آخرین خبر

در کميته تجهيزات پزشکی مجلس چه می‌گذرد؟

دکتر حامد اکبری دکترای تخصصی HSE-EP و عضو تمام وقت مرکز تحقيقات بهداشت و تغذيه و پژوهشگر و مشاور دکتر ميرمحمدی نماينده محترم مردم شريف تفت و ميبد است. اکبری همچنين وظيفه دبيری کميته تجهيزات پزشکی و اقتصاد سلامت مجلس و مسئول کميته ايمنی کميسيون بهداشت و درمان مجلس را نيز بر عهده دارد. برای آشنايی با فعاليت‌ها و اقدامات صورت گرفته توسط کميته تجهيزات پزشکی مجلس، گفت‌وگويی کوتاه با دکتر اکبری ترتيب داديم.

اکبري در مورد گزارش جامع عملکرد کميته تجهيزات پزشکی در مجلس به خبرنگار ماهنامه گفت: در ابتدای صحبت بهتر است خلاصه‌ای از تاريخچه تشکيل کميته براي شما و خوانندگان عزيز مطرح کنم. در واقع مجلس شورای اسلامی اولين باری است که به طور نظام‌ مند به حوزه تجهيزات پزشکی و اقتصاد سلامت ورود مي‌کند و به صورت تخصصی مسائل را پيگيری و رصد می‌کند. مسئوليت اين کميته بر دوش استاد عزيزم جناب آقای دکتر ميرمحمدی نماينده محترم مردم شريف تفت و ميبد است. من هم به عنوان مشاور آقای دکتر ميرمحمدی و دبير اين کميته انجام وظيفه می‌کنم. بخشی از عملکرد کميته تجهيزات پزشکی و اقتصاد سلامت در سال 1399 شامل اين موارد است:

-1 بررسی مشکلات توليد کنندگان (شناسايی 10 معضل اساسی)

-2 بررسی اهداف کوتاه مدت و بلند مدت حوزه تجهيزات و ملزومات پزشکی

-3 بررسی عملکرد هيات امنای ارزی در معالجه بيماران

-4 برگزاری جلساتی با انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان تجهيزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمايشگاهی و دارويی

-5 برگزاری جلساتی با انجمن مهندسين تجهيزات پزشکی

-6 برگزاری جلساتی با اتحاديه توليد کنندگان و صادر کنندگان تجهيزات پزشکی ايران

-7 برگزاری جلساتی در مجلس با فعالين حوزه تجهيزات پزشکی

-8 برگزاری 8 جلسه با معاون محترم غذا و دارو، وزارت بهداشت در حوزه تجهيزات پزشکی

-9 برگزاری 10 جلسه با معاون محترم درمان، وزارت بهداشت در حوزه تجهيزات پزشکی

-10 برگزاری 3 جلسه با رياست محترم اداره کل تجهيزات پزشکی وزارت بهداشت

-11 برگزاری 2 جلسه با رئيس محترم هيئت امنای ارزی در حوزه تجهيزات پزشکی

-12 برگزاری 2 جلسه با وزير محترم اقتصاد، مدير کل محترم گمرک، رئيس محترم بانک مرکزی

-13 برگزاری 3 جلسه در مجلس با مسئولين تجهيزات پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

-14 بازديد از صنايع و کارخانه‌هاي توليد تجهيزات پزشکی تراز اول کشور (با هدف آشنايی به صورت ملموس با مشکلات و بررسی پيگيری حل آنها )

-15 برگزاری سه جلسه در خصوص سی تی اسکن ساخت داخل با معاونين درمان و غذا و دارو

-16 برگزاری دو جلسه در خصوص سونو و اکو ساخت داخل با معاونين درمان و اعضای بورد راديولوژی و قلب

-17 بازديدهای صورت گرفته از 20 مرکز درمانی (با هدف بررسی عملکرد سيستم تجهيزات پزشکی، بازديد ميدانی و بررسی نقش مهندسين پزشکی)

اکبری همچنين افزود: بعد از بررسی‌های سال گذشته متوجه شديم در حوزه تجهيزات پزشکی نقشه راه مناسبی نداريم نه دولت در مسير مشخص قدم بر می‌دارد و نه شرکت‌های خصوصی. در واقع توليد در صنعت مسير مشخصی ندارد. در نهايت خروجی بازديدها و جلسات زير منجر به ارائه سه طرح پيشنهادی در خصوص تجهيزات پزشکی شد:

-1  تدوين نقشه راه جامع پزشکی

-2 تدوين قانون جامع تجهيزات پزشکی

-3 تدوين طرح يک فوريتی تأسيس سازمان مستقل تجهيزات پزشکی

وي در ادامه گفت: در ابتدای سال و پس از بررسی عملکرد يک ساله کميته، پيشنهاد تشکيل کارگروه هم انديشی کميته تجهيزات پزشکي مجلس را داديم. اعضاي اين کارگروه متشکل از فعالان و توليد کنندگان تجهيزات پزشکی هستند. در واقع هدف ما از تشکيل اين کارگروه پر رنگ شدن نقش توليد کنندگان و هم فکری با اين عزيزان است. مشکلات و معضلات توليدات در اين جلسات توسط خود توليد کنندگان کارشناسي، مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد و نتيجه اين جلسات جهت بررسی به کميته تجهيزات پزشکي مجلس منعکس خواهد شد. طرح‌های اين چنيني توسط دولت و اعضاي کميته فني تجهيزات پزشکي مجلس مورد داوری قرار خواهد گرفت و در صورت تأييد، روال قانوني خود را طي خواهد کرد. به اين ترتيب عزيزان توليد کننده را به نوعي در تصميم سازی و تصميم گيري مشارکت داده‌ايم. در حال حاضر 5 جلسه در اين مدت توسط جمعي از عزيزان تشکيل شده است. مشکلات توسط اين گروه دسته بندي و اولويت بندی شده است. يکي از اولويت‌های آن طرح تعرفه گذاري است که بعد از نهايی شدن آن کار فنی و بررسي آن نيز آغاز مي‌شود. بنده در سه جلسه از اين کارگروه نيز شرکت کرده‌ام و هدفم از اين حضور، دادن مسير و نقشه راه مشخص است تا اين گروه ملي فکر و عمل کنند نه صنفی و فردی. البته براي اين گروه فراخوان عمومي اعلام کرده‌ايم و افراد صاحب نظر و توليد کننده مي‌توانند در اين جلسات شرکت کنند و طرح‌های خود را به اين کارگروه برسانند. برنامه زماني جلسات اين کارگروه هفته‌ای يک جلسه خواهد بود.

اين مسئول کميته ايمنی کميسيون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به اين که چه دغدغه‌ها و چه چالش‌هايي در اين صنف بيشتر مطرح هستند، گفت: مسائل مختلفی مطرح است اما مهمترين مسئله به نظر من، نبود نقشه راه جامع در اين حوزه است. ما الان نمي‌دانيم کجا هستيم و به کجا بايد بريم. ما نمي‌دانيم روي چه محصولاتي بايد بيشتر تمرکز کنيم. چرا بايد در حوزه شتابدهنده فقط يک شرکت توليد کننده داشته باشيم ولي در حوزه ساکشن ده‌ها شرکت! چرا در محصولات هايتک کمتر ورود مي‌کنيم؟ چرا شرکت‌های دولتی يا همان خصولتي‌ها کمتر در حوزه‌های هايتک ورود کرده‌اند. ما از بيش از 20 مجموعه توليدی بازديد کرده‌‌ايم و ديديم هر مجموعه‌ای واحد R&D پيشرفته‌تر و با نفرات بيشتري دارد آن مجموعه در توليد بسيار موفق‌تر است و حوزه کاري آن بيشتر محصولات هايتک است. مهمترين مسئله بعدي اين صنف کمبود نقدينگي و عدم پرداخت مطالبات است. چند وقت اخير يکی از توليد کنندگان قديمی و با سابقه کشور در تماس تلفني با بنده اعلام کرده حدود 70 ميليارد تومان از سال 97 از دولت طلب دارد. وقتي دولت از سال 97 به يک صنعت بدهکار است، چطور مي‌توان از آن توليد کننده توقع کار داشت؟ آيا اين توليد کننده حق ندارد خط توليد را متوقف کرده و دنبال کارهاي سودآور دلال گونه برود؟ نبود اطلاعات جامع و ديتا بانک مسئله بعدی است. آيا ما مي‌دانيم بيشترين ارز کشور را کدام دستگاه‌ها مي‌برند؟ آيا توليد کنندگان بر اين اساس توليد را انجام مي‌دهند؟ آيا نياز سنجی توليد در ايران وجود دارد؟ مهمترين مسئله بعدي مسئله واردات بي رويه و بدون برنامه دولت است؛ ما مخالف واردات نيستيم، ما مخالف واردات کالاهای مشابه توليد داخل هستيم. دستگاه‌های پيشرفته مورد نياز را وارد کنيم، اما توليدات داخلی را جدي بگيريم و از آن‌ها حمايت کنيم. مسائل ديگری نيز وجود دارند مانند ارز ترجيحي، مشکلات تأمين مکفی و به موقع مواد اوليه و ماشين آلات خطوط توليد، مشکلات گمرکی، عدم وجود فرمولی مناسب برای قيمت گذاری و … .

دکتر حامد اکبری افزود: حمايت از توليد داخلي کشور و تشويق مصرف‌کنندگان به خريد محصولات داخلي منجر به رشد اقتصاد و توسعه ملي خواهد شد. از ديگر آثار آن مي‌توان به افزايش اشتغال، کاهش واردات غيرقانونی، افزايش قدرت ارز ملي، کاهش قيمت توليد، ثبات قيمت کالاها و افزايش کيفيت محصولات اشاره کرد. مجلس شورای اسلامی با تصويب قوانينی مانند «حداکثر استفاده از توان توليدی و خدماتی در تأمين نيازهای کشور» سعی در تحقق حمايت از توليد داخلی داشته و دارد. البته اين نقد هم درست است که اين قوانين در عمل نتوانسته‌اند موفقيت چنداني کسب کنند. برگزاری نمايشگاه‌های تجهيزات پزشکی ساخت ايران در سال‌های اخير کاهش يافته است و در کل جذابيت‌های توليد داخل آنچنان که هست نمايش داده نشده است.

همچنين اين پژوهشگر در مورد اينکه تخصيص ارز دولتی به کالاهای اساسی در حوزه تجهيزات پزشکی به درستی انجام می‌پذيرد يا خير گفت: با تخصيص ارز کاملاً مخالفم و فکر مي‌کنم مشکلات ناشي از تخصيص آن مانند افزايش قاچاق، ايجاد فساد و عدم رشد اقتصادی و … زياد هستند. به نظر بنده به جاي تخصيص ارز مي‌توانيم يک سرانه بهداشت و درمان برای هر فرد در نظر بگيريم و اگر هزينه‌ها بيشتر از اين مبلغ شد، مابقی را بيمه پرداخت کند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور