آخرین خبر

دندانپزشک

در هشتمين کنگره علمي ساليانه انجمن دندانپزشکان عمومي ايران عنوان شد: بسياري از شهرستان ها دندانپزشک ندارند

هشتمين کنگره علمي ساليانه انجمن دندانپزشکان عمومي ايران و اولين همايش بين‌المللي علمي دندانپزشکان کشورهاي فارسي‌زبان، همراه با هشتمين نمايشگاه دندانپزشکي، با هدف هم انديشي علمي در توسعه سلامت دهان و دندان و با حضور جمعي از متخصصان و صاحب نظران اين حوزه از 24 تا 27 دي، در هتل المپيک تهران برگزار ‌شد.

باقر شهني‌زاده در حاشيه افتتاحيه هشتمين کنگره علمي ساليانه انجمن دندانپزشکي ايران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «تعداد دندانپزشکان در ايران 28 هزار نفر است و تخمين زده مي‌شود که حدود 18 هزار نفر از آنان دندانپزشک عمومي باشند؛ البته آمار دقيق در اين زمينه وجود ندارد.»
وي افزود: «بايد به ازاي هر 3 هزار نفر يک دندانپزشک وجود داشته باشد اما در تهران به دليل بالا بودن توان اقتصادي مردم براي پرداخت هزينه‌هاي دندانپزشکي براي هر هزار نفر يک دندانپزشک وجود دارد. در حالي که بسياري از شهرستان‌ها فاقد دندانپزشک هستند و اين به آن دليل است که شرايط و پيشرفت در آنها براي دندانپزشک و خانواده ايشان وجود ندارد. ما به جاي اينکه براي درمان برنامه‌ريزي کنيم، بايد براي بهداشت فکري کنيم و گام‌هاي مؤثري در اين زمينه برداريم.»

شهني‌زاده ادامه داد: «در اين مسير بايد افرادي که با ريسک بالا و پوسيدگي بالا به دندانپزشکي مراجعه مي‌کنند، بلافاصله تحت درمان قرار بگيرند؛ همچنين بعد از رويش اولين دندان دائمي در 6 سالگي بلافاصله شيارهاي آن را با روش فيشورسيلانت بست تا از پوسيدگي پيشگيري کرد.همچنين  در زمينه آموزش بهداشت، رسانه‌ها و صدا و سيما مهمترين نقش را دارند چرا که مي‌توانند با آموزش‌هاي مکرر فرهنگ بهداشتي جامعه را ارتقا دهند.»
به گفته وي  ميزان پوسيدگي دندان‌ها، تعداد دندان‌هاي از دست رفته و تعداد دندان‌هاي پر شده در ايران نسبت به استاندارد جهاني بالاست، در دنيا ميزان پوسيدگي 5/1 تا 7/1 است ولي در ايران اين آمار در حدود 3 است.به گفته وي  مهم ترين عامل کمک‌کننده در جهت پيشگيري پوسيدگي دندان اين است که مجلس، بيمه دندانپزشکي را تأمين کند تا هزينه از دوش افراد برداشته شود.

ديپلماسي سلامت در اولين قدم به کنگره دندانپزشکي آمد

مدير امور بين‌الملل موسسه فرهنگي اکو مجيد قافله‌باشي در مراسم افتتاحيه هشتمين کنگره علمي ساليانه انجمن دندانپزشکان عمومي ايران به اولين همايش بين‌المللي علمي دندانپزشکان کشورهاي فارسي‌زبان اشاره داشت و گفت:« هدف اکو در اين 10 کشور رشد اقتصادي و رفاه عمومي مردم در اين منطقه است و براي بحث سلامت در طي دو دهه فعاليت هاي زيادي صورت گرفته است. امروزه و به خصوص در دو دهه گذشته مفهوم جديدي در روابط بين‌الملل پيدا شده و ديپلماسي‌هاي مختلفي در حوزه‌هاي مختلف از ابزارهاي ديپلماسي براي پيشبرد اهداف خود کمک مي‌گيرند که يکي از مفاهيم ارتباطي با اين جمع و کنگره،‌ ديپلماسي سلامت است.»

وي همچنين اظهار داشت: «سازمان اکو از سال 1985 با 3 کشور پاکستان، ترکيه و ايران تشکيل شد و در سال 92 با فروپاشي شوروي 7 کشور به اضافه افغانستان به اين سازمان اضافه شد.»
وي افزود: «مؤسسه فرهنگي اکو که زير نظر سازمان اکو است، با فرهنگ‌سازي و توسعه ارتباطات بين فرهيختگان، نخبگان، پيشتازان و متخصصان باعث ارتباط در همه حرفه‌ها شده‌ است و تلاش مي‌کند تا بتواند بستري فراهم سازد تا رشد و رفاه مردم در حوزه‌هاي منطقه‌اي تحت پوشش فراهم شود.»


بخش دندان پزشکي در کلينيک هاي بيماران خاص راه اندازي شود

رييس بنياد بيماري هاي خاص گفت: «جهت تسهيلات بيشتر براي بيماران خاص و رفع مشکل آن ها در زمينه دندان پزشکي لازم است بخش دندان پزشکي در کلينيک هاي بيماران خاص راه اندازي شود.»
فاطمه هاشمي رفسنجاني افزود«: بيماران خاص از جمله بيماران هموفيلي و تالاسمي و مبتلايان به هپاتيت در زمينه دريافت خدمات دندان پزشکي مشکلاتي دارند که يکي از آن ها عدم تمايل دندان پزشکان به پذيرش آن ها به دليل نگراني از انتشار آلودگي ها است. »
رييس بنياد بيماري هاي خاص با شاره به اين مطلب که بنياد بيماري هاي خاص از حدود 5 سال پيش اقداماتي را براي رفع اين مشکل آغاز کرده است، افزود: «از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي خواسته ايم که در کلينيک هاي مربوط به بيماران خاص واحدي را به ارايه خدمات دندان پزشکي به اين دسته از بيماران اختصاص دهند اما تاکنون محقق نشده است. »

رييس بنياد بيماري هاي خاص گفت: «درحال حاضر 22 هزار نفر بيمار دياليزي، 19 هزار نفر مبتلا به تالاسمي، 40 هزار نفر مبتلا به بيماري MS و 6 هزار نفر مبتلا به بيماري هموفيلي در کشور هستند که نياز به حمايت هاي مالي و پزشکي دارند. انتظار داريم در ماه هاي آينده دولت در برنامه هاي خود به مسايل بيماران خاص ازجمله خدمات دندان پزشکي آنها توجه کرده و در رفع اين مشکلات اقدامات لازم را انجام دهد. »
در اين مراسم از اساتيد پيشکسوت دندانپزشکي عمومي با اعطاي نشان لياقت و لوح تقدير شد. اساتيد پيشکسوت عبارتند از: سکينه پاک نهاد، ژاله محموديان، اقدس فروزنده، سيد جليل صدر، سيد مهدي جعفري، دکتر خداياري و دکتر نبوي‌نژاد.
هشتمين نمايشگاه دندانپزشکي نيز، هم زمان با برگزاري  هشتمين کنگره علمي ساليانه انجمن دندانپزشکان عمومي ايران و حضور  بيش از147 شرکت توليدکننده تجهيزات پزشکي، در سالن جنبي هتل المپيک برپا شد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور