آخرین خبر

در سي و نهمين کنگره سالانه جامعه جراحان ايران عنوان شد: طرح خودگرداني بيمارستان ها مخرب بود…

سي و نهمين کنگره سالانه جامعه جراحان ايران به عنوان يکي ازعظيم ترين و با سابقه ترين همايش هاي فراگير علمي پزشکي ايران و جهان به منظور اعلام آخرين دستيافت هاي علمي و پژوهشي کشور با حضور بيش از دو هزار جراح متخصص و همکاري بيش از 20 انجمن تخصصي و فوق تخصصي پزشکي، پرستاري و بيهوشي از 26 تا 30 ارديبهشت ماه در مرکز همايش هاي رازي دانشگاه علوم پزشکي ايران برگزار شد. توجه به دغدغه هاي درماني و ارائه راهکارهاي نوين وکاربردي در روش هاي جراحي و درمان هاي پزشکي از مهم ترين اهداف اين همايش بود. 540 سخنران در اين کنگره پنج روزه به ارايه آخرين دستاوردهاي علمي اين حوزه پرداختند. همچنين 32 مقاله در اين کنگره ارايه شد.

حذف رابطه مالي بين بيمار و پزشک
بيمه به عنوان پديده اي مترقي در صورت اصلاح و تدوين متناسب ميتواند بسياري از دغدغههاي مردم و پزشکان را برطرف سازد و بدين ترتيب رابطه مالي بين پزشک و بيمار حذف شود.
دکتر ايرج فاضل در سي و نهمين کنگره سالانه جامعه جراحان ايران اظهار داشت: بزرگ ترين سرمايه يک پزشک لطف خدا و احترام و حمايت بيماران است. حفظ اخلاق پزشکي و رسيدگي به درد بيماران، کمترين چيزي است که هر طبيب ميتواند به بيمار خود هديه کند. جامعه پزشکي مانند الماس ميتواند از خود حفاظت کند و آفتهاي احتمالي را بزدايد.
وزير اسبق بهداشت همچنين گفت: اگر بيمه هاي درماني کارآمد شوند و رابطه مالي بين بيمار و پزشک حذف شود ما به عنوان جامعه پزشکي به آرزوي ديرينه خود خواهيم رسيد. رئيس مجمع انجمنهاي علمي و تخصصي کشور با اشاره به اينکه بيمار و پزشک هر دو از بيمه ها راضي نيستند، گفت: بيمه به عنوان پديده اي مترقي در صورت اصلاح و تدوين متناسب ميتواند بسياري از دغدغه هاي مردم و پزشکان را برطرف سازد و بدين ترتيب رابطه مالي بين پزشک و بيمار حذف شود. البته گاهي اوقات در اذهان مردم خطاي پزشکي با قصور پزشکي اشتباه مي شود. با اين حال تعدد پزشک در جامعه خطرناکتر از کمبود پزشک است؛ در خصوص تربيت پزشک بايد به جاي کميت به کيفيت توجه کرد و تلاش کنيم بهترين نيروهاي متخصص را پرورش دهيم.
فاضل همچنين با اشاره به وضعيت آموزشي در بيمارستانهاي دانشگاهي کشور اظهارداشت: افزايش تعداد اعمال جراحي يک امتياز براي جراح بوده و در مرکز دانشگاهي و دولتي موجب ضعف و فراموش شدن جايگاه آموزش ميشود.

خط فقر پزشکان تهراني 5 ميليون تومان است
دکتر کاظم عباسيون عضو هيئت مديره جامعه جراحان ايران گفت: خط فقر براي گروه هايي که خارج از تهران با جمعيت 4 نفره زندگي ميکنند يک ميليون و 700 هزار تومان تعيين شده اما براي پزشکي که در تهران به جز خرج زندگي مخارج ديگري مثل اجاره مطب، ماليات و… دارد 5 ميليون تومان ميشود.
وي در مورد تجويزهاي غير ضروري در جامعه از سوي برخي پزشکان گفت: وجود و تجويز سيتياسکن و امآرآي به دليل واسطه هاي مالي است در حالي که در کشوري مثل انگلستان يک ماه طول ميکشد تا سيتي اسکن انجام شود. با اين حال تامين تجهيزات پزشکي پول ميخواهد. البته وزارت بهداشت براي ورود تجهيزات غير ضروري بايد دخالت کنند. متاسفانه ديده مي شود که عده اي پزشک با غير پزشک دستگاهها را خريداري ميکنند و براي اينکه خرج دستگاهشان درآيد در دفترچه هاي بيمه براي افراد نسخه مينويسند و در يک سال گاهي براي يک فرد 5 بار امآرآي تجويز مي شود.
اگر حقوق پرستاران پرداخت نشود ديگر داوطلبي براي پرستاري وجود نخواهد داشت دبير اجرايي سي و نهمين کنگره سالانه جامعه جراحان ايران گفت: بايد حقوق پرستاران هرچه زودتر اصلاح شود در غير اين صورت داوطلبي براي پرستاري نخواهيم داشت. تامين حقوق اين گروه بايد سرلوحه امور مسوولان اين حوزه باشد تا بسياري از مشکلات اين بخش حل شود.

چرا فقط روي دستمزد پزشکان زوم کرده ايد؟
رئيس جامعه جراحان ايران گفت: چرا بقيه فسادها را رها کرده روي دستمزد پزشکان زوم کردهايد، پزشکي که اجحاف ميکند، جزو ما نيست، ما در حرفهاي هستيم که با مقدسترين هدف يعني صيانت از جان فاخرترين موجود هستي که انسان است سر و کار داريم. ما شب و روز فکري جز تسکين جان بيمار نداريم اين افتخاري است که نصيب ما شده است. خدمات گستردهاي سرتاسر مملکت توسط اين حرفه والامقام به مردم تقديم ميشود. پزشکان و جراحان سالهاي جنگ را از زير خط آتش تا بيمارستانها پشت سر گذاشتند و به رزمندگان و مردم خدمت رساندند. همين امروز اگر جانبازي بيايد از او ويزيت نميگيرم و تا وقتي زندهام اين کار را ادامه خواهد داد.
دکتر فاضل با اشاره به رشد پزشکي و جراحي در کشور اظهار داشت: امروز ميتوانيم افتخار داشته باشيم که هيچ ايراني براي عمل جراحي احتياج ندارد به خارج از کشور برود.

حقوق پزشکان ايراني 10برابر پرستاران!
رئيس جامعه جراحان ايران گفت: تعرفه پزشکان در عراق و پاکستان و بنگلادش 3 برابر پزشک ايراني است، حقوق يک پزشک در انگلستان 3 برابر پرستار است و در ايران 10 برابر است.
فاضل همچنين در رابطه با طرح تحول نظام سلامت گفت: طرحي بسيار مفيد ميتواند باشد، زماني که در وزارت بهداشت بودم تمام بيمارستانهاي دولتي رايگان بود و با همين بودجه ها اداره ميشد. اگر بيماري مشکل مالي داشت رايگان پذيرش ميشد. اما در دورههاي بعدي طرح مخرب خودگرداني مطرح شد که تمام هزينهها به دوش مردم افتاد و از بيماراني که ميخواستند جراحي شوند به دليل هزينه هاي آن سر باز ميزدند. بيمارستانها از اداره روزمره خود ناتوان شدند و بسياري از بخشها به بخش خصوصي اجاره داده شد.
البته با اجراي طرح تحول سلامت وضع دوباره به قبل برميگردد و هزينه هاي بالايي که مردم مبجور به پرداخت بودند از دوششان برداشته ميشود اما در شيوه اجرا برخي مشکلات وجود دارد.
وي همچنين تاکيد کرد: هزينه هاي درمان در کل دنيا با بيمه ها است و هيچ ارتباطي بين پزشک و بيمار وجود ندارد اما در ايران وضعيت متفاوت است. لذا راه حل اين مشکل اين است که بيمه ها مکلف و موظف به پرداخت هزينه ها شوند. اين در حالي است که ميلياردها تومان پول به بيمه ها داده ميشود اما پرداختي به بيمارستانها با تأخير انجام ميشود و کسي آن را بررسي نميکند. راه حل بعدي تعرفه ها است تمام صنف ها نرخ خود را تعيين ميکنند اما براي پزشکي، ديگران تعيين کننده هستند.
دکتر فاضل در مورد کتاب ارزشگذاري نسبي خدمات درماني نيز گفت: اين کتاب نسبتها را مشخص ميکند متأسفانه تناسب آن را به هم زدند. لذا اين کتاب از نظر ما اعتبار ندارد درحالي که بايد بدون دستکاري اجرا ميشد نه اينه که به نفع برخي گروهها تغيير کند.
همچنين دکتر سياوش صحت دبير علمي سي و نهمين کنگره سالانه جامعه جراحان ايران گفت: اين کنگره به عنوان باسابقه ترين همايش فراگير علمي ايران و جهان با حضور بيش از 2 هزار جراح متخصص و همکاري بيش از 20 انجمن در رشته هاي تخصصي و فوق تخصصي، پرستاري و بيهوشي برگزار شد.
صحت گفت: 75 ميزگرد تخصصي با حضور 846 عضو هيأت علمي، 545 سخنراني و 32 مقاله در اين کنگره ارائه شد.
دبير علمي سي و نهمين کنگره سالانه جامعه جراحان ايران با يادآوري آمار ارائه شده در خصوص کاهش 30 درصدي تلفات سوانح وحوادث جاده اي و تروما نسبت به سال 88 تاکيد کرد: تروما و جراحات تصادفات همچنان از مهم ترين نگراني هاي کشور محسوب مي شود که در اين کنگره به آن توجه شد. متاسفانه عامل انساني در 70 درصد موارد تروما دخالت دارد. از اين رو توجه به نکات مرتبط به ويژه در مباحث علمي و درماني صدمات رانندگي بسيار حائز اهميت و حياتي است.
******
در سي و نهمين کنگره جامعه جراحان ايران به پاس خدمات ارزشمند آموزشي، پژوهشي و درماني سه نفر از استادان پيشکسوت جراحي کشورمان از دکتر علي اصغر خدادوست چشم پزشک، دکتر محمد سناديزاده جراح کليه و مجاري ادرار، دکتر عماد اعلمي هرندي ارتوپد، تجليل شد. همچنين جامعه جراحان ايران امسال از دانش آموختگان رتبه اول رشته هاي مختلف برد تخصصي جراحي 1394، جراحان کوشا در امر آموزشي و علمي شاخههاي اهواز، اصفهان، گيلان، مازندران، البرز، مشهد، قزوين، يزد، کرمان و کيش همچنين کنگره تروما (قطب تروما و جامعه جراحان) و بيمارستان امام حسين (ع) اهواز (بهداري طب رزم) و بيمارستان مهربه دليل همکاري علمي و پژوهشي، تقدير به عمل آورد. در اين همايش دکتر بهرام مبشر دانشمند ايراني عضو ناسا نيز با سخنراني خود پيرامون رموز خلقت مورد تحسين قرار گرفت.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور