آخرین خبر

در پنل تخصصی گردشگری سلامت و تجهیزات آزمایشگاهی مطرح شد: تست‌های تشخیصی مدرن دستاوردی از یک شرکت دانش بنیان

مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان حاضر در پنل تخصصی گردشگری سلامت و تجهیزات آزمایشگاهی که در حاشیه پنجمین کنگره سلامت کشورهای اسلامی برگزار شد از تولید تست‌های تشخیصی نوین در این شرکت و بی‌نیازی کشور به محصولات مشابه خارجی خبر داد.
به گزارش خبرنگار ماهنامه «مهندسی پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی»، محمد صالحی دبیر پنل تخصصی گردشگری سلامت و تجهیزات آزمایشگاهی سه شنبه 18 آبان ماه 1400 در روز پایانی پنجمین کنگره بین المللی سلامت کشورهای اسلامی در این نشست بیان کرد: بخش خصوصی به دلیل چابکی ذاتی از فرصت‌های بسیار بهتری نسبت به بخش دولتی استفاده می‌کند و چالش‌ها را بهتر پشت سر می‌گذارد با این حال شدت گرفتن تحریم اقتصادی ایران در سال 1397 فشار سنگینی به بخش خصوصی وارد کرد به نحوی که میزان خروجی تبلیغات در این بخش حدود 80 درصد طی سه سال اخیر افت کرده است که نشان می‌دهد بخش خصوصی ما نتوانسته آینده را پیش‌بینی کند و به همین نسبت از تطبیق خود با چالش‌های جدید ناتوان مانده است.
وی با اشاره به وضعیت صنعت تجهیزات آزمایشگاهی و تشخیصی بعد از تشدید تحریم‌ها، افزود: این بخش در پی تحریم و پس از آن وقوع پاندمی کرونا با چالش‌های به مراتب بیشتری نسبت به سایر قسمت‌های بخش خصوصی مواجه شد.

لزوم توجه به زیرساخت‌های فناورانه سلامت
صالحی با طرح این پرسش که ما چگونه می‌توانیم از ظرفیت‌های خود در بخش تشخیص آزمایشگاهی بهتر استفاده کنیم تا خروجی این بخش علاوه بر تامین نیازهای داخل کشور، ارزآوری و سودآوری مضاعف را به همراه داشته باشد، افزود: رشد اقتصادی در حوزه سلامت تنها به توسعه سیستم سلامت کشور برنمی‌گردد و زیرساخت‌های فناورانه سلامت نیز باید همزمان ارتقا داده شود تا با ترکیب این دو مولفه، هدف نهایی ما که تامین نیاز داخلی و ورود به بازارهای صادراتی است، محقق شود.
وی با بیان این که یکی از مشکلات مهم صنعت تجهیزات آزمایشگاهی و تشخیص در حال حاضر تامین مواد اولیه و ارائه خدمات برای واحدهای تولیدی است، خاطرنشان کرد: شرکت نویان به عنوان یکی از تولیدکنندگان های تک در صنعت تشخیص همواره با این چالش مواجه است که چگونه بدون نیاز به بدنه دولت، نیاز خود به مواد اولیه و خدمات را مرتفع کند. اولین گام در این مسیر این است که در مسیر تولید محصولات و خدمات، بازار هدف ما صرفا بازار داخلی نباشد و با دیدگاه صادرات محور به تولید بپردازیم.

انتقال فناوری کیت‌های تشخیصی نوین به کشور با نگاه صادرات محور
صالحی با یادآوری انتقال فناوری و رونمایی از اولین نمونه تولید داخل خط تولید کیت‌های تشخیصی، افزود: این خط تولید و محصولات آن در خاورمیانه بی همتا است و با نگاه صادراتی تولید شده است و نیاز ایران به محصولات مشابه خارجی را برطرف می‌کند.
صالحی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که ویروس کووید 19 برای سیستم درمان و به طور کلی اقتصاد جهانی ایجاد کرد، افزود: کسب وکارهایی از دل چالش کرونا سربلند بیرون آمدند که نگاه استراتژیک محور داشتند و توانستند فرصت‌های ایجاد شده در این پاندمی را از بالقوه به بالفعل تبدیل کردند.


ضرورت ارتقا زیرساخت‌های تشخیصی برای توسعه گردشگری سلامت
وی توانمندی‌های صنعت تشخیص کشور را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: آزمایشگاه‌های بسیار قوی در زمینه تشخیصی در ایران وجود دارد که استانداردهای اجرا شده در آن‌ها را در کشورهای پیشرفته هم نمی‌توان مشاهده کرد. این خدمات می‌تواند جنبه صادراتی پیدا کند و در توسعه توریسم سلامت، بازوی توانمند نظام درمان کشور باشد.
صالحی مهم ترین نکته در توریسم سلامت را اطمینان بخش بودن سطح خدمات درمانی برای متقاضیان این خدمات برشمرد و گفت: بدون تست های تشخیصی کارآمد، سریع و دقیق این اطمینان بخشی امکان پذیر نیست و لازم است برای توسعه گردشگری سلامت، در زمینه ارتقا زیرساخت‌های تشخیصی کشور نیز سرمایه گذاری و توجه لازم را داشته باشیم.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور