آخرین خبر

در کميسيون بهداشت و درمان مجلس مطرح شد؛ وضعيت استخدام کادر درمان فعال در دوران کرونا

محسن فتحی عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس يازدهم شورای اسلامی در مصاحبه با ماهنامه مهندسی پزشکی در خصوص موضوع «کادر درمان در دوران اپيدمی کرونا و تغيير وضعيت نيروها» به نکاتی اشاره کرد.

ويروس کرونا بيش از هجده ماه است که آرامش را از دنيا گرفته است و همچنان در برخی کشورها از جمله ايران بی محابا قربانی می‌گيرد. اما نکته اميدبخشی که شاهد آن هستيم اين است که در اين برهه به اين درک رسيده‌ايم که حقيقتاً کادر درمان و مدافعين بی ادعای سلامت چطور در خط مقدم ايستادگی کردند و اين هجده ماه تسليم نشدند. با توجه به کم لطفی‌هايی که به اين عزيزان شد و حق و حقوقشان آنچنان که شايسته بود پرداخت نشد ولی آن‌ها باز هم در ميدان حضور داشتند، از جان خود مايه گذاشتند و از هيچ کمکی دريغ نکردند. البته وزارت بهداشت هم در حد توان، قسمتی از مطالبات به حق اين همکاران را پرداخت کرد و توانست آن‌ها را به نقطه‌ای از اميد برساند تا بلکه گوشه‌ای از مسائل و مشکلات آن‌ها را رفع و رجوع کند. تقريباً در اين مدت بيش از چهارصد نفر از همکاران کادر درمان ما به عنوان شهدای راه سلامت شناخته شده‌اند و اين آمار از سازمان بنياد شهيد اخذ شده است. اين موضوعات می‌طلبد که ما به کادر درمان به صورت ويژه‌تری نگاه کنيم. کادر درمان لزوماً فقط پرستار‌ها نيستند. بحث تبديل وضعيت نيروهای شرکتی را داريم که اين کوچک‌ترين کاری است که ما برايشان انجام می‌دهيم؛ به واسطه اينکه اين عزيزان در اين مدت زحمت کشيد‌ه‌اند. تنها تصور کنيد که يک روز در اين روزهای گرم تابستان لباس‌های کادر درمان را بپوشيد و آن حجم از مسئوليت را نيز انجام دهيد. بالاخره اين افراد زحمت کشيده‌اند و تلاش کرده‌اند ولی حداقل کاری که ما می‌توانيم برايشان انجام دهيم، تبديل وضعيت نيروهاي شرکتی، ارتقا رتبه آن‌ها و فراهم کردن برخی موارد فوق‌العاده خاص و ويژه‌ای است که مد نظر خود اين عزيزان بوده تا حداقل دلخوش باشند که خدمات بی بديل آن‌ها ناديده گرفته نشده است. در اين ايام تمام مسئولين و مردم تمامي زحمات آن‌ها را ديده‌اند و انشالله بتوانيم اين امور را پيش ببريم.

در بحث استخدام تلاش شده برخی از همکاران که در اين مدت فعاليت داشته‌اند جذب شوند و امتيازی برای آن‌ها در نظر بگيرند تا خدماتی که در طول اين مدت انجام داده‌اند، ناديده گرفته نشود.

بنده به عنوان عضو هيات رئيسه کميسيون بهداشت و درمان و به عنوان عضوی کوچک از جامعه بزرگ سلامت و درمان کشور احساس وظيفه می‌کنم که بايد از خدمات اين بزرگواران و ايثارگران نهايت قدردانی بشود. هيچ جای دنيا چنين وضعيتی نبود که کادر درمان کشوری هجده ماه بی وقفه و به صورت اورژانسی کار کنند به ويژه در اين پيک پنجم که حقيقتاً فشار زيادی را تحمل می‌کنند. ما هيچوقت نتوانسته‌ايم حتی گوشه‌ای از زحمات اين عزيزان را که هميشه در اورژانس  يا آنکال بوده‌اند و از جان و خانواده خود گذشتند و پای کار آمدند را جبران کنيم. ضمن قدردانی از اين بزرگواران بايد در بخش تبديل وضعيت استخدامی آن‌ها تدابيری را در نظر بگيريم.

وی همچنين در خصوص آمار رسمی که از تبديل وضعيت استخدامی کادر درمان داشت، چنين گفت:

اخيراً آزمون استخدامی برگزار شد و امتيازات ويژه‌ای برای عزيزانی که در بخش‌های کرونايی فعاليت داشتند در نظر گرفته شد اما اين کافی نيست زيرا کادر درمان به معناي واقعی کلمه خسته شده و نياز به بازسازی و ترميم دارد. بر اساس شاخص‌های جهانی مشخص شده است که ما به چند پرستار، پزشک و کادر درمان برای هر تخت نياز داريم. يعنی برخی پارامترها، استانداردها و معيارهای جهانی اين مباحث را مشخص می‌کند. ما نمی‌توانيم ادعا داشته باشيم که بر اساس آن پارامترهای جهانی که در WHO تعيين مي‌شود، حرکت می‌کنيم چون ما يک سری محدوديت‌های خاص خود را داريم و قطعاً نمی‌توانيم مطابق با آن سنجه‌ها حرکت کنيم. ضمن اينکه حداقل‌ها قابل رعايت هستند؛ احيا و بازسازی مجموعه و همچنين تزريق نيروهای تازه نفس که در آزمون نيز شرکت کرده‌اند، از جمله کارهايی است که می‌توان انجام داد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور