آخرین خبر

دبير ستاد توسعه زيست فناوري خبر داد؛ توليد آزمايشي داروهاي ويروس کرونا در چند شرکت

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تولید چند دارو و کیت تشخیص سریع بیماری کرونا ویروس از سوی چند شرکت دانش بنیان خبر داد و گفت: در حال حاضر این محصولات در فاز تحقیقاتی و آزمایشگاهی هستند و در صورت اخذ مجوز از کمیته اخلاق و سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت وارد فاز تولید می شوند.
به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی قانعی دوازدهم اسفند ماه ۹۸ در نشست خبری مقابله با ویروس کرونا در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به زیرساخت های ایجاد شده برای توسعه فناوری، افزود: با زیرساخت هایی که طی چند سال اخیر در کشور ایجاد شده است، ۶۰۰ شرکت دانشبنیان در حوزه های زیست فناوری ایجاد شده و پتانسیل این شرکت ها نشان داد که قادرند در شرایط بحرانی در کمترین زمان وارد عرصه های پرچالش زیستی شوند.
وی با اشاره به توانمندی این شرکتها در چالش زیستی شیوع کرونا ویروس در کشور، خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات تشخیصی این بیماری، کیت های تشخیصی است که در حال حاضر بخشی از این کیت ها از سوی برخی از کشورها مانند چین به کشور اهدا شده است.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه این کیت ها به انستیتو پاستور واگذار شده و از سوی این موسسه در کشور توزیع شده است، خاطرنشان کرد: این کیت ها پاسخگوی مدت کوتاه یک تا دو ماه آینده هستند؛ از این رو ما در معاونت علمی تلاش کردیم تا با اعلام فراخوانی اقدام به تولید کیت های تشخیصی کرونا ویروس کنیم تا بلافاصله بعد از تمام شدن محموله های ارسالی کیت های تشخیصی بتوانیم آنها را در داخل، تولید و نیازهای کشور را برطرف کنیم.
قانعی با اشاره به اعلام فراخوان تولید کیت از سوی وزارت بهداشت، یادآور شد: انتظار ما بر این بود که تنها ۵ تا ۱۰ شرکت در این زمینه اعلام آمادگی کنند ولی با لیستی که امروز در اختیار ما قرار گرفت، ۵۰ شرکت آمادگی خود را برای تولید کیت ها اعلام کرده اند.
وی تصریح کرد: شرکت های که بر روی این ویروس از گذشته مطالعه کرده باشند و موفق به ساخت کیت تشخیصی شده باشند و این کیت ها برای بیماری های عفونی ویروسی مورد تایید قرار گرفته باشد، در اولویت قرار میگیرند.
قانعی با تاکید بر این که از میان ۵۰ شرکت ارائه طرح، ۵ شرکت برای ساخت کیت تشخیصی کرونا ویروس انتخاب شدند، گفت: با این شرکت ها مشروط بر آن که بتوانند در سریعترین زمان و بالاترین کیفیت کیت های مورد نظر را تولید کنند، قرارداد امضا میشود. امضای این قراردادها نیز منوط به تایید سازمان غذا و دارو خواهد بود.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان این که در حال حاضر کیت های تشخیصی سریع در کشور وجود ندارد، گفت: این کیت ها در سایر کشورها نیز موجود نیست؛ ولی مطالعه در این حوزه را شروع کرده اند. با این کیت ها میتوانیم افراد مبتلا را شناسایی و قرنطینه آنها را آغاز کنیم؛ این امر میتواند مانع از سرایت این بیماری به سایر افراد باشد و بر این اساس اقداماتی را در دستور کار قرار دادیم.
وی با تاکید بر اینکه به سرعت نمیتوان ظرفیت تولید الکل را در کشور افزایش داد، در این زمینه توضیح داد: ما همواره با فروش الکل های تولیدی دچار چالش بوده ایم؛ ولی با شیوع کرونا ویروس با حجم انبوهی از تقاضاها برای خرید این محصول مواجه شدیم. در حال حاضر انتظار ما این است که در مکان های شلوغ و همچنین در مکان هایی مانند بیمارستان ها که محل تجمع بیماران است، از الکل استفاده شود. همچنین به افرادی که مبتلا به این بیماری نشده اند، توصیه میشود تنها از محلول های شست و شوی عادی استفاده کنند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور