آخرین خبر

در نهمین همایش سالانه انجمن علمی عفونی کودکان ایران عنوان شد: وزارت بهداشت به انجمن عفونی اطفال بها نمی دهد

انجمن پزشکان عفونی کودکان، انجمن پزشکان کودکان ایران، مرکز تحقیقات بیماری های عفونی کودکان، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، مر کز تحقیقات میکروب شناسی بالینی استاد البرزی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نهمین همایش سالانه انجمن علمی عفونی کودکان ایران و پنجمین بزرگداشت استاد فقید دکتر سیداحمد سیادتی را از ۱۳ الی ۱۵ آذر ۱۳۹۲در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار کرد. علل عفونی کم شنوایی در کودکان، کاربرد پروبیوتیک ها در اطفال سالم و بیمار، عفونت بیمارستانی و مقاومت میکروبی، ارتباط ویتامین D با ریسک عفونت های دستگاه تنفسی  برخی از محور های این همایش بود.

بررسی ضرورت ورود واکسن پنوموکوک به کشور

دکتر محمدرضا بلورساز رییس انجمن فوق تخصصی عفونی کودکان با بیان اینکه پنوموکوک عامل بروز سینه پهلو، ذات‌الریه، گوش درد و مننژیت است و می‌تواند برای کودکان بسیار خطرناک باشد، از انجام تحقیقات برای بررسی باید و نبایدهای ورود واکسن پنوموکوک به کشور خبر داد.
بلورساز در نهمین همایش سالانه انجمن عفونی کودکان و پنجمین بزرگداشت استاد دکتر سید احمد سیادتی، ضمن تبیین فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی انجمن تخصصی عفونی کودکان، از فعالیت 100 فوق تخصص عفونی کودکان در سطح کشور خبر داد.
او با اشاره به درجه علمی بالای فوق تخصص‌های عفونی کشور در مقایسه با متخصصان کشورهای منطقه، گفت: «هم اکنون پنج مرکز تحقیقات عفونی کودکان در شیراز، مشهد، مرکز طبی کودکان تهران، بیمارستان فوق تخصصی کودکان مفید و بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) دایر شده و به بررسی علمی مرتبط با بیماری‌های عفونی کودکان می‌پردازد. به عنوان مثال در حال حاضر مراکز تحقیقاتی ما در حال تحقیق درخصوص ضرورت ورود واکسن پنوموکوک به داخل کشور هستند. این واکسن در حال حاضر در کشورهای اروپایی و آمریکا ساخته شده و قابل استفاده است، اما حدود 100 گونه دارد که باید تحقیقات لازم درباره اینکه کدام نوع از آن لازم است وارد کشور شود، در حال انجام است..
به گفته وی، پنوموکوک عامل بروز سینه پهلو، ذات‌الریه، گوش درد و مننژیت است و می‌تواند برای کودکان بسیار خطرناک باشد.
رییس انجمن فوق‌ تخصصی عفونی کودکان همچنین با بیان اینکه در دنیا نزدیک به 16 واکسن برای کودکان تزریق می‌شود، گفت: «در ایران تنها 9 واکسن در برنامه واکسیناسیون کشوری وجود دارد. بارها درباره ضرورت ورود واکسن‌های دیگر به کشور سخن گفته‌ایم، اما متاسفانه برخی تحریم‌ها از ورود واکسن‌های ضروری کشور ممانعت کرده است.»
وی به ماجرای کمبود واکسن فلج اطفال در چند هفته اخیر اشاره کرد و گفت: «سالانه نیاز به حدود 17 میلیون دوز واکسن فلج‌ اطفال به کشور وجود دارد، در حالی که اکنون با کمبود سه میلیون دوز از این واکسن روبرو شده‌ایم که البته مسئولان سازمان غذا و دارو وعده‌اند به زودی مشکل را برطرف کنند.»
اودر بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسشی پیرامون استفاده از داروهای گیاهی و سنتی برای کودکان، گفت:« طب سنتی و داروهای آن در بسیاری از نقاط دنیا از رشد خوبی برخوردار بوده است. اما در ایران علی‌رغم وجود تجارب کهن، هنوز از لحاظ علمی نوپاست.»
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: «ما به ویژه در زمینه مصرف داروهای گیاهی در کودکان تجربه‌ای نداریم و کلیه موارد باید حتما در دانشگاه‌ها مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرد. به عنوان مثال تحقیقی صورت پذیرفته و طی آن ثابت شد، بر اساس باور عموم استفاده از شیر خشت تاثیری در برطرف کردن بیماری زردی در کودکان ندارد.»
وی تاکید کرد:« انجمن پزشکان کودکان ایران هیچ توصیه‌ای درباره مصرف داروهای گیاهی در کودکان ندارد.»

فلج اطفال در ایران ریشه‌کن شده است
قائم‌مقام انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران گفت:« کمبود و نبود یکی ـ‌ دو ماه واکسن فلج اطفال مسئله‌ای ایجاد نمی‌کند چرا که در ایران فلج اطفال ریشه‌کن شده است و دیر آمدن واکسن خللی به وجود نمی‌آورد.»
علی‌اکبر رهبری‌منش ، اظهار داشت:« 25 واکسن در دنیا ساخته شده که یکسری از آنها در ایران در امر واکسیناسیون استفاده می‌شود و تعدادی دیگر در ایران وارد نشده است.»
دبیر انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران گفت: «کمبود و نبود یکی دو ماهه قطره فلج اطفال نمی‌تواند مسئله اورژانسی و نگران کننده‌ای باشد و نبودن و دیر آمدنش مسئله‌ساز نیست چرا که در ایران فلج اطفال ریشه‌کن شده است و معضلی در این زمینه به وجود نخواهد آمد.»
وی به شیوع عفونت تنفسی در این فصل اشاره داشت و گفت:‌ «یکی از میزگردها در همایش پزشکی کودکان همین موضوع است و میزگرد دیگر نیز به مسئله واکسیناسیون خواهد پرداخت.»
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران واکسن‌های سل، دیفتری، کزاز و سیاه سرفه و … از جمله واکسن‌های اجباری و الزامی در واکسیناسیون کشوری نام برد و گفت: «برنامه واکسیناسیون در ایران سطح بسیار خوبی دارد اما ما نیازمند یکسری واکسن‌های جدید به نام واکسن پنوموکوک نیز هستیم.»
وی تأکید کرد: «شایع‌ترین پاتوژن و عامل بیماری‌زای میکروبی به نام پنوموکوک می‌تواند باعث مننژیت، سینه‌پهلو، سینوزیت، گوش ‌درد و … شود که میکروب خطرناکی است و باید تزریق این واکسن در طرح واکسیناسیون کشوری گنجانده شود.»
وی به واکسن‌های موجود در ایران اشاره داشت و گفت«: اکثر این واکسن‌ها تا 95 درصد قدرت حفاظتی دارند اما باید توجه داشت که 300 نوع باکتری، ویروس، قارچ و انگل وجود دارد که در دنیا 25 واکسن ساخته شده است.»
او تصریح کرد:« باید واکسن‌هایی گلودرد چرکی، ضد عفونت ادراری، ضد آلرژی، ضد اعتیاد و ضد دفع پیوند ساخته شود تا بتواند مؤثر و مفید باشد.»

وزارت بهداشت هیچگونه بهایی به انجمن عفونی  اطفال نمی دهد!
دکتر محمد رضا بلور ساز رئیس نهمین همایش سالانه انجمن عفونی اطفال در مراسم برگزاری این همایش گفت: «وزارت بهداشت هیچگونه بهایی به انجمن عفونی  اطفال نمی دهد، هم اکنون یکصد فوق تخصص عفونی اطفال در کشور وجود دارند ولی این فوق تخصصان هیچ نقشی در کمیته های کارشناسی وزارت بهداشت ندارند.»

سرماخوردگی وگوش درد کودکان شایع ترین علت مراجعه به بیمارستان هاست

دکتر پرویز طباطبایی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این کنگره گفت :«شایع ترین علت مراجعه به بیمارستان ها و مراکز درمانی در کشور سرما خورگی و گوش درد کودکان است .»
وی افزود :«بعضی از پزشکان و خانواده ها در مواجهه با سرما خوردگی تقاضای تجویز آنتی بیوتیک برای کودکانشان دارند و والدین خود سرانه با مراجعه به داروخانه ها شربت های آنتی بیوتیک را خریداری می کنند. »
این فوق تخصص کودکان توضیح داد:«سرما خوردگی از جمله بیماری های ویروسی است و هیچ نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارد و پس از دو هفته سرما خوردگی با رعایت اصول بهداشتی بهبود می یابد.»
وی افزود: «گوش درد دومین عاملی است که خانواده ها را به مطب پزشکان می کشاند. گوش درد بیشتر در کودکان شش ماه تا دو ساله بروز پیدا می کند و اکثر گوش درد در کودکان خود به خود بهبود می یابد و احتیاجی به مصرف آنتی بیوتیک نیست . آنتی بیوتیک در درمان گوش درد زمانی باید تجویز شود که بیمار همراه با تب بالا، بی قراری و التهاب گوش به پزشک مراجعه کند.»
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: «شربت های سینه و خلط آور رایج در داروخانه ها برای کودکان ضرر دارد چون در ترکیبات آنان آنتی هیستامین به کار رفته است . این ماده برای کودکان زیر سه سال نباید تجویز شود.»
****
در این کنگره 30 مقاله به صورت شفاهی و 20 مقاله به صورت پوستر ارائه ‌شد.
همچنین حدود شش پانل یا میزگرد علمی پیرامون موضوعات مبتلا به کودکان از جمله عفونت‌های تنفسی و واکسیناسیون در کودکان در روزهای همایش برگزار شد. درواقع علت برگزاری این همایش در آذرماه هر سال نیز شیوع عفونت‌های تنفسی در فصل سرد سال است.

****
حاشیه هایی از یک کنگره علمی پنجمین بزرگداشت استاد فقید دکتر سیداحمد سیادتی

انجمن عفونی اطفال ایران در حالی نهمین کنگره سالیانه خود را برگزار کرد که مراسم افتتاحیه آن بیشتر به گرامیداشت سیداحمد سیادتی بنیانگذار فقید این انجمن اختصاص یافت و اکثر شرکت کنندگان در یاد وی سخنرانی کردند.
در این مراسم، سید محمدرضا بلورساز رییس فعلی انجمن عفونی اطفال ایران سیادتی را یکی از افراد برجسته ای دانست که بعد شخصیتی وی بسیار برجسته تر از بعد علمی او بود.
دکتر احمد علی سیادتی در زمره نخستین متخصصان طب عفونی اطفال بود که در سال 87 در گذشت.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور