آخرین خبر

تجهیزات پزشکی

در چهارمين نشست استاني انجمن صنفي متخصصين تجهيزات پزشکي مطرح شد: تجهيزات پزشکي يکي از ظرفيتهاي حوزه سلامت است

نویسنده: فاطمه شعباني

 

چهارمين اجلاس استاني انجمن صنفي متخصصين تجهيزات پزشکي 25 آذرماه در دانشگاه علوم پزشکي تهران برگزار شد. اين نشست با حضور 14 نماينده استاني در دانشگاه علوم پزشکي تهران برگزار شد و گزارش فعاليت چندساله انجمن توسط دبير انجمن ارائه شد. در اين نشست از نمايندگان فعال استان ها نيز تقدير به عمل آمد.

 درِ باز انجمن، بر روي متخصصين
ابتداي نشست مهندس احمد مسلمي رئيس هيئت مديره انجمن با خيرمقدم به شرکت کنندگان و تبريک روز پژوهش گفت: اين چهارمين نشستي است که برگزار ميکنيم. از ابتداي تشکيل انجمن قرار براين بود که هر شش ماه يکبار نشستي داشته باشيم که متأسفانه فاصله نشست سوم تا چهارم به دليل حجم کارها و تغييرات انجمن به بيش از يک سال انجاميد. جا دارد يادي کنيم از افرادي که جز هيئت مؤسس انجمن بودند و براي تأسيس انجمن زحمات بسياري کشيدند. ايده تأسيس انجمن سال 1389 داده شد و انجمن در سال 1391 تأسيس شد. بين سالهاي 1393-1393 حدوداً روند شکلگيري و ايجاد نمايندگي و دفاتر بود و فعاليت ها محدودتر بود. اواخر سال 1393 تا اواخر 1396 دوره جديدي با محوريت آموزش هاي انجمن شروع بود. خوشبختانه اين موارد به توسعه انجمن کمک کرد. واقعيت اين است که همه اينها  به وزارت بهداشت و آموزش پزشکي برميگردد. حمايت يا عدمحمايت اين وزارت تأثير بسزايي در پيشرفت يا عدم پيشرفت ما دارد و اين شکل ساختاري ماست. ما در بحث استان ها عملکرد استان ها را نقد و بررسي ميکنيم. استانهاي ما به سه دسته خيلي فعال و پويا ، نيمه فعال و غيرفعال تقسيم ميشوند. که استانهاي نيمه فعال و غيرفعال بايد سعي کنند پوياتر شود. يکي از اهداف انجمن اين است که هر متخصصي ميتواند عضو انجمن شود. درهاي انجمن به روي همه متخصصين باز است.

 اهميت تجهيزات پزشکي
طبق برنامه قرار بود دکتر رضا مسائلي مشاور وزير و مديرکل تجهيزات پزشکي سخنراني داشته باشند که به دليل کاري که پيش آمده بود مهندس سليماني به جايشان صحبت کردند. مهندس سليماني با اشاره به اين نکته که تشکل ما کار بزرگي بود که انجام شد گفت: وقتي مهندسان پزشکي جايگاهشان را در بيمارستان ها و شرکتها پيدا کردند ميتوانيم بگوييم رسالتمان را به خوبي انجام داده ايم. متأسفانه تابه حال اين رشته يک تخصص فرعي به حساب آمده است و ما به نوعي شهروند درجه اول نيستيم. به همين دليل بايد سعيمان اين باشد که حق و حقوقمان را بگيريم. مدتي خانم دکتر خيرانديش در اين زمينه کارهاي زياد ميکرد و ميتوانيد از ايشان کمک بگيريد تا اين شرايط را در کتابها ثبت کنيد. هرکس طرح و ايدهاي دارد ميتواند مطرح کند. ما وقت ميگذاريم و بررسي ميکنيم. در شرايط جاري کشور که دشمن به هر ترفندي قصد زمين زدن ما را دارد تجهيزات پزشکي يکي از ظرفيت هاي حوزه سلامت و از نيازهاي روزانه مردم است. نقش اعضاي انجمن خصوصاً در استان هاي مرزي ميتواند در اين مسئله خصوصاً براي واردات موازي پررنگتر باشد. ما فرآيندي ايجاد کرديم که در آن نيازي به نماينده رسمي نيست. کافي است درخواست ارائه شوند و ما با روي باز استقبال ميکنيم. اولويت ما رفع نياز نظام سلامت است اگر از طريق نمايندگي هاي رسمي شد فبها اگر نشد واردات موازي و اگر بازهم نشد خودمان برويم مستقيماً خريد کنيم تا اين نياز برطرف شود. يکي ديگر از مواردي که ظرفيت ايجاد ميکند ارتباط نزديکتر با انجمن مجموعه مهندسي پزشکي در دانشگاه هاي کشور است ما بايد بتوانيم ازلحاظ علمي پروژه هايي که در زمينه مهندسي پزشکي ارائه ميشود را در راستاي نيازها هدايت کنيم. شما نيازها را حتي بهتر از ما ميشناسيد چون در محيط هستيد و کار ميکنيد به همين خاطر بايد ارتباط نزديکي داشته باشيد. اگر توليد و سرمايه گذاري باشد و به نتيجه برسد قطعاً با برندها رقابت ميکند. حوزه سلامت چيزي نيست که بتوان در آن از کيفيت کوتاه آمد، هدايت سرمايه گذار علاقه مند به کار توليد تجهيزات پزشکي که بازدهي بهتر دارد کار شماست. به عنوان انجمن کمي فعالتر باشيد خلاقيت بيشتر به خرج دهيد توقع من از شما خيلي بيشتر است.

 برجسته کردن مسئول فني
محور صحبت هاي مهندس تربتي در زمينه دورههاي آموزشي بود که براي مسئولين فني به صورت حضوري و  مجازي برگزار ميشود. مهندس تربتي در ادامه گفت: نماينده هاي استاني هماهنگي آزمون ها را انجام ميدهند. انتظار داريم استان هايي که در خصوص برگزاري آزمون ها فعاليت ميکنند کمي منظمتر باشند و خواهش ما اين است که نظارت ها کمي بيشتر باشد تا انشاءالله مشکلي نداشته باشيم چون اگر در يک استان مشکلي به وجود بيايد کل انجمن را تحت تأثير قرار ميدهد. علاوه بر دوره هاي آموزشي پايه براي تمامي مسئولين توليدکننده و واردکننده، کارگاه هاي تخصصي هم در نظر گرفتيم که مسئولين فني که در حوزه اي خاص کار ميکنند بايد در اين کارگاه ها شرکت کنند. 12 کارگاه تخصصي را تعريف کرديم که از ماه آينده برگزار ميشود. در واحدهاي توليدي هم، کارگاه ها تفکيک شده اند و با بهترين اساتيد هماهنگ شده تا اين دوره ها را تدريس کنند تا سطح علمي مسئولين فني افزايش يابد. درحال حاضر اولين دوره بازآموزي مسئولين فني در حال برگزاري است. رتبه بندي مسئول فني شرکتها يکي ديگر از کارهاي انجمن است ما به واحدهاي توليدي- وارداتي ابلاغ کرديم و شاخص هايي هم در نظر گرفته شده است. هدفمان اين بوده که مسئول فني که در يک شرکت فعاليت ميکند به کارش اشراف کامل داشته باشد و تجربه طي کردن دوره هاي تخصصي را نيز داشته باشد. مسئول فني بايد براساس رتبه هاي مختلف و با توجه به نوع شرکت فعاليت کند. از سال آينده اينطور نيست که هر فردي بلافاصله بعد از فارغ التحصيلي از دانشگاه مشغول به کار شود. قصد داريم از سال آينده مسئول فني را فعال تر کنيم و تردد بي دليل افراد به اداره کل تجهيزات پزشکي ممنوع شود. هدفمان اين است که مسئول فني برجسته تر شود و او صرفاً با ما در ارتباط باشد.

 آموزش و صادرات دو هدف مهم
مهندس مهرداد سرهنگي دبير انجمن با گزارشي از عملکرد چندساله انجمن، ابتدا به سه حوزه فعاليت هاي انجمن پرداخت و گفت: آموزش مسئولين فني تجهيزات پزشکي و آموزش هاي مرتبط به ارتقا سطح علمي متخصصين حوزه تجهيزات پزشکي کمک ميکند. سعيمان تبديل انجمن به يک آکادمي و محل آموزش تخصصي است اما فعلاً تحت عنوان آموزش هاي آزاد کار خود را  شروع کرديم. راه اندازي عملياتي پرتال انجمن که الان عملياتي شده از ديگر کارهاي ما در اين مدت بوده است. موضوع ديگري که فعلاً از ارديبهشت ماه سال جاري عملياتي شده خدمات فني و مهندسي است که ما ارائه ميدهيم ازجمله ثبت نمايندگي کمپانيها، ارزيابي خدمات پس از فروش، رتبه بندي خدمات، ثبت مسئولين فني شرکت ها، مشاوره هاي تخصصي در حوزه هاي توليد، صادرات و خدمات. سعي کرديم در اين شرايط حساس کنوني شرکت ها را به نحو صحيح راهنمايي کنيم تا دچار مشکل نشوند. يک سري فعاليت ها در حوزه صادرات انجام داده ايم. شرکت در کارگروه صادرات تجهيزات پزشکي، حضور در نشست هاي  مشترک با وزرا و معاونين وزارت بهداشت کشورهاي هدف ازجمله ارمنستان، سوريه، عراق و عمان و فراخوان صادرات خدمات فني و مهندسي ازجمله اين فعاليت ها است. آخرين نشست مشترک ما با کشور ارمنستان بود و آنها نيز مشتاق هستند. ما بايد فعاليتمان را زيادتر کنيم و از اين فرصت پيشآمده بهره بيشتري ببريم و بتوانيم تعاملات  سازندهاي داشته باشيم. البته ما در اين زمينه مشغول هستيم و  فراخوان هم دادهايم. حدود هشت شرکت و 10-15 نفر به صورت حقيقي آمدند که در هفته هاي آينده جلسه مشترکي با حضور اين عزيزان و شرکت هايي که در اين زمينه ميتوانند ياري کننده باشند خواهيم داشت و انشاءالله شروع به تيم سازي صادراتي ميکنيم. دوره هاي آموزشي که از سال 1394 توسط انجمن و با همکاري اداره کل تجهيزات پزشکي برگزار شده عبارت اند از: دوره آموزش کنترل کيفي و کاليبراسيون تجهيزات پزشکي، برگزاري 15 دوره آموزش مسئولين فني ملزومات و تجهيزات پزشکي، برگزاري 32 دوره آموزش مسئولين فني واردکنندگان – توليــدکنندگان. در مبحث عضوگيري ما فعاليت هاي زيادي داريم تقريباً ماهي 100 نفر به جمع ما اضافه ميشوند و تابه حال 1862 نفر کارت عضويت گرفته اند و به طور رسمي فعال ما هستند. عمده ترين اعضاي ما گرايش هاي مهندسي پزشکي، مکانيک و برق دارند. نماينده هاي ما در سطح کشور فعاليت خوبي براي عضوگيري داشته اند. طرح بعدي برونسپاري بود که از بهمن ماه سال قبل به ما محول شد و ما از ارديبهشت ماه به صورت عملياتي و مستقل از اداره کل شروع به اجراي کامل آن کرديم. تيم مستقر در انجمن يک تيم 6 نفره است که البته سعي داريم اين تعداد را افزايش دهيم. فعاليت هاي ما در ارديبهشت ماه گذشته 2463 پرونده کاري و بزرگترين پرونده نيز ثبت نمايندگي بوده است. عمده ترين فعاليت ما در تيرماه بوده و در مهرماه هم با وجود تحريم ها افزايش خوبي داشتيم. به طورکل در سطح ملي کارهاي مختلفي انجام داديم. تفاهم نامه هايي با مرکز ملي ليزر، شهرک هاي صنعتي اداره کل تجهيزات و ملزومات پزشکي کشور، دانشکده علمي و کاربردي خاتم الانبيا مؤسسات آموزشي نظير سها و خوارزمي امضا کردهايم.

 قدرداني از بهترين نمايندگان استاني
در انتهاي نشست نيز از طرف انجمن از مهندس سيد حسين صفوي و خانم مهندس پورباقي که از افراد موثر در بحث سازماني بودند تشکر و قدرداني به عمل آمد. همچنين به سه نماينده استاني که در سال گذشته فعال بودند جوايزي به پاس قدرداني از همکاري خوبشان اهدا شد. سه نماينده استان منتخب عبارت بودند از مهندس عبدالحسين مهدوي نماينده استان کرمان، مهندس محمدرضا عماني نماينده استان اصفهان و  سيد اسماعيل صفوي از استان اردبيل.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور