آخرین خبر

در بیانیه اولین کنفرانس ایران‌بایو اعلام شد: لزوم رفع موانع قانونی و ساختاری برای ادامه مسیر بیوتکنولوژی پزشکی

اولین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی محصولات بیوتکنولوژی پزشکی و صنایع وابسته از هفتم تا نهم بهمن‌ماه ۱۳۹۹ در محل هتل المپیک تهران برگزار شد. ۵۰ شرکت تولیدکننده دارو، واکسن و تجهیزات تشخیصی و فرآورده‌های مشتق از پلاسما در این کنفرانس حضور داشتند و با استقبال دانشجویان، پژوهشگران و فعالان صنعت روبه‌رو شد.
انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی ایران و برگزارکنندگان نمایشگاه روز پایانی در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر اهتمام صنعت برای تامین نیاز کشور، مواضع و انتظارات صنعت را و نیز انتظارات خود از نهادها و سازمان‌های ذیربط را اعلام کردند.
متن بیانیه نهایی اولین کنفرانس بیوتکنولوژی پزشکی کشور:
تولیدکنندگان و فعالان صنعت بیوتکنولوژی اعلام کردند به مدد الهی و همت دست‌اندرکاران، اولین کنفرانس و نمایشگاه ایران‌بایو از هفتم تا نهم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.
ضمن قدرددانی از انجمن تولیدکنندکان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژیک و همه کارشناسان، مدیران و شرکت‌هایی که در برپایی پنل‌‌ها، کارگاه‌ها و نمایشگاه ما را یاری و همراهی کردند و همچنین موسسه رسایش که اجرای این برنامه را بر عهده داشت، بر موارد ذیل تاکید می‌شود و انتظار می‌رود سیاست‌گذاران کشور آن‌ها را مد نظر قرار دهند:
۱. با توجه به سیاست‌های ابلاغی کشوردر زمینه‌ی حمایت از تولید، نوآوری و فن‌آوری‌های جدید انتظار می‌رود وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو، محیط قانونی و نظارتی شفافی برای فعالیت‌های تولیدی و تحقیقاتی در حوزه‌ی بیوتکنولوژی کشور فراهم آورند.
۲. فهرست دارویی کشور که در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین موانع پیشرفت و نوآوری در صنعت محسوب می‌شود، محدودیت‌های خود را برای تولیدکنندگان کاهش دهد.
۳. با توجه به ظرفیت و توانمندی موجود در تولید محصولات بیوتکنولوژی و تامین نیاز داخل و همچنین سابقه خوب شرکت‌های ایرانی در صادرات، لازم است موانع این حوزه برداشته و امکان صادرات برای تولیدکنندگان فراهم شود.
۴. واردات تجهیزات کاربردی، فرآورده‌های تشخیصی و بالک بیوتکنولوژی که معادل تولید داخل دارند، باید مدیریت و نظارت دقیق داشته باشد. همچنین از توسعه فعالیت‌های شبه‌وارداتی تحت عنوان تولید برون‌مرزی ممانعت شود. لازم به یادآوری است رویکرد فعلی و نتایج آن، در تضاد با نظرات و توصیه‌های مقام معظم رهبری در زمینه حمایت از تولید داخل قرار دارد.
۵. محیط عادلانه رقابت برای فعالیت‌های شرکت‌های نوپا و هسته‌های فن‌آوری ایجاد شود و شرکت‌های دولتی یا شبه‌دولتی در تولید اقلام بیوتکنولوژی (اعم از محصولات انسانی، تشخیصی و دامی) با بخش خصوصی رقابت ننمایند.
۶. قیمت‌گذاری منطقی و قابل مقایسه با رقبای خارجی مد نظر قرار بگیرد و روش منسوخ مبتنی بر قیمت تمام‌شده (Cost-Plus) از نظام دارویی حذف شود.
۷. نقشه‌ی راه تولید واکسن در کشور تدوین شود و اراده حاکمیت بر تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ قرار گیرد.
۸. از فرصت‌های تولید مشارکتی و تحقیقات بین‌المللی برای تولید واکسن استفاده شود.
۹. سازمان انتقال خون بر نقش خود در حوزه جمع‌آوری پلاسما تمرکز کند و در این زمینه با شرکت‌های خصوصی رقابت نکند؛ همچنین نظارت در سازمان غذا و دارو متمرکز شود.
۱۰. قوانین و روش‌های اجرایی تسهیل و تسریع صدور مجوز برای استارت‌آپ‌ها تدوین گردد و به این منظور بسته‌های حمایتی تعریف شود.
۱۱. موسسات مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای ارزش‌گذاری و سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها از ادبیات نوین و غیرسنتی استفاده کنند.
۱۲. سلامت دیجیتال یکی از محورهای مهم علم و تکنولوژی در آینده به حساب می‌آید، اما به دلیل نبود ضابطه و قانون تعریف‌شده در کشور، این حوزه بلاتکلیف مانده و حتی مجبور به رقابت با نهادهای دولتی شده است.
برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان اولین کنفرانس و نمایشگاه ایران بایو، در پایان بر تلاش و اهتمام بیشتر خود برای تولید محصولات بیوتکنولوژی (در حوزه‌ داور و واکسن انسانی و دامی، تجهیزات تشخیصی و فرآورده‌های مشتق از پلاسما) تاکید می‌کنند و آن‌را وظیفه ملی و انسانی خود می‌دانند. فعالان این حوزه انتظار دارند حاکمیت و مسئولان کشور همدل آنان باشند و تولیدکنندگان را در این مسیر همراهی و یاری نمایند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور