آخرین خبر

در نمايشگاه ايران فارما چه گذشت؟

ششمين دوره نمايشگاه بين‌المللی دارو و صنايع وابسته (ايران‌فارما) توسط سنديکای صاحبان صنايع داروهای انسانی ايران با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 19 الي 21 مهرماه 1400 در مصلی امام خمينی (ره) برگزارشد.

نمايشگاه بين‌المللی دارو و صنايع وابسته ( ايران فارما) به عنوان بزرگترين رخداد تخصصی ايران در صنعت داروسازی و صنايع وابسته با حضور جمع کثيری از شرکت‌های توانمند داخلی و خارجی در زمينه توليد دارو، مواد اوليه، مکمل‌های غذايی و دارويی، فرآورده‌های گياهی و طبيعي، مواد آرايشی و بهداشتی، تجهيزات مراقبتی، تجهيزات داروسازی، چاپ و بسته‌بندی و خدمات قراردادی برگزار شد. در اين راستا با چند تن از افراد حاضر در نمايشگاه مصاحبه انجام داديم  که در زير می‌خوانيد.

ليلاچگينی، مدير اجرايی نمايشگاه بين المللی ايران فارما در آئين افتتاح نمايشگاه اظهار کرد: تلاش ما اين است که نمايشگاه با بهترين کيفيت برگزار شود؛ اما به طور معمول رضايت ما، نظر مشارکت‌کنندگان اين نمايشگاه است. ارزيابی شرکت‌کننده‌ها مهمترين معدل برای تعيين عملکرد ماست و با توجه به نظر سنجی که از غرفه ها داشتم، امسال نسبت به سال‌های پيش با کيفيت بهتری برگزار شده است.

وی با اشاره به حضور شرکت‌های بزرگ وخارجی در نمايشگاه بيان کرد که: در همين روزهای ابتدايی برگزاری نمايشگاه، شرکت‌ها اقدام به رزرو سال بعد کرده‌اند.

خانم چگينی همچنين اشاره‌ای به حضور سی هزار بازديدکننده تخصصی در نمايشگاه کرد و گفت: اين يک رکورد خيلی بزرگ برای نمايشگاه‌های تخصصی است و يک امتياز مثبت به شمار می‌آيد.

چگينی خاطر نشان کرد: اين نمايشگاه به عنوان يک فضای گفتمان صنعتی شکل گرفته است و هيات‌های تجاری زيادی و همچنين سفيرهای بلژيک، پرتغال، بوسنی و هرزگوين، غنا، ايتاليا و کشورهای آفريقايی، اروپايی مشارکت کرده‌اند. در مجموع 509 شرکت داخلی و خارجی حضور دارند که تعداد 96 شرکت، خارجی هستند.

وی گفت: در نمايشگاه رويداد های زيادي رخ داد؛ از جمله رونمايی از کتاب تاريخ شفاهی صنعت دارويی که همت بلندی برای گرد آوری آن لازم بود، دوم نشست های تخصصی با رئيس ادارات سازمان غذا و دارو، سازمان ها و ادارات مرتبط با تامين نيازهای توليدکنندگان صنعت دارو و وزارت صمت برگزار شد؛ همچنين پنل های علمي آموزشی تخصصی که با استقبال خوبی رو به رو شد.

افتخار ديگر اين نمايشگاه، حضور شرکت بزرگ سيگارچه هندی است که  در دنيا در سه نمايشگاه شرکت می‌کند که يکی از آنها نمايشگاه CPHI هند و ديگری نمايشگاه مصر و نمايشگاه ايران فارما است.

چگينی در آخر، صحبت‌هايش را اينگونه به پايان رساند: من به اين فکر افتادم که برگزاری چنين نمايشگاهی در کشور لازم است و تا کنون با تلاشی که داشتيم به حد مورد قبول خودش رسيده است و توانسته به عنوان IPH در تاريخ بين الملل ثبت شود. هرساله نمايشگاه در تاريخ 29 تا 31 شهريورماه در مصلا برگزار می‌شود و افرادی که تمايل به  شرکت دارند بايد در ماه آذر اقدام به ثبت نام در سايت مربوطه کنند.

در حاشيه نمايشگاه ايران فارما، با دکتر مدني مديرعامل شرکت آويتا زيست فارمد، شرکت تخصصی صادراتی و دانش بنيان در حوزه صادرات تجهيزات پزشکی و داروهای دامی، نيز به گفتگو پرداختيم.

وي در ابتدا گفت : ما از اعضای انجمن توليد کنندگان و صادرکنندگان محصولات بيوتکنولوژی پزشکی هستيم که من رئيس اين انجمن نيز هستم. در اين انجمن امور مربوط به توليدات بيوتکنولوژيک کشور را در قالب 40 شرکت انجام می‌دهيم.

دکتر مدنی ششمين دوره نمايشگاه ايران فارما را چنين ارزيابی نمود: نمايشگاه ايران فارما بسيار خوب و با شکوه برگزار شد و استقبال بسيار خوبی هم از آن شده است. آن چيز که عيان است اکثر شرکت‌های دارويی و کارخانه‌ها، شرکت‌های صنايع پشتيبان داروسازی در اينجا حضور دارند. به تعبيری می‌توان گفت که اين نمايشگاه محلی جهت تلاقی اطلاعات و آشنايی با توانمندی‌های همديگر است که می‌تواند پوشش مناسبی در جهت نيازمندی‌های افراد باشد، به عنوان مثال کدام شرکت چه محصولاتی را توليد می‌کند که در نهايت شرکت‌های مختلف بتوانند خواسته‌های يکديگر را برآورده کنند.

البته شرکت‌ها معمولا ارتباطات خارجی نيز دارند. براي نمونه شرکت ما که تخصص صادرات را داريم، روابط بين‌المللی زيادی را داريم و زمانی که از اين توانمندی‌ها مطلع می‌شويم، آن ها را در مارکتينگ بين المللی، برنامه‌ريزی و بازيابی می‌کنيم تا بتوانند محصولات خود را صادر نيز بکنند.

برندگی مديرعامل گروه دارويی برکت در خصوص نمايشگاه ايران فارما گفت: پس از يک سال تلاش بی وقفه، انتظار چنين استقبال خوبی را از نمايشگاه نداشتيم و به نظر می‌رسد سال آينده، سال بهتری خواهد بود.

در حاشيه نمايشگاه ايران فارما با دکتر مهدی پيرصالحی، دانش آموخته رشته داروسازی و نايب رئيس سنديکای صنايع دارويی کشور، به گفت و گو نشستيم.

وي که جزو برگزارکنندگان و دبير پنل قيمت‌گذاری است و با توجه به سمت فعلی خود در کميسيون قيمت گذاری دارو، در اين نمايشگاه حضور داشت، ايران فارما را چنين ارزيابی نمود: در اين نمايشگاه حدود 503 شرکت تحت عنوان غرفه‌دار شرکت کرده بودند که حدود 430 شرکت داخلی و مابقی شرکت‌های خارجی اعم از پاويون هند و همچنين چين بودند. قبل از شروع نمايشگاه حدود 25000 نفر جهت بازديد از نمايشگاه ثبت نام کرده بودند که لازم به ذکر است تعداد کثيری از بازديد‌کنندگان نيز در محل نمايشگاه ثبت نام کردند. ساير کشورها به دلايل ويزا و موانعي ديگر موفق به شرکت نشدند و نمايندگان آن ها حضور داشتند. يکی از مزيت‌های اين نمايشگاه حضور شرکت‌های داروسازی و همچنين شرکت‌های پشتيبان اين صنعت به طور هم زمان بود. از شرکت‌های پشتيبان اين صنعت که در اين دوره از نمايشگاه حضور داشتند می‌توان به شرکت‌های ساخت آب ساز، هواساز و يا دستگاه‌های داروسازی اشاره کرد. همچنين برخی شرکت‌های بازرگانی فعال در حوزه API حضور فعالی داشتند.

با توجه به صحبت‌هايی که با غرفه داران انجام شد، مي‌توانم بگويم که تقريبا همه از نمايشگاه، بازديدها و ارتباطاتی که ايجاد شد راضی بودند و تعداد زيادی از آن ها از هم اکنون جهت شرکت در نمايشگاه سال آينده اعلام آمادگی و ثبت نام کرده‌اند.

اميد داريم که سال‌های آينده شرکت کننده‌های خارجی بيشتری را شاهد باشيم. با وجود معضلاتی چون کرونا و تحريم در اين سه روز ما شاهد حضور سفيرها و رايزن‌های ساير کشورها بوديم که اين نشانگر مهارت و توانايی خوب داروسازی ماست.

دبير شورای سياست‌گذاری صادرات محصولات سلامت محور سازمان غذا و دارو به عنوان بازديدکننده از طرف سازمان از نمايشگاه ايران فارما بازديد کرد و گفت نمايشگاه ايران فارما محل تبلور توانمندی‌های صنعت دارو و ايران است.

آصف مهدوی با اشاره به برگزاری نمايشگاه ايران فارما عنوان کرد: نمايشگاه ايران فارما از بدو تاسيس با هدف نمايش دست آوردهای کشور که شرکت‌ها بتوانند ارتباطات خودشان را با طرف‌های خارجی مخصوصا در حوزه صادرات تقويت کنند، شروع به فعاليت کرد.

وی افزود: امسال پس از دوسال وقفه در برگزاری نمايشگاه، شاهد اتفاقات خوب و چشمگيری بوديم. به علت اينکه استقبال خيلی خوبی صورت گرفته بود و همچنين فعاليت و حضورفعال شرکت‌ها که مخاطبين خارجی زيادی داشتند و سفرای زيادی با شرکت‌ها و سنديکای صاحبان صنايع داروهای انسانی، که در واقع برگزار‌کننده اين رويداد بودند؛ جلسه برگزار کردند.

 مهدوی برای بهبود کيفيت و برگزاری مجدد نمايشگاه به نکات قابل اهميتی اشاره کرد و گفت: نکته مثبتی که در برگزاری نمايشگاه قابل تحسين بود، وجود پنل‌های تخصصی و کارگاه‌ها بود که در سال‌های قبل وجود نداشت. نکته ی دوم که اگر وجود داشت و باعث بالا رفتن بيشتر بار علمی نمايشگاه می‌شد حضور و سخنرانی در جهت اشتراک گذاشتن تجربيات افراد موفق از کشورهای مختلف در پنل‌های بين‌المللی بود.

مهدوی در بخش پايانی صحبت‌های خود اينگونه اظهار کرد: ما بايد رويدادهای تخصصی را بيشتر مورد توجه و حمايت قرار دهيم و حضور موثری داشته باشيم و بعد از برگزاري هر نمايشگاه خروجی و نتيجه بگيريم. اين ارزيابی باعث می‌شود در سال‌های بعد نمايشگاه با کيفيت بهتر و حرفه‌ای‌تر برگزار شود و منشا اثر خوبی برای توسعه در صنعت داروی کشور شود.

…………………………………………………………………………………………….

در ادامه به سراغ برخی از اين شرکت‌ها رفتيم و با آن ها به گفت‌وگو پرداختيم.

شرکت مهندسی آذرين سيوند (سهامي خاص) در سال 1380 با هدف اجرای پروژه‌های تهويه مطبوع و تاسيسات صنعتی تاسيس گرديد و به طور تخصصی از سال 1387 وارد صنعت اتاق تميز شد.

گروه اتاق تميز صنعت به عنوان تامين کننده و پيمانکار پروژه‌های EPC در صنعت اتاق تميز فعال است که پشتيبانی صنايع دارويي و تجهيزات پزشکی را برعهده دارد و در دو طيف گسترده خدمات نوآورانه و خلاقانه خود را به مشتريانش ارائه ميکند. اولين شاخه حيطه اجرا، طراحی و راه اندازی پروژه های الکترونيکی برای صنايع دارويی و تاسيسات پزشکی است که شامل تمامی مراحل از فاز صفر يعنی طراحی تا معتبرسازی و راه اندازی پروژه است. دومين شاخه کارخانه توليد تمامي ادوات و تجهيزات و ملزوماتی است که در صنعت اتاق تميز مورد استفاده قرار می‌گيرد. اين کارخانه در تبريز در زمينه توليد انواع درب، پنجره، چراغ، پس باکس استيل و غير استيل و تمامی حيطه‌های مربوطه فعال است.

سيوند صنعت درشاخه اخذ نمايندگی شرکت‌های خارجی با شرکت‌های ترکيه تعامل بيشتری دارد که به علت عضويت در اتاق بازرگانی تبريز و نزديکي شهر تبريز به ترکيه اين روابط گسترش يافته است. از جمله شرکت‌هايی که نمايندگی آنها را در ايران اخذ کرده است می‌توان به شرکت جنيد ترکيه اشاره کرد که سازنده تمام تجهيزات تهويه مطبوع و صادرکننده آنها به اروپاست. علاوه بر استفاده از آن محصولات در پروژه‌های ايرانی به عنوان تامين برای مشتريانی که سيوند صنعت مجری پروژه‌ آنها نيست هم ارائه می‌گردد.

نمايشگاه ايران فارما با وجود دو سال وقفه با استقبال خوبی مواجه شد. در نتيجه سيوند صنعت طی سه روز گذشته تفاهم نامه‌ها و قراردادهای خوبی را با سيل مشتريان، علاقه مندان و فعالان صنعت دارو و تاسيسات پزشکی به مرحله نهايی رساند. البته ناهماهنگی‌ها و نقايصی در روند برگزاری اين نمايشگاه به چشم مي‌خورد که ضمن تشکر از برگزارکنندگان و دبيرخانه نمايشگاه ايران فارما اميدواريم در سال‌های آينده اين نقايص برطرف گردد تا شاهد دستاوردهای اين نمايشگاه در عرصه دارو و تجهيزات پزشکی باشيم.

آشنايی با تاريخچه و پيشينه برخي مسائل چنان مسرت بخش و دلنشين است که ميتواند چراغ راه آيندگان و کور سوی اميدی در دل هزاران جوان و نخبه جويای دانش باشد و همچون نقشه راه جلوه‌ای از نتيجه تلاش و خودباوری را ترسيم نمايد.

در حاشيه ايران فارما به سراغ شرکت قديمی و با اصالت باريج اسانس از شرکت‌های بزرگ حوزه دارويی کشور رفتيم و مديرعامل اين شرکت چنين صحبت‌های خود را آغاز کرد.

لاله حجازی هستم مديرعامل شرکت باريج اسانس که در واقع يک هولدينگ شامل زنجيره عرضه، تامين، توزيع و توليد دانش فنی است. اولين و قديمی ترين شرکت ما که در سال 63 تاسيس شد شرکت کشت و صنعت گلکاران بود که در زمينه توليد گياه و فرآوری آن مشغول است؛ اما اين مقدار براي مصرف شرکت کافی نيست و ملزم به خريد خارج از شرکت هستيم. به اين منظور گاه به کشاورزان سفارش کشت مي‌شود و گاه به آنها آموزش‌های لازم ارائه می‌گردد. اما قسمت عمده فعاليت مربوط به شرکت کشت و صنعت گلکاران است که فرآوری گياهان به صورت روغن، عصاره، اسانس، پودر و شکل‌های مورد نياز ماده اوليه دارويی گياهی را بر عهده دارد. براي تبديل اين ماده اوليه به دارو به شکل قرص، کپسول و شربت نياز به دانش فنی است که اين کار در گذشته توسط مرکز تحقيق و توسعه (R&D) انجام می‌گرفت و اکنون توسعه يافته و توسط يکی از شرکت‌های هلدينگ باريج اسانس تحت عنوان مرکز تحقيقات گياهان دارويی باريج اسانس انجام ميگردد. با استفاده از دانش فنی اين ماده اوليه به دارو تبديل می‌شود که شکل آن را مرکز تحقيقات و مطالعات بازار تعيين می‌کند گاهی اوقات ممکن است عرف جامعه و پذيرش مردم براي يک بيماری خاص به شکل ويژه‌ای از دارو تمايل داشته باشد. پس از آن طبق پروتکل‌های مربوطه مراحل کيفي طي مي شود زيرا شرکت تحت نظر GMP کانادا است. همچنين تمامي محصولات دارای پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو و داراي شناسه کالا (کد irc) هستند. پس از توليد محصولات در انبار ذخيره‌سازی شده و با اجازه ی ترخيص مسئول فنی، روانه بازار می‌شوند.

شرکت دارو گستر باريج که پخش مويرگی را برعهده دارد داروها را به سراسر کشور می‌رساند علاوه بر آن با چند شرکت پخش ديگر نيز همکاری داريم.

ايده همکاری چندين شرکت به صورت هلدينگ از کجا نشأت گرفت؟

يک کارخانه گلاب‌گيری نزديک قمصر کاشان زيرمجموعه اداره کشاورزی کاشان بود که فعاليت اسانس‌گيری و گلاب‌گيری را انجام مي داد و دستگاه‌های تقطير آن به صورت صنعتی از بلغارستان وارد شده بود. پس از جنگ و دوران انقلاب مهندسين بلغاری کشور را ترک کرده و اين بخش با وجود اينکه تکميل شده بود راه اندازی نشد. پدر من قبل از انقلاب در اداره کشاورزی به عنوان مهندس ماشين آلات کشاورزی کار مي‌کرد. وی پس از اينکه به رياست اداره ترفيع يافت اقدام به راه اندازی اين واحد کرد. براي اين امر به مطالعه بسيار در اين زمينه پرداخت و با مشورت اساتيد شهرهای مختلف به موفقيت دست يافت. دستگاه‌های ساخته شده اولين دستگاه‌های ايران بودند که اسانس را به صورت صنعتی توليد مي‌کردند بعدها با توجه به سياست دولت اين واحد به بنياد مستضعفان واگذار شد و به دليل عدم تاييد ايده‌های پدرم و نزديک نبودن نظراتش با افراد حاضر، ايشان تصميم به بازخريد خود گرفت و پس از خروج از استخدام دولت با فروش منزل مسکوني خود مزرعه‌اي را به عنوان زمين کارخانه خريداری کرد و سپس دستگاه‌هايی را مشابه با دستگاه‌های بلغارستانی به صورت دست‌ساز، با مس و چکش کاری توليد کرد. درنتيجه کارگاه کوچکی به عنوان کارخانه ساخته شد که در سال 63 رسما تحت عنوان شرکت کشت و صنعت گلکاران شروع به فعاليت نمود.

اما از موانع ديگری که پيش روی ايشان قرار داشت می‌توان به عدم آشنايی مردم با اسانس‌های طبيعی اشاره کرد زيرا در آن زمان تنها اسانس‌های مصنوعی آن هم به عنوان اسانس مضر شناخته شده بودند. پدرم در مطالعاتش دريافته بود که اسانس‌ها دارای خاصيت درمانی هستند و اولين بار ابوعلی سينا اسانس‌های طبيعی را کشف کرده بود که در برخی کتب به عنوان دانشمند عرب از او ياد کرده بودند. درنتيجه مصمم شد توليد اسانس‌های طبيعی را در ايران از سر گيرد. احياي توليد اسانس طبيعی در ايران موجب شد که به عنوان «پدر صنعت اسانس ايران» لقب گيرد. او اسانس ها را به محصولات نهايي قابل استفاده برای مردم در بخش درمانی تبديل کرد که اولين محصولات شرکت به شکل قطره و از اسانس توليد شد. حتي به دست آوردن فرمول آن اسانس در آزمايشگاه توسط پدرم صورت گرفت. به مرور زمان با گسترش شرکت از عصاره، گياه خشک و روغن نيز استفاده شد.

نام شرکت باريج اسانس نشأت گرفته از چيست؟

باريج اسانس از گياه باريجه گرفته شده که يک گياه بومی ايرانی است؛ در ارتفاعات و کوه‌های بلند توانايی رويش دارد و دارای صمغی با دو خاصيت دارويی و مصارف ادکلن‌سازی می‌باشد.

از نمايشگاه ايران فارما رضايت داشتيد؟

با توجه به شرايط کرونايی دو سال بود که باهمکاران، ساير توليدکنندگان، خريداران و علاقه‌مندان ديدار نکرده بوديم اين نمايشگاه فرصت ارتباط ‌گيری مجدد را برايمان فراهم آورد که از برگزارکنندگان آن کمال تشکر را داريم.

در پايان اگر نکته‌اي برای مخاطبان عام و خاص ماهنامه داريد بفرماييد.

عادت خود درمانی را کنار بگذاريد و اگر قرار است دارويی به شکل خود درمانی استفاده شود حداقل داروهای شيميايی نباشد. در هر صورت تجويز پزشک هميشه ارجحيت دارد. پس از آن نام تجاری محصول را هميشه برای انتخاب مد نظر قرار دهيد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور