌تواند در حوزه‌های بین المللی موثرتر بدرخشد در غیر این صورت تقاضا در سایر کشورهای اسلامی برای برگزاری این رویداد وجود دارد. به عنوان مثال رئیس اتاق بازرگانی عمان اعلام کرد که آمادگی برگزاری ششمین کنگره سلامت کشورهای اسلامی را در کشور خود دارند و تسهیلات و امکانات خوبی هم برای آن در نظر می‌گیرند. امیدوارم با حمایت‌هایی که از جانب دولت می‌شود بتوانیم همچنان این دست رویدادها را در ایران برگزار کنیم. بخش‌های مرتبط مانند وزارت گردشگری، وزارت بهداشت و غیره باید اهتمام جدی‌تر به این موضوع داشته باشند و کمک کنند تا این ظرفیت برای ایران باقی بماند. باید توجه داشت رویداد، رویداد بزرگی است و می‌تواند مزایای زیادی برای کشور عزیزمان داشته باشد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور