آخرین خبر

در نشست همانديشی مديرکل تجهيزات پزشکی با شرکت‌های تجهيزات پزشکی مطرح شد: تلاش در راستای جذب کمک بانک مرکزی برای تامين اقلام ضروری کشور

سومين روز نمايشگاه ايران هلث، با برگزاري نشست هم انديشي مديرکل تجهيزات پزشکي با شرکت هاي تجهيزات پزشکي در آمفي تئاتر سالن 35 همراه بود.

افزايش سختگيري ها به خصوص در حوزه ارز اروپا مشکل ساز شده است
به گزارش ماهنامه مهندسي پزشکي و تجهيزات آزمايشگاهي، در اين نشست تخصصي، ابتدا شرکت هاي تجهيزات پزشکي به بيان دغدغه ها و مشکلات خود پرداختند. مهمترين دغدغه هاي آنها درباره اختصاص ارز به شرکتها، قيمت گذاري محصولات، دشواري دريافت گواهي مبدا، در دسترس نبودن يورو، واردات گروه کالايي با ارز اشخاص، فعاليت شرکت هاي واسطه، سياست هاي تعدادي، آزمايشگاه همکار، پخش مجازي و… بود.

ابتدا مديرکل تجهيزات پزشکي به سئوالات مطرح شده پاسخ داد. مهندس صفوي با بيان اينکه در حدود 2600 شرکت در حوزه تجهيزات پزشکي فعال هستند، گفت: بخشي از فعاليت هاي اين شرکت ها وابستگي ارزي دارد و در چند ماه گذشته وضعيت ارزي نوسانات بسيار زيادي داشت که بعد از 4 نوامبر اين سختگيري ها به خصوص در حوزه ارز موجود در اروپا بيشتر شده است.
وي با بيان اينکه کشور در تنگناي خاصي به سر ميبرد، افزود: سعي بر اين است که با پيگيري هاي وزير بهداشت، همراهي و همکاري بانک مرکزي را براي کمک به تامين اقلام ضروري کشور داشته باشيم.

مهندس صفوي با اظهار اينکه تحريم ها تنگناهايي را ايجاد کرده است، تصريح کرد: شرکتها کالاهايي که نياز بيشتري به ارز اروپا دارند يا کمبود آنها ممکن است مشکلاتي براي مراکز درماني ايجاد کند را سريعتر ثبت سفارش کنند تا کار تخصيص ارز آنها با سرعت بيشتري انجام شود.
وي با يادآوري اينکه اين مسئله بدان معني نيست که همه تخصيص ها از کانال اداره کل تجهيزات پزشکي انجام ميگيرد، گفت: سعي ما اين است که تا حد ممکن اين موضوع را از کانال هاي مختلف موجود حل کنيم؛ مشکلات اجرايي خاصي در اين مسير وجود دارد که با همکاري وزارت نفت و بانک مرکزي سعي ميکنيم آنها را کمتر از قبل کنيم.
مديرکل تجهيزات پزشکي با بيان اينکه همه تلاشها در راستاي تسهيل امور است، اذعان داشت: در اين راستا کميته هايي با مشارکت انجمن ها و اتحاديه ها تشکيل شده است که در حوزه توليد، يک نماينده از بين توليدکنندگان را در دبيرخانه کميته تعيين کرده ايم؛ بدين ترتيب در اين کميته مشکلات توليدکنندگان مطرح و در صورت لزوم با حضور آنها بررسي ميشود.
مهندس صفوي با اشاره به تشکيل قرارگاه در سطح سازمان غذا و دارو نيز اظهار داشت: تشکيل اين قرارگاه با توجه به حضور وزير بهداشت به عنوان رئيس آن موجب ميشود که تصميم هاي لازم در شرايط کنوني در سطح بالاتري گرفته شود.
وي با اظهار اينکه هدف از ايجاد قرارگاه نيز تسريع و تسهيل تصميمات و کارها بوده است، گفت: هفته اي يکبار جلسه قرارگاه تشکيل ميشود و پس از طرح مسائل، تصميمات لازم اتخاذ و در قالب دستورالعمل ابلاغ ميشود؛ همچنين تشکيل کميته مشورتي در کنار اين قرارگاه، فرصتي را فراهم ميکند که نظرات شرکتها توسط نمايندگان آنها مطرح شود.

در حال اصلاح چندگانگي موجود در قيمت گذاري کالاها هستيم

مديرکل تجهيزات پزشکي با قبول وجود چندگانگي قيمت ها در حوزه واردات و توليد، تصريح کرد: برخي از کالاها قيمت دارند و برخي ديگر فاقد قيمت هستند که در حال اصلاح قيمت ها هستيم.
وي با يادآوري اينکه کالاهايي که قيمت نداشتهاند و نيازي به قيمت گذاري ندارند سال گذشته از سايت حذف شدند، گفت: براي مواردي هم که نياز به قيمت گذاري دارند، سامان هاي در حال طراحي است تا قيمت گذاري واردات با سرعت بيشتري انجام شود.
مهندس صفوي تصريح کرد: سال 94-93 با کمک تشکل ها، کارگروهي ايجاد و براي برخي از کالاها در اداره کل تجهيزات پزشکي رنکينگ ايجاد شد و بدين ترتيب قيمت ها بر آن اساس مشخص و روي سايت اعلام شد.
وي با تاکيد بر اينکه اين کار بايد با هدف يکسان سازي قيمت ها انجام شود، تاکيد کرد: اين اصلاحات بايد زودتر انجام ميشد اما به دليل مشکلات تکنيکي به تاخير افتاد با اين حال سعي بر اين است که در تابستان اين موضوع نيز حل شود.
مهندس صفوي درباره افزايش قيمت نيز با بيان اينکه اين مسئله مربوط به اصلاح قيمت ها ميشود، گفت: اگر موردي نياز به اصلاح داشته باشد بايد درخواست آن به اداره مربوطه داده شود تا پس از بررسي براي اصلاح قيمت به کميسيون قيمت ارجاع شود.

دسترسي به يورو دشوارتر شده است
مديرکل تجهيزات پزشکي با تاييد دشوارتر شدن دسترسي به يورو در چند ماه گذشته، تصريح کرد: پيشنهاد ميکنم اگر شرکت ها ميتوانند با ارزهاي در دسترس کارشان را انجام بدهند معطل رسيدن يورو نباشند و کارشان را جلو برند زيرا اصلاح قيمتي که يک ماه پيش انجام شد براي همين هزينه هاي مالي تحميل شده به واردکنندگان بوده است.
وي در پاسخ به اين سئوال که آيا ميتوان گروهِ کالاييِ يک را با ارز اشخاص وارد کرد، پاسخ منفي داد و افزود: سياست وزارتخانه تا امروز اين بوده است که اگر کالايي ارز رسمي دريافت ميکند به صورت تکنرخي تمام آن کالاها ارز رسمي دريافت کنند تا با دونرخي شدن کالاها روبه رو نباشيم.
مهندس صفوي ادامه داد: برخي از کالاها قبلا ارز رسمي دريافت کرده اند و شرکتها ميخواهند اين کالاها از گروه يک به گروه دو منتقل شوند که اين شرکت ها توزيع کالاهاي در انبارشان به صورت حواله اي ميشود؛ از سوي ديگر ميتوانند کالايي که با ارز اشخاص و نيمايي وارد ميکنند را به بازار عرضه کنند. بنابراين اگر کالايي وجود دارد که با ارز رسمي وارد شده است، حتما قيمت گذاري و مجوز ما را براي توزيع لازم دارد.
مديرکل تجهيزات پزشکي درباره مشکل شرکتهاي واسطه که واردکنندگان مجبورند اجناس خود را براي فروش به آنها ارائه دهند نيز گفت: اگر موارد خاصي وجود دارد که بيمارستاني، شرکتي واسطه را معرفي کرده است تا حتما اجناس از آن تهيه شود، ميتوان با دريافت گزارش، به آنها رسيدگي کرد، اما اگر منظور کميته هايي هستند که دانشگاه ها تشکيل دادهاند بايد بگويم که آنها براي خريدهاي تجميعي است.

«سياستِ تعدادي» با توجه به عملکرد شرکت اعمال ميشود

مهندس صفوي با بيان اينکه با توجه به محدوديت ارزي موجود، بايد کالاهاي ضروري تر و سپس کالاهاي عاديتر وارد شوند، توضيح داد: به هر حال بانک مرکزي ميزان مشخصي را براي ارزبري ما مشخص کرده است که با توجه به اين مسئله سعي داريم سياست تعدادي را با توجه به عملکرد و توانايي شرکت و شرايط خاص کشور و کمپاني مايل به همکاري، مشخص کنيم.
وي با بيان اينکه از زمان حضورش در اداره کل سعي کرده است که توانمندي شرکت را در سياستِ تعدادي اصل قرار دهد، گفت: اگر کالايي براي سيستم درماني ضروري است و عملکرد شرکتها نشان ميدهد که نسبت به سالهاي گذشته ثبت سفارش، ترخيص يا تخصيص کمتري داشته است، سعي کنيم براي آنها سياستِ تعدادي را بازتر کنيم تا شرکت هاي بتوانند به راحتي کالا را ثبت سفارش کرده و واردات را انجام دهند.
مديرکل تجهيزات پزشکي در عين حال اظهار داشت: در برخي از موارد که کمبود کالايي اعلام شده است، شرکتها از سقف مورد نياز کشور براي يک سال، درخواست واردات بسيار بيشتري کردهاند که بايد اين مسئله مديريت، کنترل و به شرکت ها اطلاع رساني شود. بنابراين کنترل کردن سياستِ تعدادي فقط محدود به اين مورد ميشود.
مهندس صفوي با تاکيد بر اينکه ضروري است واردات کالايي که مشابه توليد داخل آن وجود دارد، کنترل شود، افزود: امسال براي برخي از کالاهايي که توليد داخل آنها کفايت ميکند، حتما سياست معقول تري را از نظر تعدادي اعمال ميکنيم.
وي درباره پخش مجازي محصولات نيز با بيان اينکه شبکه توزيع تجهيزات و ملزومات پزشکي کشور نياز به ساماندهي دارد، توضيح داد: تقاضاي زيادي براي تشکيل شرکت هاي پخش مجازي داشته ايم که پس از بررسي هاي مختلف به ايده استفاده از بسترهاي الکترونيک رسيديم. در اين راستا فراخواني

کرديم که شرکت هاي دانشبنيان و شرکت هاي متخصص در زيرساخت هاي نرم افزاري، پيشنهادات خود را بدهند.

مهندس صفوي تاکيد کرد: اين ايده، طرحي کلي است و بايد ابتدا به صورت پايلوت پياده سازي شود تا ببينيم موفق خواهد بود يا خير.
همچنين مهندس سليماني، معاون فني اداره کل نظارت و ارزيابي تجهيرات و ملزومات پزشکي درباره مشکل دريافت گواهي مبدا اظهار داشت: چند سالي است که اداره کل تجهيزات پزشکي گواهي مبدا را جزو اسناد و مدارک دريافتي خود ندارد؛ احتمالا گمرک و وزارت صمت اين مدرک را ميخواهند.

محصول آزمايشي در موارد خاص به آزمايشگاه مرجع کنترل غذا و دارو ارسال ميشود

مهندس رزا مختاري، رئيس اداره نظارت بر توليد و کنترل کيفي نيز درباره دريافت تاييديه آزمايشگاه مرجع گفت: شرکتهاي توليدکننده براي احراز ايمني و عملکرد خود موظف هستند کالا را در آزمايشگاه خود يا آزمايشگاه همکار يا هر آزمايشگاه مجهز ديگري، انجام بدهند.
وي با اشاره به وجود آزمون هايي که تنها آزمايشگاه مرجع غذا و دارو توان انجام آن را دارد، افزود: در اين موارد مجبوريم براي پيشبرد طرح توليدکننده، از همان ابتدا کارها را به آزمايشگاه مرجع کنترل غذا و دارو بفرستيم.
رئيس اداره نظارت بر توليد و کنترل کيفي با بيان اينکه شرکت ها از تعداد محدود شرکتهاي CD و MD صادرکننده ايزو و CE گلايه مند هستند، تصريح کرد: محدوديتي از سمت ما براي فعاليت اين شرکتها وجود ندارد بلکه طبق الزامات مميزي ميشوند و در صورت قرارگيري در چارچوب، به عنوان موسسه همکار در سايت اداره کل اعلام ميشوند.
مهندس مختاري اظهار داشت: در واقع تمام شرکت هاي CD و MD که در حوزه مديکال ديوايس سابقه داشته اند در سايت هستند و بقيه شرکتها نيز خودشان درخواست نداده اند.
وي درباره مشکل شرکت هاي مستقر در شهرستان براي ارسال نمونه به آزمايشگاه نيز توضيح داد: متاسفانه توليدکنندگان ما در بحث آزمون و تست محصول خودشان سرمايه گذاري چنداني نميکنند و اين باعث ميشود که از توانايي بخش هاي ديگر استفاده کنند که به دليل کم بودن تعداد آزمايشگاه ها، زمانبر است.
مهندس مختاري تصريح کرد: اگر شرکت ها، مجهز به آزمايشگاه هاي کنترل کيفي مناسب و کاليبرهاي باشند، روش آزمون را به درستي طراحي کرده باشند و تست ها را خودشان انجام بدهند، لزومي به ارسال نمونه به تهران وجود ندارد.

4/5 (1 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور