آخرین خبر

درخواست عضو هيئت مديره سنديکاي صاحبان صنايع داروهاي انساني از دولت صنعت دارو را مثل خودروسازي حمايت کنيد

چهارمين نمايشگاه بين المللي ايران فارما (دارو و صنايع وابسته) دوم تا چهارم مهرماه در مصلي امام خميني در فضايي بالغبر 35 هزار مترمربع با حضور 360 شرکت داخلي و خارجي برگزار شد. در جريان اين نمايشگاه 500 شرکت داخلي و خارجي از 24 کشور اروپايي و آسيايي شرکت کردند. دو کشور چين و هند نيز پاويون هاي جداگانه داشتند.
در کنار اين نمايشگاه نيز سومين نمايشگاه کتب علوم پزشکي و دارويي،  نمايشگاه طلاي سبز، 52 کارگاه آموزشي و دومين نمايشگاه رسانه هاي سلامت برگزار شد.
دومين نمايشگاه رسانه هاي سلامت در حالي برگزار شد که معاون امور فرهنگ و رسانه اي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران گفته بود عليرغم مشکلات موجود، ناشران همچنان در اين حوزه کار ميکنند.
در جريان اين نمايشگاه ناشراني از 8 کشور جهان به همراه 27 ناشر داخلي و حدود 20 نشريه حضور داشتند. همچنين 100 ميليون تومان يارانه براي برگزاري اين نمايشگاه و 300 ميليون يارانه براي تخفيف خريد کتاب به دانشجويان و اساتيد اختصاص داده شد.
اين نمايشگاه  با همکاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، سازمان غذا و دارو و وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي و با هدف معرفي توانايي صنعت داروسازي ايران به مردم و فعالان تخصصي اين حوزه در کشورهاي خارجي برگزار شد.

واردات دارو تنها 3 درصد است
در جريان نشست خبري اين نمايشگاه که يکشنبه چهارم شهريورماه برگزار شد، احمد شيباني، رئيس سنديکاي صاحبان صنايع داروهاي انساني ايران گفت: صنعت دارو، استراتژيک و حساس است چراکه دارو تنها محصولي است که جايگزين ندارد. يکي از مشکلات عمده که منجر به کمبود اقلام توليدي شده است، گردش مالي نامناسب و مشکلات اقتصادي شرکتهاي دارويي است.
او افزود: ازنظر تکنولوژي و دانش فني و امکانات و ماشينآلات در جايگاه خوبي هستيم اما صنايع دارويي نياز به بازسازي و نوآوري دارد و انتظار ميرود اين صنعت بهروز شود. براي بازسازي و نوسازي صنعت دارويي کشور نياز به گردش مالي و بستر اقتصادي مناسب است اما متأسفانه وضعيت اقتصادي بدي گريبانگير شرکتهاي دارويي شده است. او گفت: به رغم محدوديتهاي استکبار و شرايط تحريم شاهد حضور 140 شرکت خارجي در نمايشگاه بين المللي ايران فارما، دارو و صنايع وابسته هستيم. اين شرکتها متعلق به 24 کشور خارجي ازجمله کانادا، آلمان، اتريش، ژاپن، کره جنوبي، سوئيس، لوکزامبورگ و امارات متحده عربي هستند. دو پاويون نيز مختص چين و هند است چراکه بخش قابل توجهي از مواد اوليه دارويي از اين دو کشور وارد ميشود و به رغم مشکلات تراکنش مالي، اين کشورها همکاري خوبي با ايران دارند.
او افزود: صنعت داروسازي پس از انقلاب توسعه خوبي داشته است؛ اوايل انقلاب 20 تا 30 کارخانه داروسازي در ايران فعاليت داشتند که اين رقم اکنون به 100 کارخانه رسيده است. 20 شرکت دانشبنيان نيز داروهاي حساسي توليد ميکنند که زمينه صادرات اين داروها نيز فراهم است. قبل از انقلاب در زمينه دارو فقط 25 درصد توليد و 75درصد واردات داشتيم اما اکنون 97 درصد توليد و سه درصد واردات داريم.
شيباني اظهار کرد: از صادرات دارو راضي نيستيم اما تلاش ميکنيم وضعيت صادرات بهتر شود. بخشي از صادرات مربوط به شرکتهاي دارويي و بخش ديگر مربوط به کشور خريدار هدف است. تمام شرکتهاي دارويي داخل کشور علاقه مند به صادرات هستند چراکه براي آنها هم نفع اقتصادي و هم نفع اعتباري دارد. اما هر کشوري که ميخواهد دارو بخرد ضوابطي دارد که بايد تأمين شود. يکي از شرايط موردنياز صادرات، (GMP يعني عمليات توليد بهينه) است.
او يادآور شد: امروز يکي از مشکلات صنعت دارو، عدم دسترسي به قيمت واقعي و هزينه تمام شده دارو است و انتظار داريم مسئولان بيشتر به اين مسئله توجه کنند. مشکلات مالي و ارزي در صنعت دارو داريم اما از سوي ديگر بوروکراسي و تصميمگيري هاي مقطعي به صنعت دارو آسيب ميزند.
رئيس سنديکاي صاحبان صنايع داروهاي انساني ايران بر لزوم باورکردن توانايي صنعت داروسازي ايران تأکيد کرد و گفت: صنعت داروسازي بيش از 70 سال است که فعاليت دارد و در حال حاضر 100 کارخانه داروسازي 97 درصد توليد دارو دارند و سه درصد داروي تخصصي وارد ميشود. در سالهاي اخير مشکلات گردش نامناسب مالي، مشکلات ارزي و بروکراسي اداري مانع توسعه صنعت داروسازي شده است. اگر حمايت نباشد به مشکلاتي که برخي صنايع رسيدند مبتلا ميشويم.
او همچنين نسبت به وضعيت صنعت داروسازي کشور ابراز نگراني کرد و گفت: در حال حاضر در صنعت توليد دارو با تعديل نيرو روبرو هستيم که هيچ سالي با آن مواجه نبوديم. همچنين برخي خطوط توليد دارو تعطيل شدهاند. اگر اقدام عاجلي از سوي سياستگذاران نشود اين صنعت را از دست خواهيم داد. انتظار داريم تصميمگيران، حول محور توليد سياستگذاري کنند؛ موضوعي که در سالهاي اخير کمرنگ شده است.
شيباني در پايان اظهار کرد: عليرغم وجود امکانات، تجهيزات و دانش در اين صنعت، توسعه کمرنگ شده است. انتظار است صنعت و مسئولان به وضعيت اقتصادي شرکتهاي دارويي کمک کنند. صادرات ماده اوليه دارويي خوب است اما در مورد داروي ساختهشده وضعيت اينگونه نيست.
مهرداد عليميان، عضو هيئتمديره سنديکاي دارو نيز در نشست خبري ايران فارما گفت: صادرات دارو از ايران منحصر به کشورهاي همسايه ازجمله عراق نيست و اکنون داروهاي هايتک به روسيه صادر ميشود که از محل اين صادرات 16 ميليون دلار نيز درآمد کسب ميشود.
او به روز نگهداشتن صنعت دارو را يکي از ضروريات اين صنعت دانست و افزود: صنعت داروسازي ايران بيش از 30 کشور هدف در آفريقا و آسياي ميانه دارد اما به دليل حضور شرکتهاي چندمليتي، فعالان بازار ايران نميتوانند در همه بازارهاي صادراتي حضور داشته باشند.

دشمني داخلي بيش از تحريم ها اثرگذار است
عباس کبريايي زاده، نايبرئيس سنديکاي صاحبان صنايع داروهاي انساني ايران از ديگر سخنرانان نشست خبري ايران فارما بود. او گفت: حال وروز صنعت دارويي کشور خوب نيست. پيش از آنکه نگران تحريم خارجي ها باشيم، نگران بي تدبيري هاي داخل کشور هستيم. آنچه حال صنعت را بد کرده اقدامات نسنجيده و ناپخته اي است که از طرف دولت انجام ميشود. دولت با اجراي طرح تحول سلامت بدهکار بزرگ صنعت دارو شد.
او افزود: صنعت دارو نيازي به تحريم آمريکا و دشمني منافقان ندارد چراکه دشمنان داخلي دشمني خود را انجام ميدهند.
کبريايي زاده گفت: قبل از پيروزي انقلاب 80 درصد نياز دارويي کشور از خارج تأمين ميشد اما پس از پيروزي انقلاب و در پايان دوران جنگ تحميلي توانستيم نيازي دارويي کشور به خارج را به 10 درصد کاهش دهيم.
کبريايي زاده عنوان کرد: اگر دولتهاي مختلف سرمايه گذاري ميکردند اکنون 97 درصد نياز دارويي کشور را تأمين ميکرديم. تا زماني که وزارت بهداشت نپذيرد اين صنعت بيمار است کاري از پيش نخواهيم برد.
کيانوش جهانپور، مديرکل روابط عمومي و سخنگوي سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت آخرين سخنران نشست خبري هم به چالش نقدينگي در حوزه دارو اشاره کرد و گفت: امروز با چالش نقدينگي در حوزه دارو روبه رو هستيم که اگر روي آن تمرکز نشود و در دستور کار قرار نگيرد مشکلات ما بيشتر خواهد شد. در آينده نزديک که با تحريمها درگير ميشويم، مشکلات متعدد در حوزه بينالمللي هم خواهيم شد.
او رشد صنعت دارو را در سالهاي اخير از ساير صنايع بيشتر دانست و در دفاع از طرح تحول سلامت خاطرنشان کرد: اين طرح جزو بزرگترين افتخارات نظام، انقلاب و دولت است و هيچ طرحي به عظمت، بزرگي و فراگيري اين طرح نبوده است اما اگر عدهاي در کشور نخواستند آنگونه که بايد با طرح همراهي داشته باشند موضوع ديگري است.
سخنگوي سازمان غذا و دارو با بيان اينکه صنعت دارويي کشور وضعيت خوبي ندارد، گفت: حلقه هاي تأمين، توليد، واردات و حتي توزيع دارو در داروخانه ها وضعيت نامناسبي دارند و اقتصادشان بيمار است.
جهانيپور در پاسخ به سؤال يکي از خبرنگاران مبني بر اينکه ارز 4200 توماني به کدام شرکت داروسازي داده شده است، گفت: طي نامهاي از بانک مرکزي خواسته ايم اسامي شرکتهايي که با ارز دولتي دارو وارد ميکنند را اعلام کند.

50 درصد ارز دارو اختصاص نيافته
مرتضي خيرآبادي، عضو هيئتمديره سنديکاي صاحبان صنايع داروهاي انساني ايران نيز سخنانش را با ابراز تأسف از ادعاي دروغ آمريکا مبني بر تحريم نشدن دارو و تجهيزات پزشکي براي ايران آغاز کرد و گفت: شاهد هستيم که شرکتهاي خارجي را از همکاري با صنعت داروسازي ما منع کرده اند.
او با انتقاد از تناقض در رفتار رئيس جمهور آمريکا، تأکيد کرد: در حال حاضر از طرف بانک هاي خارجي براي انتقال ارز دارو تحتفشار هستيم. زيرا دولت آمريکا موافقت نکرده که ما بتوانيم از طريق چند بانک موردنظر ارز دارو را منتقل کنيم.
خيرآبادي با عنوان اين مطلب که در حال حاضر انتقال ارز دارو تا 80 درصد بسته شده است، افزود: مابقي اين انتقال نيز در آينده مشخص خواهد شد.
او با تأکيد بر بازسازي صنعت داروسازي کشور تصريح کرد: متأسفانه تحريم ها به گونه اي بوده که حدود 100 شرکت خارجي را از آمدن به نمايشگاه امسال محروم کرده اند و آنها هم تحت فشار تحريم هاي آمريکا تصميم گرفته اند به نمايشگاه ايران فارما نيايند.
عضو هيئت مديره سنديکاي صاحبان صنايع داروهاي انساني ايران با انتقاد از کمکاري بانک مرکزي در تأمين ارز دارو، گفت: قرار بود ارز دولتي براي دارو تا پايان شهريورماه تخصيص يابد که تاکنون کمتر از 50 درصد آن را دريافت کردهايم و بانک مرکزي هنوز ارز لازم را اختصاص نداده است.
خيرآبادي تأکيد کرد: اگر دولت 10 درصد حمايت خود از صنعت خودرو را براي دارو داشته باشد، ما هيچ مشکلي براي توليد دارو در داخل نخواهيم داشت.

براي جنگ اقتصادي آماده نيستيم
در جريان افتتاحيه چهارمين نمايشگاه ايران فارما درکنار معاون غذا و داروي وزارت بهداشت و فعالان صنفي، برخي از چهره هاي سياسي نظير احمد مسجد جامعي و مسعود پزشکيان نماينده مجلس هم حضور داشتند. پزشکيان سخنانش را اينگونه آغاز کرد: در وضعيت اقتصادي فعلي بايد توليد نيازهاي اساسي کشور جدي گرفته شود، بايد پشت سر صنعتگران دارو بايستيم تا نيازهاي مواد اوليه دارويي را که از خارج وارد ميکردند بهدست دانشگاهيان توليد کنيم.
او تأکيد کرد: بايد به نيازهاي اساسي صنعتگران دارو توجه کرد. آمريکا با همه مردم ايران سر جنگ دارد اما از انسانيت سخن ميگويد؛ وظيفه صنعتگران و دانشگاهيان و دولت اين است که با تمام وجود از اين تهديد استفاده کنند و روي پاي خود ايستادن را بياموزند.
پزشکيان افزود: تحريمهاي اوليه به ما ياد داد تا آنجا که ميتوانيم پاسخگوي نياز مردم باشيم؛ تحريمهاي فعلي بايد به ما ياد بدهد که تا آنجا که ميتوانيم خودکفا باشيم.اگر کسي با جناحي دعوا دارد نميتواند همه مردم بيگناه را تحتفشار بگذارد؛ پاسخ به درد و نيازهاي مردم را نبايد سياسي کرد.
نايبرئيس اول مجلس شوراي اسلامي گفت: دولت بيش از سه هزار ميليارد توماني به صنعت دارو بدهکار است. چرا بايد دولت کاري کند که اين اندازه مطالبه جمع شود و به ازاي خدمت، پرداختي نداشته باشند. نامردي است که بيماري به علت کمبود داروي وارفارين جان خود را از دست بدهد؛ اگر شما (آمريکا) با سياستمداران دعوا داريد چرا با آدم هاي بيگناه معامله ميکنيد.
پزشکيان افزود: اينها ظاهراً ميگويند چرا در نقطه اي، بمباران شيميايي شده اما کساني که قادرند نگذارند حتي مواد اوليه به جايي برود چطور مواد اوليه بمب شيميايي را در اختيار حمله کنندگان قرار ميدهند. خودشان ميکشند، خرابکاري ميکنند و بعد مجلس ترحيم ميگيرند.
پزشکيان درباره بدهي دولت به صنعت دارو گفت: جلسه اي با حضور رئيس مجلس و کميسيون بهداشت درباره بدهي 3500 ميليارد توماني دولت به صنعت دارو برگزار شد. در همين راستا دستوراتي نيز صادر شده تا ارز موردنياز صنعت دارو اختصاص يابد.
او خاطرنشان کرد: ما در کشور حالت جنگ اقتصادي به خود نگرفته ايم. خيال ميکنيم شرايط مثل گذشته است درحاليکه بايد به نيازهاي حياتي و واقعي اهميت بدهيم نه اينکه ارز را به جايي که دلمان ميخواهد اختصاص دهيم.
او با اشاره به طرح تحول سلامت گفت: من پنج سال پيش و قبل از اجراي اين طرح گفتم اين کار ازنظر علمي شدني نيست و اين امکان وجود ندارد که کل اعتبار دولت را به اين طرح بدهيم. کجاي دنيا چنين کاري انجام شده است. متأسفانه فکر کردند ما ميخواهيم برخورد سياسي کنيم. غيرممکن است بتوان راهي که از نظر علمي اشتباه است را طي کرد. اگر جهت گيري اشتباه باشد حتي بهترين مدير هم به جايي ميرسد که هدفش نبوده است.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور