آخرین خبر

درششمين کنگره بين‌المللي آزمايشگاه و بالين عنوان شد: تحميل آزمايش هاي غيرضروري به بيماران

ششمين کنگره بين‌المللي «آزمايشگاه و بالين» 23 تا 25 بهمن ماه در مرکز همايش‌هاي بين‌المللي رازي برگزار ‌شد. اين کنگره با حضور چهار سخنران از کشورهاي آلمان، ايتاليا و سوئد از جمله پروفسور ماسيمو جوستي، شارلوت هاي‌بابي و پروفسور فرانک تيک برگزار شد.

تحميل هزينه‌هاي اضافي به مردم با ايجاد روابط خاص بين پزشکان و آزمايشگاه‌ها
علي اکبر پورفتح الله در کنگره بين‌المللي آزمايشگاه و بالين از تحميل شدن هزينه‌هاي اضافي به مردم به دليل شکل گيري روابط خاص بين برخي پزشکان با برخي آزمايشگاه‌ها انتقاد کرد.
وي گفت: امروز آزمايشگاه در همه عرصه‌هاي پزشکي وارد شده است به طوري که پايش بيماري‌ها متکي به آزمايشگاه هاست.
پورفتح الله بر لزوم اطلاع رساني و آگاهي دادن به بيمار تأکيد کرد و افزود: جامعه پزشکي کمتر به اين مسئله تأکيد دارد اين درحالي است که دانش حق بيمار است و بايد بداند که چرا آزمايشي براي او تجويز شده و پزشکي که دستور آزمايش را داده است؛ بايد پاسخگو باشد.
وي آگاهي دادن به بيمار را خلأ بزرگي در کشور دانست و افزود: بيمار حقش است بداند انجام  آزمايشي که براي او هزينه پرداخت مي‌کند؛ چه فايده‌اي دارد.

نقش آزمايشگاه ها در پايش و پيشگويي بيماري ها در هزاره جديد انكارناپذير است
رييس ششمين كنگره آزمايشگاه و بالين و رييس سازمان انتقال خون ايران با تاكيد بر اينكه آزمايشگاهيان را از جامعه پزشكي جدا نمي بينيم و امروز آزمايشگاهيان بخش انكارناپذيري از جامعه پزشكي هستند گفت: نياز به آزمايشگاه در همه عرصه هاي پزشكي رو به افزايش است و افق خوبي پيش روي آزمايشگاه ها قرار دارد.
رييس ششمين كنگره بين المللي آزمايشگاه و بالين با بيان اينكه تغييرات عمده اي در بحث آزمايشگاه ها در اين سال ها داشته ايم گفت: اين در حالي است كه نياز به آزمايشگاه در همه عرصه هاي پزشكي رو به افزايش است و افق خوبي پيش روي آزمايشگاه ها قرار دارد.

ضرورت استانداردسازي آزمايشگاه‌هاي کشور

دبير بخش بالين ششمين کنگره بين‌المللي آزمايشگاه و بالين، به وضعيت ارائه خدمات استاندارد در آزمايشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: نمي‌توان ادعا کرد مجموع 5500 آزمايشگاه موجود در سراسر کشور از استانداردهاي کافي برخوردار باشند. لازم است براي استانداردسازي خدمات آزمايشگاهي به ويژه براي رشته‌هاي وابسته به آن تلاش کنيم چرا که تشخيص‌هاي اشتباه آزمايشگاهي مي‌تواند استرس و هزينه بسيار براي بيمار به همراه داشته باشد.
دکتر عليرضا استقامتي با بيان اينکه بيماري‌هاي مختلف غدد از لحاظ تشخيص به آزمايشگاه‌ها وابسته است، اظهار کرد: کمترين رشته‌اي را مي‌توان مانند رشته غدد و متابوليسم يافت که در آن وابستگي کامل به آزمايشگاه وجود داشته باشد. حتي براي تشخيص گواتر تست‌هاي ساده‌اي لازم است که آزمايشگاه‌ها آنها را انجام مي‌دهد. براي ديابت نيز که امروز سه تا چهار ميليون مبتلا دارد، لازم است براي تشخيص و پيگيري وضعيت بيمار، روش‌هاي آزمايشگاهي به کار گرفته شود. علاوه بر اين، بيماري‌هاي غدد درون‌ريز، فوق کليوي و تيروئيد نيز نيازمند تشخيص آزمايشگاهي هستند.
وي اظهار کرد: متخصصان آزمايشگاه از اينکه پزشکان اطلاعات کافي در اختيار بيماري قرار نمي‌دهند، گلايه دارند و پزشکان نيز در مقابل از آزمايشگاه‌ها به دليل بروز خطاها ناراضي هستند. بايد به دنبال راهکاري باشيم که با تعامل مناسب و ارتقاي کيفيت خدمات، مشکلات پيش‌رو نيز حل شوند. اين دو گروه با قرار گرفتن در کنار يکديگر مي‌توانند به اهداف متعالي خود در زمينه تشخيص و درمان دست يابند.

افزايش هزينه هاي سلامت از 2 به 7 درصد!
آقاجاني گفت: آزمايشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، بهترين چتر براي پوشش اين گروه ها است تا بتواند آن ها را در راستاي پاسخگويي به خواسته ها و انتظارات مردم همسو کند.
محمد حاجي آقاجاني اظهار داشت: هزينه هاي فاجعه بار سلامت که 2 درصد بود، اکنون به 7 درصد و در تهران به 13 درصد رسيده است.
وي با بيان اينکه در سال هاي اخير اين وضعيت تشديد شده است، افزود: در زمينه بيماري هاي صعب العلاج اين هزينه ها حتي مي تواند خانواده ها را به زير خط فقر برساند. رسيدگي به موضوع هزينه هاي درماني از جمله انتظارات مردم از دست اندرکاران حوزه سلامت است که بايد در دولت يازدهم با همکاري تمام نهادها تلاش شود در اين زمينه اقدامات لازم صورت گيرد.
آقاجاني با بيان اينکه بحث کيفيت در ارايه خدمات در زمينه هاي مختلف نيز از ديگر انتظارات مردم است، افزود: به عنوان نمونه به رغم وجود خدمات آزمايشگاهي در مجموعه بيش از 5 هزار و 500 آزمايشگاه دولتي و خصوصي در سراسر کشور، نارضايتي هايي در بين مردم و پزشکان باليني وجود دارد. رفع اين مشکل نيازمند توجه بيشتر به اعتبار بخشي بيش از پيش است.
او به بحث اعتباربخشي در آزمايشگاه ها با مشارکت انجمن هاي تخصصي اشاره کرد و افزود: اميدواريم اين روند تکميل شود و انجمن هاي تخصصي به عنوان بازوي وزارت بهداشت در اين زمينه عمل کنند.
وي در مورد قيمت واقعي خدمات نيز اظهار داشت: اگر اين امر در آزمايشگاه هاي کشور محقق شود، در آينده وضعيت بهتري خواهيم داشت.

راهي براي کشف 25 درصد سرطان هاي خون مزمن
مدير کل انتقال خون استان تهران با توصيه به اينكه مردم چکاپ دوره‌اي را به طور استاندارد و به فاصله‌هاي زماني مشخص انجام دهند که اين فاصله‌هاي زماني براي افراد متخلف متفاوت است گفت: چكاپ دوره‌اي حائز اهميت است. به عنوان مثال ما دو نوع سرطان خون مزمن داريم که در 25 درصد موارد به صورت اتفاقي در پي همين آزمايش‌هاي دوره اي کشف مي‌شوند.
دكتر فاطمه نادعلي دبيرعلمي ششمين كنگره بين المللي آزمايشگاه و بالين ضمن تاكيد بر اهميت چکاپ دوره‌اي و آگاهي از وضعيت سلامتي گفت: در فاصله بين چکاپ ها ممکن است يک بيماري براي فرد پيش آمده باشد که علامت باليني خاصي نداشته باشد و فرد با مراجعه به آزمايشگاه متوجه تغييري در انديس‌ها و فرمول خوني شده باشد که دراين صورت به وجود يک مشکل در سيستم بدنش پي مي‌برد. کساني که قند خون بالا دارند ولي هنوز علامت‌هاي ديابت را در خود مشاهده نکرده‌اند با چکاپ دوره‌اي زودتر متوجه خواهند شد و کنترل بيماري برايشان راحت‌تر خواهد بود.
دبيرعلمي ششمين كنگره بين المللي آزمايشگاه و بالين در پاسخ به اينكه آيا براي واردات تجهيزات آزمايشگاهي مشكلات وجود دارد، اظهار كرد: براي خريد دستگاه‌ها به جز دسته‌اي که در تحريم‌ها قرار دارند با مشکل خاصي مواجه نيستيم. البته در بخش دولتي با کمبود اعتبارات مواجه هستيم.

نمک هايي با يد ناکافي توزيع مي‌شود

رئيس پانل بيماري هاي تيروئيد ششمين کنگره بين‌المللي آزمايشگاه و بالين ادامه داد: البته در سال‌هاي اخير نظارت بر توليد نمک يددار ضعيف شده است و متعاقب مطالعاتي که انجام داده‌ايم، مشخص شده در جنوب تهران و هفت استان ديگر، نمک‌هايي با يد ناکافي توزيع مي‌شود.
دکتر فريدون عزيزي گفت: از شايع ترين بيماري هاي تيروئيد در سطح دنيا مي‌توان به بيماري هاي ناشي از کمبود يد اشاره کرد. يد عنصري است که کمبود آن سبب بروز اختلال در فعاليت هورمون‌هاي تيروئيد مي‌شود. از 22 سال گذشته تاکنون با توزيع نمک يددار، بيماري‌هاي مربوط به کمبود يد تحت کنترل درآمده است و به عنوان کشوري که عاري از کمبود يد است، شناخته شده‌ايم.
عزيزي با بيان اينکه مهم ترين مشکلي که کمبود يد ايجاد مي‌کند، به دوران بارداري زنان بازمي‌گردد، اظهار کرد: زنان در دوران بارداري 1.5 تا 2 برابر بيشتر از افراد معمولي به يد احتياج دارند و اگر اين ميزان را دريافت نکنند، ممکن است جنين‌شان به اختلالات مغزي دچار شود.
وي کم کاري تيروئيد را نيز از جمله ديگر بيماري هاي شايع غده تيروئيد دانست و گفت: دو درصد از افراد جامعه درگير بيماري کم کاري تيروئيد هستند. اين بيماري در سنين بالا شيوع بيشتري دارد. امروز از هر هزار نوزاد متولد شده، يک نفر به کم کاري تيروئيد مادرزادي مبتلاست. طي 10 سال اخير در ايران هورمون TSH در نوزادان اندازه‌گيري مي‌شود‌ و در واقع با اين غربالگري که براي کم کاري تيروئيد مادرزادي است، اگر کسي با اين بيماري متولد شود، بلافاصله درمان را براي وي آغاز مي‌کنيم.
وي نارسايي قلب، اختلالات ريتم قلبي و پوکي استخوان را از جمله عوارض پرکاري تيروئيد دانست.
*****
لازم به ذکر است، در کنگره امسال تعداد 1330 مقاله دريافت شد که 130 مقاله به صورت سخنراني و 860 مقاله به صورت پوستر ارائه شد.همچنين 15 پانل با موضوعات  بيماري‌هاي تيروئيد، کلسيم و بيماري‌هاي متابوليک، اخلاق پزشکي در آزمايشگاه و بالين، برنامه کشوري غربالگري بيماري تيروئيد نوزادان، بيماري‌هاي غدد کودکان (بلوغ)، چالش‌ها و فرصت‌هاي آموزش و پژوهش در مقاطع مختلف تحصيلي علوم آزمايشگاهي، پانل ديابت و هموگلوبين C، سرطان، چالش هاي صنفي آزمايشگاهي (در سالن شماره 4)، 14 کارگاه آموزشي با موضوعاتي همچون کارگاه کنترل خطا در خون، کارگاه خون مردگي در هنگام خون گيري برگزار شد.
اين کنگره داراي 13.5 امتياز بازآموزي براي پزشکان و 3.5 تا 5 امتياز براي شرکت در کارگاه هابود؛ همچنين در حاشيه روز اول برگزاري کنگره و از ساعت  19 تا 20 جشنواره دانشجويي و تقدير از کارشناسان برتر علوم آزمايشگاهي برگزار شد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور