آخرین خبر

در بیست ویکمین همایش سالانه و چهارمین کنگره بین المللی آسیب شناسی و طب آزمایشگاهی مطرح شد؛ رشته پاتولوژی در همه مراحل پزشکی حرف آخر را میزند

ندا عليزاده

بيست ويکمين همايش سالانه و چهارمين کنگره بين المللي آسيب شناسي و طب آزمايشگاه و هشتمين همايش بين المللي شاخه ايراني آکادمي بين المللي پاتولوژي سوم تا پنجم مهر ماه امسال با حضور جمعي از فعالان اين حوزه در مرکز همايش هاي بين المللي رازي تهران برگزار شد.

پاتولوژیست با یک امضا برای بیمار تعیین تکلیف میکند
رئيس همايش در ابتداي مراسم با يادآوري اينکه سال 86 انجمن پاتولوژي ايران به عنوان برگزارکننده اصلي جلسات شروع به کار کرد، گفت: امروز که بيست و يکمين جلسه همايش کشوري و چهارمين جشنواره بين المللي را برگزار ميکنيم، شاهد تلاش ها و زحمات مداوم همکاران براي اعتلاي رشته پاتولوژي هستيم که در دانشگاه ها، آزمايشگاه ها، مراکز تشخيصي و درماني به مردم خدمت ميکنند.

دکتر «منصور جمالي زواره اي» با بيان اينکه افرادي که رشته پاتولوژي را با علاقه انتخاب ميکنند، از قويترين، باهوشترين و انسانترين گروه هاي پزشکي هستند، اظهار داشت: پاتولوژيست قضاوت و با يک امضا براي بيمار تعيين تکليف ميکند که کاري بسيار ارزشمند است و براي آن بايد از نظر انساني، اخلاقي و علمي بسيار برجسته بود. وي با بيان اينکه رشته پاتولوژي بُعد خطرناکي نيز دارد، توضيح داد: پاتولوژيست هايي که در مراکزي مانند پزشکي قانوني خدمت ميکنند، حرفه بسيار حساسي دارند و اميدوارم از بزرگان ياد بگيرند که شرافت انساني خود را در به کارگيري از علم پاتولوژي حفظ کنند.

محورهای اصلی همایش مباحث کلینیکال و آناتومیکال پاتولوژی است
دکتر «کامبيز کامياب حصاري» دبير علمي همايش نيز با بيان اينکه همايش امسال نيز همچون سالهاي گذشته سعي در بهبود و پيشرفت همه جانبه داشته است، گفت: محورهاي همايش بيشتر زمينه هاي کلينيکال و آناتوميکال پاتولوژي را پوشش داده است که در زمينه آناتوميکال پاتولوژي ميتوان به آسيبشناسي سر و گردن، دهان و دندان، پاتولوژي زنان و پستان، سيستم گوارش، پوست و بافت نرم و سايت پاتولوژي اشاره کرد. همچنين در زمينه آسيب شناسي باليني نيز به مواردي همچون طب انتقال خون، هموويژلانس، هماتولوژي، ميکروبشناسي، کنترل کيفيت و مديريت آزمايشگاه پرداخته شده است.
وي با يادآوري اينکه در زمينه پزشکي قانوني و اخلاق پزشکي نيز برنامه هايي در نظر گرفته شده است، تصريح کرد: همچنين امسال براي نخستين بار علاوه بر بخش دانشجويي برنامه ويژهاي براي دستياران در نظر گرفته شده است به اين اميد که در سال هاي آينده بتوانيم از دانش و پتانسيل آنها بيشتر بهره مند شويم.
دکتر کامياب حصاري از ديگر موارد قابل توجه در همايش امسال را ثبتنام کامل اينترنتي بيان کرد که تعداد متقضايان ثبتنام کننده از اين روش بيش از سال هاي قبل بود. همچنين برگزاري جلسات متعدد و متنوع صنفي در اين دوره از همايش از ديگر نقاط مثبت آن به شمار ميرود.

با تلاش آسیب شناسان خطر بیماری های اپیدمی کاهش یافته است
دکتر «مسلم بهادري» از پيشکسوتان پاتولوژيست و يکي از حاميان همايش، با بيان اينکه آسيبشناسي مسئله جديدي نيست، گفت: با وجود گذشت بيش از 150 سال از جدا شدن اين علم به عنوان رشته اي تخصصي از علم پزشکي، هنوز اين باور وجود دارد که براي سالم نگاه داشتن جامعه علاوه بر نداشتن بيماري بايد در ساير عواملي که در بهزيستي بشر دخالت دارند همچون چگونگي پيشگيري، بهزيستي و جلوگيري از بسياري از بيماري هاي واگيردار، از طريق تفکر خلاق آسيب شناسي دخالت کنيم.
دکتر بهادري با اظهار اينکه در هزاره دوم مشکل فقط بيماري هاي اپيدمي مانند وبا، طاعون، تيفوس، حصبه، کچلي، آبله و… بود، تصريح کرد: اين بيماري ها با خدمات بسيار موثر دانشمندان رشته آسيب شناسي از بين رفتند و اکنون خطر اين بيماري ها کمتر شده اند، اما در هزاره سوم با يکي از بزرگترين مسائل سر و کار داريم که روز به روز هم در حال افزايش است؛ مسائلي همچون بيماري هاي مربوط به افزايش سن مانند آلزايمر، پارکينسون و… همچنين ديابت، چاقي، تروماها، مشکلات ترافيک، افزايش فزاينده سرطان ناشي از تشعشعات مختلف، تغذيه ناسالم و…
وي نتيجه گرفت که پاتولوژيست امروز به مراتب نسبت به گذشته بايد مشکلات بيشتري را حل کند که به اين مناسبت در اين رشته سه مسئله مهم وارد ميدان شده است که به خوبي از عهده آن برخواهيم آمد.

با استفاده از بایومدیکال بسیاری از بیماری های هزاره سوم قابل رفع هستند
دکتر بهادري با بيان اينکه پيشرفت انفجاري بايومديکال نخستين مسئله به شمار ميرود، توضيح داد: با استفاده از بايومديکال ميتوانيم بسياري از بيماري هايي که در هزاره سوم با آن سر و کار داريم را برطرف کنيم.
وي مسئله دومي که در اين رشته بروز کرده است را Precision Medicine [پزشکي دقيق] عنوان کرد و گفت: ما اکنون ميتوانيم هر بيماري را بر مبناي خود بيمار و تغييرات ژنتيک درمان کنيم که اين امکان از طريق آسيب شناسي و همکاري محققان در بخش پاتولوژي براي هر بيمار ميسر ميشود و بر مبناي آن درمان هدفدار انجام خواهد شد.
اين پاتولوژيست پيشکسوت، بخش سومي که در پاتولوژي نقشي اساسي دارد را هوش مصنوعي اعلام کرد و افزود: در پاتولوژي با استفاده از الکترونيک و وسايل ديگر بسياري از ناشناخته هاي علمي را ميتوانيم برطرف کنيم. بدين ترتيب در آينده از ديجيتال پاتولوژي و مسائل مربوط به آن بهره هاي زيادي خواهيم برد.

کار پالتولوژیست تشخیص تغییرات سلولی و مولکول های داخل سلولی با روش های جدیدتر است
به گفته دکتر بهادري پاتولوژي هزاره سوم با پاتولوژي قبلي تفاوت دارد، اما هنوز پايه کار پالتولوژيست ها تشخيص تغييرات سلولي و مولکول هاي داخل سلولي با روشهاي جديدتر است.
به باور وي با وجود پيشرفتهاي پزشکي، مسئله مهم اين است که قداست و اخلاق پزشکي در حال از بين رفتن است و رضايت و اعتماد مردم نسبت به پزشکان کاهش مييابد؛ هرچند هنوز پاتولوژي اعتماد عمومي را دارد اما در معرض خطر است و بايد در آينده مراقب باشيم افراد شياد و ناسالم به اين رشته ورود نکنند.

علم آسیبشناسی در ایران توسعه یافته است
دکتر «علي نوبخت» رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي نيز با بيان اينکه بدون آزمايشگاه و پاتولوژي پزشکان نميتوانند کاري انجام دهند، گفت: آسيبشناسي نيز مانند ساير علوم پزشکي در ايران توسعه يافته است.

وي با بيان اينکه دانشمندان رشته آسيب شناسي در سراسر ايران به مردم خدمت ميکنند و در سطح جهاني نيز خوب درخشيده اند، افزود: براي هر رشته اي نيازمند الگو هستيم که رشته آسيب شناسي نيز الگوهاي بسيار زياد و خوبي دارد و از اين نظر بسيار غني است.
دکتر نوبخت درباره مسائلي که در يکي، دو سال اخير درباره صلاحيتهاي فني، حرف هاي و تعيين مسئولان آزمايشگاه ها اتفاق افتاده بود، توضيح داد: نظام امور پزشکي کشور به دست سازمان نظام پزشکي است و با قوانين خود ميتواند در کشور ايجاد التزام کند، اما نکاتي فراتر از اين اتفاق ميافتد که بايد جايي به شکل قاطع با آن برخورد شود تا همه ملزم به تمکين شوند.

تصویب قانون تعیین صلاحیت و وظایف حرف های پاتولوژیست ها
به گفته رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي سال 76 در مجلس قانوني تصويب شد مبني بر تعيين صلاحيت و وظايف حرف هاي افرادي که بناست در اين رشته کار کنند، اما به دلايلي نظام پزشکي که بايد ظرف شش ماه پس از تصويب قانون، آييننامه آن را مينوشت اين کار را نکرد.
وي با بيان اينکه اين آييننامه ميتواند راهگشاي قانون باشد، تصريح کرد: اين قانون از آبان سال 96 از کميسيون بهداشت براي هيئت رئيسه و صحن مجلس رفت اما هنوز نوبت بررسي آن نرسيده است؛ بنابراين براي استفاده از مزاياي قانون، آيين نامه اي به همت وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکي نوشته شد و به دنبال آن کميسيون ملي تعيين صلاحيت حرف هاي شاغلان حرف پزشکي و رشتههاي وابسته تعريف شد.
دکتر نوبخت با بيان اينکه معاون درمان وزارت بهداشت، رئيس کميسيون و معاون نظارت و فني سازمان نظام پزشکي نيز دبير آن است، گفت: در نتيجه يکسري از مسائل به سازمان نظام پزشکي يا وزارت بهداشت ميروند و تصميمگيري ميشوند و براي حل به کميسيون ملي ارجاع داده ميشوند. وي با بيان اينکه در 10 سال اخير چند رشته مسئله ساز بوده اند، اظهار داشت: وقتي که تخصص هاي مختلف پزشکي با هم دچار چالش ميشوند و اين مسئله را عمومي کرده و از يکديگر به قوه قضائيه شکايت ميکنند، موجب تضعيف جامعه پزشکي خواهند شد. قانون براي شما حق قائل است و تصميم هاي عادلانه اي در کميسيون هاي ذي نفع گرفته ميشود تا با سربلندي به کار خود ادامه دهيد.
رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي در عين حال اين مژده را به جامعه پزشکي داد که بر اساس نظرسنجي مردمي انجام شده در پايان سال 97، جامعه پزشکي در تاپ ليست گروهه اي امين و معتمد مردم بودند؛ بنابراين بايد قدر اين جايگاه رفيع را دانست و حرمت اين حرفه را حفظ کرد و همينگونه نيز آن را به دست آيندگان سپرد.

پزشکان نادرست در سیبل انتقاد مالیاتی قرار گرفتند
دکتر نوبخت درباره ماليات پزشکان نيز با بيان اينکه همه کشورهاي توسعه يافته مسير دريافت ماليات از افراد داراي درآمد مناسب را طي کرده اند، گفت: همه اقشار و اصناف ايران بر اساس قوانيني که سالها پيش تصويب شده است موظف به پرداخت ماليات عادلانه و شفاف بودهاند، اما اينکه سال گذشته فقط جامعه پزشکان را سيبل انتقادات قرار دادند، درست نبود.
وي با اظهار اينکه اعدادي که در مجلس درباره ماليات پزشکان اعلام شد، مبناي علمي نداشته است، اعلام کرد: اينکه پزشکان بايد ماليات بدهند حرفي نيست، اما جوسازي هايي راه افتاده است که عليه اين افراد شکايت شد؛ ضمن اينکه تنظيم قانون بودجه سال 99 فرصتي براي اصلاح و رفع ابهام اين مسئله است.

پاتولوژی قاعده علم پزشکی به شمار می رود
همچنين دکتر «محمدرضا ظفرقندي» رئيس سازمان نظام پزشکي کشور نيز با بيان اينکه همه جامعه پزشکي کشور به بزرگان رشته پاتولوژي مديون هستند، گفت: پاتولوژي قاعده علم پزشکي به شمار ميرود.
وي با اظهار اميدواري از اينکه کنگره آسيب شناسي و طب آزمايشگاه هر سال پربارتر بتواند به مسير علمي و درست خود ادامه بدهد، افزود: رشته پاتولوژي در همه مراحل پزشکي حرف آخر را ميزند؛ از غربالگري، تحقيق، تشخيص، درمان و پس از درمان در مسير اين گروه ارزشمند قرار گرفته است و بسياري از اقدامات پيشگيرانه با آزمايشات تعيين ميشود.
دکتر ظفرقندي با بيان اينکه آزمايشات ميتوانند در غربالگري و درمان نقش بسيار موثري داشته باشند، تاکيد کرد: براي نمونه جراح بر اساس جواب پاتولوژي است که ميتواند تشخيص بدهد چه حجمي را و چگونه بايد عمل کند.

پاتولوژی به دلیل جایگاهش نیازمند داشتن استاندارهای بین المللی بالایی است
رئيس سازمان نظام پزشکي کشور با بيان اينکه جايگاه پاتولوژي بسيار رفيع است و حرف آخر را ميزند، تصريح کرد: به دليل اينکه پاتولوژي در پزشکي حرف آخر را ميزند، به استاندارد بسيار بالايي هم نياز دارد؛ کنترل کيفي بسيار تعيينکننده است بنابراين بايد شرايط طوري باشد که استانداردهاي بينالمللي انجام شود. وي در تشريح دليل اهميت اقتصاد درمان نيز توضيح داد: پاسخ در روند رعايت استانداردهاست؛ اگر کيتها استاندارد نباشند، امکانات آزمايشگاهي به موقع تهيه نشوند و ارزيابي کيفي دقيقي انجام نشود، بيمار آسيب ميبيند. دکتر ظفرقندي با بيان اينکه يکي از استراتژيهاي سازمان نظام پزشکي کشور محاسبه هزينه تمام شده يا همان تعرفه واقعي است، تاکيد کرد: اين اصلا نگاه مالي صرف و سودآوري نيست بلکه اساس اين بحث کنترل کيفي و رعايت استانداردهاست زيرا اگر اين اتفاق محقق نشود چيزي که واقع ميشود کاهش کيفيت ها و استانداردهاست که در نهايت به مردم آسيب ميزند. وي يادآور شد: ما موظف و متعهد اخلاقي هستيم و قسم خورده ايم که استانداردهاي پزشکي را براي مردم رعايت کنيم، اما با اين حال يکباره بحث هايي در کشور با هدف تخريب مطرح ميشود. دکتر ظفرقندي بر اين باور است که با وجود همه تخريب ها، شان، اعتماد و سرمايه اجتماعي جامعه پزشکي بالاست زيرا به مردم خدماتي غيرقابل جايگزين ارائه ميکنند.

ضرورت پیگیری هزینه های تمام شده برای جلوگیری از کاهش کیفیت ها
رئيس سازمان نظام پزشکي کشور از پاتولوژيست ها درخواست انجام کار تيمي را داشت و تصريح کرد: اگر در بخش هاي داراي پاتولوژي، توموربرد نداشته باشيم به نظرم به آموزش پزشکي آن بيمارستان جفا کرده ايم بنابراين بايد با هم کار کنيم، به يکديگر فيدبک بدهيم و با هماهنگي و کمک هم کار را جلو ببريم.
وي به عنوان رئيس سازمان نظام پزشکي کشور تاکيد کرد که بايد بحث هزينه تمام شده را با وزارت بهداشت به صورت جدي پيش از بودجه براي جلوگيري از کاهش کيفيت ها پيگيري کنيم؛ همچنين از وزارت بهداشت خواهش ميکنم که آيين نامه هايي که قصد ابلاغ به حوزه هاي مختلف از جمله آزمايشگاه هاي پاتولوژي را دارند، پيش از ابلاغ حتما با انجمن مربوطه هماهنگي و مشورت کنند وگرنه چالش هايي ايجاد ميشود که بعدها برطرف کردن آنها وقت گير و انرژي بر است.

تجلیل از برگزیدگان و پیشکسوتان پاتولوژیست
در پايان مراسم افتتاحيه، از دکتر «پروانه وصال»، دکتر «تقي غياثي»، دکتر «فرزانه رحيمي»، دکتر «فروغ هاشمي» و دکتر «عيسي جمالزاده» به عنوان اساتيد پيشکسوت جامعه آسيبشناسي ايران تجليل شد. همچنين برگزيدگان جشنواره نيز مورد تقدير قرار گرفتند. بر اين اساس در بخش مقالات برگزيده ايرانيان ژورنال پاتولوژي از دکتر «مهدي فصيحي رامندي»، دکتر «سيد محمد توانگر»، دکتر «شهريار دبيري» و در بخش کتاب برتر، دکتر «حسين دارآفرين»، دکتر «آذر نعيمي»، دکتر «فرشته محمدي»، دکتر «پرديس نعمتپور» و دکتر «ستاره نصيري» تقدير شد.
در بخش مدرسان برتر دوره هاي بازآموزي، دکتر «مرتضي صديقي»، دکتر «سجاده موحدينيا»، دکتر «محمدعلي برومند» و در بخش مقالات چاپ شده در مجلات بين المللي، دکتر «محمد آقايي»، دکتر «زهرا مجد»، دکتر «مژگان عسکري» مورد تقدير قرار گرفتند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور